5542
Sök

Hjälp med låda till 12" bas

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Hallå skulle vilja börja lära mej lite om att bygga bas lådor å så, Ska börja med att bygga en sluten låda till min jbl gto 1214 å har lyckats räkna ut hur stor lådan skall vara men glömde bort å räkna bort hur mycke volym konen tar bort.

Så det jag skulle vilja ha hjälp/tips om är hur man räknar ut hur mycket konen samt även basport å så tar bort för har tänkt att kanske bygga fler framöver smile

Alla tips/hjälpmedel är välkomna vore grymt kul att lära sig lite mvh daniel smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2012
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … 1214TD.pdf

Räknar gör man med program såsom Probox, och WinISD!

Men där har du färdiga mallar! smile
Lycka till!

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Den sidan har jag haft framme många gånger men de står ju inget om hur mycket konen tar bort å så och inga mått på lådan, har räknat ut en låda redan men undrar om volymen blir för liten när man räknar bort vad konen tar?, Har använt bassbox 6 men fick ju inte fram några mått och man var ju tvungen att skriva in hur mycket konen tog själv så hjälpte ej så mke?

Audi A6 C5

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2012
(includes Driver Displacement)
(INCLUDES DRIVER/PORT DISPLACEMENTS)
Senast redigerat av Nitromast (28 augusti 2012)

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Jaha det är redan borträknat så de ska va 28,32 L när man redan räknat bort konen men hur vet man hur stor själva lådan ska va då eftersom det ej står nå mått så måste man ju veta hur mycket L man ska lägga på för att få själva storleken på lådan?

Audi A6 C5

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2012
DanielAsplund skrev:
Jaha det är redan borträknat så de ska va 28,32 L när man redan räknat bort konen men hur vet man hur stor själva lådan ska va då eftersom det ej står nå mått så måste man ju veta hur mycket L man ska lägga på för att få själva storleken på lådan?

Lägga på? va?
Vad ska du använda för material?

4 280 Inlägg
28 augusti 2012
DanielAsplund skrev:

Altså om du ska ha en låda som är 30,32L och har 28,32 så får du ju bara öka måtten lite.

Hur mkt konen och det andra tar räknar du ju snabbt ut. Om lådan var på 35 liter innan och nu när det är borträknat är den på 28.32 så är det ju bara ta 35-28,32 så vet du vilken volym dom tar.

Jag tyckte detta verkade jätte simpelt men det kanske är jag som är helt retarded och inte fattat frågan...

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2012
Nu tror jag att jag fattade, du verkar missförstå manualen.
Du ska bygga en låda som är 28,32L stor
Basen är redan inräknad i dessa 28L..
Dämpmaterial skadar inte! smile

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Okej ska försöka förklara mej lite här.

Använder nu bassbox 6 pro och har skrivit in måtten och formen på det som finns inuti lådan dvs basen, Den räknar då ut att basen tar upp 6,024L och då kan man välja "Adds to vb" eller "Subtracts from vb".

Jag har skrivit in att lådan byggs av 22mm material och skrivit in lite mått ( just nu 387*387*387 mm) då talar den om att om jag har valt "Adds to vb" så är lådan Vb=40,35L och Total=40,35L, Men om jag väljer "Subtracts from vb" så är lådan Vb=28,31L och Total=40,35L

I det nämna ovan så står det ju att 28,32L (jbl sidan) är basen inräknad men är det samma som att välja "Subtracts from vb" eller "Adds to vb" ?

Frågan jag vill ha svar på är alltså följande:

Basen inräknad i volym (28,32L) är samma som att i programmet välja "Adds to vb" eller "Subtracts from vb" ?

Hoppas ni förstår å kan svara smile

Audi A6 C5

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Nu förstod jag det smile, Men förstår du vad jag menar med ovan nämnd förklaring för isf har jag alla mått å så i det programet smile

Nitromast skrev:
Nu tror jag att jag fattade, du verkar missförstå manualen.
Du ska bygga en låda som är 28,32L stor
Basen är redan inräknad i dessa 28L..
Dämpmaterial skadar inte! smile

Audi A6 C5

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2012
DanielAsplund skrev:
Okej ska försöka förklara mej lite här.

Använder nu bassbox 6 pro och har skrivit in måtten och formen på det som finns inuti lådan dvs basen, Den räknar då ut att basen tar upp 6,024L och då kan man välja "Adds to vb" eller "Subtracts from vb".

Jag har skrivit in att lådan byggs av 22mm material och skrivit in lite mått ( just nu 387*387*387 mm) då talar den om att om jag har valt "Adds to vb" så är lådan Vb=40,35L och Total=40,35L, Men om jag väljer "Subtracts from vb" så är lådan Vb=28,31L och Total=40,35L

I det nämna ovan så står det ju att 28,32L (jbl sidan) är basen inräknad men är det samma som att välja "Subtracts from vb" eller "Adds to vb" ?

Frågan jag vill ha svar på är alltså följande:

Basen inräknad i volym (28,32L) är samma som att i programmet välja "Adds to vb" eller "Subtracts from vb" ?

Hoppas ni förstår å kan svara smile

Det är nog adds to vb du ska använda dig av.. sen förstår jag inte. Det var väl en bas du hade? Varför har programmet dragit av volymen för 2st?
Du ska alltså använda det värdet som räknar in basen i lådans volym.

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Ah fan de har du rätt i att den har gjort:O, Ändå har ja skrivit in en yikes

Audi A6 C5

21 761 Inlägg
28 augusti 2012
DanielAsplund skrev:
Använder nu bassbox 6 pro och har skrivit in måtten och formen på det som finns inuti lådan dvs basen, Den räknar då ut att basen tar upp 6,024L

Vilka mått har du skrivit in för att få det där värdet?

Jag föreslår att du skippar just den biten att programmet räknar ut hur stor plats elementet tar upp, blir lätt aningen stort värde och dessutom är värdet inte helt pålitligt om man inte anger magnetens diameter och höjd. Bocka för rutan "lock" för både porten och basen i menyn "Interior", då räknar inte programmet med dessa saker. smile

Jag räknar alltid ut de sakerna själv, går hur bra som helst. Det finns en del "grundvolymer" för hur stor plats en bas tar upp, de använder jag mig nästan alltid av. Undantaget är när basen är väldigt "fet", dvs rejäl magnet och korg. Då lägger jag till 0,5-1 liter utöver grundvolymerna. De här volymerna utgår jag ifrån med bilbasar:

8" bas = 1-1,5 liter
10" bas = 2 liter
12" bas = 2,5-3 liter
15" bas = 5-6 liter

Portar kan räknas mer exakt hur stor plats de tar upp eftersom materialtjockleken ofta inte skiljer mer än kanske 1 mm mellan olika basreflexrör, där utgår jag ifrån:

3" rör = 0,044 liter per cm
4" rör = 0,095 liter per cm
6" rör = 0,2 liter per cm

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Har tagit lite kort så ni ser hur det ligger till har även bytt till låda med slopad framstycke smile
Vad tror ni kan detta funka? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-b02f4ce3646aa778c0a735f2e2b66394.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-8ca2dc26fc8bf9b213602e65f205cc0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-d1e18abe1b7c35304dc4265a49d58379.jpg

Audi A6 C5

21 761 Inlägg
28 augusti 2012
Aha, du räknade så. Den rutan är inte till för att räkna ut basens plats, istället är det tex stagning och annat "krafs" som den är tänkt att användas till. På det där sättet räknar programmet basen som en "massiv klump" och det stämmer ju inte riktigt. smile

När det gäller kapmåtten för alla delar så får du tänka på hur programmet anser att bitarna ska monteras, exempelvis är det tänkt att baffel och bakstycke monteras "innanför" locket och botten. Jag personligen vill iaf montera "utanpå".
Senast redigerat av Drönirettab (28 augusti 2012)

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Aha, du räknade så. Den rutan är inte till för att räkna ut basens plats, istället är det tex stagning och annat "krafs" som den är tänkt att användas till. På det där sättet räknar programmet basen som en "massiv klump" och det stämmer ju inte riktigt. smile

När det gäller kapmåtten för alla delar så får du tänka på hur programmet anser att bitarna ska monteras, exempelvis är det tänkt att baffel och bakstycke monteras "innanför" locket och botten. Jag personligen vill iaf montera "utanpå".

Så du menar att jag ska skriva in typ 3L eller vad du skrev i förra inlägget där som det står "box volume displaced by the driver"?

Å det med montering har det så stor betydelse? smile

Audi A6 C5

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 augusti 2012
DanielAsplund skrev:
Drönirettab skrev:

Så du menar att jag ska skriva in typ 3L eller vad du skrev i förra inlägget där som det står "box volume displaced by the driver"?

Å det med montering har det så stor betydelse? smile

Montering i lådan har inte så stor effekt. Men montering av baslådan, JA!

21 761 Inlägg
28 augusti 2012
Ja, du kan bocka för "lock" och skriva in tex 2,5 liter där. Eller så räknar du ihop lådans totalvolym i huvudet och skriver in det i menyn "Box Design" vid "Internal Volume", så gör jag vid lådberäkningar.

Angående monteringen av alla bitar så ville jag bara uppmärksamma hur programmet gör, så att det inte blir missförstånd när man redan har kapat bitarna och egentligen ville montera på ett annat sätt än vad programmet visade. smile

317 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, du kan bocka för "lock" och skriva in tex 2,5 liter där. Eller så räknar du ihop lådans totalvolym i huvudet och skriver in det i menyn "Box Design" vid "Internal Volume", så gör jag vid lådberäkningar.

Angående monteringen av alla bitar så ville jag bara uppmärksamma hur programmet gör, så att det inte blir missförstånd när man redan har kapat bitarna och egentligen ville montera på ett annat sätt än vad programmet visade. smile

Aha aa jo men det är jag med på hur den vill att jag ska kapa bitarna å så smile

Men tror du detta skulle kunna funka eller ska jag bara bygga en "cube" ? smile
Senast redigerat av DanielAsplund (28 augusti 2012)

Audi A6 C5

21 761 Inlägg
28 augusti 2012
Med lutande vägg så utnyttjar man bagageutrymmet på bästa sätt, vill du att lådan ska ta upp så liten plats som möjligt så gör du lutande vägg. Ur ljudkvalitetssynpunkt spelar det ingen roll om du väljer lutande vägg eller vanlig fyrkantig låda. Kub går också bra eftersom det gäller en baslåda som inte är jättestor och som delas under 100 Hz, dvs ingen risk för stående vågor som bråkar inom det aktuella frekvensområdet. smile

Sök