Cheva K3500 HD Full Size Dually uppfräschning

Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
  • 151 Följare
  • 307 572 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juli 2015
woffis
17 november 2013 · 504 Inlägg

Jubileum!!!!

100 Följare HAHA

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Minium
17 november 2013 · 270 Inlägg

Fet pickis smile
Pren lagd

Volvo Xc90 (2004)
teamvolvoracing Trucker
19 november 2013 · 1 220 Inlägg

börja bli bra nu :-) piper bakom hytten, flakbåge me 5 extraljus å glödare, höj den 7-8" och typ 37" mudtyres så börja du komma i mål sen

Vissa är bara bättre än andra!
woffis
20 november 2013 · 504 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
börja bli bra nu :-) piper bakom hytten, flakbåge me 5 extraljus å glödare, höj den 7-8" och typ 37" mudtyres så börja du komma i mål sen

Nja bitvis har du rätt
Pipor bakom hytten
och kanske flakbåge men blir ingen höjning.

Liten liten uppdate
Ny bytt framruta fick göra ett tum avtryck på den för att se den haha den gamla va alldeles full i små små steskott
så den blev jätte glad bilen nu big_smile

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
20 november 2013 · 504 Inlägg

OJ!!

Råkade visst beställa lite mer grejer.
Blir nog inte mycket mer grejande då bilen ska stuvas undan över vintern hoppas ja i alla fall så det blir nog väldigt mycket montering i vår inför sommar säsongen hehe.

Jag har beställt nya spridare var det några större problem att byta dom Henke? något man ska tänka på?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
21 november 2013 · 3 122 Inlägg

Inga direkta problem att byta spridare, men du får ta bort turbon för att komma åt dom på den sidan... Går egentligen åt en specialhylsa med som är lite längre än en vanlig för att den inte ska ta i toppen på spridaren, men det går ändå. jag fick dock svarva ner hylsan lite utvändigt för att den skulle gå att få på. man får även vara lite försiktig när man har en vanlig hylsa så man inte knäcker nån av anslutningarna till läck-ledningarna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
24 november 2013 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Inga direkta problem att byta spridare, men du får ta bort turbon för att komma åt dom på den sidan... Går egentligen åt en specialhylsa med som är lite längre än en vanlig för att den inte ska ta i toppen på spridaren, men det går ändå. jag fick dock svarva ner hylsan lite utvändigt för att den skulle gå att få på. man får även vara lite försiktig när man har en vanlig hylsa så man inte knäcker nån av anslutningarna till läck-ledningarna.

Jaha okej turbon ska nog snart på reparation endå så passar på och byter då tack för tipsen Henke!

Nu är bilen undanstuvad i ett garage där den får stå dom kommande månaderna men ja tog lite bilder på den som ni kan dregla lite över (OBS Jag är varken fotograf eller speciellt bra på att ta kort så ha lite överseende big_smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-d7ef9f17f048e79a84e591becc7cef86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-c8f91b6a6bc1fad255ec6689a592d887.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-087b875417866797bdc5954d6136cc8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-83988e0eef571bc0012a2f7f8847acb9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-0261532aef0238d32644dfc1c753984b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-83eac65fb5d9bd81735b7c3fd2b73370.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-a2625a40a8b3d54f2817388691e64539.jpg

Och här ska den bo till solen kommer fram igen ;D

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-e6553ac28bf83c86f4b39197a7e057ca.jpg

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
rp_92
24 november 2013 · 147 Inlägg

Gillar hur den inte får plats i p-rutan. Riktigt fin pickup! smile

Volvo V70N "Direktörsvagnen" (2001)
Volvo V70 2.4T "Turbon" (2003)
woffis
25 november 2013 · 504 Inlägg

rp_92 skrev:
Gillar hur den inte får plats i p-rutan. Riktigt fin pickup! smile

Haha va menar du?? Bakhjulen är ju innanför iallafall;-)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
NMI
25 november 2013 · 1 045 Inlägg

dessa är grymma, inte allt för vanliga heller

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Minium
26 november 2013 · 270 Inlägg

Den fick plats i garaget ja....wink

Volvo Xc90 (2004)
woffis
27 november 2013 · 504 Inlägg

NMI skrev:
dessa är grymma, inte allt för vanliga heller

Nä dom är väl inte så jättevanliga i denna storleken:-P

Minium skrev:
Den fick plats i garaget ja....wink

Ja de gick allt utan större problem hehe

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
5 december 2013 · 504 Inlägg

Jaha ska vi se vad den alldeles förtidiga tomten kom med för hjulklappar HÖHÖ

Verkar som 2014 startar lite skruvning också

Uppgradering självbländande och med temp och kompass i tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-948fe1032643ba3decf03d707395bb5a.jpg

Nya dropplister Eller egentligen alla lister runt dörrarna och plasten under framrutan
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-d59a10552347438e0c04cd2e6996e730.jpg

Och nya spridare (hoppas det är detta som gör att den hugger för nu har ja snart bytt allt utom stor pumpen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-b6c2f8131de8fd73d5645e8df565be46.jpg

Och när man ändå byter spridare så byter ja även returledningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-97f9cd5f868d66ab817a032aac95ae35.jpg

Och när ja ändå byter spridare och returledningar så passar ja på och byter denna lilla pjäs med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-291473c8a6bda447e664e12f4dbddf04.jpg

HX40 WII Nuf said!
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-c7f76d8267b4adc26e52603fb949be49.jpg

Och jag har även råkat köpa lite mer lampor MOHAHAHA nu blir det lugnt ett tag med affärerna ska väl bara samla ihop det som krävs för turbo bytet .
Hade vart kul att höra lite tips och idéer på förbättringar och sådant nu tycker är bra/dåligt från er följare/läsare
Självklart bygger ja ju en bil för min skull men är ju alltid kul att höra vad andra tycker

To be continued...

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
14 december 2013 · 504 Inlägg

Jaha kan man säga att Version 2,0 börjar nu då kanske?

Tänkte sätta upp lite nya "Att göra" eller mål eller va man ska säga

Utvändigt
() Ny grill Svart eller krom (inte bestämt än)
() Nya stötfångare
() Pejlstänger
(/) Nya gummilister runt dörrar
() Fixa fälgarna
(/) Lite fler lampor big_smile

Motor
(/) Nya spridare
(/) Ny turbo HX40 WII
(/) Returledingar
() Ny downpipe
() Nytt avgassystem
() Bättre Kylning

Invändigt
(/) Avgastemp mätare
(/) Turbotryck
() Byta Fläktmotorn

Och detta kommer säkert ändras men detta är det ja känner och tycker i nuläget

Vad tror ni om detta??


Stay tuned...

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
RobiinK Rust Is Not A Crime
14 december 2013 · 1 215 Inlägg

Bort med allt krom och kör på kolsvart ist big_smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
henke_99 Offroad Racing
14 december 2013 · 3 122 Inlägg

Vad kostade den nya snigeln? Och hur mycket måste modifieras för att den ska passa? Som jag har förstått det så passar den rakt på grenrörets fläns? Men sen är det ju insugssidan och oljeledningarna med... Ska du modifiera så du får tryckstyrd wg eller ska du byta till original vacuumklocka och fortsätta låta datorn styra det hela? Jag hade nog gjort det senare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
14 december 2013 · 504 Inlägg

BunnA skrev:
Bort med allt krom och kör på kolsvart ist big_smile

Ja det har slagit mig den iden men det är ju rätt snyggt med krom

henke_99 skrev:
Vad kostade den nya snigeln? Och hur mycket måste modifieras för att den ska passa? Som jag har förstått det så passar den rakt på grenrörets fläns? Men sen är det ju insugssidan och oljeledningarna med... Ska du modifiera så du får tryckstyrd wg eller ska du byta till original vacuumklocka och fortsätta låta datorn styra det hela? Jag hade nog gjort det senare.

Jag har läst spaltmeter om denna modifiering så ja ska svara så bra ja kan
den kostade va 3100:- med frakt det är ingen äkte holset men väldigt många i USA kör med denna och har inte hittat någon som haft några direkta problem.
Hallagårds mekaniska i varberg har också och då är det begagnade holset agregat som dom gått igenom och putsat upp lite kostar ca 3200:- och han har någon form av garanti som ja förstår det.

Modifieringar:
Övre insug måste kapas 1,2 tum ca
HX40 WII har T3 fläns så grenröret klarar sig
Olje matningen behöver inte modifieras
Oljereturen däremot måste kapas och förlängas ca 2 tum
Och beroende på vilken årsmodell man har så kanske man behöver ett annan luftburk från en 97a
Och naturligtvis downpipen men det är ju rekomenderat att göra endå för bättre bränsle ekonomi
Och på turbon får man kapa bort V-bands flänsen bara

Och gällande WG så provar ja att köra som den är den är ställd på 20psi (eller sänker något)
behåller jag den som den är så slipper ja ju hela vacuum pumpen så den kan man ta bort då det bara är turbotrycket den behövs till på min motor.
Och ja har inte sett någon som har byggt om och kör med original WG klocka

Hoppas du fick svar på frågorna Henke

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
NightCruiser
15 december 2013 · 1 163 Inlägg

Hallagårds Mekaniska kan jag varmt rekommendera....
Han renoverar, modifierar och testar även dieselpumpar.

woffis
15 december 2013 · 504 Inlägg

NightCruiser skrev:
Hallagårds Mekaniska kan jag varmt rekommendera....
Han renoverar, modifierar och testar även dieselpumpar.

Superbra att veta för framtiden:D
Han är dock lite svår att nå på telefon:P

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
15 december 2013 · 3 122 Inlägg

Och jag fick klart för mig hur det funkade med turbon. Vet sen jag bytte spridare att min turbo var rejält glappig, förstår inte att den inte läcker nån olja... Så eftersom det är min enda bruksbil har jag börjat fundera lite på att byta den i förebyggande syfte nu när det inte är större kostnad än så. Den turbon som sitter där nu har ju trots allt fått jobba i drygt 30000 mil, och wastegaten funkar inte riktigt som den borde längre.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang