2182
Sök

Ljusgrön Fiat 500 (1959 Sun roof/nuova), en nybörjares hobbyprojekt

Efter flera års funderande, klurande, velande, tjatande, letande och läsande har jag nu äntligen slagit till på en 500. I juni 2012 dimper det ner ett mail. Det finns en ljusgrön, gammal 1959 som står i södra Sverige och om jag... Visa mer

125 225 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2014
1 410 Inlägg
11 juli 2013
#161
haha ja de har den smile vill du se min fina då? väska och mick, och strömsladden ligger gömd inne bakom spelaren smile Den lyser. så funkar göre den, Men vill höra från den med big_smile

Giacosa skrev:
går ju bra med bilen  Sådan rullbandspelare har man liggandes hemma  väger nog 20kg elr så. Har din mick med o så? Måste hitta sladdar till denna grymma grej

Jag beställde en mick på Ebay för 70:- väntar med spänning på hur det kommer låta när man spelar in på den. Sjukt rolig sak, en klump på 10-20kg som endast kan spela musik och spela in musik på gamla rullband. Tekniken har gått framåt.

1 410 Inlägg
11 juli 2013
#162
http://www.youtube.com/watch?v=5mbBQpMqxXo Där har du min, elr ja inte den men likadan smile

119 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#163
Jadu den där va lite mer lyx, hittade en film på samma model jag har:
http://youtu.be/uo3RaGB985o

1 410 Inlägg
11 juli 2013
#164
oj där ser man smile ja din såg ju ut att vara lite enklare. wink men öppnade min nu, och såg att gummi bandet inne i spelare har lossnat (sönder), Därför den inte snurrar smile Men din var sjyst med smile

Giacosa skrev:
Jadu den där va lite mer lyx, hittade en film på samma model jag har:
http://youtu.be/uo3RaGB985o
Senast redigerat av volvo_pure_power (11 juli 2013)

119 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#165
Blev bara för nyfiken, blev tvungen att plocka fram nyckelknippan för att se om elektroniken fungerade. Kanske fanns det lite batteri kvar.
Hade glömt bort hur många små nycklar det ingår till bilen.
1. Till dörren
2. Till tändningen
3. Till växelspaken
4. Minns jag fan inte, tror motorhuven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-5bc587b1fd73ef0ed5190949d2eb82ab.jpg

Allt såg ut att fungera, blinkers, framljus och invändigt, såg inte om det fungerade bak, men om allt annat fungerade borde det också gjort det. Fan va nice, säger som blåmesen: -Jävlar va den satt fint!
http://youtu.be/By_EaYmQJrc
Tillbaka med stolarna i bilen och in med störtkrukorna i baksätet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-f48a93e64076b6ff41eb26cc4c0fef0d.jpg
Sedan var det till att kolla upp listan på vad som skall göras här näst.
1. Fixa liten bricka till stänkskydd i motorhuset
2. Fixa innerpanel på förarsidan
3. Fixa liten mutter till jordkabel
4. Hissa ner bilen på jorden och skruva på främre navkapslarna
6. Kör en vända och kolla lufttrycket i däcken på lillen
7. Spänn muttrar till avgasrör (när motorn gått en stund)
8. extrakolla läckage och smått å gott

Sedan ska de för hoppningsvis gå att köra lillen lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-86aa7a488bcf665f764c1a99695a7fc0.jpg
Enda problemet är väl att jag ska åka bort två veckor från och med söndag. Men jag kanske kanske hinner starta upp lillen trotts allt.
Har även köpt på mig en gammal 650cc Fiat 126 motor som reservmotor och testmotor. Fick med en gammal växellåda också, vet dock inte skicket på den, men som test och reservdonator bör den fungera. Betalade 1500:- för dem, hämta dem och slängde in i bakluckan på passaten =-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-3956444c8d13bc2e8552d3ee096ee94c.jpg

31 Inlägg
14 juli 2013
#166
Hur har det gått før dig angående mannen som hade en massa reservdelar???


119 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#167
Hur har det gått før dig angående mannen som hade en massa reservdelar???

Nja, har inte hänt mycket. Var lite knepigt att prata med honom då han fått en stroke och sedan var han inte hemma när jag var i närheten av där han bodde. Får se om jag gör ett försök till att göra en affär.

Jag hann faktiskt ta en tur innan semestern.
Klockan var efter tolv och jag spenderade ca45-60min med att försöka få igång bilrackaren. Det var otroligt nära att den satte igång.
Men så kom grannen hem, han hade druckit några glas vin men blev till sig när han fick syn på bilen och att jag rullat ut den. -Den ska vi få igång ikväll!! Sa han, för att snabbt gå in i huset och lägga ungen.
Efter några minuter var han ute igen och vi testade några gånger, bilen var inte glad. Men ja sa åt grannen att hoppa i bilen så puttar jag igång den. Han var mycket skeptisk till att jag skulle orka det, men han hade glömt att bilen bara väger 500kg. Så efter bara 10m var lillbilen igång. Brum brum brum... for vi iväg runt kvarteret, tror nästan han var gladare än mig. Därefter körde jag ett till varv för att testa div saker, bromsen gick lite trögt, någonting lät lite mysko, men annars var allt fungerande. Tillbaka vid garaget stod grannen med två öl och efter att jag kört upp bilen på uppfarten firade vi premiärturen med en öl var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-24071bf1df7cb06a67b5c73492ab70eb.jpg
De var riktigt roligt!

Men nu återstår lite fixande:
1. Jag drog av en mutter till hjulen, skallen lossnade. TYPISKT!
2. Byta tändstiften
3. Brytarspeten bör nog ses över
4. Byta några kablar
5. Kolla bromsarna (detta kanske jag ska lämna in bilen för att få gjort)

119 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
#168
Bytte tändstift och kablarna, men motorjäkeln vill fortfarande inte starta för egen maskin.
Steg två blir.... ? Tips?

Motorn går nästan, nästan igång.
Senast redigerat av Giacosa (10 augusti 2013)

31 Inlägg
10 augusti 2013
#169
Nu är jag inte någon stor mekaniker men jag skulle prova följande.
Justera ventilspelet eller tändningen, fungerar choken.
För den startar väl då den bogseras?
Hur är konditionen på batteriet?
Laddningsrelät? Startmotorn? Du kan prova den från din 126 motorn men kom i håg att samtidigt ta samma laddningsrelä från 126 då 500 relät inte fungerar med 126 ans startmotor.
Hoppas det löser sig för dig.


119 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#170
Nu är jag inte någon stor mekaniker men jag skulle prova följande.
Justera ventilspelet eller tändningen, fungerar choken.
För den startar väl då den bogseras?
Hur är konditionen på batteriet?
Laddningsrelät? Startmotorn? Du kan prova den från din 126 motorn men kom i håg att samtidigt ta samma laddningsrelä från 126 då 500 relät inte fungerar med 126 ans startmotor.
Hoppas det löser sig för dig.

Batteriet är nytt, och jag har laddat det med batteriladdare för att försäkra mig om att det är full fräs i det.
Fick tipset att kolla brytarspetsen och mekaniken där kring. Rengöra och justera där trodde min far och min svärfar förmodligen skulle lösa problemet. Sedan ska jag kolla upp så alla kablar ser bra ut och sitter som de ska.
I värsta fall är det startmotorn som spökar
Choken fungerar som den ska så det är nog någonting med elektroniken. Kablarna och tändstiften var rejält smutsiga så att det är någonting med brytarspeten och tekniken där kring som spökar är ju inte helt otroligt.
Kanske ska ge mig på det idag.

119 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#171
Spenderade säkert två timmar med att byta brytarspets och locket... testade att starta motorn men ingen skillnad.
Farsan kommer förbi i morgon och han trodde han skulle kunna lösa problemet, bara att hålla tummarna.
Min bil låter som denna från 0-27sek in i filmen, dvs innan den faktiskt startar. Kanske kan vara en ledtråd till någon kunnig vad problemet kan vara?
http://www.youtube.com/watch?v=2E7KWGGj … r_embedded
Senast redigerat av Giacosa (11 augusti 2013)

119 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#172
Tre timmar i garaget med hemma snickrande och småpill.
Vi tog halvt isär delarna kring brytarspetsen och kablarna fixades ytterligare, sedan fimpade vi lite brickor och putsa upp lite kontakter. Fick användning av den begagnade skrotmotorn jag köpte för en billig penning. Kunde plocka lite delar från den och putsa upp medan farsan monterade ihop.
Var kul att se farsan njuta av att pilla i en gammal motor. Man kunde se hur nostalgi känslorna smög sig på. Så efter de tre timmarna var det dags att vrida om nyckeln och dra igång startmotorn. Frågan var om motorn skulle starta.......?

Brum brum... så var den igång och den gick riktigt bra. Vi kopplade in en tändinställningslampa och kollade hur motorn gick. Var möjligen aningen övertänd (eller undertänd?), men gick helt ok. Får finlira med det senare.
Bara att hoppa in och brumma iväg till macken för att pumpa däcken lite. Sedan tog vi en tur och testade bilen lite. Vi kom upp i hiskliga 65km/h efter att gasat upp i ca 50sek ha ha ha ha... fan va vi garvade! Sedan var det dags att bromsa in då vi kom till en rondell.

Det är något skumt vinande ljud på ettan-treans växel, men när man kör på fyran slutar det låta. Måste få någon kunnig att kolla upp det.

Ska montera dit innerpanelen till dörren, så får bilen vara klar för denna gång. Nu är den ju körduglig och får jag dit dörrpanelen så ser den även helt ok ut.

386 Inlägg
14 augusti 2013
#173
ska följas !! smile har själv en gammal opel rekord som jag fixar med smile

119 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#174
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-4f104b66e52d3e543e19c1ad5162d688.jpg
Tog mig en liten tur i lillen idag.
Var American car show i Uppsala i dag så det åkte runt endel jänkare med tillhörande raggare. Måste säga att det endast var 100% glada miner trotts att jag inte körde amerikanare. Stannade till på macken där jag mötte några raggare som häpnade över hur jag faktiskt kunde sitta och köra bilen trotts min size. Anade lite avundsjuka i deras blickar trotts att det var en Italienare jag körde wink

Surrar lite märkligt på 1,2,3:ans växel men fyran låter bra. Behöver justera bromsarna och ratten en aning. Visade sig att ratten ska vridas någon grad åt vänster. Men annars puttrar lillen på bra.
Behöver även se över laddningsreläet och generatorn. Är det laddningsreläet som det är fel på får jag köpa nytt. Annars är det generatorn och då måste motorn monteras av och generatorn lagas eller bytas ut och det är en lite större operation.
Senast redigerat av Giacosa (18 augusti 2013)

135 Inlägg
18 augusti 2013
#175
Den är ju för jävla ball!
Jag var i Toscana förra sommaren, hyrde en Alfa Romeo Spyder -66 av en firma, dom hade även Fiat 500 och 600 att hyra! Jag måste erkänna att jag var lite sugen...

Jag är även medlem på
http://67-72chevytrucks.com/, fantastiskt forum för Chevy Trucks
Kolla in mitt -57 Cheva pickup projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277388

330 Inlägg
18 augusti 2013
#176
fyfan va gullig den e!!  smile


31 Inlägg
18 augusti 2013
#177
Vad kul att du fått igång Fiaten.

Skickade en förfrågan till http://www.cicognaniguarnizioni.it angående gummimattorna det skulle landa på 399,30 € med alla skattetillägg och frakt, så deras pris på 295 € är fruktansvärt missvisande då det tillkommer 104,30 €

Angående växellådan så har jag ett skorr-ljud som försvinner om jag styr växelspaken åt vänster och håller den kvar där under färd, f.ö funkar den utan några bekymmer än, troligen blir det att byta koppling någon gång framöver har nu bottenläge på spänningen.

Att byta generator med att plocka ut motorn verkar "overkill" tror du inte att det går med motorn på plats? Kom i håg att laddningsrelät skall vara kompatibel.

Skall lägga in en beställning på lite gummidetaljer och emblem fram.

Avvaktar beställningen på luftintaget, om du skulle se att "reservdelsmannnen" har en vänster sida kvar.
Senast redigerat av Redmarathon (18 augusti 2013)


119 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#178
Den är ju för jävla ball!
Jag var i Toscana förra sommaren, hyrde en Alfa Romeo Spyder -66 av en firma, dom hade även Fiat 500 och 600 att hyra! Jag måste erkänna att jag var lite sugen...

Klart man blir sugen, kan starkt rekommendera att köpa en. OM inte testkör eller åk med någon och du är fast.

fyfan va gullig den e!!

Ha ha ha ja visst e den. Kolla in hur den ser ut när man står bredvid den. Svårt att förstå att jag faktiskt kan sitta i den och köra runt. Men de är tight mellan pedalerna, så man får välja skor med omsorg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-17470516f2abec7f9f1f92042b9eecb5.jpg

ad kul att du fått igång Fiaten.

Skickade en förfrågan till http://www.cicognaniguarnizioni.it angående gummimattorna det skulle landa på 399,30 € med alla skattetillägg och frakt, så deras pris på 295 € är fruktansvärt missvisande då det tillkommer 104,30 €

Angående växellådan så har jag ett skorr-ljud som försvinner om jag styr växelspaken åt vänster och håller den kvar där under färd, f.ö funkar den utan några bekymmer än, troligen blir det att byta koppling någon gång framöver har nu bottenläge på spänningen.

Att byta generator med att plocka ut motorn verkar "overkill" tror du inte att det går med motorn på plats? Kom i håg att laddningsrelät skall vara kompatibel.

Skall lägga in en beställning på lite gummidetaljer och emblem fram.

Avvaktar beställningen på luftintaget, om du skulle se att "reservdelsmannnen" har en vänster sida kvar.

Gummimattorna kan bli en av de lite "dyrare" historierna. Men å andra sidan är det inte mycket som kostar stora slantar på denna bil.
Ska låta en mekaniker eller lite gamla mekrävar göra en besiktning av bilen för att höra vad de tror och tycker ska åtgärdas. Jag personligen vill bara att den ska fungera och kunna användas soliga dagar.

Får se om det blir fint väder på tisdag, i så fall blir det premiär på bilträff ute i Ulva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-b6685b6153a3c86f14e4c1243ee38404.jpg
Senast redigerat av Giacosa (18 augusti 2013)

1 049 Inlägg
18 augusti 2013
#179
Än en gång, underbar och charmig bil! Bra att du nu fått bilen att starta och gå tillförlitligt, stog den stilla länge innan du tog dig an den? Gamla bilar behöver ett antal mil varje år, kan vara bra att varmköra motorn någon gång då och då även under vintern om det finns möjlighet.

135 Inlägg
18 augusti 2013
#180
[Klart man blir sugen, kan starkt rekommendera att köpa en. OM inte testkör eller åk med någon och du är fast.]

Två motorcyklar, två hobbybilar, en tillåfrån-bil, eget företag en massa olika fritidsintressen...jag får akta mig tror jag, har inte tid med en grej till! smile

Jag är även medlem på
http://67-72chevytrucks.com/, fantastiskt forum för Chevy Trucks
Kolla in mitt -57 Cheva pickup projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277388


Sök