Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.
  • 372 Följare
  • 630 868 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 november 2019
MikkoThaMan
17 januari 2013 · 114 Inlägg

magi. prem

thehek
17 januari 2013 · 12 Inlägg

thehek skrev:
Blir ju as fett med ic:n! Tänkte fråga om du har måtten på "stabiliseringsbalkarna" du satt under?

razpataz skrev:
Tack! Jo, tror det kan bli bra när det är klart smile Ska ha dom liggandes någonstans, annars kan jag försöka komma ihåg att mäta dom någon dag. Bilen står på pallar, så minns jag det bara så är det inga problem smile

Okej skulle vara snällt så jag kan förstärka min lite sen dra på mina nya coils! big_smile

DMNDphoto. マツダロードスター
razpataz Halvglad semi-amatör.
18 januari 2013 · 600 Inlägg

MikkoThaMan skrev:
magi. prem

Kul att du gillar det! smile

Iaf, fredag. Riktigt jävla sjuk idag. Nära på 40c feber, motivationen halvtaskig.
En kall dusch, sen ladda upp med frukost.
http://imageshack.us/a/img571/295/bild818.jpg
Ett gäng Ipren, ett par bisolvon mot hostan, otrivin för att öppna nästan för kortisonsprayen, sen en stor skål färskpasta med köttbullar nerhackat i minimala
bitar för att kunna ätas med sked, en kopp starkt kaffe och en snus. Vill inte verka gnällig, men idag var det segt. Men efter frukosten började kroppen
fungera hyffsat, och styrde åter bajs-civicen mot verkstan.

Idag har allt gått sjukt långsamt, och knappt orkat göra något alls. Lyckades få färg på sista tryckröret och skruva dit det iaf.
http://imageshack.us/a/img213/1526/bild828cjdm.jpg

Det enda som saknas nu är svarta plattan som ska ligga från fronten bak hela vägen till kylaren, annars är det klart under huven för denna gång.

Kastar upp ett par bonusbilder, blev som sagt inte så mycket gjort. Sänkte ner den på backen för att bror vill rulla undan den för motorlyft på sin bil imorgon,
men annars inget.
http://imageshack.us/a/img7/4830/bild827.jpg
http://imageshack.us/a/img210/9550/bild838.jpg
http://imageshack.us/a/img841/1505/bild840.jpg

Ska jobba i helgen, men på måndag hoppas jag vara frisk nog för att byta kopplingen.
Suget efter att få åka ut och heroinbörna på parkeringen är enormt, drömmer om det om nätterna och dagdrömmer om det på dagarna...
Trevlig helg brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
G-Bruno ArtDirector
18 januari 2013 · 462 Inlägg

Du skulle lackat rören i mattsvart, eller krympfärg så hade det sett ännu mer diskret ut och hade passat resten av installationen som handsken smile
men fan va fett det börjar se ut nu...

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
razpataz Halvglad semi-amatör.
21 januari 2013 · 600 Inlägg

G-Bruno skrev:
Du skulle lackat rören i mattsvart, eller krympfärg så hade det sett ännu mer diskret ut och hade passat resten av installationen som handsken smile
men fan va fett det börjar se ut nu...

Tack! Tanken på mattsvart fanns, men tror det skulle sett konstigt ut mot dom blanka silikonslangarna (skitiga på bilderna).
Oavsett vad så är detta bara v.1.0, har en lite annorlunda lösning på g.
Inte lika cleant, men classy som fan, och funkis på en helt ny nivå. Mer än så avslöjar jag inte än smile

Så. Med nya krafter nu när man nästan är frisk igen styrdes skutan mot verkstan. Byta koppling!
Till min hjälp hade jag lillebror, precis som förra året då den skulle bytas.
Oslagbar hjälp, då han vet vad jag behöver hjälp med, och är en jävel på att skicka verktyg till den svärande idioten som ligger under bilen...

Vi körde på ett par timmar, sen var lådan nere. Här är lillebror med hans "wheel of fortune" för att jag ska komma ihåg vart alla bultarna ska sitta.
Ursäkta mobilbilderna.
http://imageshack.us/a/img163/4517/svanhjul4.jpg

Med lådan nere kikar jag lite på min "nya" koppling från förra året.
http://imageshack.us/a/img823/4953/svanghjul3.jpg


Vackert blå, numera huttad i soptunnan. Vilket jävla skit, akta er för att köpa "bra" kopplingar från england...

Tanken var nu att skruva bort bajset, haka på nya kopplingen och på rekordtid ha bilen nere på backen igen.
En liten tanke låg däremot och gnagde i bakhuvudet, kommer svänghjulet vara skadat?
http://img145.imageshack.us/img145/1839/svanghjul1.jpg

Svar ja. PENIS! Hotspots... Vågar inte chansa, så åker och försöker få det svarvat imorgon bitti. Har jag tur får jag tillbaka det redan imorgon em,
så då ska skiten skruvas ihop igen och skickas ner på backen. Håller inte denna koppling kommer jag seriöst bli förbannad. På riktigt.
Men, tills vidare, fridens!

Senast redigerat av razpataz (21 januari 2013)

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Mattyyy DMNDphoto
21 januari 2013 · 727 Inlägg

Fan vilken skitkoppling som gått sönder på så kort tid eller gubbkör du och slirar koppling som satan? wink


Hoppas det löser sig smidigt med svänghjulet då iaf smile

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
razpataz Halvglad semi-amatör.
22 januari 2013 · 600 Inlägg

Mattyyy skrev:
Fan vilken skitkoppling som gått sönder på så kort tid eller gubbkör du och slirar koppling som satan? wink


Hoppas det löser sig smidigt med svänghjulet då iaf smile

En riktig skitkoppling. Visst, bilen har gått hårt, men en koppling specad för 240bhp och
~300nm ska tåla mer än en halv säsong. Men men, jag blickar framåt istället och hoppas på den nya smile


Svänghjulet inlämnat imorse, har dock inte fått tillbaka det idag.
Hoppas få det innan helgen iaf. Började istället med lite annat småpill, bland annat att montera dit IAT-sensorn.

http://imageshack.us/a/img812/7052/bild844.jpg

Sen fick jag tråkigt, och bestämde mig för att rensa upp lite kablar. Kostar gratis, så passar min våldtagna ekonomi perfekt.
Inga stordåd, så ni wire-tuckers kan blunda nu. Bara trollat väck diagnostikuttaget och dragit om några andra saker på
vänstra sidan av motorn.

Före: (inte samma dag eller vinkel, jag vet. Men man är ju inte smart och tänker på att börja fota innan man börjar pilla)
http://imageshack.us/a/img221/8746/bild744.jpg

Efter:
http://imageshack.us/a/img442/1718/bild846.jpg
http://imageshack.us/a/img809/2725/bild847.jpg

Självklar fort.f skitigt och jävligt, men känns inte lönt att tvätta rent innan jag mekat klart.
Tidigare nämnda konstant skitiga fingrar kommer pilla mer där innan våren...  roll

Nu, jobba i tre dagar. Håller tummarna för att få svänghjulet till i helgen, och kanske lite
vackert väder på söndag så man kan göra ett nytt försök på en vettig provtur! smile

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
23 januari 2013 · 369 Inlägg

Kan vara den bästa och roligaste tråden jag läst, löööve it!

:DDD

huehue
Arntsen
23 januari 2013 · 26 Inlägg

Grym tråd måste jag säga big_smile

razpataz Halvglad semi-amatör.
26 januari 2013 · 600 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Kan vara den bästa och roligaste tråden jag läst, löööve it!

:DDD

Arntsen skrev:
Grym tråd måste jag säga big_smile

Tack som fan grabbar, kul att ni gillar det! smile


Sådär ja. Lördag. Ibland är det tur att man har snälla vänner som ställer upp, och denna gång var det Robin som gjorde mig en tjänst.
Har ju jobbat i låtsaslandet i söder senaste dagarna, så han tog på sig uppgiften att hämta ut mitt svänghjul från svarvaren. Tack Robin!
Och, hur blev det?
http://imageshack.us/a/img809/7435/bild851.jpg
Som nytt! Är som sagt ett svänghjul gjort till en 1.6a, för att kunna köra mindre och lättare kopplingspaket. Respons är skoj! smile

Bjuppar på en bild av baksidan av min kopplings-kartong också, man måste bara älska japanerna och deras instruktioner!
http://imageshack.us/a/img10/9160/bild853.jpg

Efter att ha tittat på dom bilderna kände jag mig redo för att slänga upp allt igen, och tadaa:
http://imageshack.us/a/img802/5518/bild855.jpg

Inte alls lika snyggt som det blå, dvs. kanske fem fast & the furious-hästar mindre, men kommer förhoppningsvis lira!

När jag ändå låg under bilen så passade jag på att ta ett par bilder på mina balkförstärkingar. Dom börjar få duktigt med stryk, men tänk bara på hur mina japanska pappersbalkar sett ut utan dom. Uuuuhhh...
http://imageshack.us/a/img233/5093/bild856.jpg

Ungefär här drabbades jag av akut bajsnödighet och hemlängtan, så blev inte så mycket mer gjort idag.
Smällde av en bild på hur den står just nu, bara för att, innan jag åkte hem:
http://imageshack.us/a/img39/1795/bild860.jpg

Nu blir det tidigt i säng, så man orkar kasta upp lådan och bygga ihop det sista imorgon.
Är du religös, be en liten bön för att denna koppling ska lira. Testkörning nr. 2 är nära!
Tills vidare, fridens brothermandudes!

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
razpataz Halvglad semi-amatör.
27 januari 2013 · 600 Inlägg

SÅ! Söndag. Var duktig och gick och la mig tidigt igår. Tänk att man slutat gå ut och supa sig tillbaka till stenåldern
bara för att man ska ha mer garagetid. Kallas det att växa upp, eller är det ett tecken på att bilhobbyn börjar ta över allt mer?
Oavsett vad är jag nöjd med det. Mer pengar till bilen, och mer tid till den också.

Började dagen med att kasta upp lådan med brors hjälp. Tappade den inte i ansiktet en enda gång nu, vilket är
100% bättre än förra året. Ansiktet passar bättre till andra saker än att fånga växellådor mjukt med. True story.
Sen kom min vän Oskar förbi, och vi beslöt oss för att svetsa in avgastempen i den äckliga midpipen.

http://img834.imageshack.us/img834/2521/avgastemp.jpg
Där i lilla hålet sitter nu tempgivaren snyggt fastsvetsad. Tack Oskar! Midpipen är som sagt äcklig, men kommer bytas ut mot keramiskt coatat riktigt fräsigt dito i en förhoppningsvis snar framtid.
Dock ingen brådska, då orginal flödar helt okey. Får duga just nu!

Sen var det bara att skruva tillbaka allt. Kardan, PPF, avgas, förstärkningsstag, medans lillebror skruvade tillbaka inredningen.
Nu jävlar grabbar, nu är det bara olja i lådan och vatten i kylaren som saknas. Vad betyder det?

http://imageshack.us/a/img827/2293/schladda001.jpg
http://imageshack.us/a/img839/2127/schladda003.jpg

YEAAAAAAAAAH!  big_smile

Senast redigerat av razpataz (27 januari 2013)

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
27 januari 2013 · 369 Inlägg

Fan så fint! Har du hunnit gasa på riktigt efter du monterade kompressorn?

huehue
razpataz Halvglad semi-amatör.
28 januari 2013 · 600 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Fan så fint! Har du hunnit gasa på riktigt efter du monterade kompressorn?

Nope sad Försökte ge mig ut och gasa, men gav jag mer än 1/3 gas så slirade bajskopplingen.
Inte speciellt spännande, så hoppas på lite roligare resultat nu med nya kopplingen! big_smile

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
29 januari 2013 · 369 Inlägg

razpataz skrev:

jeppanh0e skrev:
Fan så fint! Har du hunnit gasa på riktigt efter du monterade kompressorn?

Nope sad Försökte ge mig ut och gasa, men gav jag mer än 1/3 gas så slirade bajskopplingen.
Inte speciellt spännande, så hoppas på lite roligare resultat nu med nya kopplingen! big_smile

Juste, så vare ju. Ja hoppas det bli bra nu! Är bra sugen att höra lite motorvråål ;>

huehue
razpataz Halvglad semi-amatör.
30 januari 2013 · 600 Inlägg

LEDIG! Tog mig ett par timmar i verkstan. Åkte och köpte mig glykol, och sen ner.
Vad är det då som möter mig? Jo, detta:
http://imageshack.us/a/img198/5337/bild865.jpg
Anmaning att flytta fordon och ett par P-botar. I en låst och larmad verkstad... Hmm...
Kikade lite närmare på lapparna och såg att dom var till en alfa. Tror att det är en hämnd från någon av alfakillarna i verkstan.
Råkade samla ihop lite rost för ett tag sedan och sätta upp på tavlan:
http://imageshack.us/a/img96/9499/bild866.jpg
Verkar som dom blev lite bittra  roll

Efter det så skruvades det lite. Efterdrog alla bultar där jag varit och pillar, och toppade upp med kylarvätska.
Drog sedan elen till tempmätaren, och moddade en GPS-hållare till den. Detta är som sagt aldrig något ni kommer få se då den bara kommer sitta
nu under mappningen, men måste ju visa att jag faktiskt uträttat något smile

http://imageshack.us/a/img442/7163/bild869m.jpg

Imorgon blir det att köpa lite olja till växellådan, sen hissas bilen ner igen. Vem vet, kanske blir en liten tur också?
Fridens liljor brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
myran Foto/Bilnörd
31 januari 2013 · 1 541 Inlägg

Ut och gasa med dig.. Dra en datalogg och maila mig.. är nyfiken på hur pass mycket soppa som går åt vid samma tryck med kompressorn vs min snurbo wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
razpataz Halvglad semi-amatör.
31 januari 2013 · 600 Inlägg

myran skrev:
Ut och gasa med dig.. Dra en datalogg och maila mig.. är nyfiken på hur pass mycket soppa som går åt vid samma tryck med kompressorn vs min snurbo wink

Tro mig, vill inget hellre än åka ut och köra smile Ska slänga över en logg så fort vi kommit någonstans i mappningen, vi väntar på ny knackutrustning så att vi kan börja pressa den smile



, hemma från ännu ett pass. Redovisning!
Började dagen med att knalla iväg och köpa lite gogo-juice till växellådan:
http://imageshack.us/a/img27/6973/bild871p.jpg
Asfräsig färg, ser ut som sån där röd-rosa bubblig kräm man fick när man var liten. Funky!

Problem uppstod dock ganska kvickt, min oljeförflyttar-pump var grinig. Hopp in i bajscivicen, och tillbaka med en ny:
http://imageshack.us/a/img716/9317/bild872.jpg
Gjorde jobbet galant, och kan vara bra att ha när man ska byta koppling nästa gång...

Sen hissades bilen ner. Nu jävlar är den fit for fight!
http://imageshack.us/a/img39/4827/bild881.jpg
Tyvärr var det sånt äckligt storm/regn/bajs ute, så blev ingen provtur...

Började istället smida lite andra planer. Behöver ju luftstyrning till kylaren.
Lånade en sax av en av alfagubbarna (ni minns, dom där bittra med rostiga bilar) och började klippa en mall:
http://imageshack.us/a/img542/2653/bild874.jpg

Sen... Ja, låter bilderna tala.
http://imageshack.us/a/img827/5760/bild875.jpg
http://imageshack.us/a/img838/4374/bild876.jpg
(sitter som vanligt på golvet i min overall och arbetar...)
http://imageshack.us/a/img694/2314/bild877.jpg

Nästan klar! Ska filas lite mer för att få ner den på rätt ställe imorgon, klä den med kantlist (såklart..) och ge den en omgång färg.
Tror det kommer göra motorutrymmet lite cleanare, och kylaren får garanterat mer luft!
Återkommer med uppdatering om hur det blir. Fridens liljor!

(note to self: ansiktsmask. aludamm och flis fastnar överallt, även i näsa, öron och röv.)

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Mervolic Yawn...
1 februari 2013 · 3 151 Inlägg

Snyggt. smile En enkel sak kan göra stor skillnad...

myran Foto/Bilnörd
1 februari 2013 · 1 541 Inlägg

razpataz skrev:
(note to self: ansiktsmask. aludamm och flis fastnar överallt, även i näsa, öron och röv.)

Tips: Alu-damm sätter sig i kroppen för försvinner inte direkt ut. Dvs riktigt farligt att andas in..


Övrigt lyxigt med pump för oljan. Själv kör jag slang och en tratt i vänster hjulhus eller genom hålet för växelspaken. wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
razpataz Halvglad semi-amatör.
3 februari 2013 · 600 Inlägg

myran skrev:

razpataz skrev:
(note to self: ansiktsmask. aludamm och flis fastnar överallt, även i näsa, öron och röv.)

Tips: Alu-damm sätter sig i kroppen för försvinner inte direkt ut. Dvs riktigt farligt att andas in..


Övrigt lyxigt med pump för oljan. Själv kör jag slang och en tratt i vänster hjulhus eller genom hålet för växelspaken. wink

Jotack, jag vet. Men hittar man inte andningsskyddet får man köra utan smile
Älskar pumpen. Vet att det går att fylla uppifrån, men tycker det är smidigare
att pumpa upp den då jag ändå måste in under och skruva loss pluggen.
Om lådan börjar läcka i framtiden så kan jag montera en permanent slang från hjulhuset så man kan skvalpa i lite
varje dag innan man kör smile


SÅ! Liten update. Tyvärr ingen rolig sådan. Inträffat lite saker som satt stopp för en del mer avancerat bilbyggandet nämaste veckorna.
Bilen flyttad till ett hideout utanför stan.
I värsta fall får man hålla sig till mappande, bilen är ju typ klar, så ingen större fara på den fronten. Längtar efter att få köra!
Sen så lyckades jag korta ner mitt finger lite på jobbet idag, men det styrde dom ihop på akuten i Köpenhamn ganska kvickt.
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/539997_10151720805332796_1804814450_n.jpg
Är lite kortare än orginal, men det betyder även lättare. Allt för att bilen ska gå snabbare!
Fridens!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang