Ljusgrön Fiat 500 (1959 Sun roof/nuova), en nybörjares hobbyprojekt

Efter flera års funderande, klurande, velande, tjatande, letande och läsande har jag nu äntligen slagit till på en 500. I juni 2012 dimper det ner ett mail. Det finns en ljusgrön, gammal 1959 som står i södra Sverige och om jag är intresserad så kan jag få den för en rimlig penning. Så nu har jag tagit klivet in i motorhobbyns värld. Jag som inte ens hade moppe som fjortis, och jag tog inte körkortet för ens jag var 26år. Men det är aldrig försent att lära sig något nytt =-) Först och främst ska jag kolla igenom bilen, tvätta, rengöra och byta ut skönhetsfel och sådant som är fel eller trasigt. Steget efter det blir att få den helt fungerande så jag kan köra den till nästa sommar. Därefter kan det möjligen bli aktuellt för en plåt och total renovering om intresset inte svalnat. Vi får helt enkelt se hur långt jag går.
  • 73 Följare
  • 119 291 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 september 2014
Giacosa
17 augusti 2012 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-52d58b0b34381da87147927117ea33ea_large.jpg
Efter flera års funderande, klurande, velande, tjatande och läsande har jag nu äntligen slagit till.
Jag har senaste tiden varit inställd på en D, F eller L då jag antog att de tidigare modellerna med kidnappardörrar skulle bli för dyra eller för svåra att få tag i. Tiden gick och letandet fortsatte. Antingen var det fel modell eller så var de inte vad jag sökte efter i utförande.

Plötslig sent i Juni dimper det ner ett mail. Det finns en ljusgrön, gammal 1959 som står i södra Sverige och om jag är intresserad så kan jag få den för en rimlig penning. Bilen var i lite värre skick än jag tänkt mig och kommer behöva ses över. Men priset på den var bra och med min budget får jag en heldel reservdelar för pengarna efter bilköpet. Skulle jag slå till?

Svärfar sa till mig efter att kommit hem från Sicilien sent i våras: -Köp en nu för fan, dom är ju skitfina!
Så vad gör jag. Jo jag åker en sväng å kollar på bilen och blir kär. Visst de var endel rost, bulor, skrufs och småfel här å var och det kommer bli endel jobb.Men va f.. varför fundera, ja slog till.

Då jag tittat på bilen kunde jag skriva upp lite delar som kunde behövas byta ut. Så jag gjorde en första beställning av lite prylar så jag har det hemma när bilen kommer. Packningar till motorn, väskställ, fläktrem, tändstift osv. Fick även ett bra pris på nya däck med vita sidor så jag slog på stort och köpte mig en uppsättning, ska de va ska de va =-)

Så på fredag hämtar jag upp kärran och projekt Fiat kan starta. Detta är inte bara min första veteranbil utan även mitt första egna motorfordon. Detta blir ett kliv in i veteranbilens värld och jag hoppas på lite hjälp här ifrån om jag kör fast.

Giacosa
17 augusti 2012 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-4b68df2603d6f0f2b278dc408ce659c1_large.jpg
Det första som sker blir till att byta tak.
Det var endel tejp på ramen till tygtaket och under den visade det sig vara endel rost. Ska ta bort rosten,slipa rostkydda, grunda, lacka och klarlacka delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-648b065647757c1df4e0687ecae5cef0.jpg
Har även rengjort bilen invändigt och utvändigt och kollat om originalinredningen fanns kvar under tyget.
Originaltyget fanns kvar men var lite väl skitigt, så ny klädsel ska beställas.
Får nya däck imorgon, sådana med vit kant. Tror de kommer lyfta bilens charm ytterligare.
Sedan har jag plockat fram en gammal ozonreaktor som jag hade till Saltvattensakvariumet jag hade förut. Det har fungerat bra till att ta bort "vindslukten" i bilen.
Har skaffat mig nya nycklar då jag bara fick en originaluppsättning på fyra nycklar till bilen. En till dörren, en till tändningen, en till växeln och en till motorhuven.
Kommer mer bilder inom en snar framtid.

Senast redigerat av Giacosa (17 augusti 2012)

kannebanne
17 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

Fasen va coolt! Ska följas på garanti!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
J-Frank
17 augusti 2012 · 1 410 Inlägg

riktigt cool 500 big_smile kommer följas smile

Giacosa
19 augusti 2012 · 119 Inlägg

Så har första missen gjorts, kan tycka det var försäljarens fel men jag får se om han tar på sig den.
Jag berättade att jag hade en 1959 fiat 500 och ville ha White wall tyres till den.
Han sa att han hade några som passade och att jag kunde få dem för ett bra pris.
1959 års modell hade som tillval att man kunde få vita däcksidor och de såg ut såhär:
http://www.automania.be/files/Image/articles/jpg/Fiat500Normale1958_20.jpg

Senare (tror mitten av 60-70talet) kom andra modeller av 500 och då ändrades de vita sidorna till en tunnare vit linje. Det är vad jag hört och det ser ut att stämma i alla gamla reklamblad jag sett.

SÅ varför skickade han däck med ett vitt band och inte vita sidor?!
Mina däck ser ut som denna bild:
http://1.bp.blogspot.com/-42dPJz2z3HQ/TfyskC1KK_I/AAAAAAAADyM/FEkdHazbSxU/s1600/1105190181.jpg
Visade sig tydligen att den typen också kallas White wall!
Hur kan man ha samma benämmning på White wall på dessa som bara har ett vitt band?!?!  Borde heta White stripe så inte sådant här kan hända.
De är ju heller inte tidstypiska med min bil.
Så nu är frågan om jag ska skicka tillbaka dem och be om "riktiga" White wall och betala mellanskillnaden. Försöka sälja dem, eller om jag ska gilla läget och köra på dessa. Ja blir så trött!

Får skicka ett mail och fråga hur han tänkte, vad gör man?

Giacosa
27 augusti 2012 · 119 Inlägg

Har inte varit hemma så mycket så projektet har legat lågt.
Var på Eskilstunas veterandag och shoppade på mig div smått å gott. En gammal skinnväska, nyckelringar och ett gammalt S klistermärke från 60-talet. Satt nämligen ett ovalt klistermärke i baken på bilen och någon har tagit bort det för länge sedan. Men spåren i lacken fanns kvar likt ett ovalt ljust märke i lacken. Men nu sitter det än en gång ett ovalt S klistermärke där smile
Har ju gjort en snabbkoll på saker som är trasiga så jag gjorde en rejäl beställning på nya prylar när jag var ute i stugan:
Originalskruvar till navkapslarna
Gröna original dörrpaneler
Gröna original paneler bak
Grön klädsel till säten
Nya takdelar
Dörrknoppar invändigt
Pump till spolarvätska
Gummi till växelspak
Gummi till motorhuven
Original skyddskuddar baktak (ifall någon nu skulle vilja sitta där)
Original motor osv klistermärken
Summa summarum 4700:- med transport, det är inte så dyrt med reservdelar inte =-)
Har dock redan kommit på några fler saker att beställa men de får vänta till senare. Har hittat en leverantör av gummimattor till bilen. Originalmattorna ligger på ca4000:- för ett komplett set, men dessa verkar vara de som gör mattorna och priset för ett totalt set är bara 2500:- och de gör även lister och andra gummidelar till bilen. Det lönar sig att leta ibland.
För er som blir intresserade av en fiat 500 och vill veta vad reserdelar kostar, kolla in denna länk:
http://www.passione500.it

Senast redigerat av Giacosa (27 augusti 2012)

Giacosa
8 september 2012 · 119 Inlägg

Har småfixat lite senaste dagarna.
Plockat bort gammal inredning och inväntar ny fin.
Tänkte dela med mig om konstruktionen invändigt. Allt är manuellt och så simpelt, men ändå hållbart och genialt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-41aae7d4cbfdb40a9cf76c9f782719e3.jpg
Bilen invändigt, under handskfacket finns en handpump i gummi. Tryck på den och spolarvätskan sprutar likt två vattenpistoler på fönstret.
Bredvid sitter en ögla. Drar man i den gasar bilen, en manuell cruisekontroll old school style.
Någon gång för länge länge sedan ville någon ha en stereo i bilen. Sågade ut en ruta ur instrumentpanelen och tryckte in denna charmiga gamling.

Senast redigerat av Giacosa (8 september 2012)

Giacosa
8 september 2012 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-c41295d278c50d72473fcb3701df7c11.jpg
Här ser ni hur allt sitter under instrumentpanelen.
Till varmluften vrider man på en liten ratt och ett spjäll öppnas så man kan styra hur mycket varmluft som ska komma in.
Längst ut på sidorna är en liten flärp som man med pekfingret drar i och kloffs öppnas ett friskluftsspjäll.
Som ni ser sitter gasen lite längre ner än broms och koppling. Så det gäller att ha skor som inte är för breda och har en kant runt sulan. Då riskerar man att haka i under bromsen och fastna under den när man ska bromsa. Som tur är har man bränsletanken bakom instrumentpanelen för en säker död ifall man krockar med en av dagens jätte stadsjeepar.

Senast redigerat av Giacosa (8 september 2012)

Giacosa
8 september 2012 · 119 Inlägg

Fattade inte vad jag skulle med alla nycklar till.
Jag har en nyckel till dörren, en till motorhuven, en till tändningen och en till....?
Jo en till växelspaken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-ec241c1cc9477e1ee321e97634866c17.jpg
Ytterligare en liten finess.
Så enkelt och så smart.
Lycka till att starta på trean med denna bil.

Senast redigerat av Giacosa (8 september 2012)

Giacosa
10 september 2012 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-d68c818b49e8e330591b03aa1a227f34.jpg
Tog tag i den gamla högtalaren i hopp om att den skulle gå att rädda.
Första raden är otvättad.
Andra raden är tvättad.
Tredje raden polerad.
Vill jag ha den perfekt får jag nog lacka den då plasten blekts, men just nu får den duga.
Någon som vet vad det är för Philips model på högtalaren? Kan inte hitta någon bild på den.

Senast redigerat av Giacosa (10 september 2012)

Giacosa
10 september 2012 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-af2af7a959678313531649b05f144250.jpg
Här ser ni hur liten den bilen är. Blir bra mysigt när man sitter två i bilen.
BIG BOYS & small toys!

J-Frank
10 september 2012 · 1 410 Inlägg

hahaha va gulliga dom är big_smile så små men riktigt tuffa bilar smile

Giacosa
13 september 2012 · 119 Inlägg

hahaha va gulliga dom är  så små men riktigt tuffa bilar

Det är en av få bilar som alla gillar men ingen blir svartsjuk av. Köper man en sportbil kan man ge sig fan på att den blir repad eller att man får avundsjuka blickar. Denna bil får 100% leenden tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-de8ff592f9ac8a53886a0558e21b29a8_large.jpg
Gjorde lite småfix idag.
Kollade igenom hightec termometern och fläktsystemet, jäkligt krångliga saker ha ha ha..
Hade inte hjärta att kasta den lille fläkten som satt monterad i bak. Tvättade av fläkten och polerade till den. Blev nästan som ny, lite rost på foten men det får vara.
Den lilla termometern som satt fastklistrad på instrumentpanelen när jag köpte bilen fick sig också en översyn och snabblagning.

Senast redigerat av Giacosa (15 september 2012)

J-Frank
14 september 2012 · 1 410 Inlägg

blev ju snyggt smile

Giacosa
27 september 2012 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-e6e6c72eeeda6dd71edcd7cbd838391c.jpg
Glömde berätta att jag stötte på lite frågetecken.
Innertaket såg inte så kul ut så nytt sådant måste beställas. Och "puffarna" så man inte slår i taksidorna när man sitter där bak ska ersättas (får nya snart).
När jag rev ut inredningen visade det sig att panelerna som sitter över hjulhusen hade samma tyg som sätet. Enligt alla beskrivningar och bilder på nyrenoverade bilar så har de konstläder på denna panel. Jag blev tvungen att skicka ett mail till och fråga en Italienare som driver en shop till gamla Fiat. Svaret blev:
Hello Mattias , it's very strange that the rear quarter panels are this type.
In the 500 N (1957-1960) , in Italy, the original fabric was covered only in leather in the colour of the upholstery.
Never I have see the quarter vent panel covered in cotton?!
The seat cover are produced by a little company in Turin , there is an old man that produce it and not speak other language except italian.
If you want 2 meters of cotton of this type I can ask if it's possible

Alltid lär man sig någonting =-)
Det bästa med upptäckten är att jag förmodligen kommer få lite tyg att klä om panelerna med. Kanske kan använd det överblivna tyget till att klä in någonting mer tex glösogonfodral, väska eller någonting sådant.

Senast redigerat av Giacosa (27 september 2012)

Giacosa
2 oktober 2012 · 119 Inlägg

Det är tre saker som stör mig lite vid inredningen. Ratten som har sina små sprickor och skönhetsfel går ju att leva med en stund till. Ska täcka dem med en ny rattlinda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-0ccec96a110968e12f10962307245f2f.jpg
Sedan är det sprickorna på "instrumentskalet", en på varje sida. Ett "skal" i samma färg och utförande som ratten vore finfint.
Jakten på ny lampspak/blinkersspak har börjat på allvar. Hittade en i rätt utförande men hade dåligt men pengar på mitt Ebay konto och blev tvungen att ladda det. När pengarna ploppat in (efter två dagar) hade objektet sålts, de e typiskt!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-6cba99a57952f06230488a06add5ab38_large.jpg
Fick mig en trevlig present men posten idag.
Som vanligt har någon lekt med paketet. Denna gång var det piñata paketet fått vara. Som tur var inget i den skadat, de e fan att det ska vara så svårt att leverera hela paket.
Men nu ska jag vara glad och det är nu dags att ta tag i klädombytet i bilen. Slog mig dock att jag kanske ska passa på att byta om stoppningen av sätena när jag ändå håller på. Då kan jag ju ljuddämpa lite med. Bara att sätta igång, blir bra helgpyssel nu när hösten är här =-)

Hassman
2 oktober 2012 · 493 Inlägg

Jag älskar denna tråd! Så jävla gullig bil så det är sjukt big_smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Miche_H Elektriker/installationstekniker
2 oktober 2012 · 11 Inlägg

Fruktansvärt coola bilar!!Hade det inte varit för att jag är nästan 1,90 lång så hade jag på allvar letat efter en själv...Iofs så kanske det skulle funka med en som har soltak att sticka ut huvudet igenom :-D Lycka till med renoveringen!
Mvh/Miche

Giacosa
2 oktober 2012 · 119 Inlägg

Miche_N skrev:
Fruktansvärt coola bilar!!Hade det inte varit för att jag är nästan 1,90 lång så hade jag på allvar letat efter en själv...Iofs så kanske det skulle funka med en som har soltak att sticka ut huvudet igenom :-D Lycka till med renoveringen!
Mvh/Miche

Jag är 190 och väger ca96kg så jag är inte supersmal heller inte supertjock =-)
Visst det är lite tight på bredden, mot dörren, ratten och mot växelspaken, men man får faktiskt plats och sitter rätt schyst trots att bilen ser så liten ut utvändigt. Jag slår heller inte i taket, men sätet är längst bak och jag skulle önska att det gick att flytta det några centimeter till. Ska fixa lite med förarstolen så den kan flyttas bak lite till. VÄrst är mellan pedalerna, man får välja skor med omsorg. Som sagt är lite som att köra en gokart.

Senast redigerat av Giacosa (2 oktober 2012)

Giacosa
3 oktober 2012 · 119 Inlägg

Idag rev jag ut all inredning. Sittkudden och ryggstödet av skummgummi var ingen rolig syn så jag ska nog byta ut dem. Har sett att den finns nya att beställa men jag ska se om jag kan ordna detta själv eller med lite hjälp. Ska även ge mig på att byta ut ljudisoleringen när jag ändå håller på.
Kommer bilder imorgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang