V70 dör vid tomgång! Hjälp?!

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Hejsan!

Köpte en v70n -01 2.5t automat igår. Det är rakt rör på det, dvs ingen bakre ljuddämpare kvar, skall tilläggas innan frågan kommer.

Den dör som sagt vid tomgång, kan "dippa" ner till väldigt få varvtal för att sedan gå upp igen. Ibland så går den ner så långt att den dör.

Kan detta bero på att det inte är samma motsånd med rakt rör?
Läste någonstans att det kan vara spjällhuset som spökar men enligt förra ägaren ska det vara nybytt och
uppdaterad mjukvara..

Tänkte svetsa på ljuddämparen igen då jag inte gillar "epa-ljudet" den för, kan detta lösa problemet med att den dippar?


MYCKET tacksam för svar och hjälp!!

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Hejsan!

Köpte en v70n -01 2.5t automat igår. Det är rakt rör på det, dvs ingen bakre ljuddämpare kvar, skall tilläggas innan frågan kommer.

Den dör som sagt vid tomgång, kan "dippa" ner till väldigt få varvtal för att sedan gå upp igen. Ibland så går den ner så långt att den dör.

Kan detta bero på att det inte är samma motsånd med rakt rör?
Läste någonstans att det kan vara spjällhuset som spökar men enligt förra ägaren ska det vara nybytt och
uppdaterad mjukvara..

Tänkte svetsa på ljuddämparen igen då jag inte gillar "epa-ljudet" den för, kan detta lösa problemet med att den dippar?


MYCKET tacksam för svar och hjälp!!

nej det har inget med avgasröret att göra.
läs ut felkoder och se om du har nån annars är det säkerligen spjället som krånglar.

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Felkoderna "sa han" ska vara lästa dagarna innan och det skulle inte vara något..

Det skulle vara ett nytt spjällhus, så vad skulle kunna vara problemet med det..?

Fruktansvärt undrande!

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Felkoderna "sa han" ska vara lästa dagarna innan och det skulle inte vara något..

Det skulle vara ett nytt spjällhus, så vad skulle kunna vara problemet med det..?

Fruktansvärt undrande!

ja du kan ju ha blivit lurad?
vad har du för lapp på spjället?

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Ska tilläggas att jag inte är så värst kunnig så har jag klargjort det.

Jo självklart kan jag blivit det..

Lapp vart ser jag det?¨

Han pratade och pekade på en sak under själva blocket som hade en orange lapp på sig?

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Ska tilläggas att jag inte är så värst kunnig så har jag klargjort det.

Jo självklart kan jag blivit det..

Lapp vart ser jag det?¨

Han pratade och pekade på en sak under själva blocket som hade en orange lapp på sig?

då är det nog bytt om lappen var orange dom gamla hade vita har ja för mig

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Okej.. Men efter lite googlesökningar så var det flera som sa att jag skulle rengöra spjällhuset, kan det behövas om den är ny?

Någon annan som har förslag?

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Okej.. Men efter lite googlesökningar så var det flera som sa att jag skulle rengöra spjällhuset, kan det behövas om den är ny?

Någon annan som har förslag?

nej det har ja svårt att tro att det ska ha sotat igen redan.
men du kan kolla upp alla vacuumslangar och sånt så allt är tätt som de ska vara

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Okej.. Du får gärna förklara lite om vart och hur om du har tid..smile

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Okej.. Du får gärna förklara lite om vart och hur om du har tid..smile

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Okej.. Du får gärna förklara lite om vart och hur om du har tid..smile

kolla alla slangar och sånt som finns i motorrummet så dom är hela och sitter som dom ska:)
insugspackningen kan ju vara trasig så det drar tjuvluft eller nåt sånt oxåsmile

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Hmm okej.. Ska kika på det imorn då!

Men det här med spjällhuset. Vart sitter den? Tänkte se efter imorn om det är sotig eller så. Är det krångligt att rengöra? wink

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Hmm okej.. Ska kika på det imorn då!

Men det här med spjällhuset. Vart sitter den? Tänkte se efter imorn om det är sotig eller så. Är det krångligt att rengöra? wink

strax innan insuget sitter det en liten klump med kablar ifrån inte den uppe vid luftburken för det är luftmassemätarn utan den längre ner på slangen:)

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Inne i slangen då..? hmm..

Lampan till avgassystemet har börjat lysa nu med, kan det ha med att ljuddämparen saknas?

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Inne i slangen då..? hmm..

Lampan till avgassystemet har börjat lysa nu med, kan det ha med att ljuddämparen saknas?

det har nog med lambda sonden att göra de sitter 2st en före katten och en efter katten,
de som dom på volvo vilken som krånglar när dom läser felkoder:)
kan även vara den som gör att tomgången krånglar då bilen går i limphome läge

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:
Inne i slangen då..? hmm..

Lampan till avgassystemet har börjat lysa nu med, kan det ha med att ljuddämparen saknas?

nej nej inte i slangen dom sitter utanför med slangarna kopplade på sig:)

grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Okej? det vore ju bra om båda sakerna kan lösas! Är det dyrt att fixa? Snälla säg nej! haha

Christian S
10 augusti 2012 · 4 816 Inlägg

grovkram skrev:
Men det här med spjällhuset. Vart sitter den? Tänkte se efter imorn om det är sotig eller så. Är det krångligt att rengöra? wink

sitter på undersidan av insuget.

grovkram skrev:
Lampan till avgassystemet har börjat lysa nu med, kan det ha med att ljuddämparen saknas?

du menar motorelektroniklampan? då finns det ene eller flera felkoder lagrade och det är bara att läsa av dom och se vad dom säger.
nej det har inget med det att göra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
grovkram \\ Over and out //
10 augusti 2012 · 30 Inlägg

Lampan till avgassystemet har börjat lysa nu med, kan det ha med att ljuddämparen saknas?
du menar motorelektroniklampan? då finns det ene eller flera felkoder lagrade och det är bara att läsa av dom och se vad dom säger.
nej det har inget med det att göra.

Kan jag köra med den i helgen? Eftersom den knaggar på tomgång (inte alltid) så känns det som föregående talare skrev att det kan hänga ihop?

KAnske inte är bra att köra med den..?

cpu1337
10 augusti 2012 · 766 Inlägg

grovkram skrev:

Lampan till avgassystemet har börjat lysa nu med, kan det ha med att ljuddämparen saknas?
du menar motorelektroniklampan? då finns det ene eller flera felkoder lagrade och det är bara att läsa av dom och se vad dom säger.
nej det har inget med det att göra.

Kan jag köra med den i helgen? Eftersom den knaggar på tomgång (inte alltid) så känns det som föregående talare skrev att det kan hänga ihop?

KAnske inte är bra att köra med den..?

det är bara att köra:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang