Jag blir lite osäker när jag läser din text, kanske för att jag inte har någon större erfarenhet av Ford och deras benämningar. De har något som heter "Electrical power steering" förkortat EPS, om jag förstått rätt bör det systemet inte finnas på din Focus utan först på den nya generationen.
Sedan finns ESP, kort och gott bilens aktiva antisladdsystem, ett system som brukar ställa till med bekymmer på Ford Focus och dess kusiner Volvo C30, S40 och V50. Det beror ofta på att en givare i hydralenheten går sönder men eftersom givaren sitter oåtkomlig inuti enheten krävs det att man byter denna.
En diagnos kan ge svar på om det är felet, den lämnar en felkod.
Ford har, till skillnad från Volvo, lämnat förlängd garanti på denna och tar även det på goodwill ibland. Hör med Ford Sverige om din bil är aktuell för det, annars kan du även ta kontakt med ditt försäkringsbolag och höra om det kan täckas under maskinskada. Den brukar dock vara begränsad med mätarställningen, en del bolag har 8000mil men andra upp till 15.000mil. Det skadar inte att höra vad som gäller för dig och din bil.
Angående filtret skall det bytas med 12.000mils intervall enligt Ford, på många andra bilar byter man det när det är förbrukat vilket bilen själv meddelar. I de fallen kan man också blåsa rent filtret om det sotat igen i förtid på grund av exempelvis ens körstil.
På Ford Focus skall dock filtret bytas med 12.000mils intervall, och en speciell vätska som krävs för att filtret skall kunna hållas rent med 6.000mils intervall. Denna vätska behöver du fylla på oavsett, och frågan är om ditt filter som endast är konstruerat för 12.000mil går att köra vidare med eller om det kan orsaka mer bekymmer? Ett fullt filter resulterar nämligen i högre motstånd i avgassystemet än normalt, och det kan vara skadligt att köra med.
På den här länken kan du se vad Ford gör på din bil vid service:
http://www.etis.ford.com/fordservice/se … uleForm.doFord skriver följande om din bil, för att förtydliga är "evakuering" alltså när bilen bränner rent filtret:
"En tryckfallsgivaren är ansluten till dieselpartikelfiltret via tryckfallsgivarens ledningar för att övervaka trycket före och efter dieselpartikelfiltret. Tryckfallsgivaren omvandlar dessa mätvärden till en signalspänning som sedan skickas till PCM för att fastställa om evakueringsprocessen ska utföras eller inte. PCM väljer optimal tidpunkt för evakuering av dieselpartikelfiltret. Vid normala körförhållanden äger evakueringsprocessen rum när PCM-styrdonet har beräknat att dieselpartikelfiltret behöver evakueras och då ett antal fördefinierade villkor uppfylls (t ex beträffande kylvätsketemperatur, fordonshastighet och motorbelastning). Motorstyrsystemet stänger EGR-ventilen och aktiverar turboladdaren. Denna ökar motorbelastningen och avgasflödeshastigheten sänks. Därefter, med hjälp av bränsletillsats och efterinsprutning, förbränns sotpartiklarna.Efter evakuering finns det askrester kvar i dieselpartikelfiltret. På grund av askresterna måste filtret bytas varje 120 000 km."Personligen tycker jag det här låter mycket knepigt, räknar man samman vad partikelfiltret kostar totalt med det bytesintervall filtret har och vad Ford tar betalt blir det nästan två kronor per mil för endast filtret utöver vanlig service.