2600
Sök

Köra bilen i vinter eller ställa av?

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Har världens beslutångest så skulle uppskatta lite hjälp här big_smile

Min bruksbil (535d) är inne på plåtverkstag pga en lite mindre skada. Så jag la på lite extra och ordnade helt nya strålkastar, ny lack utav huven, fronten samt skärmar och speglar cool
Nu har mina tankar gått åt att kanske skaffa en vinter kärra och leka med istället för 535:an?

varför jag vill ställa av den:

*Den har aldrig rullat under vintertid och är Lågmilad
*Den är toklåg och sitter på coilovers,
*Den är HELT ny lackad i fronten samt nya strålkastare (DYRT)
*Har inga vinterdäck
*Onödigt med dyr skatt (6600:-/år)
*Kommer nog ingen vart i vinter med ca 750nm o RWD

Varför jag tvekar:

*Det är en bruksbil och den ska andvändas
*Måste köpa en vinterbil och det måste vara BMW och bra sådan är svåra att hitta ( nästan alla E30 E36 är slutkörda)

osv....

Vad hade ni gjort??
Senast redigerat av PITSTOP (21 augusti 2012)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Touch by U
145 Inlägg
21 augusti 2012
åkt till tyskland och köpt en fin E30 325 big_smile sjukt stort utbud där och i asbra skick big_smilebig_smile heheh!

1 335 Inlägg
21 augusti 2012
Jag hade samma funderingar om min. Den har tidigare vart vinterkörd och nu då jag är ägare så har ja kommit fram till att jag kommer köra den, jag har eget stort garage med många olika sorters avfettning och högtryck. Sen snart ska ja boka rostskyddsbehandling.

De beror samtidig om hur du är som person.. Noga å bryr sig om bilen. Jag kommer tvätta min en gång i veckan. Sen polera. Men du bor i Sthlm=vägsalt. Så om du inte har eget garage å inte orkar fara på macken varje vecka så hade ja ställt undan den. Men helt klart, det suger att inte få köra "Brukisen" och man kan då fundera på varför man köpte den.

Är man noggrann under vintern med tvättar så är det inga problem, förutom det vanliga bruks-slitaget. Dom är gjorda för att köras smile

B5 #001

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:
Jag hade samma funderingar om min. Den har tidigare vart vinterkörd och nu då jag är ägare så har ja kommit fram till att jag kommer köra den, jag har eget stort garage med många olika sorters avfettning och högtryck. Sen snart ska ja boka rostskyddsbehandling.

De beror samtidig om hur du är som person.. Noga å bryr sig om bilen. Jag kommer tvätta min en gång i veckan. Sen polera. Men du bor i Sthlm=vägsalt. Så om du inte har eget garage å inte orkar fara på macken varje vecka så hade ja ställt undan den. Men helt klart, det suger att inte få köra "Brukisen" och man kan då fundera på varför man köpte den.

Är man noggrann under vintern med tvättar så är det inga problem, förutom det vanliga bruks-slitaget. Dom är gjorda för att köras smile

Nja då jag äger en bilvårdsanläggning så kommer den att handtvättas varje dag smile
Det är mest det att jag måste köpa vinterdäck 18", stenskott, låg som fan och att jag kommer bara halka omkring smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Windzor skrev:
åkt till tyskland och köpt en fin E30 325 big_smile sjukt stort utbud där och i asbra skick big_smilebig_smile heheh!

Hahaha jo kanske det hade varit något Tina!
Men helvete vad jobbigt och köra upp en E30 hela vägen big_smile

1 335 Inlägg
21 augusti 2012
PITSTOP skrev:
F-Tar skrev:

Nja då jag äger en bilvårdsanläggning så kommer den att handtvättas varje dag smile
Det är mest det att jag måste köpa vinterdäck 18", stenskott, låg som fan och att jag kommer bara halka omkring smile

Ja men va e då problemet, då vet väl du lika väl som jagat den komma se likadan ut som den gör nu som efter vintern. Halka omkring ä ju de minsta problemet wink saken är ju den att stenskott kommer du få på huven oavsett. Grejen är att du skjuter på de ett halvår wink sen ska du väl inte köra i djupsnö heller smile ta de lungt bara!

B5 #001

820 Inlägg
21 augusti 2012
kolla min e34a..den är är bytt saker för 33 papp bara kass i lacken..skulle passa dig bra..smile

1 335 Inlägg
21 augusti 2012
Köp soyafilms filmskydd till lyktglasen smile ska ja göra

B5 #001

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:

ALDIRG något från soya film tyvärr... blev blåst på färdig klipta strålkstar film till min e61 samt min e90 passformen var kass, filmen var kass och de vägrade att ta tillbax skiten och sa att jag skulle värma och stretcha och det gick ju ingen vidare med deras film kan jag säga.....

Här är en bild fron deras färdigklipta film till min e90 mad

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=156720&image=1217478
Senast redigerat av PITSTOP (21 augusti 2012)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
masseT5R skrev:
kolla min e34a..den är är bytt saker för 33 papp bara kass i lacken..skulle passa dig bra..smile

pris?

820 Inlägg
21 augusti 2012
PITSTOP skrev:
masseT5R skrev:

pris?

PM'ar dig

V-Power
1 186 Inlägg
21 augusti 2012
Bryr jag mig om bilen - Ingen vinterkörning då inte! smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 335 Inlägg
21 augusti 2012
PITSTOP skrev:
F-Tar skrev:

ALDIRG något från soya film tyvärr... blev blåst på färdig klipta strålkstar film till min e61 samt min e90 passformen var kass, filmen var kass och de vägrade att ta tillbax skiten och sa att jag skulle värma och stretcha och det gick ju ingen vidare med deras film kan jag säga.....

Här är en bild fron deras färdigklipta film till min e90 mad

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1217478

Kunde inte se bilden men kan kolla datorn sen. Jag har deras film! Sitter som smäcken wink kanske du bara hade otur. Blästring å gulnad plast är icket välkommet.

B5 #001

1 335 Inlägg
21 augusti 2012
I Skåne ska man inte köra me finbilar, den "snö" dem får är just vägsaltet :p vart chockad varje vinter då ja bodde där. Satan va dom saltar för minsta lilla. Hårdpackad vinterväg är bäst å köra på smile

B5 #001

820 Inlägg
21 augusti 2012
det dära jäkla saltet får man ju fnatt på..

3 Inlägg
21 augusti 2012
Har haft en 535d touring och kört på vintern. Hemsk bil på vintern. Satte mig fast lite här och var. Det stora vridet gör det inte enkelt. Och om din nu är sänkt så lär det inte göra saken bättre. Skulle skaffat mig en annan kärra över vintern men har ju lite fråga om ekonomin att göra. 4WD ftw! big_smile

820 Inlägg
21 augusti 2012
äh bara styra med foten..

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Har börjat kolla på lite E36 325/328 mest Touring men sen så hittade jag ett par snygga E36 325 cab.
Är det något man kan köra på vintern ifall man har hardtop?

Tänkte annars en 328 Touring med 325insug, x-grenrör, sportsysstem, filter och chip smile
Borde vara fint som vinter bil med tanke på diffen big_smile

1 926 Inlägg
28 augusti 2012
Ställ av den!! Så pass mkt du har kostat på den nu o fått den fräsch med nya lyktor o lack så kommer du (iaf jag) ångra dig till våren.. Sen är känslan alltid go att få ta fram pärlan igen!

Jag skulle köpt en vinterbil, blir ju nästan samma pengar om du ändå måste köpa nya fälgar o däck mm. Den kan du alltid sälja till våren också, eller spara till näst år.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Spelis skrev:
Ställ av den!! Så pass mkt du har kostat på den nu o fått den fräsch med nya lyktor o lack så kommer du (iaf jag) ångra dig till våren.. Sen är känslan alltid go att få ta fram pärlan igen!

Jag skulle köpt en vinterbil, blir ju nästan samma pengar om du ändå måste köpa nya fälgar o däck mm. Den kan du alltid sälja till våren också, eller spara till näst år.

Det är nog det jag oxå kommer att göra big_smile tanken börjar gå iväg när jag kollar på vinterdäck till den samt skatten och skadorna jag kommer att få så lär det bli en vinterbil istället sen kan man alltid ha kul med den oxå big_smile

Sök