Hjälp om Quattro och däck.

Dahl_S4
23 augusti 2012 · 114 Inlägg

Tjenare.

Många kommer nog skratta åt denna tråd men jag har en fundering angående min S4 om hur viktigt det är när det gäller quattro eller 4x4 i övrigt om rätt däckprofil och olika breda däck.

Jag har läst lite men har inte riktigt funnit det jag söker så jag gör ett försök då de kunnigare bruka hänga är.

Angående denna tråd så vill jag ju få ut om man kan skada drivlinan vilket jag inte vill göra på min S4.

Kör brock fälgar 18x8.5 fram och 18x10 bak, kommer inte ihåg profilen.

Tack på förhand!

Audi_powah
23 augusti 2012 · 1 515 Inlägg

Skilljer sig rött mycket på rullomkretsen på 8,5 till 10.. Så jag skulle inte köra vidare innan jag bytt till samma dimension.

Sök på Google efter "beräkna rullomkrets/ rullomkrets kalkylator" eller liknande, och sedan knappar du in de olika dimensionerna, därefter får du en kalkyl.

Du ska hellst ha lika bred samt Lika dimension på fälgar / däck på en 4wd smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Timmu
23 augusti 2012 · 124 Inlägg

Som Audi_powah säger så ska man egentligen ha lika runt om. Olika bilar är såklart olika känsliga men känns ju dumt att riskera. Var det du eller ägaren innan som satt på dom? För om det var du som satt på dom och inte kollade upp rullomkretsen före så är det som gjort för att få haveri.

Dahl_S4
23 augusti 2012 · 114 Inlägg

Okej, tack ! Ja jag förstog nästan det att det skulle vara så, ni räddade min S4 isåfall från drivlins haveri ! smile
Jag köpte dom nya, men har inte kört mer en 30 mil på dem. Drivlinan går kanon än idag, men de är som sagt dumt att fortsätta om det är på detta vis.

Tack för era svar, nu kan man sova lugnt iaf! smile

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
23 augusti 2012 · 1 152 Inlägg

Finns tyvärr inga dimensioner i 18" som har samma rullomkrets.
När det gäller Audi så är quattro über känslig så det får inte skilja något i rullomkrets.
Så pass att Audi rekomenderar att du byter alla fyra hjul ifall du förstör ett däck!

BTW så finns det endast en storlek som funkar staggerd till AWD/quattro/ x-drive osv
235/35R19 + 275/30R19

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Berglund_89
13 april 2021 · 1 476 Inlägg

PITSTOP skrev:
Finns tyvärr inga dimensioner i 18" som har samma rullomkrets.
När det gäller Audi så är quattro über känslig så det får inte skilja något i rullomkrets.
Så pass att Audi rekomenderar att du byter alla fyra hjul ifall du förstör ett däck!

BTW så finns det endast en storlek som funkar staggerd till AWD/quattro/ x-drive osv
235/35R19 + 275/30R19

hur blir det på 20"? Samma dimension på däck?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang