2197
Sök

Ljusgrön Fiat 500 (1959 Sun roof/nuova), en nybörjares hobbyprojekt

Efter flera års funderande, klurande, velande, tjatande, letande och läsande har jag nu äntligen slagit till på en 500. I juni 2012 dimper det ner ett mail. Det finns en ljusgrön, gammal 1959 som står i södra Sverige och om jag... Visa mer

125 277 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2014
31 Inlägg
24 maj 2013
#121
Det skulle räcka att få ett foto på vänstra sidan uppifrån om du tar bort reservhjulet, om det är original så är jag intresserad av att få dessa formgjutna.
Ersättningen för detta låter också skäligt, trevligt att du besitter kunskaper om sådant arbete!
Håller på att sätta dit något provisorisk nu.

Har nu satt dit nya dörrlister på båda sidorna, förra ägaren hade använt silikon för att fästa de gamla gummilisterna så gissa vilket helvete det var att få bort denna sörja + förstörda fingarar och naglar.

Från vilket land hittade du växellådsoljan och var det hypoidolja SAE 90? API  GL4 eller GL5?
Senast redigerat av Redmarathon (24 maj 2013)


119 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#122
Det skulle räcka att få ett foto på vänstra sidan uppifrån om du tar bort reservhjulet, om det är original så är jag intresserad av att få dessa formgjutna.
Ersättningen för detta låter också skäligt, trevligt att du besitter kunskaper om sådant arbete!
Håller på att sätta dit något provisorisk nu.

Har nu satt dit nya dörrlister på båda sidorna, förra ägaren hade använt silikon för att fästa de gamla gummilisterna så gissa vilket helvete det var att få bort denna sörja + förstörda fingarar och naglar.

Från vilket land hittade du växellådsoljan och var det hypoidolja SAE 90? API  GL4 eller GL5?

Ska ta ett foto så fort jag får tid, men de såg original ut.
Ja att byta lister är någonting jag drar mig för. Blir till att ta allt pö om pö.
Oljan jag köpte hette:
Kroon-Oil Classic Gear EP 90 Transmission Oil SAE 90 GL-4
En dunk med 5L olja gick på 51,89€ dvs ca 450:- inkl frakt. Vet inte om det är dyrt, men jag fick rätt olja och 5L räcker till ett antal byten då det bara går åt 1,1L gången.

31 Inlägg
24 maj 2013
#123
Jag har googlat runt angående oljorna tror nog att det är ett bra pris, sedan är ju fraktkostnaderna från Tyskland vettiga, värre är det med England tänkte då på Millers oil där fraktkostnaden är mot 400 kr + oljan. Såg att literpriset lågt över 100 kr i Sverige, Biltema har en växelhusolja EP SAE-90 GL4 som går på 60 kr halvlitern.

Vid byte av växellådsolja föreskriver Fiat i sin handbok att man sköljer igenom med Fotogen mellan oljebytena men vem vågar sig på dem manövern, tror mer på att man slår i en omgång kör runt och byter oljan en 2:a gång, läst att man skall vara försiktig med andra märken, från boken "OBS! Blanda aldrig oljor av olika tyo och fabrikat, rengör ytterst noga vid byte till annan olja".


119 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#124
Jag har googlat runt angående oljorna tror nog att det är ett bra pris, sedan är ju fraktkostnaderna från Tyskland vettiga, värre är det med England tänkte då på Millers oil där fraktkostnaden är mot 400 kr + oljan. Såg att literpriset lågt över 100 kr i Sverige, Biltema har en växelhusolja EP SAE-90 GL4 som går på 60 kr halvlitern.

Jag betalade 52€ för min olja (5L) och det var rätt bra pris helt enkelt för att få hem oljan till dörren med DHL =-)
Frågade på Mekonomen tre killar som såg kunniga ut (två hade egna veteranbilar) om biltemas EP SAE-90 GL4 olja. En av dem påstod bestämt att den inte var att rekommendera då den var gjord för båtmotorer och därmed kunde ha "skumma" tillsatser för just det syftet. Han skulle aldrig våga använda den. Däremot rekommenderade de att jag kunde köpa motoroljan på biltema. Så jag vågade inte chansa på väkelhusoljan på Biltema och beställde en genom Ebay.

Gjorde byte av både motorolja och växelhusolja idag. Allt gick på mindre än en timme, vet inte om det är särskilt snabbt men för mig kändes det STORT. Första gången i mitt liv jag byter olja i en bil. Tömde motoroljan och lät den rinna ur ordentligt. Därefter slog jag i ca3dl som fick rinna rakt igenom och skölja lite till. Därefter fyllde jag på motorn igen.
Fick tipset innan att köpa mig en sådan där spruta med slang så jag kan fylla på växelhusoljan lätt. Utan den hade oljebytet varit heeelt omöjligt. Gick åt lite lite mer än en liter olja till växelhuset, så nu har jag olja så det räcker och blir över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-59ccd624e41a32e43d05cf17bcf32948_large.jpg

Vid byte av växellådsolja föreskriver Fiat i sin handbok att man sköljer igenom med Fotogen mellan oljebytena men vem vågar sig på dem manövern, tror mer på att man slår i en omgång kör runt och byter oljan en 2:a gång, läst att man skall vara försiktig med andra märken, från boken "OBS! Blanda aldrig oljor av olika tyo och fabrikat, rengör ytterst noga vid byte till annan olja".

Fotogen lät lite väl galet för mig. Har som sagt endel olja kvar så jag gör eventuellt ett byte till inom en snar framtid istället. Nu har jag ju kört en olja som har exakt samma betäckning och ska innehålla alla rätta komponenter så det är väl bara att hålla tummarna. I värsta fall får jag fixa ny växellåda, men den kanske behöver ses över ändå inom några år.
När jag bytte oljan i växelhuset var det endel metallflisor i bottenpluggen. Bottenpluggen hade som en magnet i sig som gjorde att metallflisorna och partiklarna nästintill var omöjliga att tvätta bort. Fick ta en grov plastborte till slut och för att få bort de minimala flisorna. Är detta vanligt att det är magnet i bottenpluggen, var ju en smart lösning att samla in metallpartiklarna där.

Tog med mig kameran på kvällskvisten för att fota fästena till friskluftsintaget.
Så här ser det ut, och det är gjort av metall/plåt som är formad som ett damsugsmunstycke ungefär. Hoppas det bringar klarhet =-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-2bfb0dc25871d22b6a0b8f41f1b7a2b5_large.jpg

När jag ändå var inne i motorhuven och härjade började jag kolla hur mitt frontemblem satt fast? Visade sig att det var väldigt enkelt utbytbart om bara....... mitt satt som det skulle.
Självklart har någon händig fixat monteringen på sitt sett. Då mittpartiet är gjort av plast hade det spruckit i sidorna. Lösningen hade blivit att limma fast plastemblemet. Jag funderade, funderade och kollade hur jag skulle kunna få bort det utan att skada lacken. Började med att montera av "vingarna" i aluminium, det är även dom som ska hålla i mittpartiet/emblemet. Därefter tog jag en tång och successivt massakrerade emblemet. Då blev det plötsligt mycket lättare att dra bort klistret utan att skapa så stor skada. Visst lim satt kvar och det fick jag gnussa och försiktigt försiktigt skrapa bort. Efter 30min finlir kunde jag montera det nya på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-7a24811a51b161b785cf9fdc89584f30_large.jpg

Nu håller jag tummarna att paketet från Italien kommer innan helgen, så jag kan montera ihop allt och testköra en vända.

227 Inlägg
28 maj 2013
#125
Sjukt imponerad! vilket jobb du lägger ner! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

119 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#126
Sjukt imponerad! vilket jobb du lägger ner!

Tycker ändå jag legat på lågvarv och inte haft så brottom. Detta är som sagt min första veteranbil, faktiskt min första egna bil =-) Och målet idag är att den ska kännas fräsch, hel och körduglig. Rost och skavanker får jag tampas med nästa år.
Du får komma förbi Uppsala en tisdag när det är veteranträff ute i Ulva. Så fort jag får bilen klar ska jag göra premiär och träffa några gubbar jag pratat lite med tidigare innan jag köpte mig lillen.

Gjorde ett Ebayfynd för någon dag sedan. Blev ett litet tillbehör jag aldrig sett förut till Fiat 500, en liten klädhängare. Blir klart svårt att hänga kläder i denna lilla bil men det var en klart rolig detalj, och jag kunde inte låta bli att trycka på köpknappen. Hängaren var ju NOS (New old stock), så det var bara att slå till.

Har tittat runt efter div prylar som kan vara roligt att ha. Jag älskar små prylar och detaljer kring bilar. Några saker jag letar efter är tex gamla original affisher och bilder av Fiat 500N, vin från Scrimaglio ( de har gjort ett antal Fiat vinsorter), majani Fiat choklad.
http://www.scrimaglio.it/fashion/EN/fiat/fiat.php
http://www.majani.it/en/fiat.html
Verkar lite krångligt att få tag i både chokladen och vinet. Så om någon ska ner till Turin eller Bologna och kan tänka sig att köpa vin eller choklad vore jag super tacksam! Man får så klart en slant för jobbet =-)
Senast redigerat av Giacosa (28 maj 2013)

227 Inlägg
29 maj 2013
#127
Det är klart att jag kikar ut till ulva! inte för att Seaten platsar som veteranare, men ändå.
Ska nog skaffa mig en gammal pärla att ge lite kärlek även jag.
På tal om gamla bilar, hur svårmekade är dom där små rackarna? smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

2 Inlägg
29 maj 2013
#128
Det ser riktigt bra ut...det där är världens coolaste bil!

119 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#129
Det är klart att jag kikar ut till ulva! inte för att Seaten platsar som veteranare, men ändå.
Ska nog skaffa mig en gammal pärla att ge lite kärlek även jag.
På tal om gamla bilar, hur svårmekade är dom där små rackarna?

Väldigt, väldigt enkelt tror jag. Min farsa som haft bubbla och min syrras kille tycker allt ser superenkelt ut.
Någon gjorde en gemförelse med en moppe med fyra hjul på =-)
Det knepiga är nog att inget är som man tror det är. De gjorde lite hur som helst i fabriken tror jag, tog något slut ersatte man med något som ser lite annorlunda ut eller ändrar material. Men det blev nog bättre på årsmodellerna efter min. Vill man köpa en klassisk 500 och inte är ute efter en speciell model skulle jag rekommendera L eller R modellerna. Då finns det mer bilar att köpa, reservdelar och priset på delarna är lägre (i snitt halva priset).
Exempel:
Bagage/fronthuv till N=99€ L,R=59
Frontplåt till N=235€ L,R=50€
Motorhuv till N=139€ L,R=70€
Finns kompletta lampsatser till L,R för endast 110€ innehållandes framlampor med kåpa, baklampor, nummerplåtlampa, två vita frontlampor sidan, 2st sidoblinkers, gummitätningar. För 110€ kanske du får tag i snygga bakljus med gummi. Och så ser det ut, så om man vill vara lite ekonomisk, inte vill lägga massa tid på att leta prylar och vet att man ska byta ut massa delar, köp en L eller R. De hade även en bättre motor och fick synkad växellåda. Min är ju old school och rätt seg i motorn, men den är dock original =-)

För den som är van att meka är det säkert hur enkelt som helst med denna bil. Inte nog med att allt är basic, allt är ju även rätt litet, vilket gör mycket enklare att hantera. Nu är ju jag 190cm lång så att den är liten har även sina nackdelar, särskilt när man ska jobba inne i bilen.
Detta kanske kan ge en idé om hur enkelt det är.
http://www.youtube.com/watch?v=3z-snWxM … 9381DF91F0
Senast redigerat av Giacosa (29 maj 2013)

31 Inlägg
29 maj 2013
#130
Luftintaget är mest troligt original jag har liknande på hö sida men saknar på vänster, så om du vill ta på dig jobb att gjuta en vänster sido luftintag så beställer jag det nu på stående fot, du får gärna återkomma med detaljerna naturligtvis ersätter jag dig för jobbet o materialet, just nu har jag knopat ihop något provisoriskt.

Skall till Italien nu i augusti håller ett öga på om chokladen finns, vinet däremot får du återkomma om detaljer var detta finns och vad det kostar?
Senast redigerat av Redmarathon (29 maj 2013)


31 Inlägg
31 maj 2013
#131
Hur gick det för dig att montera bagageräcket?

När jag skulle montera mitt så var vinkeln fel i dom övre fäst stagen jag fick bocka till dem något, men problemet är efter att jag satt en tunn gummipackning som skall skydda motorplåten så är det så tätt att stagen har kontakt med plåten upptill (gallerplåten), jag hittar endast två lösningar för detta 1. att slipa ner något på det övre fästet eller 2. sätta dit en tunn gummipackning upptill men då blir det mycket trångt och svårt att stänga motorluckan, att sätta dit räcket utan skydd och skava bort färgen är otänkbart då är jag hellre utan bagageräcket.

Lite info, beställde stoppband för motorlucka och direkt efter montering så gick det av, detta har nu hänt 2 ggr så materialet verkar mycket undermåttligt, här måste man hitta en annan lösning, har du kännedom om var man kan få tag på värmetåligt gummi?


119 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#132
Skall till Italien nu i augusti håller ett öga på om chokladen finns, vinet däremot får du återkomma om detaljer var detta finns och vad det kostar?

Har sett att vinet går att köpa i en webshop hittar det dock inte nu. Så om man ska till Italien och ska bo på hotell borde det gå att beställa till hotellet och sedan plocka upp det när man är där. Ska leta rätt på sidan.

Hur gick det för dig att montera bagageräcket?

När jag skulle montera mitt så var vinkeln fel i dom övre fäst stagen jag fick bocka till dem något, men problemet är efter att jag satt en tunn gummipackning som skall skydda motorplåten så är det så tätt att stagen har kontakt med plåten upptill (gallerplåten), jag hittar endast två lösningar för detta 1. att slipa ner något på det övre fästet eller 2. sätta dit en tunn gummipackning upptill men då blir det mycket trångt och svårt att stänga motorluckan, att sätta dit räcket utan skydd och skava bort färgen är otänkbart då är jag hellre utan bagageräcket.

Lite info, beställde stoppband för motorlucka och direkt efter montering så gick det av, detta har nu hänt 2 ggr så materialet verkar mycket undermåttligt, här måste man hitta en annan lösning, har du kännedom om var man kan få tag på värmetåligt gummi?

Jag gjorde som du, bockade för hand och satte gummi på insidan. Sedan är det tight upptill, men min lackyta är ju redan sliten, eller som jag brukar uttrycka mig: -Den har en rustik patina.
Men jag funderade på att slipa ner och sedan doppa hela biten i gummi eller plast. Men sen lät jag det bara vara.

Bra att få reda på det där med dåliga gummit, då ska jag vara observant på det när jag öppnar i framtiden. Värmetåligt gummi? Det enda jag kommer att tänka på är någon slang eller panckningsmaterial (till motorn).
Snabbsökning på nätet, dessa kan säkert ha. Slå en pling till dom:
http://www.slangspecialisten.se
I Uppsala har vi ju http://www.slangservice.se, de är kanon att ha att göra med. Alltid bussiga och billiga.

Har fortfarande inte fått mitt paket. Börjar bli lite brådis att få ihop bilen så jag kan köra lite. Har gett mig på att smörja alla rörliga delar i smörjschemat. Tog mig säkert 15min att lista ut hur fettsprutan fungerade, ha ha ha vilken j.... amatör jag är =-)
Sedan när jag använde den första gången fick jag av sprutan från nippeln. Gick skitbra att trycka dit, men kunde fan inte dra bort den fettiga hylsan. Var ju rädd att nippeln skulle gå av om jag var för hårdhänt. Gick tillslut upp i arbetsrummet och kollade på en instruktionsfilm om hur man använder en smörjpistol. Så nu kan jag det!

Så det som återstår innan jag kan köra är: Smörja klart, skruva på avgassystemet, montera panelen på förardörren, byta ut blinkersmekanismen och några små kontroller.
Sedan kan jag fixa taket och fönsterveven när jag har lust. Bara det där förgrymmade paketet kommer!

119 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#133
Tog en vända i garaget och skruvade dit avgassystemet temporärt utan de riktiga muttrarna.
Fettade allt jag kunde fetta och förstod mig på. Är ett frågetecken vid bakhjulen. Står att det ska fettas i mitten men jag fattar inte vart jag sprutar in det. Ska jag spruta fett i mitten?
På vänster sida syns fästet till bakhjulet, och på höger sida syns framhjulet. Begge har nippel bakom sig, men de ska även smörjas i mitten? Gick bra med framdelen, men på bakdelen ser det bara torrt och det finns just ingen stans att smörja. Nu är dock jag helt rudis på detta så det kanske ör solklart för någon som kan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-db0c8d83dff23299bfdae3e791e140e7_large.jpg
Sedan var jag inne i bilen och smörjde upp gångjärn osv. Det kanske var det dummaste jag gjort hittills. Visade sig att jag hade smörjfett på ena underarmen och det lyckades jag dutta två gånger på passagerarsätet. Ja ja ja alltid lär man sig något. Och i detta fall är det att inte vara i närheten av fina nya tygsaker när man precis geggat runt med fett och olja. Så jäkla lätt att vara efterklok. Får helt enkelt beställa en ny klädsel till passagerarstolen så jag kan klä om den i höst igen. För jag tror inte jag fick bort fläckarna, eller finns det knep, knåp eller tips?!?

Sedan är det mörkt på paketfronten. Holländska posten påstår sig lämnat ut mitt paket till en adress i Holland, men de vägrar säga vilken adress. De hänvisar till de som skickat paketet, dvs Passione500 och vilken adress de skickat till. Passione 500 hävdar bestämt att holländska posten har fel och att de skickat paketet till min adress och att jag ska ta kontakt med Holländska posten. Och så har det rullat på. Konstigt att de lämnat ut ett paket utan att kunna redovisa till vem de lämnat ut paketet eller vilken adress. Ska ringa dem imorgon och fråga vad fan som hänt och hur detta ska lösas. Fortsättning följer.....

Redmarathon hittade en sak du söker!
HOSE KIT FOR CABIN AERATION FIAT 500 N, det är ett set med nya fästen och nya slangar.
Länk:
http://www.passione500.it/index.php?rou … uct_id=624

31 Inlägg
4 juni 2013
#134
Jag hittade sidan och såg priset 190€, hutlöst pris men troligen blir det att beställa därifrån väntar till hösten.

Emblemen du beställde tog du dem dyrare från passione?
Såg att en tysk leverantör Axel Gestl tog 149€ för sitt dyrare emblem skulle enl honom vara i aluminium.


119 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#135
Jag hittade sidan och såg priset 190€, hutlöst pris men troligen blir det att beställa därifrån väntar till hösten.

Emblemen du beställde tog du dem dyrare från passione?
Såg att en tysk leverantör Axel Gestl tog 149€ för sitt dyrare emblem skulle enl honom vara i aluminium.

Ja priset för de där luftslangsfästena var lite väl saftigt, men å andra sidan är det en investering. Och en hobby ska ju vara dyr =-)
Jag beställde ett plastemblem, men jag tyckte inte att materialet i det spelade någon roll. Har sett aluminiumemblem som ser likadana ut men då blir de dyra 1000-1500:- Mitt kromade aluminium, lister, detaljer osv har ju nästan helt tappat kromet så jag tyckte att ett i plast fick duga för denna gång. De är absolut inte lika blanka som kromade aluminium så plasten fungerade bra för mig.

Tittade in i bilen för att se hur det gått med fläckarna av fettet. Såg ut som om jag nästan lyckats fått bort dem, var lite svårt att se om jag lyckades när sätet fortfarande var blött runt fläcken.

Hur smörjer du bakhjulet?

31 Inlägg
6 juni 2013
#136
Jag har inköpt en fettspruta för 2 veckor sedan.

Just nu befinner jag mig i Skottland och Fiaten är förpassad till vinterförvarings platsen.

Jag har en som hjälpt mig tidigare som arbetat på Fiatverkstad skall kontakta honom angående om hur man gör med bakhjulen.

Har inte hunnit med någon rundsmörjning då gummilisterna har tagit största tiden samt den tillfälliga luftintaget.

Sedan har jag införskaffat fattigmans gummimattor, inköpte från biltema gummimatta för bagageutrymme som är
rejält tilltagen skar loss en bit av denna som satte den på förarplats vart faktiskt riktigt bra, skall även göra samma sak för passagerarplatsen också, som du ser så försöker jag hålla ner omkostnaderna just nu då tyckte jag att 285 kr var en billig penning för denna lösning, ny går ju på runt 3000 kr med frakt då är det väl inte säkert att man får rätt vara heller då det finns en uppsjö av Fiat 500 mattor.


119 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#137
Jag har inköpt en fettspruta för 2 veckor sedan.

Just nu befinner jag mig i Skottland och Fiaten är förpassad till vinterförvarings platsen.

Jag har en som hjälpt mig tidigare som arbetat på Fiatverkstad skall kontakta honom angående om hur man gör med bakhjulen.

Har inte hunnit med någon rundsmörjning då gummilisterna har tagit största tiden samt den tillfälliga luftintaget.

Sedan har jag införskaffat fattigmans gummimattor, inköpte från biltema gummimatta för bagageutrymme som är
rejält tilltagen skar loss en bit av denna som satte den på förarplats vart faktiskt riktigt bra, skall även göra samma sak för passagerarplatsen också, som du ser så försöker jag hålla ner omkostnaderna just nu då tyckte jag att 285 kr var en billig penning för denna lösning, ny går ju på runt 3000 kr med frakt då är det väl inte säkert att man får rätt vara heller då det finns en uppsjö av Fiat 500 mattor.

Ok, då låter jag bakhjulen vara en stund till. Håller tummarna att det blir en solig tisdag, kommande vecka. DÅ tar jag en tur med min bruksbil och hoppas att Fiat 500 grabbarna är på plats. Har fått höra att det numera finns 3st utöver min i Uppsalatrakten. Så någon måste kunna svara på mina frågor.

Dom där gummimattorna från biltema är helt ok. Har funderat på att köpa på mig en och kapa upp till "bagageutrymmet".
Gav mig på att fixa antennfästet. Gummipackningen runt fästet var helt paj så jag tänkte mig att det kan jag enkelt fixa. Skar ut ny packning ur en biltema gummimatta (sån fyrkantig till packningar). Men när antennen skulle på plats ville skruven bara hoppa ur när den började klämma packningen. Bara till att vänta med montering och köpa sig nya skruvar och montera muttrar på andra sidan plåten. Det går aldrig så enkelt som man tror.

När antennen inte gick att montera på plats tänkte jag att jag ger mig på ratten. Jag koppla ur bilbatteriet, och hoppade in i bilen. Tutan var lite kärv att dra lös med med lite dragande och ruckande så ploppade den ur. Så visade det sig att man behövde någonting jag inte hade. En "lång" hylsnyckel så att man kunde lossa mitten av ratten. Jaha då kunde man inte göra klart det heller.
Slutade dagens garagetitt med att städa lite. Blev ju inte lika mycket gjort som jag hoppats på.
Senast redigerat av Giacosa (6 juni 2013)

119 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#138
Så har jag lyckats montera dit antennen igen.
Sedan gav jag mig på ratten efter div tips från lillasyrrans kille och hans brorsa. Åkte och köpte mig en avdragare och en stor 25mm hylsnyckel samt förlängningsdel. Sedan var det bara att skruva bort muttern i mitten på ratten. Men därefter stötte jag på patrull igen, ratten ville inte lossna.
Läste lite i originalmanualen, där stod det typ: -Med båda handflatorna ge ratten en lätt "push" mot dig.
Ha ha ha den där lätta "pushen" gick inget vidare. Blev till att plocka fram den nyinköpta avdragaren. Testade med att bara dra av ratten, men såg att det lätt blev märken på ratten och då var det bara att glömma det enkla sättet. Tog spjärn med armarna på avdragaren mot en av spakringarna istället. Plötsligt sa det popp, och ratten gick att dra av enkelt och smidigt.
Då var det bara att montera av spakarna och sätta in den nya insatsen. Trodde jag ja, visade sig att vanliga skiftnycklar var för stora, även hylsnycklar. Det ända som dög var två block nycklar, jag hade dock bara en i rätt storlek så det blir ytterligare en vända till Biltema imorgon för att inhandla två 12or blocknycklar.
Fick ett mail om att mitt Italienpaket försvunnit i posten i Holland och att ett nytt kommer skickas till mig. Det bör komma fram nästa vecka. Har för säkerhets skull beställt extra muttrar från Ebay och de ska också komma denna vecka. Så förhoppningsvis kan jag vrida om nyckeln på fredag eller lördag =-)

119 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#139
Så fick man material till att skruva dit hjulen, jippi!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-b6229ec85bb96755fb35f611223bdce2_large.jpg
Även muttrar till avgassystemet kom i en liten påse. Så en sväng förbi slangservice för att köpa en lite bit aluminiumslang att fästa vid utblåset av varmluften till vidare till delen som går runt avgassystemet.
Så i kväll hoppas jag att jag kan få dit alla motordelarna.

Har även köpt verktyg så att mekaniken/spakarna vid ratten ska kunnas bytas ut. Räknar med att göra det i slutet av veckan.
Så här såg ratten ut invändigt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-1b77b838977956c8d0c29a608505ef64_large.jpg
Det som hänger är tutan, den följer med när man drar lös ratten.

119 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#140
Så var avgasröret på plats och motorn redo för denna gång.
Satte på hjulen och skruvade det navkapslarna på bakhjulen då framhjulen snurrade runt för mycket och behöver efterdras.
I morgon ska jag bort på middag, så nästa vända i garaget blir onsdag. Då blir det till att fixa med spakarna på ratten dvs hålla tummarna att allt kommer gå galant och att inte fler frågetecken dyker upp.
Hade ingen kamera med mig ut denna gång så det kommer bilder på onsdag.


Sök