Audi A4 optimering

Whimps
15 augusti 2012 · 8 Inlägg

Hej alla glada! Jag tänker gå rakt på sak och säga att jag i stort sätt är värdelös på bilar då jag är mer utav en flygplansfantast!wink Hur som helst är bilen nu köpt och jag känner att jag vill få lite mer drag i den, dock är min kunskapsbank begränsad till den många av er hade i förskolan..

Det jag har tittat på är; chippning, byte av avgassystem samt luftfilter.
Om jag byter dessa delar, vilket effekt kommer jag få, samt, bör jag byta delarna i specifik ordning?
Finns det något mer jag eventuellt bör byta?

Alla tips och kommentarer är välkomna. Tack förhand!

Bilen i fråga: Audi A4 1,9TDI 1999 (115hk)

it_mutt Avstängd
15 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Med ett vettigt chip ligger du istället på;

150Hp (så +35)
345Nm (så +60)

Vet dock inte om ex.vis BSR gör till din spis. Min brors kompis gjorde dock via BSR med sin 1.9TDI, detta var dock en 01a

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Whimps
15 augusti 2012 · 8 Inlägg

Okej, det låter som en väldigt bra höjning procentuellt! Hur påverkar det bilen om jag byter avgassystemet då? Blir det en märkbar skillnad eller är det i stort sätt bara ljudet som blir annorlunda?

BSR säger du.. vad jag vet är de väldigt dyra. Är de värda pengarna?

it_mutt Avstängd
15 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Ptja, det gör väl kanske något litet (vi pratar ju inte om +20hk iaf), mest gör det nog på ljudet, men som sagt, det gör nog något litet för motorn också

Prismässigt anser jag dom vara helt ok (finns säkert billigare). Till min förra skulle Steg 1 (dvs bara chippning) gå på knappa 4000:- för allt.

Steg 2 gick på 7000:- inkl montering (chip o avgas).

Så jag tycker väl det var helt ok priser. Men som sagt, det går säkert att luska fram billigare

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Whimps
15 augusti 2012 · 8 Inlägg

Bara chip skulle gå på 6000:- hos BSR wink
Spelar det någon roll om jag installerar chip eller avgassystemet först?
Med tanke på att chipningen är anpassad till bilen, eller tar jag fel?

it_mutt Avstängd
15 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Ja vad den springer lös på till en tdi har jag ingen aning om. Men är tdi:n dyrare där, är den säkert dyrare på andra ställen också till just tdi

Mnja, bara avgassystemet tror jag i sig själv inte gör någon större nytta. Så, för MIN del hade jag kört chip först, sen avgassystem, om man inte tar båda samtidigt då givetvis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SE
16 augusti 2012 · 202 Inlägg

Whimps skrev:
Bara chip skulle gå på 6000:- hos BSR wink
Spelar det någon roll om jag installerar chip eller avgassystemet först?
Med tanke på att chipningen är anpassad till bilen, eller tar jag fel?

Till min A6 bensinare 2004 ligger optimeringen steg 1 på 7.900:-, så detta är ett kap wink

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
SibbSon Mr. AUDI !
16 augusti 2012 · 642 Inlägg

Spelar ingen roll vad du gör först, ett chip är inte anpassat för varje bil individuellt utan det är färdiga chip som bara monteras.. smile så vilken ordning du tar avgas eller inte har ingen betydelse wink

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

SibbSon skrev:
Spelar ingen roll vad du gör först, ett chip är inte anpassat för varje bil individuellt utan det är färdiga chip som bara monteras.. smile så vilken ordning du tar avgas eller inte har ingen betydelse wink

Är man ute efter effektökning så är ju kanske chip att föredra som prio ett (då det ger mer effektökning än något avgassystem i världen gör menar jag)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SibbSon Mr. AUDI !
16 augusti 2012 · 642 Inlägg

it_mutt skrev:

SibbSon skrev:
Spelar ingen roll vad du gör först, ett chip är inte anpassat för varje bil individuellt utan det är färdiga chip som bara monteras.. smile så vilken ordning du tar avgas eller inte har ingen betydelse wink

Är man ute efter effektökning så är ju kanske chip att föredra som prio ett (då det ger mer effektökning än något avgassystem i världen gör menar jag)

Menade mer eftersom han undra om de påverkades att byta avgas efter chippningen... vilket som va bäst, inte vad som ger mest effekt lol

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

SibbSon skrev:

it_mutt skrev:

SibbSon skrev:
Spelar ingen roll vad du gör först, ett chip är inte anpassat för varje bil individuellt utan det är färdiga chip som bara monteras.. smile så vilken ordning du tar avgas eller inte har ingen betydelse wink

Är man ute efter effektökning så är ju kanske chip att föredra som prio ett (då det ger mer effektökning än något avgassystem i världen gör menar jag)

Menade mer eftersom han undra om de påverkades att byta avgas efter chippningen... vilket som va bäst, inte vad som ger mest effekt lol

Ja nej så sett spelar det givetvis ingen roll i vilken ordning man tar det. Slutmålet är ju det samma oavsett hur det görs smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Whimps
16 augusti 2012 · 8 Inlägg

Då får jag tacka för hjälpen! Ett avgassystem är på väg och tid för chippning beställd.
Kan passa på att ställa en slutgiltlig fråga. Det går mycket snack om hur ett luftfilter påverkar bilen.
Min egen uppfattning är bara att det blir annat ljud medan andra säger att det ökar prestandan. Hur är det egentligen?

SE
16 augusti 2012 · 202 Inlägg

Visst kan prestandan öka med ett öppet luftfilter, men bara marginellt (max 5hk). Då krävs det också att bilen verkligen får in frisk luft och inte varmluft från motorn. Sen får du som du skriver ett annat ljud också. Öppet luftfilter måste rengöras m.m. på ett helt annat sätt var 500 mil eller liknande.

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Whimps
16 augusti 2012 · 8 Inlägg

Uppfattat! Tack för svaren, återigen! smile

SE
16 augusti 2012 · 202 Inlägg

Lycka till smile

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Bara en fråga; hade det inte blivit billigare att ta ett Steg2 hos ex.vis bsr än att ordna avgassystemet löst och sen chippa?

Tyckte att när jag kollade så var kostnaden för att få avgassystemet också galet billigt i förhållande till det mesta annat (i avgasväg)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Whimps
16 augusti 2012 · 8 Inlägg

Haha, beror på om man har privat mekaniker och kan gå runt momsen wink
Men avgasröret var faktiskt det billigaste jag sett på någon sida (samma rör) yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang