5565
Sök

Går det att typa ner en husvagn i vikt?

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Kan man "typa" om / väga ner en husvagn som har en tjänstevikt på 1160kg så att en bil som har max dragvikt 1100kg kan dra vagnen?
Hur går man då till väga?
Husvagnen är en 91a

564 Inlägg
15 augusti 2012
Kasta ur inredning och annat så att du får ner vikten tillräckligt... Du behöver inte typa om vagnen för det eftersom du har BE och då gäller bruttovikten på släpet (dvs vad den väger just då oavsett vad som står i papprena). Dock kommer du ju inte heller senare kunna sätta tillbaka inredningen eller lasta i någonting så jag tycker fortfarande att du ska skaffa någonting ordentligt att dra med istället.

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Men vad jag kan dra med BE kort har väl ingen betydelse i detta fallet i med att bilen bara klarar av 1100kg... Jag kan ju ha alla behörigheter som finns... men bilen klarar ju inte mer än 1100kg...

sverkera skrev:
Kasta ur inredning och annat så att du får ner vikten tillräckligt... Du behöver inte typa om vagnen för det eftersom du har BE och då gäller bruttovikten på släpet (dvs vad den väger just då oavsett vad som står i papprena). Dock kommer du ju inte heller senare kunna sätta tillbaka inredningen eller lasta i någonting så jag tycker fortfarande att du ska skaffa någonting ordentligt att dra med istället.

Handledare
1 481 Inlägg
15 augusti 2012
RichiB skrev:
Men vad jag kan dra med BE kort har väl ingen betydelse i detta fallet i med att bilen bara klarar av 1100kg... Jag kan ju ha alla behörigheter som finns... men bilen klarar ju inte mer än 1100kg...

sverkera skrev:

Eftersom du ha BE så är det den verkliga vikten på vagnen som gäller. Inte vad som står i nått papper.
Men du kommer att få svårt att lätta vagnen tillräckligt. Skaffa en bil som får dra vagnen i stället.
Vad har du för bil förresten? 1100 kg är ju ingenting i släpvagnsvikt.

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
jag har en chevrolet orlando ltz plus 1.8 2012
Så du menar att jag inte får böter om jag kör med denna vagnen?
Man måste väl skillja på körkorts lagen och biltillverkarens gränser.
Bilen är ju inte byggd för mer än 1100kg dragvikt... därför kan jag inte riktigt förstå hur det skulle kunna vara lagligt för mig att dra en vagn som väger 1160kg?
Jag borde både bryta mot lagen och garantierna på bilen borde inte gälla längre om något skulle hända.

saab_sonett skrev:
RichiB skrev:

sverkera skrev:

Eftersom du ha BE så är det den verkliga vikten på vagnen som gäller. Inte vad som står i nått papper.
Men du kommer att få svårt att lätta vagnen tillräckligt. Skaffa en bil som får dra vagnen i stället.
Vad har du för bil förresten? 1100 kg är ju ingenting i släpvagnsvikt.

Båtmek
720 Inlägg
15 augusti 2012
du får hänga på en släp som har en totalvikt på 3500kg om du vill när du har BE, bara inte bruttovikten överskrider 1100kg.

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Bruttovikten på husvagnen menar du eller? Men det kommer den ju göra eftersom husvagnen har en tjänstevikt på 1160kg. eller?

J_Jespersen skrev:
du får hänga på en släp som har en totalvikt på 3500kg om du vill när du har BE, bara inte bruttovikten överskrider 1100kg.

214 Inlägg
15 augusti 2012
Men vad är problemet???? Har du BE borde du veta reglerna.

Det spelar ingen roll vad det står för vikter på släpet i papprerna. Har du BE får du inte överskrida bilens maximala dragvikt eller vagnens maximala lastvikt.

Har du en fläskvagn som lastar 3 ton och väger 1000 kilo i tjänstevikt får du koppla den efter din bil och åka med, sålänge vagnen aldrig väger mer än bilen får dra. DVS du får lasta 100kg..

En husvagn har väl en viss lastvikt på typ 150kg?? så är det ingenting i den och det inte är någon fukt i väggarna som tynger ner den så är det väl bara att koppla och åka? om du inte slänger in någonting i den

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
ok men då har vi ju svaret där....
Jag får inte överskrida bilens maximala dragvikt dvs 1100kg.. och det gör jag ju eftersom släpet väger 1160kg tomt utan last! :-(

cyberk2 skrev:
Men vad är problemet???? Har du BE borde du veta reglerna.

Det spelar ingen roll vad det står för vikter på släpet i papprerna. Har du BE får du inte överskrida bilens maximala dragvikt eller vagnens maximala lastvikt.

Har du en fläskvagn som lastar 3 ton och väger 1000 kilo i tjänstevikt får du koppla den efter din bil och åka med, sålänge vagnen aldrig väger mer än bilen får dra. DVS du får lasta 100kg..

En husvagn har väl en viss lastvikt på typ 150kg?? så är det ingenting i den och det inte är någon fukt i väggarna som tynger ner den så är det väl bara att koppla och åka? om du inte slänger in någonting i den

Båtmek
720 Inlägg
15 augusti 2012
RichiB skrev:
Bruttovikten på husvagnen menar du eller? Men det kommer den ju göra eftersom husvagnen har en tjänstevikt på 1160kg. eller?

J_Jespersen skrev:

Banta den lite, kan ju inte vara svårt att få bort 160 kg. Samt för att polisen ska kunna bevisa att den väger förmycket så måste de ju väga den... bara att säga att den inte väger mer än 1100kg.

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Vikten på vagnen ser ju polisen om de kolla reg nr... där står tjänstevikt 1160kg :-(

J_Jespersen skrev:
RichiB skrev:

J_Jespersen skrev:

Banta den lite, kan ju inte vara svårt att få bort 160 kg. Samt för att polisen ska kunna bevisa att den väger förmycket så måste de ju väga den... bara att säga att den inte väger mer än 1100kg.

Båtmek
720 Inlägg
15 augusti 2012
RichiB skrev:
Vikten på vagnen ser ju polisen om de kolla reg nr... där står tjänstevikt 1160kg :-(

J_Jespersen skrev:
RichiB skrev:

Men det är fortfarande den teoretiska vikten och inte bruttovikten

564 Inlägg
15 augusti 2012
Med en motorsåg går det snabbt att kapa bort tillräckligt mycket för att få ner vikten..

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
jo det är sant hehe..
Så då handlar det om en chansning ?? hehe

J_Jespersen skrev:
RichiB skrev:

J_Jespersen skrev:

Båtmek
720 Inlägg
15 augusti 2012
RichiB skrev:
jo det är sant hehe..

J_Jespersen skrev:
RichiB skrev:

Eller väga den innan

SQ
1 343 Inlägg
15 augusti 2012
Som sagt, spelar ingen roll vad som står på pappret om du har BE! Då är de den aktuella vikten som räknas. Så har du strippat hela vagnen å den väger 700 så är de 700 som är vikten på vagnen och inte de som står i pappret (1160)

När tog du be?

Ljudnörd!

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Jo sant! har du förslag på var man kan väga sin vagn?

J_Jespersen skrev:
RichiB skrev:
jo det är sant hehe..

J_Jespersen skrev:

Eller väga den innan

1 866 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
hehe jo det hänger jag med på..
dock har jag ju inte strippat hela vagnen hehe

Lardi skrev:
Som sagt, spelar ingen roll vad som står på pappret om du har BE! Då är de den aktuella vikten som räknas. Så har du strippat hela vagnen å den väger 700 så är de 700 som är vikten på vagnen och inte de som står i pappret (1160)

När tog du be?

Båtmek
720 Inlägg
15 augusti 2012
RichiB skrev:
Jo sant! har du förslag på var man kan väga sin vagn?

J_Jespersen skrev:
RichiB skrev:
jo det är sant hehe..

Eller väga den innan

Badrumsvågar XD haha nää, men vet inte där du bor, men finns ju vågar på sina ställen, man kanske kan få väga den hos Bilprovningen?

214 Inlägg
16 augusti 2012
Har man BE måste polisen alltid väga för att vara säkra på vikten. Jag brukar dra runt på min boggiebiltrailer med en bil på efter min golf 4 diesel som får dra 1400. Polisen brukar glo ögonen ur sig då. Vagnens tjänstevikt är 660kg. Körde en amazon på så kanske landande runt 1600kg. Har även lastat en dodge van på vagnen och dragit med golfen men då åkte jag bara grusvägar i skogen.
Så koppla och åk. Dom drar även av några kg på vågarna har jag för mig, och sen får du böta i % på överlasten, men vettefan hur det blir om tjänstevikten enligt papprerna är högre än vad vagnen väger pga du strippat den lite. Det troliga är att dom släpper dig isåfall

Sök