2173
Sök

Säkringen pajar efter glödlampsbyte!

241 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Är inget geni inom el överhuvudtraget så snälla bröder och systrar! Hjälp mig med mitt mysterium! neutral

Bytte ut mina H4 och H1 glödlampor till xenonlook glödlampor, men efter att ha provmonterat och testat och fixat så har ja nu bytt ut säkringen på lamporna 2 gånger... Finns det något ja kan göra åt saken?
Hade kört med bilen ca 2 kilometer i mörker och skulle se hur dom funkade, växlade mellan halv och helljus och helt plötsligt dog den ena strålkastaren helt. när ja väl växlade tillbaka till halvljusen så funkade båda sidorna igen, växlar ja tillbaka till helljus så dör den ena lyktan och den andra har både H4 och H1 påslagna. roll

Specifikationer H4: (Lampa-Watt-Lumen-Kelvin):
H4 - 90/100W - 2000/2400lm - 6000K
Jämförelse:
Standard halogen: 55W - 900-1200lm - 2700K

H1 lampan: Lampsockel H1 (12V/55W).

Har ni några frågor som kan underlätta gåtan så fråga bara på! svarar så gott ja kan!

Godnatt! big_smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

1 062 Inlägg
22 augusti 2012
#2
verkar som säkringarna är för klena för dina nya lampor, jämfört mot orginal lamporna

241 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#3
Jajo, men finns det något man kan gör åt saken?smile finns det "värre" säkringar som håller för mer eller vad man nu kan säga?smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
22 augusti 2012
#4
ooooh...
Eftersom du inte ens har reläer till lamporna så ska jag _STARKT AVRÅDA_ till att använda fetare lampor.
Antingen så kommer du elda upp spakcentralen vid ratten eller fortsätta äta säkringar.
Kablarna i sig är klena också, så om man smetar på mera säkring och inte eldar upp lysspaken/centralen så kommer förmodligen dom bli duktigt varma på kontaktpunkter runt om i bilen och brännas sönder.

Vad du bör göra först om du absolut vill vara häftig med fet-lampor är att montera dethär:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42680/
Då får man reläer som avlastar brytarna.


241 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#5
http://www.xenonkungen.com/se/art/evo-p … ?grp=81920 fick med dom kablarna och dom sitter i förresten smile tack wadde! big_smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
22 augusti 2012
#6
Ja xeononkungen säljer finfina saker.
Men det är inga reläer alls som avlastar vanliga matningen och domdär lamporna drar mer än orginal, så tyvärr måste du göra nått åt det.

Audisarnas ljusmatning är för klen redan orginal.


241 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#7
Okej, tack för hjälpen smile ska fixas och monteras så snabbt ja åker förbi någon biltema! big_smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
22 augusti 2012
#8
good boy. Kör på ett par vanliga h4 sålänge så du inte grillar nånting.


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
22 augusti 2012
#9
wadde skrev:
ooooh...
Eftersom du inte ens har reläer till lamporna så ska jag _STARKT AVRÅDA_ till att använda fetare lampor.
Antingen så kommer du elda upp spakcentralen vid ratten eller fortsätta äta säkringar.
Kablarna i sig är klena också, så om man smetar på mera säkring och inte eldar upp lysspaken/centralen så kommer förmodligen dom bli duktigt varma på kontaktpunkter runt om i bilen och brännas sönder.

Vad du bör göra först om du absolut vill vara häftig med fet-lampor är att montera dethär:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42680/
Då får man reläer som avlastar brytarna.

håller med i allt, dock reläerna du rekommenderar , en aning overkill.. ( men bra att vara på den säkra sidan..)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

241 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#10
wadde skrev:
good boy. Kör på ett par vanliga h4 sålänge så du inte grillar nånting.

det ska ja göra!!! skulle dra upp rutorna idag, så gick det inte mer på ena sidan, har typ 4-5 cm kvar till helstängt... kan de bero på de kanske??? takluckan gick också inte att stänka.... den har knasat så lite men sen efter någon min så gick de att stänga men nu äre helt dött! berätta kungen, vet du va de kan va? tongue big_smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
23 augusti 2012
#11
det däremot tror jag man löser med lite hederlig smörjning av mekanisken. Säkert inte gjort sen bilen tillverkades.
Säkringen kanske rök till fönsterhissarna när du nötte ?


241 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#12
ska se säkringarna igen... kollade upp de och gissade mig fram (då ja inte kan tyska) tongue att de skulle vara kopplat till elspeglarna och fönstren också.. men den säkringen va hel! men de låter inget om elmotorn som det brukar göra vid takluckan.. men ska smörja med nått och kolla på de närmre... och JA wadde, dom hor inte kollat på de tidigare verkar det som då listen runt om bör också bytas för de ser ut som att de ska släppa när som -.-

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

477 Inlägg
27 augusti 2012
#13
de e inte så enkelt att du har hållt på med lysena så pass länge att du dragit ur rätt mycket kräm ur batteriet???
en elhiss kräver rätt mycket ström för att kunna röra på sig!!!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

241 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#14
blink_pj skrev:
de e inte så enkelt att du har hållt på med lysena så pass länge att du dragit ur rätt mycket kräm ur batteriet???
en elhiss kräver rätt mycket ström för att kunna röra på sig!!!

kan se, ska ladda batteriet så snabbt ja kommer hem! dock ligger voltmätaren rätt..?! men ska se och testa smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576


Sök