Att få in en fot i USA?

Tynnerstroem
26 augusti 2012 · 345 Inlägg

Hej!
Som ni kanske kan gissa av min presentation på profilen så är jag helsåld på USA. Mycket tack vare av uppfostran (Far min spenderade ett halvår av sitt liv i Virginia 1983), samt av resan till västkusten sommaren 2011. Min enda målsättning är att få äran att flytta dit. Därför vänder jag mig nu till er, för tips och råd.

För det första tänker jag inte gifta mig in i landet, och för det andra inte ta mig in illegalt. Den spontana tanken är den vanligaste klichén av alla, "Diversity Visa Program" som årligen anordnas. Även om oddsen är ganska risiga så tycker jag ändå att det är värt ett försök. Men utöver det, vad rekommenderar ni? Har någon av er erfarenheter om det här att dela med sig om? Hur har andra svenskar gjort? Jag har sett att det finns några medlemmar här som bor i Amerika.

Jag arbetar med bilförsäljning nu, och det är det jag vill jobba med i USA. Jag är inte kräsen vad det gäller stad/stat, jag skulle gärna sälja nya Fordar i Akron, Ohio om det var så. Det viktiga för mig är att få komma in, och stanna där permanent. Vad jag har förstått är svensk arbetskraft ganska eftertraktat i USA.

Slutligen, ja jag är säker på att jag vill flytta härifrån. Det finns absolut ingenting med Sverige som talar till mig. Jag bryr mig inte om den amerikanska stadsskulden, deras sjukvård eller "the war on terror". Jag vet ungefär vad som väntar. Det jag vill ha av er är tips och råd om det bästa sättet att komma in.

Thanks guys!

Aerodynamik ...
26 augusti 2012 · 7 120 Inlägg

Du kan få ett "skilled visa" men då måste ett företag gå igenom en jvla massa papper och överrtyga staten om att du är den enda av sitt slag.. Mao vara riktigt riktigt kunnig/duktig på något. Chansen är inte stor men den finns.

Försök hitta en amerikanska, det är det absolut lättaste sättet.

Skriver från telefonen nu men uppdaterat med längre text sen. Jag har samma tankar som dig, dock till ett annat (bättre) land. wink

Andromeda Rumpmas
26 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

Men du ska väl ändå jobba i USA så då tycker jag att du kan försöka få visum via arbete.
Utbilda dig till något bristyrke i Sverige eftersom du slipper terminsavgifter då. T ex installationselektriker behövs alltid och tar två år att bli via yrkeshögskolan. De jobbar med att dra el och och upprätta elscheman på olika industrier för t ex processtyrning.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dirtymike
26 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Finns de inget som heter Green card?
Har släkt i Texas o jag funderar på samma sak o bara faktiskt lämna allt o baa dra med tjejen som oxå är på.

Senast redigerat av Dirtymike (26 augusti 2012)

Jeep J20 (1978)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

Dirtymike skrev:
Finns de inget som heter Green card?
Har släkt i Texas o jag funderar på samma sak o bara faktiskt lämna allt o baa dra med tjejen som oxå är på.

"En mer permanent form av visum är ett s.k. "green card" som är ett permanent uppehållstillstånd och som berättigar till samma rättigheter som en medborgare i USA förutom att du inte får rösta."
Från: http://www.greencardforall.org/

lol

Edit:
"Man kan även få Green card om man har pengar. Då kan man investera 1 miljon dollar och sen är det klart. Pengar är alltid populärt i USA som bekant."

http://www.usa.nu/fakta/green-card/

Senast redigerat av steifan (26 augusti 2012)

Noxxer
28 augusti 2012 · 1 482 Inlägg

Att skaffa en amerikanska och gifta sig räcker inte. Du måste betala hutlösa summor pengar för att få visum ändå, närmare 500 000kr.

BLT Service
Theracords Music Label
VictoRR
28 augusti 2012 · 15 Inlägg

Jag har bott och varit i USA många gånger då jag har mina släktingar där, dem har i sin tur flyttat dit från Sverige. De flyttade först till Kanada (på 70-talet) för att det var då enklare att komma in till USA. En av mina släktingar är fruktansvärt duktig och framgångsrik inom musik och hade på den tiden kunskaper som söktes i USA. Det var enda anledningen till att han och deras familj fick green card, men ändå var det ett rent helvete.

Att bara flytta dit, är omöjligt! Att få jobbvisum är "a million dollar shot", med andra ord, det är väldigt svårt att få bo permanent där.
Det enklaste sättet är att gifta in sig, om man inte har hög utbildning, jobbar på ett internationellt företag som finns i USA, som söker anställning.. Dvs, väldigt långsökt även där för då sponsrar företaget ens green card.
Det finns också ett annat sätt, det är om man har släktingar, dvs ens mor eller far så kan man utnyttja dem när man ansöker.

Jag vill själv flytta till USA och har läst och studerat det länge, men har insett att det är i princip omöjligt utan att gifta in sig, men även det är svårt..

Mitt tips till dig är att res dit, man får vara där 3 månader om året på turistvisum, lär känna folk, få kontakter och utgå därifrån smile.
Du kan också om du vill, studera där, läs på college, bra sätt att få vänner, kontakter inom arbetsmarknaden etc. Men, det kostar.. smile


Mvh Victor

BMW 318i Coupé "M50b25" (1988)
Hamilton
28 augusti 2012 · 8 868 Inlägg

Tråden handlar om hur man bäst bosätter sig i USA och INGET annat, erat övriga dravel kan ni ta via PM

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang