Hur trögt ska det vara att rotera svänghjulet på crossmotorer (250-450 kubik 4-takt)

Hefal noob
12 augusti 2012 · 112 Inlägg

Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.

Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.

Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?

(Ej synkade kamkuggarna på bilden)
https://lh3.googleusercontent.com/-rwp-1IXUFjg/UCaNM8Y13YI/AAAAAAAAAfo/mJRmKQOZWVA/s1440/IMG_2119.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-W-9nvsFAtMg/UCaNQTZodZI/AAAAAAAAAfw/KlMNfLIEWEM/s1440/IMG_2120.JPG

Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik

-lärling :)
Nybergrobin
12 augusti 2012 · 2 382 Inlägg

Hefal skrev:
Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.

Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.

Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?

(Ej synkade kamkuggarna på bilden)
https://lh3.googleusercontent.com/-rwp- … G_2119.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-W-9n … G_2120.JPG

Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik

Är stiftet urtaget så ska motorn absolut gå ganska lätt runt och med stiftet i så blir det jääävligt tungt att snurra motorn för hand. Sedan som du också förstår så är det ett visst motstånd i motorn men utan stiften så ska motorn snurra någorlunda lätt iaf, du ska utan problem kunna dra runt den med båda händerna.

Hur ofta bytte du motorolja innan raset och har du kollat så att kammen ser riktigt fin ut?

Hamilton
12 augusti 2012 · 8 864 Inlägg

Låser då det redan finns 1 tråd i ämnet.
Motorteknik gäller för bilar
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p3363088

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang