Cheva K3500 HD Full Size Dually uppfräschning

Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
  • 151 Följare
  • 306 757 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juli 2015
woffis
15 december 2013 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Och jag fick klart för mig hur det funkade med turbon. Vet sen jag bytte spridare att min turbo var rejält glappig, förstår inte att den inte läcker nån olja... Så eftersom det är min enda bruksbil har jag börjat fundera lite på att byta den i förebyggande syfte nu när det inte är större kostnad än så. Den turbon som sitter där nu har ju trots allt fått jobba i drygt 30000 mil, och wastegaten funkar inte riktigt som den borde längre.

Ja då är det kanske dags hehe min sölar ju olja istället och sen gillar ju inte dessa motorer varken värme eller mottryck och som ja förstår det så ska det vara mycket mottryck i våra original turbos och med HX:en ska den tydligen gå lugnare och svalare och inte behöva jobba så hårt för att bygga tryck.

Slänger upp några bilder på downpipe förlängaren man behöver om man inte bygger en helt ny
Jag har även en ritning på hur den ska byggas om någon behöver?
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-1622c111b05dc2ee025fa8c5c9ce87a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-dcf12ff95ae65c5fa9ba5d1b7cd33832.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-4800acb7776d2c6543310cbd9b3a58b3.jpg

Senast redigerat av woffis (15 december 2013)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
15 december 2013 · 3 122 Inlägg

Hmm... Med en sån där förlängare passar den alltså rakt på original downpipe? Vore ju onekligen smidigt, för även om det är lämpligt med en ny downpipe så kan man ju då bara köpa en eftermarknadsgrej som finns till dessa bilar. Är ju lite pyssligt att bygga egen downpipe eftersom det är aningens trångt... Jag har dessutom två vattenslangar till dieselvärmaren som letar sig ner där intill...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
woffis
15 december 2013 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Hmm... Med en sån där förlängare passar den alltså rakt på original downpipe? Vore ju onekligen smidigt, för även om det är lämpligt med en ny downpipe så kan man ju då bara köpa en eftermarknadsgrej som finns till dessa bilar. Är ju lite pyssligt att bygga egen downpipe eftersom det är aningens trångt... Jag har dessutom två vattenslangar till dieselvärmaren som letar sig ner där intill...

Japp den ska passa rakt på med en sådan grej men det blir ju 2 90graders böjar efter varandra nästan så det är väl kanske inte riktigt optimalt men vad vet ja haha.
Ska kolla om ja har din mailadress kvar så mailar ja ritningen

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
15 december 2013 · 504 Inlägg

Hade inte kvar den.
Förresten hur blev det efter du bytte insprutningspumpen?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
15 december 2013 · 3 122 Inlägg

Jag PM:ar min mail.

När jag hade bytt pump så blev bilen betydligt lugnare i gången, från att ha skakat en massa på tomgång till att knappt röra sig alls. Det hördes även på avgasljudet när man kör att det blev "mjukare" ljud från den.

Här ser du, har ställt en tom 33cl burk på insuget...
http://www.youtube.com/watch?v=Hi-p5Cquu4k

Edit: När man byter pump så måste man sen ha kabel och dator att ställa tändningen med, det är viktigt. Jag använde programmet från Enghs motor.

Senast redigerat av henke_99 (15 december 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
woffis
15 december 2013 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag PM:ar min mail.

När jag hade bytt pump så blev bilen betydligt lugnare i gången, från att ha skakat en massa på tomgång till att knappt röra sig alls. Det hördes även på avgasljudet när man kör att det blev "mjukare" ljud från den.

Här ser du, har ställt en tom 33cl burk på insuget...
http://www.youtube.com/watch?v=Hi-p5Cquu4k

Edit: När man byter pump så måste man sen ha kabel och dator att ställa tändningen med, det är viktigt. Jag använde programmet från Enghs motor.

Kanon redan skickat
Okej ja shit va lugnt den gick spännande får väl se när min ger upp :S
Ja jag köpte faktiskt kabel och program när ja köpte trim chipet från Enghs motor
Vi får ha en liten kurs när/om det blir så att ja behöver göra det

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
24 december 2013 · 504 Inlägg

God hjul, grått nytt hår och tack till er so följer och ger råd och tips!
Hoppas vi hörs 2014 också!

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
25 december 2013 · 3 122 Inlägg

Jag bytte pumpen i förebyggande syfte på min bil, dels för att det är min bruksbil så jag inte ville bli stående med den. Men sen även för att jag vet att dessa motorer är känsliga för om inte allt på dom är väl iordning, jag tyckte det är bättre att byta pump än att byta motor...

Dessutom, bilen har gått över 30000 mil med gamla pumpen så jag kommer knappast slita ut en pump till på den. Jag har heller inga planer på att sälja. Då tyckte jag det var bättre att planera in ett byte till när det fanns både tid och pengar att göra det... Det fanns ju alltså ingen anledning till att inte byta pumpen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Hilly
26 december 2013 · 20 Inlägg

God fortsättning och Gott Nytt År Woffis! Ser fram emot ett nytt år att få följa din tråd!
Passande att det var den 24 trådsidan btw tongue

woffis
29 december 2013 · 504 Inlägg

Hilly skrev:
God fortsättning och Gott Nytt År Woffis! Ser fram emot ett nytt år att få följa din tråd!
Passande att det var den 24 trådsidan btw tongue

Detsamma Hilly!! Tackar och välkommen! Haha ja de va ju rena slumpen att det blev 24:e sidan big_smile


Då det tydligen inte är någon snö över huvudtaget här på västkusten och ca 8 grader varmt så tänkte jag nu lägga ut en liten sökes ruta.

Jag söker ett garage ett tag framöver gärna på Orust.
Så om någon vet något så hör gärna av er är inte ute efter att hyra så värst länge utan bara till vi servat alla lastbilar på jobbet.

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
4 januari 2014 · 504 Inlägg

Hej pojkar och flickor!

Igår(Fredag)
Hämtade ja ett paket med lite grejer till turbo bytet.
Bland annat avgasbandage, V-bandsflänsar, packning mellan turbo och grenrör och ytterligare en V-bands fläns till insuget.

Så nu är jag inte så mycket sug efter att börja bytet!

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
patterman
5 januari 2014 · 73 Inlägg

hej du har en jäkla snygg bil du har lite mer lampor än mej prenumererar

woffis
6 januari 2014 · 504 Inlägg

patterman skrev:
hej du har en jäkla snygg bil du har lite mer lampor än mej prenumererar

Tack och bock!
Jo men du är på god väg!

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mickeymouse
16 januari 2014 · 337 Inlägg

Fan jag har ju sett bilen flera gånger, men totalt missat detta projekt!! Preem lagd!!

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
16 januari 2014 · 504 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Fan jag har ju sett bilen flera gånger, men totalt missat detta projekt!! Preem lagd!!

Haha du får tuta och slänga ut en näve nästa gång så ja ser dig men nu är den parkerad för vintern:P
Tack för prenumerationen Alltid uppskattat big_smile

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
16 januari 2014 · 504 Inlägg

Och just det ja!

Henke och ni andra som kör 6,5 td och funderar på att byta turbo så har ja en ny downpipe som enligt tillverkaren ska passa om ni vill uppgradera helt och inte bara köra en övergång som den ovanför.
Ska lägga ut bilder någon dag

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mickeymouse
16 januari 2014 · 337 Inlägg

woffis skrev:

Mickeymouse skrev:
Fan jag har ju sett bilen flera gånger, men totalt missat detta projekt!! Preem lagd!!

Haha du får tuta och slänga ut en näve nästa gång så ja ser dig men nu är den parkerad för vintern:P
Tack för prenumerationen Alltid uppskattat big_smile

Jajamen d vet du!!

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
16 januari 2014 · 504 Inlägg

Mickeymouse skrev:

woffis skrev:

Mickeymouse skrev:
Fan jag har ju sett bilen flera gånger, men totalt missat detta projekt!! Preem lagd!!

Haha du får tuta och slänga ut en näve nästa gång så ja ser dig men nu är den parkerad för vintern:P
Tack för prenumerationen Alltid uppskattat big_smile

Jajamen d vet du!!

Kollade på dina bilder lite och jag känner igen industrimarken den står parkerad vid har ni gjort nytt stängsel där ganska nyss?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mickeymouse
16 januari 2014 · 337 Inlägg

Åh fan...

Måste varit på baksidan för det var helt ned trampat. Men även hörnet va ju demolerat, satt och drack  kaffe där en morgon och ett tu tre kom en driftande 745:a och tryckte ned staketet..... Kan ju säga det att han tyckte det var mäkta pinsamt när 5 gubbar står i fönstert och glor när han står med fronten i staketet...

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
16 januari 2014 · 504 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Åh fan...

Måste varit på baksidan för det var helt ned trampat. Men även hörnet va ju demolerat, satt och drack  kaffe där en morgon och ett tu tre kom en driftande 745:a och tryckte ned staketet..... Kan ju säga det att han tyckte det var mäkta pinsamt när 5 gubbar står i fönstert och glor när han står med fronten i staketet...

//Micke

HAHA Kan ha varit jag som va där och bankade hålen för det nya staketet men är inte säker.

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang