4WD vs. 2WD

risodlarn
28 augusti 2012 · 577 Inlägg

damn_fast skrev:

risodlarn skrev:
f1 körs inte med awd
rally gör det
hur svårt är det att inse, vissa saker ämnar sig olika till olika ändamål. t-forden tog sig fram där många moderna awd bilar inte skulle klara en centimeter. men det saknar relevans. äpplen och kokosnötter.

------!personligen!(ej faktabaserat)-------
föredrar rwd till vardags, bra svängradie, roligt, skottsäkert då jag har riktig bakaxel.
awd när man ska dra saker typ bilar ur diken. eller tunga släp
fwd har jag aldrig gillat, möjligen om man vill ha bensinsnålt

Just för att F1 aldrig körs på lösa underlag. Skulle vara intressant att se en F1 i ett vanligt klimit som råder på våra svenska vägar.

och vad tror du att jag menade med "vissa saker ämnar sig olika till olika ändamål"

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Tobbetdi Diesel ska man ha!
28 augusti 2012 · 482 Inlägg

Jag har ägt många rwd och fwd, men bara en 4x4.. Är snarts dags för bilbyte igen.. Lutar nog mot 4x4 igen..
En gång 4x4, alltid 4x4 brukar folk säga smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Nybergrobin
28 augusti 2012 · 2 378 Inlägg

Har ägt en hög med framhjulsdrivna audis och en quattro och jag föredrar quattro i alla väder. Visst är det dyrare med quattro men jag lägger hellre ett par kronor extra på soppan än att fundera på om jag kommer upp för backen eller ej tongue Jag har ioförsig alltid fräscha däck på mina bilar men ibland så kommer man inte upp ändå med fwd.

Nästa bil jag köper ska helt klart vara 4x4, alternativt bakhjulsdrift om man ska köpa en lekbil tongue

Rquired Allmänt envis
28 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

damn_fast:
Åter igen, rally var ditt argument och jag har aldrig påstått något annat än att det är helt irrelevant. Var försöker du komma någonstans, endast när du först påstod att 4WD är överlägset inom sporten påpekade jag Lancia´s knäpp på näsan mot Quattro med en bakhjulsdriven bil.

Enligt det resonemang du har fört är en 4WD så överlägsen, mer lättkörd och hanterbar att även en sämre förare borde varit kapabel att mäta sig med den stackarns ineffektiva italienaren?

Och det finns ingen anledning att gå in på telefonnät, men det är precis likadant där. NMT hade sina fördelar som dess efterträdare än idag inte kan konkurrera med, främst täckningen med en räckvidd överlägsen andra alternativ. NMT var för övrigt aktivt i Sverige ända tills 2008.

Evildan:
Skicka gärna ett PM till mig den dagen du finner ett sådant politiskt parti, jag hade varit mycket intresserad!

Senast redigerat av Rquired (28 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
28 augusti 2012 ·

Rquired skrev:
damn_fast:
Åter igen, rally var ditt argument och jag har aldrig påstått något annat än att det är helt irrelevant. Var försöker du komma någonstans, endast när du först påstod att 4WD är överlägset inom sporten påpekade jag Lancia´s knäpp på näsan mot Quattro med en bakhjulsdriven bil.

Enligt det resonemang du har fört är en 4WD så överlägsen, mer lättkörd och hanterbar att även en sämre förare borde varit kapabel att mäta sig med den stackarns ineffektiva italienaren?

Och det finns ingen anledning att gå in på telefonnät, men det är precis likadant där. NMT hade sina fördelar som dess efterträdare än idag inte kan konkurrera med, främst täckningen med en räckvidd som än idag är överlägsen andra alternativ. NMT var för övrigt aktivt i Sverige ända tills 2008.

Evildan:
Skicka gärna ett PM till mig den dagen du finner ett sådant politiskt parti, jag hade varit mycket intresserad!

Jag lägger givetvis till dig i den digra listan av intressenter wink

risodlarn
28 augusti 2012 · 577 Inlägg

damn_fast skrev:

risodlarn skrev:
f1 körs inte med awd
rally gör det
hur svårt är det att inse, vissa saker ämnar sig olika till olika ändamål. t-forden tog sig fram där många moderna awd bilar inte skulle klara en centimeter. men det saknar relevans. äpplen och kokosnötter.

------!personligen!(ej faktabaserat)-------
föredrar rwd till vardags, bra svängradie, roligt, skottsäkert då jag har riktig bakaxel.
awd när man ska dra saker typ bilar ur diken. eller tunga släp
fwd har jag aldrig gillat, möjligen om man vill ha bensinsnålt

Just för att F1 aldrig körs på lösa underlag. Skulle vara intressant att se en F1 i ett vanligt klimat som råder på våra svenska vägar.

På en F1 bil fungerar inte ens samma i vårt och torrt underlag.

Det vore riktigt kul med en träff till vintern. Vi möts upp på Hjälmaren med vanliga standardbilar där alla har dubbdäck. Sedan kör vi en viss bana med 4WD, RWD och FWD.

Snabbaste bjuder på något gott att äta på sjön ?

Hur fel kan det bli med ett verklig test ?

haha det testet skulle bevisa vad? vilken förare som är skickligast, vem som har bäst däck, vem som har mest motor. Det är ungefär som att min 740 gl är snabbare på strippen än en 850 t5 förutsatt att banan är 10 meter...

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Evildan
28 augusti 2012 ·

http://www.teknikensvarld.se/2011/01/20 … kulsdrift/

Test av BMW 320d, BMW 320d xDrive, Saab 9-5 TTiD4 och Saab 9-5 TTiD4 XWD

Visserligen bara på vinterföre, treflig läsning önskas.

damn_fast
28 augusti 2012 · 215 Inlägg

Rquired skrev:
Åter igen, rally var ditt argument och jag har aldrig påstått något annat än att det är helt irrelevant. Var försöker du komma någonstans, endast när du först påstod att 4WD är överlägset inom sporten påpekade jag Lancia´s knäpp på näsan mot Quattro med en bakhjulsdriven bil.

Jag försöker inte komma någonstans alls. Jag förlitar mig helt på att de snabbaste rallyteamen har gjort ett bra
arbete och grund till varför de kör 4WD.


Rquired skrev:
Enligt det resonemang du har fört är en 4WD så överlägsen, mer lättkörd och hanterbar att även en sämre förare borde varit kapabel att mäta sig med den stackarns ineffektiva italienaren?

Nej, det menar jag inte. Nu jämför du förare helt plötsligt.

Ska du blanda in andra faktorer så kan en jämförelse inte göras och människan skulle leva kvar på stenåldern.
Det vore som att säga att en bil med 1.2 liters motor är starkare än en LS7 och den senare saknar bränsle, du förstår väl hur fel det bli att bland in andra omständigheter ?

Senast redigerat av damn_fast (28 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
damn_fast
28 augusti 2012 · 215 Inlägg

risodlarn skrev:
haha det testet skulle bevisa vad? vilken förare som är skickligast, vem som har bäst däck, vem som har mest motor.

Skulle bevisa att ingen RWD eller FWD skulle hamna på topp 3 under förutsättningar att
ingen förare är skitdålig eller skitbra.


Även fast det så klart skulle finnas variationer i däck, bilmodeller osv så skulle 2WD få det riktigt
svårt att få en hög placering (topp 3)

risodlarn skrev:
Det är ungefär som att min 740 gl är snabbare på strippen än en 850 t5 förutsatt att banan är 10

Ja ?

Om en tävlingsträcka är 10 meter och du kommer först i mål så är inte du vinnaren ?

Senast redigerat av damn_fast (28 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
damn_fast
28 augusti 2012 · 215 Inlägg

Intressant film, jag skulle inte vilja hantera de sladdarna som har får med 2WD i en trafikmiljö.

Skulle du ?

http://www.youtube.com/watch?v=JgHOBULuoBI

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
risodlarn
28 augusti 2012 · 577 Inlägg

damn_fast skrev:

risodlarn skrev:
haha det testet skulle bevisa vad? vilken förare som är skickligast, vem som har bäst däck, vem som har mest motor.

Skulle bevisa att ingen RWD eller FWD skulle hamna på topp 3 under förutsättningar att
ingen förare är skitdålig eller skitbra.


Även fast det så klart skulle finnas variationer i däck, bilmodeller osv så skulle 2WD få det riktigt
svårt att få en hög placering (topp 3)

risodlarn skrev:
Det är ungefär som att min 740 gl är snabbare på strippen än en 850 t5 förutsatt att banan är 10

Ja ?

Om en tävlingsträcka är 10 meter och du kommer först i mål så är inte du vinnaren ?

det jag säger är ju att awd är bra ibland o ibland inte, tex vid halt väglag. sen argumenterar du med mig men säger exakt samma sak. vad f*n är problemet ? vi är ju överens.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
damn_fast
28 augusti 2012 · 215 Inlägg

Inte helt ovanligt syn att BMW ligger och blockerar när snön kommer.

http://www.youtube.com/watch?v=53JDaqhpkqU

Senast redigerat av damn_fast (28 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Rquired Allmänt envis
28 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

damn_fast skrev:

Rquired skrev:
Åter igen, rally var ditt argument och jag har aldrig påstått något annat än att det är helt irrelevant. Var försöker du komma någonstans, endast när du först påstod att 4WD är överlägset inom sporten påpekade jag Lancia´s knäpp på näsan mot Quattro med en bakhjulsdriven bil.

Jag försöker inte komma någonstans alls. Jag förlitar mig helt på att de snabbaste rallyteamen har gjort ett bra
arbete och grund till varför de kör 4WD.


Rquired skrev:
Enligt det resonemang du har fört är en 4WD så överlägsen, mer lättkörd och hanterbar att även en sämre förare borde varit kapabel att mäta sig med den stackarns ineffektiva italienaren?

Nej, det menar jag inte. Nu jämför du förare helt plötsligt.

Ska du blanda in andra faktorer så kan en jämförelse inte göras och människan skulle leva kvar på stenåldern.
Det vore som att säga att en bil med 1.2 liters motor är starkare än en LS7 och den senare saknar bränsle, du förstår väl hur fel det bli att bland in andra omständigheter ?

Vill man vrida på saker hittar man alltid sätt att göra så, rally har ingenting med normal bilkörning i form av persontransport att göra och däcken är det som utgör bilens grepp och inte drivlinan.

Du förstår väl själv hur fel det blir om du endast tar hänsyn till en omständighet? Det är i praktiken ogenomförbart, ett exempel är att med fel däck så kommer inte ens en fyrhjulsdriven bil någonstans. Saknas tillräckligt med friktion för att ta sig uppför exempelvis en backe kan inte 4WD påverka den situationen på något vis oavsett vad du gör eller vilket läge du har på gaspedalen. Du fastnar, hur gärna du än vill förneka det.

Så självklart spelar andra omständigheter en roll, däck anser jag av självklara skäl är direkt kopplat till bilens uppträdande men tom tank eller inte i en jänkarmaskin är helt ointressant.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mYGeL
28 augusti 2012 · 1 338 Inlägg

byggde om min Seat till 4x4 i vintras.

och kan bara säga positiva saker om det faktiskt.
iofs inte vänjt mig helt 100 ännu då det vart en helt annan bil.
men ångrar inte en sekund att man byggde om den. dels roligt att sladda på vinter, Stabilare på vägen, man slipper spinna hela tiden på samma sätt. går ju om man vill men sliter nog ganska mkt.

och trots den extra vikten tyckte jag väghållningen vart bättre och känns mkt stabilare.
kört den på bana innan med Fwd och nu i sommras med awd.

och samma bil bara att jag byggt om drivlina på den.
min modell finns inte som awd så valde gå den vägen. smile

men kan bara jämföra med min egna bil och erfarenhet av min bil som jag ägt sedan den var ny och skillnaden mot innan är natt och dag åt det positiva hållet. smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
damn_fast
28 augusti 2012 · 215 Inlägg

Rquired skrev:
Vill man vrida på saker hittar man alltid sätt att göra så, rally har ingenting med normal bilkörning i form av persontransport att göra och däcken är det som utgör bilens grepp och inte drivlinan.

Visst är det så, drivlinan utför inte greppet utan det möjliggör att utnyttja greppet och denna möjlighet
skapar stora fördelar i farliga trafiksituationer och förstås även accelerationsmoment.
För att få ett så korrekt resultat som möjligt så måste alla faktorer som påverkar resultatet att exkluderas.

Då förstår du kanske att det blir fel att jämföra 2WD med 4WD ur ett bilperspektiv om en av bilarna har slitna däck och den andra bilen har helt nya däck.

Senast redigerat av damn_fast (28 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
kannebanne
28 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

damn_fast skrev:
Inte helt ovanligt syn att BMW ligger och blockerar när snön kommer.

http://www.youtube.com/watch?v=53JDaqhpkqU

Www.klockren.nu

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
kannebanne
28 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

damn_fast skrev:
Inte helt ovanligt syn att BMW ligger och blockerar när snön kommer.

http://www.youtube.com/watch?v=53JDaqhpkqU

Www.klockren.nu

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Rquired Allmänt envis
28 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

damn_fast skrev:

Rquired skrev:
Vill man vrida på saker hittar man alltid sätt att göra så, rally har ingenting med normal bilkörning i form av persontransport att göra och däcken är det som utgör bilens grepp och inte drivlinan.

Visst är det så, drivlinan utför inte greppet utan det möjliggör att utnyttja greppet och denna möjlighet
skapar stora fördelar i farliga trafiksituationer och förstås även accelerationsmoment.
För att få ett så korrekt resultat som möjligt så måste alla faktorer som påverkar resultatet att exkluderas.

Då förstår du kanske att det blir fel att jämföra 2WD med 4WD ur ett bilperspektiv om en av bilarna har slitna däckl och den andra bilen har helt nya däck.

Rquired skrev:
Så självklart spelar andra omständigheter en roll, däck anser jag av självklara skäl är direkt kopplat till bilens uppträdande men tom tank eller inte i en jänkarmaskin är helt ointressant.

Nu verkar du jämföra bilar igen. Det är en annan sak.

I denna tråd jämförs 2WD med 4WD. För att detta ska var möjligt så måste en teori användas där bilens alla omständigheter är precis lika.

Vilket är exakt det jag påstått genom flera argument och flera förklaringar grundade i fysik fördelade på två trådar om det här ämnet medan du har diskuterat rally.

Och framför allt: Jag har aldrig jämfört två bilar där den ena har slitna däck och den andra har bra däck, jag har genom hela diskussionen upprepade gånger påpekat betydelsen av bra däck och utgått från att alla bilar har bra sådana i mina exempel.

Fyrhjulsdrift kan utnyttja greppet för att ta sig framåt, inte för att reda ut farliga trafiksituationer utöver fartökning för något bättre grepp har den inte. Med ditt exempel förutsätter du att man kör ut oavsett om du hinner över eller ej vilket är helt fel, och först om du gör så utsätter föraren sig för en fara.

Som jag också har påpekat flera gånger så är det föraren som måste anpassa sig efter bilen, står man i en hal backe och har svårt att komma igång så kör man inte om det finns någon risk för kommande bilar. Du kan eventuellt argumentera för det obekväma i att vänta trettio sekunder stillaståendes på ett säkert läge istället för att sticka på några sekunder med en 4WD i halka, men osäkert blir det endast om föraren väljer så.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
damn_fast
29 augusti 2012 · 215 Inlägg

Rquired skrev:
Och framför allt: Jag har aldrig jämfört två bilar där den ena har slitna däck och den andra har bra däck, jag har genom hela diskussionen upprepade gånger påpekat betydelsen av bra däck och utgått från att alla bilar har bra sådana i mina exempel.

Om 2 olika bilar har bra däck så kommer 4WD vara överlägsen i nästan alla möjliga fall. Köp dig en 4WD så kommer du inse hur fel hur haft.

Rquired skrev:
Fyrhjulsdrift kan utnyttja greppet för att ta sig framåt, inte för att reda ut farliga trafiksituationer utöver fartökning för något bättre grepp har den inte.

4WD kan hjälpa mig att reda ut massor av farliga situationer. En mycket viktig sådan är att det är möjligt att hanterar en sladd mycket bättre än en RWD.

Sedan var det även frågan om bättre grepp(friktion). Det är förstås däcken som sätter gränsen för greppet.

Möjligheten till maximalt utnyttjande av greppet får du inte i en 2WD, för detta krävs att bilen utnyttja all kontaktyta med underlaget.

Därför kan det vara lite tänkvärt att skriva att 4WD inte har bättre grepp men ändå kan jag accelerera 0-100 på
halva tiden som en 2WD.

Så bättre grepp, nej.

Möjlighet att bättre utnyttja befintligt grepp, Ja !

Rquired skrev:
Som jag också har påpekat flera gånger så är det föraren som måste anpassa sig efter bilen, står man i en hal backe och har svårt att komma igång så kör man inte om det finns någon risk för kommande bilar

Nu är du helt plötsligt inne på att jämföra olika förare. Ska du jämföra 2wd med 4WD så måste du förutsätta att personerna är precis lika duktiga (vilket är omöjligt)

Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Rquired Allmänt envis
29 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

damn_fast skrev:

Rquired skrev:
Och framför allt: Jag har aldrig jämfört två bilar där den ena har slitna däck och den andra har bra däck, jag har genom hela diskussionen upprepade gånger påpekat betydelsen av bra däck och utgått från att alla bilar har bra sådana i mina exempel.

Om nu 2 olika bilar har bra däck så kommer 4WD vara överlägsen i många fall. Köp dig en 4WD så kommer du inse hur fel hur haft.

Rquired skrev:
Fyrhjulsdrift kan utnyttja greppet för att ta sig framåt, inte för att reda ut farliga trafiksituationer utöver fartökning för något bättre grepp har den inte.

4WD kan hjälpa mig att reda ut massor av farliga situationer. En mycket viktig sådan är att det är möjligt att hanterar en sladd mycket bättre än en RWD.

Rquired skrev:
Som jag också har påpekat flera gånger så är det föraren som måste anpassa sig efter bilen, står man i en hal backe och har svårt att komma igång så kör man inte om det finns någon risk för kommande bilar

Nu är du helt plötsligt inne på att jämföra olika förare. Ska du jämföra 2wd med 4WD så måste d förutsätta att personerna är precis lika duktiga (vilket är omöjligt)

1.
Du anklagar mig för att vara inte agera logiskt i diskussionen när du inte hänger med för fem öre i vad som skrivs, som jag påpekat flera gånger tidigare så har jag en BMW xDrive som jag ägt i drygt två år och kört någonstans runt 7.000mil med. Min senaste men inte första fyrhjulsdrivna bil.

2.
Det är en fråga om tycke och smak och inte fakta, för att hänvisa till något som redan nämnts i tråden skrevs det så här om den 520i och den Passat 4motion som testades mot varandra:

Teknikens Värld 2001-3 skrev:
"Fortare (än med 4WD, Rquired förtydligar) kan man inte köra, men det skall bra mycket till innan elektroniken släpper en bakhjulsdriven bil över gränsen jämfört med hur en fyrhjulsdriven bil kan gå överstyr. För de allra flesta är det dessutom svårare att reda ut en krissituation med fyrhjulsdrift än med en bakhjulsdriven bil"

Eventuella klagomål på det citatet får du ta med Teknikens Värld, men jag tror inte jag är ensam om att tycka att en fyrhjulsdriven bils beteende enligt temat "en klick smör i en varm stekpanna" inte är enbart positivt. Jag har angett en källa tidigare, TV nr.3 från 2001, och kan inte göra mycket mer eftersom denna ligger i mitt knä...
Om någon annan har gamla tidningar hemma får de gärna bekräfta (eller dementera om det nu är så) att jag citerat rätt.

3.
Vadå olika förare? Om det inte är säkert att köra, om man inte hinner över korsningen, så kör man väl för guds skull inte? Eller insisterar du på att exemplet skall innehålla en självmordsbenägen förare utan omdöme, tycker du att detta är realistiskt?

Jag rekommenderar istället att vi placerar en vettig förare bakom ratten på respektive bil, och en sådan förare försöker inte köra över korsningen om denne inte hinner iväg med endast två drivande hjul.

Senast redigerat av Rquired (29 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang