Framrutedekal

Rocco_ Fotograf
25 maj 2005 · 183 Inlägg

Hur är det med framrutedekal på bilar, är det tillåtet?
Vad säger polisen/besiktningen om det?
lika bra och veta det så man inte går och beställer nått i förväg smile

Tack på förhand.

Karlzzon The One Evolution
25 maj 2005 · 1 627 Inlägg

du får bara täcka en viss % av rutan

Fäll ner pungen och landa
Andy69
25 maj 2005 · 343 Inlägg

Har varit olika prat om det där. Förut så var det väl att man bara fick ha till det streck som är ca 10-15 cm ner på rutan där de oftast är lite tonat i rutan orginal. Men sen har jag för mig att regeln ändrades och att man fick ha den längre ner??

Jag satte på en större bård på min framruta idag och det är väl ca 25cm eller nått skulle jag tippa på.

Rocco_ Fotograf
25 maj 2005 · 183 Inlägg

Karlzzon The One skrev:
du får bara täcka en viss % av rutan

hur mycket är det?
tänkte köpa en framrutedekal som är 130x15cm stor, ska ha på min Golf III..
vill veta ifall den är "godkänd" innan jag beställer..

Rocco_ Fotograf
25 maj 2005 · 183 Inlägg

Andy69 skrev:
Har varit olika prat om det där. Förut så var det väl att man bara fick ha till det streck som är ca 10-15 cm ner på rutan där de oftast är lite tonat i rutan orginal. Men sen har jag för mig att regeln ändrades och att man fick ha den längre ner??

Jag satte på en större bård på min framruta idag och det är väl ca 25cm eller nått skulle jag tippa på.

men då ska inte den på "130x15cm" vara nån fara då smile har sett bilar med hur stora dekaler fram som helst.. man vill juh inte riskera att få böter helt i onödan..

Karlzzon The One Evolution
25 maj 2005 · 1 627 Inlägg

jag vet inte % men vet att de finns en gräns ring besiktningen

Fäll ner pungen och landa
Andy69
25 maj 2005 · 343 Inlägg

Nej det ska inte vara några problem. Hörde av någon att om man la ett A4 på ratten så skulle den gå under bården. Sen om de stämmer de är ja inte 100% säker på!

Nyman
26 maj 2005 · 4 Inlägg

Rocco_GL skrev:

Andy69 skrev:
Har varit olika prat om det där. Förut så var det väl att man bara fick ha till det streck som är ca 10-15 cm ner på rutan där de oftast är lite tonat i rutan orginal. Men sen har jag för mig att regeln ändrades och att man fick ha den längre ner??

Jag satte på en större bård på min framruta idag och det är väl ca 25cm eller nått skulle jag tippa på.

men då ska inte den på "130x15cm" vara nån fara då smile har sett bilar med hur stora dekaler fram som helst.. man vill juh inte riskera att få böter helt i onödan..

jag har en på 18cm o man ser ju hur bra som helst ändå,,, solskydden går längre ner på rutan..
om polisen skulle gnälla så skulle jag inte tro att dom ger dig nå böter,, snarare att du får dra bort den på plats.
tack o hej

Rasmus_bjo
26 maj 2005 · 224 Inlägg

Har hört att de är 15cm ned på rutan som gäller. Är ej 100.

Ford Focus ST-Line 2018
nagel
26 maj 2005 · 105 Inlägg

Lägg ett a4 papper liggande på ratten där pappret slutar får dekalen gå till
Det var va de sa åt mig på besik.
Hoppas det duger som svar o lycka till med det

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO
carnageman Rallyförare
26 maj 2005 · 1 075 Inlägg

sålänge brukaren av bilen ser vägen så är det ok

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Anders J
26 maj 2005 · 77 Inlägg

ring t snuten lr nått o fråga bara!

Diesel power!
Volvo S70 TDI "R-design" (1998)
uris Bil lackerare
26 maj 2005 · 528 Inlägg

Finns det inte en markering på rutan?

eller e ja ute å cyklar?

Röda bilar går fortast :P
Suzuki Swift "RRR Ringfingerbilen" (2007)
Subaru Impreza "RRR I" (1999)
Mazda 3 MPS "RRR Mors pastell hink" (2007)
andreasl
26 maj 2005 · 391 Inlägg

de finns ju markeringar på rutan så mkt under dem ska man inte gå,  iaf inte om de är en board lr mörk toning,   de där med att boarden är stor men att solskydden går längre ner prövade jag  att köra på en besiktning,  + att jag inte är så lång så boarden är uppe i himlen för mig, men de hjälps inte sa dem  och pekade på strecken,     men de är nog olika sen från stad til stad / tillfälle, ex olika bessiktningsstationer  lr mer lr mindre trevliga poliser

carnageman Rallyförare
26 maj 2005 · 1 075 Inlägg

det finns det oftast men den säger inte det lagen säger...
I regel släpper besiktningen igenom bilen också kommer snuten och klagar och då säger man att man besiktade bilen sådär och dom sa att det var godkänt....
Då säger dom ok då. Ingen idé att göra nått nedslag på det ifrån snutens sida då besiktningen sagt OK...
Kostar bara polismyndigheten pengar då dom åker på att betala efterkontroll på 200:- bara för att dom givit dej ett falskt nerslag.
Skulle du ha råkat ut för nått sånt här så spar du alla papper och kvitto och skickar in en stämningsansökan om du vill ha tillbaks dina pengar smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Rocco_ Fotograf
26 maj 2005 · 183 Inlägg

nån som har bra tips på hur man får framrutedekalen på plats på bästa sätt, så man slipper bubblor osv ?! smile

Kösworth medlem
26 maj 2005 · 412 Inlägg

Blanda såpa och vatten och spruta på rutan och dekalen. Annvänd en gummi skrapa för att dra ut ev bubblor. Låt bilen stå en dag så att såpan och vattnet försvinner ///krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824
Toyota Supra MKIV "Reaper" (1993)
Cordoba_Robban
26 maj 2005 · 44 Inlägg

blanda ihop lite vatten o såpa o spruta på rutan...ta sedan en mjuk gummiskrapa o dra över dekalen efter att du satt den på plats, o pressa ut all luft som är under....har du tillgång till varmluft pistol så är det bra o värma lite på dekalen när den e på plats, då fäster limmet bättre...

Seat Cordoba -99
http://www.garaget.org/?car=6295
"Bara döda fiskar flyter med strömmen"
Rocco_ Fotograf
26 maj 2005 · 183 Inlägg

Cordoba_Robban skrev:
blanda ihop lite vatten o såpa o spruta på rutan...ta sedan en mjuk gummiskrapa o dra över dekalen efter att du satt den på plats, o pressa ut all luft som är under....har du tillgång till varmluft pistol så är det bra o värma lite på dekalen när den e på plats, då fäster limmet bättre...

oki, tack så mycket!
blir att testa sen när man beställer nån schysst dekal smile

Rocco_ Fotograf
26 maj 2005 · 183 Inlägg

Kösworth skrev:
Blanda såpa och vatten och spruta på rutan och dekalen. Annvänd en gummi skrapa för att dra ut ev bubblor. Låt bilen stå en dag så att såpan och vattnet försvinner ///krille

Blir nog bra sen=) blir att testa så fort jag beställer nån dekal smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang