Jag har googlat runt angående oljorna tror nog att det är ett bra pris, sedan är ju fraktkostnaderna från Tyskland vettiga, värre är det med England tänkte då på Millers oil där fraktkostnaden är mot 400 kr + oljan. Såg att literpriset lågt över 100 kr i Sverige, Biltema har en växelhusolja EP SAE-90 GL4 som går på 60 kr halvlitern.
Jag betalade 52€ för min olja (5L) och det var rätt bra pris helt enkelt för att få hem oljan till dörren med DHL =-)
Frågade på Mekonomen tre killar som såg kunniga ut (två hade egna veteranbilar) om biltemas EP SAE-90 GL4 olja. En av dem påstod bestämt att den inte var att rekommendera då den var gjord för båtmotorer och därmed kunde ha "skumma" tillsatser för just det syftet. Han skulle aldrig våga använda den. Däremot rekommenderade de att jag kunde köpa motoroljan på biltema. Så jag vågade inte chansa på väkelhusoljan på Biltema och beställde en genom Ebay.
Gjorde byte av både motorolja och växelhusolja idag. Allt gick på mindre än en timme, vet inte om det är särskilt snabbt men för mig kändes det STORT. Första gången i mitt liv jag byter olja i en bil. Tömde motoroljan och lät den rinna ur ordentligt. Därefter slog jag i ca3dl som fick rinna rakt igenom och skölja lite till. Därefter fyllde jag på motorn igen.
Fick tipset innan att köpa mig en sådan där spruta med slang så jag kan fylla på växelhusoljan lätt. Utan den hade oljebytet varit heeelt omöjligt. Gick åt lite lite mer än en liter olja till växelhuset, så nu har jag olja så det räcker och blir över.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-59ccd624e41a32e43d05cf17bcf32948_large.jpg]()
Vid byte av växellådsolja föreskriver Fiat i sin handbok att man sköljer igenom med Fotogen mellan oljebytena men vem vågar sig på dem manövern, tror mer på att man slår i en omgång kör runt och byter oljan en 2:a gång, läst att man skall vara försiktig med andra märken, från boken "OBS! Blanda aldrig oljor av olika tyo och fabrikat, rengör ytterst noga vid byte till annan olja".
Fotogen lät lite väl galet för mig. Har som sagt endel olja kvar så jag gör eventuellt ett byte till inom en snar framtid istället. Nu har jag ju kört en olja som har exakt samma betäckning och ska innehålla alla rätta komponenter så det är väl bara att hålla tummarna. I värsta fall får jag fixa ny växellåda, men den kanske behöver ses över ändå inom några år.
När jag bytte oljan i växelhuset var det endel metallflisor i bottenpluggen. Bottenpluggen hade som en magnet i sig som gjorde att metallflisorna och partiklarna nästintill var omöjliga att tvätta bort. Fick ta en grov plastborte till slut och för att få bort de minimala flisorna. Är detta vanligt att det är magnet i bottenpluggen, var ju en smart lösning att samla in metallpartiklarna där.
Tog med mig kameran på kvällskvisten för att fota fästena till friskluftsintaget.
Så här ser det ut, och det är gjort av metall/plåt som är formad som ett damsugsmunstycke ungefär. Hoppas det bringar klarhet =-)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-2bfb0dc25871d22b6a0b8f41f1b7a2b5_large.jpg]()
När jag ändå var inne i motorhuven och härjade började jag kolla hur mitt frontemblem satt fast? Visade sig att det var väldigt enkelt utbytbart om bara....... mitt satt som det skulle.
Självklart har någon händig fixat monteringen på sitt sett. Då mittpartiet är gjort av plast hade det spruckit i sidorna. Lösningen hade blivit att limma fast plastemblemet. Jag funderade, funderade och kollade hur jag skulle kunna få bort det utan att skada lacken. Började med att montera av "vingarna" i aluminium, det är även dom som ska hålla i mittpartiet/emblemet. Därefter tog jag en tång och successivt massakrerade emblemet. Då blev det plötsligt mycket lättare att dra bort klistret utan att skapa så stor skada. Visst lim satt kvar och det fick jag gnussa och försiktigt försiktigt skrapa bort. Efter 30min finlir kunde jag montera det nya på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-7a24811a51b161b785cf9fdc89584f30_large.jpg]()
Nu håller jag tummarna att paketet från Italien kommer innan helgen, så jag kan montera ihop allt och testköra en vända.