740 -90 Problem att få i växlar. *LÖST*

lowlifeparasite
25 augusti 2012 · 21 Inlägg

Tjenare alla på garaget!

Va och köpte en 740 GLE 8v -90 igår kväll och allt gick skitbra. Tills jag kom hem till tjejen och la i backen. Det är i princip omöjligt att få i någon växel alls förutom backen när man står still. När man väl är i farten så funkar allt som det ska. Det är alldeles som att kopplingen inte går i när jag pressar pedalen. När jag försöker få i 1/2an eller nån annan växel så går den lite framåt fast växeln hoppar inte i. Alldeles som att kopplingen inte är i och man försöker pressa i växeln ändå. Funderar på om det kan va lamellerna men då brukar den väll slira? Har slirat 1 gång ytterst lite när jag kört men 99% felfritt från å slira. Sitter och funderar och läst på forumet om en del saker man skulle kunna göra.

1. Byta lameller
2. Lufta kopplingen
3. Nå o-ringar eller dylikt i växellådan
4. Byta olja i växellådan

Någon som har något förslag?

Bör tillägga att jag är väldigt nybörjare med att mecka. Så försök att förklara så lätt som möjligt, eventuellt länka till någon bild/"guide" på hur man kan lösa problemet.

Ha en fin helg! Mvh LLP smile

Senast redigerat av lowlifeparasite (19 september 2012)

Volvo 740 (1990)
volvochefen
25 augusti 2012 · 514 Inlägg

Låter som dålig koppling

Volvo 945 "tdi" (1992)
lowlifeparasite
25 augusti 2012 · 21 Inlägg

volvochefen skrev:
Låter som dålig koppling

Jo, ringde en kompis nyss som har lite bättre koll. Han sa prova byt kopplingslamell och eventuellt utrampningslager.

Volvo 740 (1990)
Driver89
26 augusti 2012 · 31 Inlägg

Är det inte wirestyrd koppling på dom med manuell justering? Om så är fallet är det ju värt att prova att justera den lite om det blir nån skillnad.

Senast redigerat av Driver89 (26 augusti 2012)

lowlifeparasite
26 augusti 2012 · 21 Inlägg

Driver89 skrev:
Är det inte wirestyrd koppling på dom med manuell justering? Om så är fallet är det ju värt att prova att justera den lite om det blir nån skillnad.

Är hydraulisk.

Volvo 740 (1990)
Driver89
26 augusti 2012 · 31 Inlägg

okej

kolla att det är tillräckligt med vätska i systemet, annars är det nog bara att gilla läget och plocka ner lådan och kolla lamellen och urtrampningslagret.

lowlifeparasite
26 augusti 2012 · 21 Inlägg

Driver89 skrev:
okej

kolla att det är tillräckligt med vätska i systemet, annars är det nog bara att gilla läget och plocka ner lådan och kolla lamellen och urtrampningslagret.

Ska prova byta olja menar du? Tänkte göra det så fort jag kommer hem!

Volvo 740 (1990)
Driver89
27 augusti 2012 · 31 Inlägg

Tänkte mer på nivån i kopplingsbehållaren med bromsvätska, om det är lite i den så han har kyvat luft in i systemet kan kopplingen bli konstig.

lowlifeparasite
27 augusti 2012 · 21 Inlägg

Driver89 skrev:
Tänkte mer på nivån i kopplingsbehållaren med bromsvätska, om det är lite i den så han har kyvat luft in i systemet kan kopplingen bli konstig.

Ska kollas upp! Tack för tipset!

Volvo 740 (1990)
cpu1337
27 augusti 2012 · 766 Inlägg

lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

lowlifeparasite
27 augusti 2012 · 21 Inlägg

cpu1337 skrev:
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

Okej tackar för tips! smile

Volvo 740 (1990)
burre91
27 augusti 2012 · 169 Inlägg

lowlifeparasite skrev:

cpu1337 skrev:
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

Okej tackar för tips! smile

Även vanligt med lagrena i spaken som brukar kunna strula.inte helt ovanligt..Lätt att byta släpp på spacken underifrån bilen en liten Insex.peta ur sprinten och lyft spaken och givetvis låsringar och allt inne i bilen..

Lagrena finns att köpa på Rejmes/volvo för ett par hundra.
oftast det felet när det börjar strula med 1/2ans växel..smile

Mvh

lowlifeparasite
27 augusti 2012 · 21 Inlägg

burre91 skrev:

lowlifeparasite skrev:

cpu1337 skrev:
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

Okej tackar för tips! smile

Även vanligt med lagrena i spaken som brukar kunna strula.inte helt ovanligt..Lätt att byta släpp på spacken underifrån bilen en liten Insex.peta ur sprinten och lyft spaken och givetvis låsringar och allt inne i bilen..

Lagrena finns att köpa på Rejmes/volvo för ett par hundra.
oftast det felet när det börjar strula med 1/2ans växel..smile

Mvh

Okej! Är inte bara 1an/2an är omöjligt att få i nån växel utom backen när man står still. Får hålla på som satan.
Men tack för tipset! smile Ska hissa upp bilen och kolla hos en kompis om några dagar.

Volvo 740 (1990)
Mike_87 V O L V O
27 augusti 2012 · 401 Inlägg

Hade liknande problem på min 90:a när jag köpte den, men har bytt komplett kopplingssats på Bilia och det blev mycket bättre. Kopplingen går mjukt och lätt att få i växlar.

Jag hade slitet urtrampningslager och koppling smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________
zemet
27 augusti 2012 · 4 036 Inlägg

kolla så det inte är något fel på slavcylindern/kopplingsgaffeln också. Så att den verkligen trycker fram kopplingsgaffeln så långt som den ska.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
cpu1337
27 augusti 2012 · 766 Inlägg

med alla tips så är det lika bra att slita ner lådan och en totalservice på allt:)

zemet
27 augusti 2012 · 4 036 Inlägg

cpu1337 skrev:
med alla tips så är det lika bra att slita ner lådan och en totalservice på allt:)

Om det nu inte skulle vara så att felet ligger i slavcylinder/bromsvätskan:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
lowlifeparasite
27 augusti 2012 · 21 Inlägg

Får slita ner skiten och kolla med kompisen om några dagar. Han har hiss så slipper man ligga under å slita hehe smile

Volvo 740 (1990)
Alex-s Bakhjulskrafs
27 augusti 2012 · 1 479 Inlägg

byt koppling så ska det lösa sig ser du

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
lowlifeparasite
27 augusti 2012 · 21 Inlägg

Alex-s skrev:
byt koppling så ska det lösa sig ser du

Tänkte prova det och beställa hem följande: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … KIT-73966/ och även gå in på Volvo och köpa o-ringar till växellådan och bussningar. Duger kopplingskit från Biltema vid "normal" körning? Eventuellt lite små bus.

Volvo 740 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang