Cheva K3500 HD Full Size Dually uppfräschning

Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
  • 151 Följare
  • 305 787 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juli 2015
henke_99 Offroad Racing
9 maj 2014 · 3 122 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Blir det ingen intercooler för dig eller?

IC på dom här är näst intill omöjligt att få dit om man inte sätter den under kofångaren (ganska dålig placering) eller ovanpå motorn så den får kylning via scoop i huven. Alternativt en vattenkyld med liknande placering. Vidare så ger en ic ganska liten effekt på dessa motorer pga det låga laddtrycket. Visst gör det skillnad men väl liten i förhållande till jobbet som krävs för att få dit den.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
9 maj 2014 · 504 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Man ska köra det man själv gillar. Det är ju sant kan bli jobbigt, men aning snyggt ^^ Vad är det för spridare du kör med å vad köpte du dessa någonstans?
Blir det ingen intercooler för dig eller?


//Trean

Det är nyrenoverade original spridare med nya bosch munstycken som är poptestade och men lite högre öppningstryck.
Dessa spridare är det efter ett tips av Henke_99
http://www.ebay.com/itm/6-5L-6-5-Turbo- … mp;vxp=mtr


Masen_Racing skrev:

Blir det ingen intercooler för dig eller?

IC på dom här är näst intill omöjligt att få dit om man inte sätter den under kofångaren (ganska dålig placering) eller ovanpå motorn så den får kylning via scoop i huven. Alternativt en vattenkyld med liknande placering. Vidare så ger en ic ganska liten effekt på dessa motorer pga det låga laddtrycket. Visst gör det skillnad men väl liten i förhållande till jobbet som krävs för att få dit den.

Någon gång kanske det blir en intercooler då det sänker avgastempen ytterligare.
Men det är kanske främst om man ska ut och dra trailer big_smile
Och innan man gör en intercooler montering så tycker ja nog att det finns andra saker med dessa bilar/motorer
som man ska satsa på först tex
kylsystem
Luftburken
Bränslesystemet
Mätare till A-stolpen
med mera.

Men nu en liten liten uppdate!

Vad nu tänker ni!
Då det inte finns något bakom turbon och för att slippa ett helt igen sotat motorutrymme
så tog ja Chevan på ett maskinflak vi har på jobbet och det va ju precis så bilen passa på flaket big_smile
Så nu är den hos en kompis som ska bygga en downpipe och en bit avgassystem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-197b0a647fcfb424670ae7e235ca4b67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-ddf350a298cd583ff6fdec40676313d1.jpg

Vi får väl se om det blir några bilder i morgon när den förhoppningsvis är färdig big_smile

På återseende!

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
10 maj 2014 · 616 Inlägg

Ja det är bra lurigt vart man ska monter intercooler. Utan å kapa i fronten, men då är vi där som heter nipponpippon som har synlig ic wink



Haha detta lastflak var med marginaler. Blir det 4" dp?

woffis
10 maj 2014 · 504 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Ja det är bra lurigt vart man ska monter intercooler. Utan å kapa i fronten, men då är vi där som heter nipponpippon som har synlig ic wink



Haha detta lastflak var med marginaler. Blir det 4" dp?

Synlig intercooler? hur menar du?
Det finns ju en del som lagt en ic uppe på motorn och har ett scoop.
och så finns det kitt för att sätta en ic under hasplåten under fronten men det är inte en speciellt bra placering om man har frontläpp och definitivt inte om man ska ut i skogen något.
Men ja har sett folk som satt en Cummins intercooler framför kylaren och det verkar vara rätt så bolt on behövs lite kapning bara.
Men då har vi ju nästa problem och det är ju temperaturen igen sitter det en kylare till i fronten så bromsar ju det luftflödet in i motorutrymmet och det är ju inte så lämpligt heller då dessa motorer inte gillar värme.
Men om du har nått ställe du klurat ut så kör på big_smile

Haha ja det va inte mycket marginaler men det gick och det är ju huvudsaken big_smile
Nä det finns inte rum till en så stor dp som 4" utan det blir 3" och så fort det går en övergång till 4" är det tänkt.

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
11 maj 2014 · 504 Inlägg

Sådär ja!

Då va nya downpipen klar bilen är provkörd och den laddar knappt 0,1 bar :S
Så detta ska undersökas lite i morgon efter jobbet så det är nog något som inte är riktigt tätt eller så är WG:n feljusterad.
Jag har även fått hem min nya harmonic balancer och min fluid dampr så dessa ska nog bytas nästa helg och då även passa på att plocka bort vacuum pumpen.

Bild på den fina DP:n
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-c79106134ea9327118ff08b55dd2bc0c.jpg

Och här är en bild på den fina DP:n efter den blev lindad med avgasbandage
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-bebfd68e7ff32c012988ebe8a717c4a0.jpg

Och mer än såhär hanns det inte med med avgasbygget för man måste ju ha lite fritid också men det blir nog klart nästa helg.
Men den är ju provkörd och det är dokumenterat med film.
Men den har börjat gå lite oroligt på tomgång inte så det stör men endå.
Henke var detta något du upplevde när du bytt spridare? Ja har läst att det kan ta ett tag innan luft i spridarrören försvunnit och att spridarna har en "inkörstid" men sen ska det bli bättre. Någon som har nån ide?

Och sen får ja faktiskt undra vart alla 128 läsare är för det är rätt tyst i tråden.


Här kommer en liten film på bara en accelerering



Och här är en hur den låter inne i bilen när man ökar från 70 - 90 km/h


Och i dessa filmer så sitter bara downpipen på plats.


STORT Tack till Christian för svetsningen

Senast redigerat av woffis (11 maj 2014)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
12 maj 2014 · 3 122 Inlägg

Jag hade inga problem när jag bytt spridare, gick fint efteråt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
12 maj 2014 · 504 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag hade inga problem när jag bytt spridare, gick fint efteråt.

Okej jag tror att det kan vara min vacuum pump eller svängningsdämparen faktiskt får undersöka detta till helgen.

Idag efter jobbet har jag i alla fall justerat ladd trycket och den laddar nu ca 0,7 istället för 0,1 som förut men ja skulle vilja köra på ca 1 bar det blir nästan 15psi men det får bli efter sweden rock tror ja big_smile

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
12 maj 2014 · 616 Inlägg

Ang nu om intercooler å synlig. Mena att kapa upp hela fronten bara för en intercooler, det kallar jag nipponpippon. Jag personligen skulle aldrig sätta kapen i fronten på dessa bilar wink Men någonstans lär det finnas plats, behöver inte liksom vara så himla stor. Typ en ic från en äldre S4. Dessa ska hålla för mycket tryck.

Nu ang din downpipe så blev det ett jävla snyggt bygge. Om inte den lät sjukt jävla fint. Tig svets gör jämt ett bra resultat. Men ni som är mer kunniga på dessa motorer. Inte för jag ska köra maxgränsen på min motor, men lite nyfiken. Mycket pallar dessa motor både i turbo tryck å effekt?

//Trean

woffis
12 maj 2014 · 504 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Ang nu om intercooler å synlig. Mena att kapa upp hela fronten bara för en intercooler, det kallar jag nipponpippon. Jag personligen skulle aldrig sätta kapen i fronten på dessa bilar wink Men någonstans lär det finnas plats, behöver inte liksom vara så himla stor. Typ en ic från en äldre S4. Dessa ska hålla för mycket tryck.

Nu ang din downpipe så blev det ett jävla snyggt bygge. Om inte den lät sjukt jävla fint. Tig svets gör jämt ett bra resultat. Men ni som är mer kunniga på dessa motorer. Inte för jag ska köra maxgränsen på min motor, men lite nyfiken. Mycket pallar dessa motor både i turbo tryck å effekt?

//Trean

Ja kapa är ett stort no no!

Ja det beror lite på vad man ändrar på motorerna.
Men dom ja läst om i USA som kör på mest tryck är 25-30 psi
MEN!!
då krävs det lite modifieringar:
Högflödes vattenpump + termostathus med dubbla termostater från 1996 och framåt
HX40 eller liknande
ARP topp bultar
Intercooler
Vatten/metanol insprut
MM
och det blir inte billigt om man ska pressa ur dessa motorer mycket häst och det går aldrig någonsin att plocka ut lika mke som Cummins eller duramax eller powerstroke motorerna.
Det är dålig kylning och trångt bränslesystem och den är byggd på ett sätt som alstrar värme men det gillar den inte heller.

Men hade ja vart du så hade ja satsat på:
avgastemp mätare turbotryck
HX40 eller liknande
feed the beast bränsle uppgradering
K47 luftburk 1996 och framåt
högflödes vattenpump och termostathus 1996 och framåt
chip från Enghs motor
nya boch spridare som är kalibrerade och ställda på 2400 psi öppningstryck
ARP topp bultar
2 - 2,5" cross over pipe
Och en eftermarknads 3" downpipe som inte ser ut som man kört över den som original gör.

detta är dom "billiga" modifikationerna som även gör den mer pålitlig.
Jag skulle gissa att ca 250 kanske 300 häst om du har tur och allt håller
och ca 20 psi ladd (ca1,3Bar) Är nog max du vågar utan att ha byggt hela motorn från grunden.

OCH detta är vad jag kunnat läsa mig till så det är inget facit.
Men fråga gärna så ska ja skicka länkar och köpställen om det är något du klurar på.

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
13 maj 2014 · 3 122 Inlägg

På en helt standard motor har jag läst att man ska hålla sig under 1 bar om man inte vill riskera att blåsa topplockspackningar. Dom ligger ju på 0,5 original så det innebär ju en fördubbling av laddtrycket.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
13 maj 2014 · 504 Inlägg

Ja det kan ja hålla med om men om man gör allt det som står i listan så ska det inte vara några problem att köra på 20psi (1,3 bar)
Jag personligen tänkte köra lite över 0,5 bar just nu ligger den på 0,7 och det tycker ja verkar vettigt för det är varken racing maskin eller häst monster som ja kör och dessutom är den ju rätt original invändigt.
Men med chippet från Enghs ökas väl laddet något? eller minns ja fel

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
14 maj 2014 · 3 122 Inlägg

Japp chippet ökar laddet till 0,7 ungefär.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Dr_struts
16 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Som lovat så kommer en projekt tråd på Volvon jag va sugen på HX40 kopian till!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292387

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
woffis
16 maj 2014 · 504 Inlägg

Dr_struts skrev:
Som lovat så kommer en projekt tråd på Volvon jag va sugen på HX40 kopian till!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292387

Hänger på då :)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
24 maj 2014 · 504 Inlägg

Någon som är sugen på en uppdatering??

Idag (fredag) har vi fortsatt avgasbygget så nu är etapp 1 klar
Här kommer lite bilder på detta
Liten bit mellan downpipe och 4" röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-b9a3a8efcc2b04c68ef0b6a92f6ec8da.jpg

Ca 2 meter 4" syrafast rostfritt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-2898d29dccde5cd0cc1742600913aa3a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-084a1858678befe06fbafd22aed17a64.jpg

Svets kungen igång big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-1924a34dc3c248cbeba69ee700074e33.jpg

Upphängnings anordnings bygge
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-b97da2e54715d675ecc35ea62e251b71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-80fcdb36ea8dc651339ee1fbebdb7d57.jpg

Så nu är faktiskt nästan hela avgasröret klart saknas bara en pytte bit som går upp på flaket rollroll
Men de tar vi en annan gång för det är ju inte gratis med syrafast rostfritt tongue
Men jag måste säga att bilen är mycket tystare inne i kupén med den nya turbon och visslet är fantastiskt big_smilebig_smile

Tack Frallan för hjälpen med svetsning och bygge!

Senast redigerat av woffis (24 maj 2014)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
25 maj 2014 · 504 Inlägg

Tjena!

Igår (Lördag) blev det cruising i Kungälv men innan det så grejade jag lite i motor utrymmet.
Jag bytte ett av mina dieselfilter för ett va tydligen fel roll
Och jag bytte svängnings dämparen och remhjulet/den andra svängningsdämparen och i samma veva plockat bort vacuum pumpen och satt dit den nya remmen som är 100,5 tum lång.
Efter de så tog ja mig i kragen och monterade på mina tramp plåtar på fotstegen efter alldeles för lång tid!

Här kommer några bilder:

Såhär ser det gamla ut när remmen är borta och fläkten
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-1ad54a7f8d03cf801ca74b7632baaaf8.jpg

Och här ligger den gamla dåliga vacuum pumpen och skäms! Eftersom ja inte har vacuum styrning på laddtrycket längre så behöver ja inte ha något vacuum för på min motor är det inget annat dom drivs av den. Och ja kollade idag (söndag) efter allt cruisande och det blev ingen felkod heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-7b48a1af319d6c40d3e331dec5812198.jpg

Sen blev det remhjulets tur som även detta fungerar som någon form av svängningsdämpare.
Här ser ni nytt/gammalt den gamla ser inte så illa ut men var lite mjuk i gummit
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-06c43e2c21c997ea32f83a60ebecc991.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-49fd89f76eb80cabb0852549be97ae80.jpg

Här ser ni mitt fina verktyg för att montera av/på svängnings dämpare och rem hjul av olika slag finns på Biltema
och verkar vara av bra kvalitet faktiskt oslagbart i detta läget om ni frågar mig! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-0b818c5f67f15675f54ff30acc678b39.jpg

Här ser ni då den gamla svängningsdämparen med vulkad motvikt VS. den nya Fluiddampr:n som ger 100 häst minst! Nä men skämt och sido den ska tydligen göra att motorn går mycket jämt och fint i under färd och skona veven mycket och göra att den varvar något segare men det gör mig inget då detta inte är någon racing truck endå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-3440c1c9cf8519999b3c4517f4fbf461.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-55dba0495441538541baf386da9da027.jpg

SMACK där satt den! Inga större problem lite fett på axeln och lite i hålet fick även ta en fil och grada av kanterna lite i kilspåret i fluiddampr:n då det inte va riktig frigång där annars var de bara att vända på verktyget från bitema och skruva inåt istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-40a3728374e5d5da2dcfa6161a54f0db.jpg

Nu så va båda hjulen på plats och moment dragna efter specifikation skruven i veven 270 newton
Skruvarna till remhjulet 50 newton. och en liten droppe locktite på varje för säkerhets skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-daaa75bcf8f43c8fcb2d3468c7970330.jpg

Tyvärr glömde ja ta en bild när allt va tillbaka monterat men det ser nästan likadant ut bara ett finare rem hjul och en kortare och ny rem big_smile
Och jobbet tog nog ca 2 - 2,5 timmar och va inte speciellt krångligt mycket tack vare remskive avdragaren och att inget på denna bilen verkar sitta som berget turbon lossna lätt och detta jobbet lossna alla skruvar hur fint som helst vilket ja är mycket glad för!

Slutligen får ni en bild på mina instegs plåtar
https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-58fe96a352d17acfba96042bbd47f945.jpg


Var det någon som såg eller fotade bilen på Kungälvs cruisingen så feel free att lägga upp bilder på den här!

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
woffis
1 juni 2014 · 504 Inlägg

Här va det ju sten tyst smile

Är det någon som läser som ska åka på Sweden Rock Festival?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
kimkim
1 juni 2014 · 118 Inlägg

har kollat igenom hela tråden nu kan inte säga annat än att den är jävligt grann ! smile en höjning på den bara sen jävlar är den rå så in i satan kanske skrämma upp motorn lite till men de är ju bara mitt tycke ! grymm bil i ivlket fall som !

woffis skrev:
Här va det ju sten tyst smile

Är det någon som läser som ska åka på Sweden Rock Festival?

woffis
1 juni 2014 · 504 Inlägg

kimkim skrev:
har kollat igenom hela tråden nu kan inte säga annat än att den är jävligt grann ! smile en höjning på den bara sen jävlar är den rå så in i satan kanske skrämma upp motorn lite till men de är ju bara mitt tycke ! grymm bil i ivlket fall som !

woffis skrev:
Här va det ju sten tyst smile

Är det någon som läser som ska åka på Sweden Rock Festival?

Tackar så mycket gällande höjning så flyger tankarna förbi ibland men vi får se big_smile
Och motorn har nog fått de den orkar med det är ingen Cummins som man bara kan öppna och stänga motorhuven igen så har man 100HP till ;D

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
1 juni 2014 · 3 122 Inlägg

woffis skrev:
det är ingen Cummins som man bara kan öppna och stänga motorhuven igen så har man 100HP till ;D

Eller duramax där man bara pluggar in datorn i diagnosuttaget cool På dom går det visserligen att ta ut mer än hundra hästar extra den vägen, men ska man över 400hk så måste lådan förstärkas. Jag är rätt sugen på att få i en sån i min subba, helst en från -05 eller nyare då dom har 6-stegad låda. Tyvärr är det dock en aning dyrt att få tag på en bil som kan donera detta...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang