S60 T5 -02a köpråd?

emil_932
20 augusti 2012 · 73 Inlägg

Hejsan!
jag har fått för mig att jag vill köpa en ny bil nu, och jag har tittat ganska mycket på en Volvo S60 T5.
Det är som står i rubriken en 02a, och det lilla jag har läst om dom så ska det väl mestadels vara 01orna som har problem i framvagnen eller problem med en givare vid namn TPS  eller liknande.

Jag har egentligen bara några få saker som jag funderar på; går det att montera en vanlig stereo i dessa, original är ju inte så coolt om man vill bygga ljud, som jag är intresserad av att göra.
Går det skruva med dessa bilar själv?
Hur smart är det att chippa och trimma en sådan?
Hur svårt kan det vara att sätta på ett kjolpaket eller sänkningssats?

Tacksam för svar! smile

MvH Emil

trimma 850 GLT?
köp T5!
Volvo R-S60 T5 "Miss Decibel" (2001)
Dawee
20 augusti 2012 · 194 Inlägg

Tjena!

Se bara till att bilen har bra servicehistorik och gärna ägare som inte brukat bilen som om det vore en rallybil.
S60 är bra bilar. Den tyngsta barnsjukdomen är väll framvagnen, men men.
Försök att hitta en som inte gått så överdrivet långt, ang stereo så går det med viss skicklighet pc kunnande att byts ut org till nått som passar in. Har sett vissa göra det.

Min drar 0.89 blandad körning.

emil_932
20 augusti 2012 · 73 Inlägg

\\kanske ska tillägga att den har gått 18500 mil, och har full service-historik! smile  //

trimma 850 GLT?
köp T5!
Volvo R-S60 T5 "Miss Decibel" (2001)
DuelBall Seg bôvel
21 augusti 2012 · 322 Inlägg

emil_932 skrev:
\\kanske ska tillägga att den har gått 18500 mil, och har full service-historik! smile  //

Stereon går att byta, här ser du ett exemepl på hur det går att lösa. Vet dock inte vart dessa går att köpa.

Kan bidra med ett tips, titta efter rost i bakre delen av de främre skärmkanterna (Där skärmen möter plasttröskeln), vanligt på äldre V70N. Troligen samma för S60.

Exempel: http://www.kvd.se/obj/img/5475nn/48/p547548-14L.jpg

F4S4N CAD-konstruktör
21 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Kika gärna på min så ser du hur jag löst stereo-biten.

18500 mil är ingenting, plus att den stora servicen precis är passerad vilket är en fördel för din plånbok smile

För övrigt en bra bil som känns "skottsäker" i motor och låda. Dock kan du få räkna med att byta diverse framvagnsdetaljer då och då. Dock är delarna billiga och inga av dom är heller svåra att byta själv.

Det där med rost i förra inlägget tror jag handlar mer om dom äldre V70-bilarna. Har aldrig ens sett en rostfläck på en S60 faktiskt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
emil_932
21 augusti 2012 · 73 Inlägg

DuelBall skrev:

emil_932 skrev:
\\kanske ska tillägga att den har gått 18500 mil, och har full service-historik! smile  //

Stereon går att byta, här ser du ett exemepl på hur det går att lösa. Vet dock inte vart dessa går att köpa.

Kan bidra med ett tips, titta efter rost i bakre delen av de främre skärmkanterna (Där skärmen möter plasttröskeln), vanligt på äldre V70N. Troligen samma för S60.

Exempel: http://www.kvd.se/obj/img/5475nn/48/p547548-14L.jpg

det var ju riktigt snyggt gjort! smile
får börja leta lite efter en sådan adapter big_smile


håller nog med dig F4S4N, det är nog faktiskt inte så många S60´s som är så rostiga, har faktiskt inte sett någon jag heller. Och att den stora servicen är gjord är faktiskt riktigt bra, dock så blev jag lovad en till service om jag köpte bilen smile

Tack för era svar! tacksam! big_smile

trimma 850 GLT?
köp T5!
Volvo R-S60 T5 "Miss Decibel" (2001)
Mike_87 V O L V O
21 augusti 2012 · 401 Inlägg

emil_932 skrev:
Hejsan!
jag har fått för mig att jag vill köpa en ny bil nu, och jag har tittat ganska mycket på en Volvo S60 T5.
Det är som står i rubriken en 02a, och det lilla jag har läst om dom så ska det väl mestadels vara 01orna som har problem i framvagnen eller problem med en givare vid namn TPS  eller liknande.

Jag har egentligen bara några få saker som jag funderar på; går det att montera en vanlig stereo i dessa, original är ju inte så coolt om man vill bygga ljud, som jag är intresserad av att göra.
Går det skruva med dessa bilar själv?
Hur smart är det att chippa och trimma en sådan?
Hur svårt kan det vara att sätta på ett kjolpaket eller sänkningssats?

Tacksam för svar! smile

MvH Emil

Hörde från din morsa att du ska köpa S60.
Varför montera annan stereo? - original har ett jäkla bra ljud. Byt högtalare och sätt in slutsteg om du ska förbättra. Farsan har en S60 och det ljudet är otroligt bra original.
Angående trim så kan man chippa styrboxarna och uppgradera vridmomentet. Farsan gjorde det på Bilia och den blev väldigt mycket piggare. Kommer ej ihåg vad han betalade för uppgraderingen.
Ska du ha otroligt gött ljud så sätt på annat avgassystem. En jobbarkompis har 3-tums på sin S60 och det låter så otroligt gött. Jag får gåshud smile
Finn många reservdelar och styling och utrustningspaket på Bilia.
/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
emil_932
27 augusti 2012 · 73 Inlägg

Original är inte rock, och allt ljud jag köpt till 850n vill jag inte göra mig av med, så jag sparar det hellre å sätter i S60n wink
Tips på avgasrör 3", Stereo-adapter enkelDIN och kjolpaket smile

MVH

trimma 850 GLT?
köp T5!
Volvo R-S60 T5 "Miss Decibel" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang