Cheva K3500 HD Full Size Dually uppfräschning

Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
  • 151 Följare
  • 306 350 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juli 2015
woffis
21 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Ungefär samma varv för mig, och då ligger den på 1,5 vid långkörning. Men jag har ju automatlåda så då borde förbrukningen bli högre än för dig vid lägre hastigheter när lockupen inte är inkopplad.

Vad väger din suburban då?
Och sen har ju ja 6 hjul att stöna runt så lite mer borde den ju dra och min väger ju 3000 nånting kg men endå ja tycker den har börjat dra mycket

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
21 april 2014 · 3 122 Inlägg

Den väger drygt 3000 kg, och relativt breda (285 nu och tidigare 265) grovmönstrade däck.

Är allt i sin ordning med laddtryck, luftfilter, avgas? den ryker inte onormalt osv? Alla bromsar släpper ordentligt och hjulen rullar lätt? Startar den lätt och direkt, alltså att den inte tvekar nåt när den ska igång? Går den mjukt och jämnt på tomgång?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Mickeymouse
21 april 2014 · 337 Inlägg

henke_99 skrev:
Den väger drygt 3000 kg, och relativt breda (285 nu och tidigare 265) grovmönstrade däck.

Är allt i sin ordning med laddtryck, luftfilter, avgas? den ryker inte onormalt osv? Alla bromsar släpper ordentligt och hjulen rullar lätt? Startar den lätt och direkt, alltså att den inte tvekar nåt när den ska igång? Går den mjukt och jämnt på tomgång?

Fan vanen går ju billigare 3,2ton (bensin) något skumt verkar det helt klart vara??

Men som henke säger..

//Micke

Senast redigerat av Mickeymouse (21 april 2014)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
21 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Den väger drygt 3000 kg, och relativt breda (285 nu och tidigare 265) grovmönstrade däck.

Är allt i sin ordning med laddtryck, luftfilter, avgas? den ryker inte onormalt osv? Alla bromsar släpper ordentligt och hjulen rullar lätt? Startar den lätt och direkt, alltså att den inte tvekar nåt när den ska igång? Går den mjukt och jämnt på tomgång?

Mickeymouse skrev:

henke_99 skrev:
Den väger drygt 3000 kg, och relativt breda (285 nu och tidigare 265) grovmönstrade däck.

Är allt i sin ordning med laddtryck, luftfilter, avgas? den ryker inte onormalt osv? Alla bromsar släpper ordentligt och hjulen rullar lätt? Startar den lätt och direkt, alltså att den inte tvekar nåt när den ska igång? Går den mjukt och jämnt på tomgång?

Fan vanen går ju billigare 3,2ton (bensin) något skumt verkar det helt klart vara??

//Micke

Vet inte om ja borde säga detta egentligen MEN jag kan ha räknat lite lite fel HAHAHA!
Det är ca 22,5 mil från mig till Elmia och bilen hade sörplat i sig 56,28 nånting liter
och jag räknade 22,5 delat med 56,28 vilket blir 2,5 liter per mil men 22,5 är ju bara enkel väg
så räknar man istället 56,28 liter delat med 45 mil så blir det helt plötsligt 1,25 liter per mil big_smilebig_smile
Men tack för engagemanget grabbar!
(jag tänker skylla på förkylnings hjärna)

Tvättade bilen idag och smörjde in däcken med däck glans gel minns inte vad det heter känns rätt onödigt att lägga pengar på men ser ju helt klart fräscht ut här får ni några bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-a77c960646b57e768e98790ab02a6485.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-b8e5039b7697c43f5df621aa76d28d01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-f39fcfb6f38f76377705e62a6803739d.jpg

Nu blir det snart ett turbo byte och en stor service på min lilla tjej så stay tuned!

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mickeymouse
21 april 2014 · 337 Inlägg

Jaja förkylningshjärna....tongue

Men då vart det ju helt bättre siffror lollollol

Turbo byte?? skrot eller allmänt byte bara?

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
21 april 2014 · 504 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Jaja förkylningshjärna....tongue

Men då vart det ju helt bättre siffror lollollol

Turbo byte?? skrot eller allmänt byte bara?

Ja helt klart mycket bättre siffror big_smile

Den som sitter sölar ut olja och så är inte dessa motorer kompis med det aggregatet som dom är försedda med från fabrik så för att få en driftsäkrare och förhoppningsvis mer långlivad motor så ska turbon bytas till en HX40 WII Och det i sin tur medför ju en sjuhelvetes fantastiskt ljud ungefär som detta fast med manuell låda coolcool
https://www.youtube.com/watch?v=GPP2t1v0ZHs

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mickeymouse
21 april 2014 · 337 Inlägg

Åh fan... något nytt har man lärt sig idag oxå!!

Men då lät ju riktigt gött!! Du får lägga upp en video när du gjort bytet?

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
21 april 2014 · 504 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Åh fan... något nytt har man lärt sig idag oxå!!

Men då lät ju riktigt gött!! Du får lägga upp en video när du gjort bytet?

Ja man ska lära sig nått nytt varje dag big_smile

Det är samma med bränsle systemen och kylsystemen också på dessa motorer inte riktigt genomtänkt känns det som ibland.
Självklart ska ja försöka mig på en film när det är dags wink
Hoppas projekt turbo byte startar nästa helg så

To be continued...

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
23 april 2014 · 3 122 Inlägg

Nu måste jag ju nästan byta turbo jag med bara för det där klippet. Och eftersom det är ditt fel får du sponsra mig med turbo tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
woffis
23 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Nu måste jag ju nästan byta turbo jag med bara för det där klippet. Och eftersom det är ditt fel får du sponsra mig med turbo tongue

HAHA Förlåt roll
Ja kan sponsra med en E-bay länk till turbon och rikligt med bilder när ja gör bytet så det blir lätt för dig att göra en likadan operation big_smile

Här kommer några inspirations videos till (Kanske ska be om ursäkt i förväg och även tömma kontot i förväg för detta kan bli dyrt)

https://www.youtube.com/watch?v=4PwxnisMsXw

https://www.youtube.com/watch?v=eld8VjCcqAc

https://www.youtube.com/watch?v=HLyrq7pe3x0

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Hilly
24 april 2014 · 20 Inlägg

Snyggt och stiligt må jag säga!

woffis
24 april 2014 · 504 Inlägg

Hilly skrev:
Snyggt och stiligt må jag säga!

Tack Hilly smile när kommer det ett projekt på din??

I morgon på morgonen blir det besiktning sen blir det raka spåret till jobbet och så ska ja smida ihop ett fäste till min nya oljefilter flyttare så jag får dubbla oljefilter och där med mer filter yta och lite mer olje volym OCH framför allt en bättre/lättare placering på oljefiltrena och hängande filter istället för liggande vilket inte skadar.

Kollade igår vad ett filter byte kommer gå på i framtiden
2 bränslefilter
2 oljefilter
sammanlagt pris 251:- plus olja som ja köper via jobbet och det tycker ja är överkomligt faktiskt

Och just det ni andra grabbar som funderar på att plocka bort vacuum pumpen så kan jag meddela att multiremmen ni behöver ska vara 100 - 100,5 tum lång alltså en tum kortare än om man ska ha pumpen kvar.

Snart blir det turbo byte big_smilebig_smilecool

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
25 april 2014 · 3 122 Inlägg

woffis skrev:
Och just det ni andra grabbar som funderar på att plocka bort vacuum pumpen så kan jag meddela att multiremmen ni behöver ska vara 100 - 100,5 tum lång alltså en tum kortare än om man ska ha pumpen kvar.

Jag gör ett litet tillägg på det där, om man kör med originalturbo är det ganska olämpligt att ta bort vacuumpumpen eftersom datorn behöver vacuum så den kan styra wastegaten... Samma sak för eventuell egr-ventil...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
woffis
26 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:

woffis skrev:
Och just det ni andra grabbar som funderar på att plocka bort vacuum pumpen så kan jag meddela att multiremmen ni behöver ska vara 100 - 100,5 tum lång alltså en tum kortare än om man ska ha pumpen kvar.

Jag gör ett litet tillägg på det där, om man kör med originalturbo är det ganska olämpligt att ta bort vacuumpumpen eftersom datorn behöver vacuum så den kan styra wastegaten... Samma sak för eventuell egr-ventil...

Tack Henke för att du bromsar mig lite i min iver big_smile
Men det finns ju en sk turbomaster man kan använda för att sätta rätt tryck utan vacuum. Men som Henke säger så är det ju inte lämpligt att göra på bilar med EGR och liknande. (och det har inte jag)¨

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
26 april 2014 · 504 Inlägg

Jaha!

Någon som är sugen på en liten uppdate??

Här kommer en iaf.

Började garage hänget med att med hjälp av min vän Jocke tillverka ett fäste för att flytta olje filtret så nu mera så sitter det dubbla olje filter.
Fäste
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-c617898a046718fbfbdc3ef030864106.jpg

På plats på ramen
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-d1da130d450a7d42eca0e85544e967f4.jpg

Filter på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-d856ac9c66997a5f4ab057da56461d9c.jpg

Här ser man dom pressade hydraul slangarna och själva olje filter flyttaren Svårt att få med på bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-3f39078ddf804af9b9599b68ab55849e.jpg

och en underifrån bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-039913c7a8861c98902bae1f02132d52.jpg

Så nu är det JÄTTE lätt att byta oljefilter och så blir det lite mer filter yta och mer olje volym.
Här är en bild på instrumentet och hur oljetrycket blev efter det sjönk faktiskt lite grann när den står still men är bra under färd. Och så ser man mina fina led lampor i instrumentet
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-c8ff269e52ac1b9094f072f5418c0883.jpg

Och om ni inte redan har tröttnat på att se alla lampor så lekte jag lite med kameran och här är bilderna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-ab96e996d387dddb0316eb094548a285.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-f10c062114f386d8eb2580ee28041548.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-b97157289b520c9f956d60344599180c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-d787a325ec5c05596bad74f06b81d58b.jpg

På återseende grabbar och tjejjer:)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
26 april 2014 · 3 122 Inlägg

Är den där filterförflyttaren nåt färdigt kit (bortsett från slang)? Blev riktigt sugen på att göra samma sak, inte nödvändigtvis för att få två filter men så man iaf får det lättåtkomligt för byte utan söl. Har ju bilen som brukis så det blir iaf 2 byten (800 mil intervall, 5000 miles ska det vara enligt instruktionsboken) per år... Smidigt att hålla koll genom att bara att hålla koll på trippräknaren. Borde väl vara samma sak för dig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
26 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Är den där filterförflyttaren nåt färdigt kit (bortsett från slang)? Blev riktigt sugen på att göra samma sak, inte nödvändigtvis för att få två filter men så man iaf får det lättåtkomligt för byte utan söl. Har ju bilen som brukis så det blir iaf 2 byten (800 mil intervall, 5000 miles ska det vara enligt instruktionsboken) per år... Smidigt att hålla koll genom att bara att hålla koll på trippräknaren. Borde väl vara samma sak för dig.

Tja ja den aspekten glömde ja faktiskt för det sölar alltid något förbannat men inte längre big_smilebig_smile
Nä det är ett ihop plock av grejer och hydraul slangarna är från jobbet vi har hydraul verkstad
men ja kan skriva en lista åt dig smile
En sådan här
http://www.ebay.com/itm/PERMA-COOL-P-N- … mp;vxp=mtr

och två såna här Bra kvallite och prisvärda vi kör med detta märket på alla våra lastbilar på jobbet
http://www.oie.se/Produkt/oljefilter-spin-on-ph2821a-(P554403)

och utöver det så behövs det:
2 halvtums raka kopplingar jic 10
2 halvtums 90 graders jic 10 kopplingar
2 nipplar till block locket med AN10 eller jic
2 nipplar till filter flyttaren med an10  eller jic

Och de lättaste är att inte ta bort 90 graders böjen som redan sitter på blocket för då blir det trångt som satan mellan locket och främre kardan så det inte går att få dit slangarna utan ja satte den helt enkelt där det gamla filtret satt. men ska du tvunget lossa den så är den stora bulten 35mm och se till att ha gott om O-ringar till hands för dom som sitter där är garanterat både platta och dåliga.

Senast redigerat av woffis (26 april 2014)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
26 april 2014 · 3 122 Inlägg

Ja men då var det ju ett kit tongue Filter och slang (med kopplingar) räknar jag som "extra". Eftersom jag kör skogsmaskin så är jag inte direkt främmande för hydraulslang och dess olika kopplingar...

Böjen till originalfiltret behöver nog ändå nya o-ringar, vill minnas att det läcker där. Måste även byta oljekylarslangarna då dom sölar en del med så då kan man ju göra det samtidigt. Har nya liggande men har hört från två som bytt dom att det är rätt ordentligt bökigt så därför har det inte riktigt blivit av...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
woffis
27 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Ja men då var det ju ett kit tongue Filter och slang (med kopplingar) räknar jag som "extra". Eftersom jag kör skogsmaskin så är jag inte direkt främmande för hydraulslang och dess olika kopplingar...

Böjen till originalfiltret behöver nog ändå nya o-ringar, vill minnas att det läcker där. Måste även byta oljekylarslangarna då dom sölar en del med så då kan man ju göra det samtidigt. Har nya liggande men har hört från två som bytt dom att det är rätt ordentligt bökigt så därför har det inte riktigt blivit av...

Ja då kanske man kan kalla det ett kitt haha big_smile
Ja läcker den så är det lika bra att ta ner den och när den är nere så är det MYCKET lättare att ta oljeslangarna till oljekylet det är 3 olika O- ringar men kollade aldrig mått på dom.

Nästa helg är det tänkt att turbo/spridar bytet ska ha sin början.
Har du något att tillföra om att lossa turbo och spridare? Något tips kanske?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
27 april 2014 · 504 Inlägg

Ja just de ja besiktade ju i fredags och den gick igenom dock va ja tvungen att släcka baklämmen är ju bara en kontakt men endå. Gubben sa att det spelar ingen roll att ja hade skrivit ut från deras regelverk att det är fullt godkänt utan det är INTE okej med sådana lampor längre. Finns många udda regler tycker jag :S

Jaja den har gått igenom iaf och till nästa år får man väl komma ihåg att dra ut kontakten bara.

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang