5024
Sök

Lufta koppling

36 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#1
Behöver hjälp med att lufta koppling på en 200D W124, har bytt koppling varav tagit bort anslutningen till slavcylindern och har lyckats få kopplingen att greppa men vid nedväxling känns det som att det inte går på ordentligt med luft till kopplingen då solfjädrarna inte riktigt trycker in.. Har luftat koppling på en W201 och varken på min eller den kom det olja ur nippeln på slaven.. Hjälp!roll


280 Inlägg
11 augusti 2012
#2
"har lyckats få kopplingen att greppa men vid nedväxling känns det som att det inte går på ordentligt med luft till kopplingen då solfjädrarna inte riktigt trycker in.. Har luftat koppling på en W201 och varken på min eller den kom det olja ur nippeln på slaven.."

Konstig beskrivning...

Vad har du gjort vid ditt/dina försök att lufta kopplingen? Kommer det inte någon "olja" ur nippeln så är det ju luft i systemet.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (11 augusti 2012)


766 Inlägg
11 augusti 2012
#3
gör om gör rätt

456 Inlägg
11 augusti 2012
#4
Håller med, Uttrycket går ordentligt med luft till kopplingen ger väl en chans att förstå att det kanske behövs mer info för TS i det aktuella ämnet

growing old is mandatory growing up is optional

36 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#5
Oj ber om ursäkt där vid "luft till kopplingen" menade så klart vätska.. Och nej det kommer absolut inget å jag har bara luftat 3gånger förut men mitt minne balanserar inte nå bra. Jo det e så att mitt tillvägagångsätt är att jag bytte kopplingen å monterade å riktade så det vart rakt å grett, sen tillbaka med allting håll på å lufta i ca 15-20 min men vart inte bättre. Stoppade på en vakumpump på behållaren å satte ordentligt med tryck, då serni hände det grejor. Men kändes aldrig riktigt grett med tanke på att det aldrig kom någon vätska ur slaven.. :S


280 Inlägg
11 augusti 2012
#6
"håll på å lufta i ca 15-20 min men vart inte bättre. Stoppade på en vakumpump på behållaren å satte ordentligt med tryck, då serni hände det grejor. Men kändes aldrig riktigt grett med tanke på att det aldrig kom någon vätska ur slaven.."

"då serni hände det grejor" Vad hände? Öppnade du nippeln? Har du vätska i behållaren?

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (11 augusti 2012)


766 Inlägg
11 augusti 2012
#7
crescentcompact skrev:
"håll på å lufta i ca 15-20 min men vart inte bättre. Stoppade på en vakumpump på behållaren å satte ordentligt med tryck, då serni hände det grejor. Men kändes aldrig riktigt grett med tanke på att det aldrig kom någon vätska ur slaven.."

"då serni hände det grejor" Vad hände? Öppnade du nippeln? Har du vätska i behållaren?

/Fredrik

går inte hjälpa nån som man inte förstår vad han pratar om:)

456 Inlägg
11 augusti 2012
#8
Finns ju som regel bara en luftnippel på kopplingen, iom det är för mycket för dig så kanske du känner nån som kan hjälpa dig ur den djungeln.............

growing old is mandatory growing up is optional

36 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#9
Men snälla nån bli inte spydiga för att jag har svårt att förklara, men om vi säger så här, jaaaa klart som fn jag har vätska i behållaren ja jag öppnar nippeln o det med att det hände saker med kopplingen var att den började ta bättre å bättre men FORTFARANDE ingen vätska ut ur nippeln. Har kollat en massa forum om mercedes slavarna på gorg hur dom funkar men inget som gav något konkret. Min kollega kom upp till verkstaden och berättade lite tips som hjälpte en del men inte vid NEDVÄXLING. Förstår ni nu?


766 Inlägg
11 augusti 2012
#10
knackmazda skrev:
Men snälla nån bli inte spydiga för att jag har svårt att förklara, men om vi säger så här, jaaaa klart som fn jag har vätska i behållaren ja jag öppnar nippeln o det med att det hände saker med kopplingen var att den började ta bättre å bättre men FORTFARANDE ingen vätska ut ur nippeln. Har kollat en massa forum om mercedes slavarna på gorg hur dom funkar men inget som gav något konkret. Min kollega kom upp till verkstaden och berättade lite tips som hjälpte en del men inte vid NEDVÄXLING. Förstår ni nu?

trampa ner pedalen hållden kvar öppna nippeln stäng nippeln släpp upp pedalen, upprepa detta tills olja kommer ur nippeln.........

36 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#11
Så det e alltså så på MB oxå, läste här på något forum att Merca BMW å Volvo var två vanliga bilar att lufta "fel" alltså gå baklänges stoppa oljekanna med vätska i å pressa in i slaven å så. Men nu när jag tänker efter lite så sist jag bytte koppling på en volvo med hydraul system så tror jag att jag hade en slang från nippeln till vätske behållaren kan det vara nå sånt?


766 Inlägg
11 augusti 2012
#12
knackmazda skrev:
Så det e alltså så på MB oxå, läste här på något forum att Merca BMW å Volvo var två vanliga bilar att lufta "fel" alltså gå baklänges stoppa oljekanna med vätska i å pressa in i slaven å så. Men nu när jag tänker efter lite så sist jag bytte koppling på en volvo med hydraul system så tror jag att jag hade en slang från nippeln till vätske behållaren kan det vara nå sånt?

det tar tid men det går har gjort det massa gånger på polarns bil

36 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#13
Ahaa.. Får testa det imorgon då å se vad som händer. Känndes jävligt pissigt efter 15h på jobbet på en Fredag att åka hem med halvt fungerande koppling.



Sök