Det är ett väldigt bra pris för en sådan BMW, och ingen tretton år gammal bil med 28.000mil på mätaren är i nyskick heller. Jag tänker så här:
-Något är förmodligen slitet i framvagnen, eftersom däck är dyrt hade jag renoverat detta. Försök leta efter felet så noga du kan genom att leta efter glapp, oljud, vibrationer i en viss fart eller vibrationer vid inbromsning det kanske hjälper verkstaden på traven. Låt sedan en verkstad byta eventuella slitna delar och ställa in hjulen och ratten ordentligt.
-Du kan inte skaffa ett videoklipp på hur motorn låter? En del turbo kan vissla som nya, men har du möjlighet kan du kontrollera aggregatet själv och leta efter eventuella läckage och glapp. Det är en sak som är värd att kontrollera noga, för att byta en turbo kostar i alla fall lika mycket som du planerar att ge för bilen.
-Rost är i princip standard på äldre bilar och E46 har sina problem på den punkten, men betyder rosten något för dig? Personligen hade jag inte brytt mig, även en 320d till "normalt" pris har sannolikt rost. Ett rosthål ser eventuellt lite trist ut, tycker du likadant kan du alltid köpa en ny framskärm från skroten och montera?
-Blårök skriver du, hur mycket och hur länge? Går bilen bra idag och varken ryker blått, vitt eller svart tror jag inte det är något att bry sig om.
-Jag antar att bilen har manuell växellåda, men har den farthållare, CD-stereo, sportstolar, skinnklädsel och/eller automatisk klimatanläggning? Det spelar ingen större roll, men det kan ge ett tecken på vad bilen är värd jämfört med andra 320d.
På BMW-forumet
www.autopower.se finns en begagnatguide för E46, den är bra att läsa igenom. Det är svårt att bedöma utan att ha sett bilen, men efter det du beskriver låter den här bilen som ett bra köp även om du behöver renovera framvagnen och eventuellt byta turbon någon gång i framtiden som på alla andra turbobilar.
Den kostar kanske en tredjedel till hälften av vad andra 320d kostar och då är det inte säkert att dessa är i bättre skick än den bilen du tittar på.