Ford Taunus 2.0L -82 går dåligt när motorn är kall

BajaMajaN
27 augusti 2012 · 31 Inlägg

Tjahaa! cool

Min Taunus 2.0L -82 går dåligt när motorn är kall, motorn hoppar (i otakt), och kan dö om man inte ligger och gasar. Men sen när den har blivit varmare så går den betydligt bättre, som den ska tror jag.

När jag köpte bilen så höll motorn också på att hoppa, men hittade felet med att ett tändstift, som antagligen hade blivit tappad och ihop tryckt så den inte kunde tända emellan.


Jag är nybörjare med motorer, men är riktigt intresserad att lära mig och så.

Alla tips på vad jag kan felsöka etc är välkomna! roll

<3 Puts & Krom <3

Senast redigerat av BajaMajaN (27 augusti 2012)

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
xXSammy
27 augusti 2012 · 6 570 Inlägg

Byt till nya tändstift.

De/Dem
Evildan
27 augusti 2012 ·

Håller med Malheus, byt stift om dom är dåliga?

Hjälpte inte det:
Automatchoken som inte sköter sig?

Ford91
27 augusti 2012 · 74 Inlägg

låter som om du inte har en fungerande chok. om jag inte har fel för mig så sitter choken närms mot dig under luftburken på förgasaren. där sitter en liten arm som rör ett spjäll vilket kortfattat ger dig tomgång vid kallstart. svårt att förklara om du inte är så insatt i motorer och deras uppbyggnad. haynes verkstads bok om ford taunus vissar med bild och om du är nyfiken och inte rädd för att pilla med bilen själv kan du byta det mesta med hjälp av den smile

MvH Andreas

BajaMajaN
6 september 2012 · 31 Inlägg

Tändstiften är i princip nya.
Jag vet nu vart choken sitter och har läst i boken, men förstår inte riktigt hur man ska kolla upp om den är trasig eller inte sad

Tack! smile

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
xXSammy
7 september 2012 · 6 570 Inlägg

Princip nya som att du har bytt dem?

Originalstift? (Motorcraft)

De/Dem
BajaMajaN
8 september 2012 · 31 Inlägg

Hon jag köpte bilen av sa att dom hade byt tändstift i typ maj i år.
Men jag måste nu köpa nya, skulle skruva bort alla och kolla på dom, och då sprack porslinet, dom hade dragit åt stiften alldeles för hårt så dom satt som f@n..

http://img811.imageshack.us/img811/2276/dsc0707g.jpg

Mekonomen har två stycken olika tändstift som passar min taunus:
Tändstift Bosch 42:-
Tändstift NGK 43:- (såna som satt i nu)

Vilka ska jag köpa, eller finns det andra någon annan stans som är mera rekommenderat?

roll

Senast redigerat av BajaMajaN (8 september 2012)

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
Lindskog944
8 september 2012 · 146 Inlägg

Rent generellt fungerar ngk bra tycker jag, brukar nästan alltid använda dom när vi gör service:ar på jobbet.

BajaMajaN
9 september 2012 · 31 Inlägg

Okej, har nu beställt NGK så får vi se om det blir bättre med allt smile

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
BajaMajaN
11 september 2012 · 31 Inlägg

Den starta på en gång med dom nya tändstiften, ska låta den stå ett tag och testa igen sen, men motorn hoppar fortfarande en hel del under tiden som den är kall, varför? sad

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
Challe_
12 september 2012 · 53 Inlägg

Börjar väl sota ihop, när var det den fick en service sist? Det är ju ändå sånt som behövs. Pröva med att byta olja om den inte ser bra ut, filter för olja och luft. Annars kan du kolla om gnistan är okej på alla cylindrarna. I så fall skulle det kanske kunna vara rotorn till tändningen som kan behöva ett litet byte. Det är ju mest bara leta och kolla att allt ser okej ut.

Mvh Challe

Saab 9-3 SE (2000)
Skoda Superb "3T" (2010)
Tyskestuk MK Stance Squad
22 september 2012 · 139 Inlägg

BajaMajaN skrev:
Den starta på en gång med dom nya tändstiften, ska låta den stå ett tag och testa igen sen, men motorn hoppar fortfarande en hel del under tiden som den är kall, varför? sad

Det du menar med hoppar, är det att den går ojämnt, eller att den verkligen hoppar?

Rätta mig om jag har fel nu för är inte speciellt kunnig själv!


Om han har dålig tomgång när den är kall och bra tomgång när den är varm, så är det choken på bilen som krånglar? Sedan det du skriver med hoppar, om motorn hoppar så kan du la vara motorfästena ? Stödgummit eller vad det heter!

Peace!

..Low and Slow , that's the life style..
Volkswagen Golf Mk5 "GALTEN-Scrape No.3" (2006)
kajc
23 september 2012 · 311 Inlägg

Tändkablarna, hur ser dom ut? Om dom är gamla/spruckna allmänt risiga, byt.
Skulle samtidigt byta rotor/fördelarlock, inga stora pengar.
Kolla även alla slangar runt förgasare (och det är många). Brukar spricka/bli gamla och då läcker dom. Påverkar choken och förgasarfunktionerna en hel del. Byt alla som är dåliga/ser risiga ut, men var ta en i taget så du inte kopplar fel. Kostar inte heller mycket wink

DaveFiech
24 september 2012 · 60 Inlägg

Byt rotor, fördelarlock och tändkablar, alltid en bra investering som ändå behövs göras förr eller senare.  Och som föregående talare sa, kolla slangarna runt om förgasaren, påverkar en hel del. En vanlig service med ny olja, filter etc är aldrig fel heller wink

Ford! Det ända rätta!
Taunus Turbo Projekt ->
http://skogenracing.editboard.com/proje … -t5990.htm
Ford Taunus 2.0L 8v Turbo "Skogenracing" (1977)
BajaMajaN
26 september 2012 · 31 Inlägg

Challe_: Vet faktiskt inte när den fick en service sist men rotorn etc ser ganska nya ut, hur kan man kolla gnistan? roll

Tyskestuk: Ska ladda upp en liten video så man kan se bättre smile

kajc: tändkablar, rotorn, fördelarlock ser nya ut (fast det kan ju vara smidigt att jag köper nya, så vet jag själv när den fick den servicen sist). Ska försöka kolla det där med alla slangar runt förgasaren smile

DealerN: Okidokismoki, ska ta och byta till ny olja och försöka fixa med lite filter och sånt med smile


Men så här ser rotorn och fördelarlocket ut just nu i alla fall:

http://imageshack.us/a/img14/5994/dsc0749b.jpg
http://imageshack.us/a/img222/4195/dsc0755h.jpg
http://imageshack.us/a/img507/791/dsc0757g.jpg

Senast redigerat av BajaMajaN (26 september 2012)

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
BajaMajaN
26 september 2012 · 31 Inlägg

Senast redigerat av BajaMajaN (26 september 2012)

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
kajc
26 september 2012 · 311 Inlägg

Brytarna: Kolla hur ytorna ser ut när du öppnar brytarna (bryt isär dom försiktigt med en mejsel). Är det bränt, hål eller som en spets på ena sidan, byt.
Likadant med fördelare/rotor. Svartbränt längst ut på rotor och  stiften inne i fördelaren, byt om du inte med säkerhet vet när dom byttes sist.
Det är så liten peng så det är bara dumt att inte köpa nytt

kajc
26 september 2012 · 311 Inlägg

På filmen går den bara på 3 cyl. Kolla/byt även stiften, kan vara en tändkabel som är dålig eller ännu värre att kammen gått ner sig mm
Du ska nog inte varva ur den sådär innan du hittat felet wink

Dagge88
26 september 2012 · 629 Inlägg

Som sagt den går på 3 burkar. Testa och ryck ur tändkablarna när motorn är igång, så hittar du vilken cylinder det är. Ser fräsh ut för att vara en gammal fååååård smile

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
kajc
26 september 2012 · 311 Inlägg

Ja, som ovanstående sa. Hittar du vilket stift det är, prova att bara byta den tändkabeln. Skulle kunna vara den som är trasig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang