Hefal
noob
12 augusti 2012
· 112 Inlägg
Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.
Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.
Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?
(Ej synkade kamkuggarna på bilden)
Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik
-lärling :)