Cheva Nova 77a. Ny generator. Nytt batteri. Dör endå (Uppdaterad)

Malkurrag
15 augusti 2012 · 415 Inlägg

¨Ja nu vet jag inte vad jag ska göra ärligt talat!
Har köpt en ny generator på 70a. Och har ett spritt nytt batteri.
Den gamla generatorn orkade inte ladda ens när alla lampor var av så jag tyckte "Fuck it" Det blir nya grejor för att slippa problem.

Tog start kablar och sparkade liv i min gammla cheva. Körde i kanske en timme för att batteriet skulle få laddas.
Funkade SKIT bra smile Kunde gå in och handla och bilen startade direkt efter jag handlade.

Nu till det roliga. Nu har bilen stått över natten och batteriet är TVÄRSLUT. Alltså Tomt tamefan.

Jag kan inte för mitt liv förstå vad felet är nu.

Senast redigerat av Malkurrag (16 augusti 2012)

Expoze
15 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Något som drar tjuvström antagligen.
Nån lampa, som lyser, stereo eller slutsteg som står påslaget eller nåt sånt tex.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
zemet
15 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

Expoze skrev:
Något som drar tjuvström antagligen.
Nån lampa, som lyser, stereo eller slutsteg som står påslaget eller nåt sånt tex.

Precis, Ladda batteriet med en batteriladdare och låt den stå i någon timmme och ladda. Könn sen på alla lampor i tex hanskfacket, bagaget osv. Du kan även känna på ciggaretttändare och om slutsteg/stereo är varma. Då borde du kanske kunna hitta något. Annars är det nog något som ligger och kortsluter.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Malkurrag
16 augusti 2012 · 415 Inlägg

Jag har ingen som ska ligga och dra. Innan jag bytte generator hade jag inte detta problem med att en evt bilsterio eller lampa drog ur batteriet. Det problemet kom bara efter jag satte i den nya generatorn.

Expoze
16 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Ja, då är väl inte den nya generatorn så frisk heller då.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Malkurrag
16 augusti 2012 · 415 Inlägg

Expoze skrev:
Ja, då är väl inte den nya generatorn så frisk heller då.

Ok ursäka min fråga smile Vill inte verka arogant! Men jag vet ärligt talat inte.
Kan en generator dra ur ström ur ett batteri?

Expoze
16 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Japps, om tex en diod i likriktarbryggan är kortsluten så drar generatorn ur batteriet med 3-10A.
Prova att koppla loss generatorn och låt bilen stå över natten och se om det funkar bättre.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Malkurrag
16 augusti 2012 · 415 Inlägg

Expoze skrev:
Japps, om tex en diod i likriktarbryggan är kortsluten så drar generatorn ur batteriet med 3-10A.
Prova att koppla loss generatorn och låt bilen stå över natten och se om det funkar bättre.

Har testat att koppla ur batteriet över natten. Och då gick bilen igång på morgonen. Men när den hade stått i 3 timmar på jobbet så var bilen dö igen. Så då får jag koppla loss den nya generatorn och gå in med den till biltema och begära en ny då?

Skit att det ska vara trasiga saker direkt dom är ny hmm

zemet
16 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

Det kan säkert vara så att den på biltema helt enkelt inte fungerar till din bil. Mkt på biltema är bra men det finns Mkt skit också. Kan vara mer värt att renovera din gamla.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Janneutanb
16 augusti 2012 · 7 271 Inlägg

Låna en amperemätare och kolla hur mycket/vad som drar.

Malkurrag
16 augusti 2012 · 415 Inlägg

Fan detta  börjar låta överkurs för en amatör. Skruvar ut generatorn och sticker och begär en ny. Funkar det inte efter det då blir jag fan galen haha!

Och tack för tipset Brains men jag vet inte vart eller hur jag ska mäta för att se vad det är som tömmer batteriet.

AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
16 augusti 2012 · 175 Inlägg

Säkert inte det svaret du vill ha, men alternativet finns ju att sätta i en huvudströmbrytare med...
Kanske inte det roligaste men den fyller sin funktion.

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
Malkurrag
16 augusti 2012 · 415 Inlägg

http://www.hotrodders.com/forum/attachment.php?attachmentid=36187
Detta är hur min förra generator såg ut.

Och nu har jag en vanlig Biltema Generator som har koppling
B+
D+
W

B+ Ska juh gå till batteriet så det har jag redan gjort.
Sedan från (pin) två har jag satt D+ Iaf en röd sladd. Kanske var Pin ett också.
Och Den svarta sladden som vart över har jag satt på W

Är detta rätt kopplat?

Hoppas igentligen jag har gjort fel för då kanske jag inte behöver byta ut allt tongue

Senast redigerat av Malkurrag (16 augusti 2012)

Malkurrag
16 augusti 2012 · 415 Inlägg

Tar en med färg också!
http://i300.photobucket.com/albums/nn18/coyoteon2/miss/clip_image001.jpg

Och nu har jag en sådan här generator

http://www.audi200.se/aladdin/bilder/generator/back.jpg

Senast redigerat av Malkurrag (16 augusti 2012)

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
16 augusti 2012 · 919 Inlägg

skaffa en huvudströmbrytare! snabbt å smidigt smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Expoze
17 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Hm, du har nog kopplat lite galet.
B+ till batteriet ja.
D+ till laddningslampan.
W är väl bara varvtalssignal till dieselbilar vad jag minns.
Kolla upp vart dina kablar tar vägen innan du kopplar dem på generatorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Malkurrag
17 augusti 2012 · 415 Inlägg

Expoze skrev:
Hm, du har nog kopplat lite galet.
B+ till batteriet ja.
D+ till laddningslampan.
W är väl bara varvtalssignal till dieselbilar vad jag minns.
Kolla upp vart dina kablar tar vägen innan du kopplar dem på generatorn.

Ok så vilken kabel ska jag ta bort? Den svarta eller den lite tunnare röda?

Malkurrag
17 augusti 2012 · 415 Inlägg

Kopplade bort den svarta kabeln jag hade på W.
får vi se om det blir bättre då hmm

LocKtar Herr
17 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

Stog det feltema på biltema batteriet? smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Malkurrag
17 augusti 2012 · 415 Inlägg

LocKtar skrev:
Stog det feltema på biltema batteriet? smile

Nej bara en bild jag hittade på webben smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang