Cheva K3500 HD Full Size Dually uppfräschning

Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
  • 151 Följare
  • 305 794 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juli 2015
henke_99 Offroad Racing
27 april 2014 · 3 122 Inlägg

woffis skrev:
Nästa helg är det tänkt att turbo/spridar bytet ska ha sin början.
Har du något att tillföra om att lossa turbo och spridare? Något tips kanske?

Det är tråååååååååångt att få loss nån av muttrarna som håller turbon mot grenröret. Jag fick loss dom genom att använda två ringnycklar som turligt nog hade tänderna vridna lite olika i ringen eller hur man ska säga. Fick först  vrida det lilla som gick med den ena o sen byta till den andra o dra så långt som gick med den, o så hålla på o skruva växelvis så. I övrigt var det väl inga konstigheter direkt.

Spridarna går att ta med en vanlig 3/4 hylsa, minns inte storleken nu men jag fick sätta den i svarven o ta bort lite material längst ner på utsidan av hylsan. Långhylsa underlättar då spridaren är lite för lång för en vanlig (med 3/4 hylsa är hålet till spärrskaftet så stort att toppen på spridaren går in där så därför går det, det funkar alltså inte med en vanlig 1/2 hylsa om det inte är en långhylsa). Minns inte vad som tog emot på utsidan, kan ha varit själva toppen men det var iaf omöjligt utan att modifiera hylsan. Var försiktig så du inte bryter av dom små anslutningarna till läck-ledningarna, egentligen ska man ha en specialhylsa till spridarna just pga dessa.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
woffis
27 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:

woffis skrev:
Nästa helg är det tänkt att turbo/spridar bytet ska ha sin början.
Har du något att tillföra om att lossa turbo och spridare? Något tips kanske?

Det är tråååååååååångt att få loss nån av muttrarna som håller turbon mot grenröret. Jag fick loss dom genom att använda två ringnycklar som turligt nog hade tänderna vridna lite olika i ringen eller hur man ska säga. Fick först  vrida det lilla som gick med den ena o sen byta till den andra o dra så långt som gick med den, o så hålla på o skruva växelvis så. I övrigt var det väl inga konstigheter direkt.

Spridarna går att ta med en vanlig 3/4 hylsa, minns inte storleken nu men jag fick sätta den i svarven o ta bort lite material längst ner på utsidan av hylsan. Långhylsa underlättar då spridaren är lite för lång för en vanlig (med 3/4 hylsa är hålet till spärrskaftet så stort att toppen på spridaren går in där så därför går det, det funkar alltså inte med en vanlig 1/2 hylsa om det inte är en långhylsa). Minns inte vad som tog emot på utsidan, kan ha varit själva toppen men det var iaf omöjligt utan att modifiera hylsan. Var försiktig så du inte bryter av dom små anslutningarna till läck-ledningarna, egentligen ska man ha en specialhylsa till spridarna just pga dessa.

Tack för dom tipsen big_smile
Finns ett fint kitt på biltema med spridar hylsor tror ja testar ett sånt faktiskt.

Så det som förhoppningsvis ska göras nästa helg är följande:

1 Montera/borra/gänga in en avgastemp givare i grenröret
2 Byta spridare
3 Byta turbon
4 Bygga om insuget för den nya turbon
5 Montera tillbaka allt och sen lämna iväg bilen till en kompis som ska bygga downpipe.
6 Eventuellt plocka bort vacuum pumpen och sätta på en kortare rem

Va tror ni om detta?
Det känns som att det är tur att de är långhelg :S

Stay tuned

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
27 april 2014 · 504 Inlägg

Gjorde nu ikväll en liten före turbobytet film mest för att få höra lite ljudskillnader
Jag tycker nog det är rätt fint ljud i henne redan big_smile
[video]http://www.garaget.org/video/144215[/video]

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mickeymouse
27 april 2014 · 337 Inlägg

Liten sid notis bara...

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-5bad8a7588d1688357b36073fa9b2674.jpg

Lite svart, hade själv problem med detta men fick hålla på att trixa lite med att vinkla leden i sockeln för att bli kvitt eländet!!

Såg väldigt bra med oljefilterna..

Kan hålla med om att den låter väldigt gott redan nu!!

//Micke

Senast redigerat av Mickeymouse (27 april 2014)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
woffis
27 april 2014 · 504 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Liten sid notis bara...

http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-5bad8a7588d1688357b36073fa9b2674.jpg

Lite svart, hade själv problem med detta men fick hålla på att trixa lite med att vinkla leden i sockeln för att bli kvitt eländet!!

Såg väldigt bra med oljefilterna..

//Micke

HAHA vafan Micke såg du det! Ja vet allt om det har bara inte orkat vela med elen på ett tag men ska ta tag i det igen efter turbobytet tack för tipset och påpekandet endå big_smile
Tack ja är ganska nöjd själv faktiskt har dock fått ett litet svaj på oljetrycket som ja inte tänkt på förut
Jag har för mig att det har vart helt still förut men nu rör det sig lite upp och ner när man kör vs står still.

Så ni som kör dessa motorer kanske kan kolla om eran beter sig lika?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Rolf S
28 april 2014 · 17 Inlägg

woffis skrev:
Gjorde nu ikväll en liten före turbobytet film mest för att få höra lite ljudskillnader
Jag tycker nog det är rätt fint ljud i henne redan big_smile

Mysigt ljud, önskar att min Hilux kunde låta lika smile

/Rolf S
Saab 96 "V4" (1977)
henke_99 Offroad Racing
28 april 2014 · 3 122 Inlägg

Mitt oljetryck ligger på ungefär 1/4 på tomgång och uppåt 3/4 med lite varv. (varmkörd naturligtvis)

Jag gillar med originalljudet på dom där när man rensat bort kat och ljuddämpare, men enligt klippen på youtube så vill jag mer än gärna få till det där ljudet som blir med hx40:n när man släpper gasen. Går inte att få med originalturbon...

Senast redigerat av henke_99 (28 april 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
28 april 2014 · 504 Inlägg

Rolf S skrev:

woffis skrev:
Gjorde nu ikväll en liten före turbobytet film mest för att få höra lite ljudskillnader
Jag tycker nog det är rätt fint ljud i henne redan big_smile

Mysigt ljud, önskar att min Hilux kunde låta lika smile

Tackar ja det är bara att börja bygga om hiluxen;-)

henke_99 skrev:
Mitt oljetryck ligger på ungefär 1/4 på tomgång och uppåt 3/4 med lite varv. (varmkörd naturligtvis)

Jag gillar med originalljudet på dom där när man rensat bort kat och ljuddämpare, men enligt klippen på youtube så vill jag mer än gärna få till det där ljudet som blir med hx40:n när man släpper gasen. Går inte att få med originalturbon...

Okej då är det nog inget fel på mitt oljetryck:-)
Ja jag håller helt med det är ju därför det står en HX40 i min lägenhet och väntar;-)
Man kan faktiskt höra ett litet wosch ljud när man varvar ordentligt och lägger i nästa växel på min men förhoppningsvis så får den samma ljud som bilarna på Youtube efter helgenB-)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
28 april 2014 · 3 122 Inlägg

Ja du kommer ju få större glädje av ljudet eftersom du med den manuella lådan får det varje växling.

Se till bara att dokumentera noga vad som behöver modifieras, hur och vad för delar som behövs för turbobytet. In i minsta detalj typ wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
28 april 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Ja du kommer ju få större glädje av ljudet eftersom du med den manuella lådan får det varje växling.

Se till bara att dokumentera noga vad som behöver modifieras, hur och vad för delar som behövs för turbobytet. In i minsta detalj typ wink

Ja får komma förbi dig nån gång och växla lite så du också får njuta haha;-)
Ja jag ska ta med kameran och fota och dokumentera och göra en lista sen:-)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
30 april 2014 · 504 Inlägg

Ja idag är det da'n före turbo bytar da'nbig_smile

Här är nästan allt som ska grejas med denna helgen
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-59d1eb1f0537cde7d8dc06aee3187d71.jpg

Glad valborg på er!!

Fortsättning följer...

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
1 maj 2014 · 3 122 Inlägg

Märkte du nån skillnad på bilen när du bytt matarpumpen?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Hilly
1 maj 2014 · 20 Inlägg

Jättekul att få följa din blogg. Kör på.

woffis
1 maj 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Märkte du nån skillnad på bilen när du bytt matarpumpen?

Nja Jag vet inte riktigt möjligen att den går lugnare på tomgång det är väl ingen aha upplevelse precis.
Och sen hoppas ja ju att huvudpumpen klarar sig lite längre då den mår bättre av högre tryck tydligen
Vad tänkte du på?

Hilly skrev:
Jättekul att få följa din blogg. Kör på.

Tack Hilly roligt att höra!

Är det någon som är super sugen på en uppdate??
I såfall får ni vänta för den kommer inte för än i morgon men ja kan bjussa på en liten bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-a424552f88335b0827346361a4cdb329.jpg

To be continued...

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
2 maj 2014 · 504 Inlägg

Ja just  de ja Henke satte du tillbaka dom små klämmorna vid retur rören när du bytte spridare?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Dr_struts
2 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Tar gärna den där ebay linken till turbon! ^^ Hur känns den? Tror du det är nå kvalitet? smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
woffis
2 maj 2014 · 504 Inlägg

Dr_struts skrev:
Tar gärna den där ebay linken till turbon! ^^ Hur känns den? Tror du det är nå kvalitet? smile

Jag tycker den känns fin och som att det är bra kvallitet på den faktiskt:)
Här kommer länken
http://www.ebay.com/itm/Super-Drag-Dodg … 19e969aa6a

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Dr_struts
2 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Vet du vad GLT är på WG'n? ^^ Sorry för offtopic men tvungen att fråga! big_smile Grymt fet pickis dock! Hängt med ett tag nu! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
woffis
2 maj 2014 · 504 Inlägg

Dr_struts skrev:
Vet du vad GLT är på WG'n? ^^ Sorry för offtopic men tvungen att fråga! big_smile Grymt fet pickis dock! Hängt med ett tag nu! smile

Vad är glt?
Den ska vara ställd på 20 psi om det är de du menar smile
Ingen fara bara att fråga på och tack så mycket kul att du hänger med big_smile

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Dr_struts
2 maj 2014 · 1 861 Inlägg

woffis skrev:

Dr_struts skrev:
Vet du vad GLT är på WG'n? ^^ Sorry för offtopic men tvungen att fråga! big_smile Grymt fet pickis dock! Hängt med ett tag nu! smile

Vad är glt?
Den ska vara ställd på 20 psi om det är de du menar smile
Ingen fara bara att fråga på och tack så mycket kul att du hänger med big_smile

Grund laddtryck så trycket wastegaten behöver för att öppna! smile Och det kommer ju att bli ganska så perfekt till mitt bruk! Tackar för svaren! big_smile

Edit: Juste vet du om det går och vrida kompressorhuset? ^^

Senast redigerat av Dr_struts (2 maj 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang