2668
Sök

Saab 9-5 2.0T -00 Små fix och uppfräschning!

Vänt om bollen nu, motorn verkar fungera klockrent som den skall och allt går någorlunda enligt planerna.

202 980 Visningar
Projektet avslutat 30 juli 2013
589 Inlägg
26 november 2012
okej de är härligt när man har sån service

saab turbo!

2 712 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Jo och dessutom har man länge suttit och funderat lite på färger till bilen osv..

Har länge varit inne på att jag vill lackera om henne svart..men luta lite åt en annan färg nu smile

Och är lite intresserad av färgen på denna Viggen..

http://www.lacefield.com/Phil_Pages/saa … lpaper.jpg

Väldigt fin färg enligt mig ! smile
Senast redigerat av amoreex (26 november 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

589 Inlägg
26 november 2012
ruggigt fin färg:) heter något i stil med kosmoblå ifall jag inte är onykter

saab turbo!

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
dax för väldigt tråkig update

Idag är en tråkig dag.. körde in bilen idag till verkstad då det small till i rätt bra under huven tänkte då att de va pumpen som gav upp.. men det blev tyst och remmen snurrade vidare..

Visade sig sedan inte vara vattenpumpen..

Utan det var ett myyycket värre problem

Va remskivan som gått åt helvete och på något sätt slagit hål i locket till vevaxlen så all olja läckt ur ...

va metallflisor i spännaren och även lite på ventilkåpan då det slagit sönder blockets låsningar för det dära "locket"

Dock kan vi svetsa fast det med alu svets.... men då kan man ej lyfta ur vevaxlen om man ska byta något utan då är de motorbyte som gäller...

Slut för idag.. blir troligtvis lite bilder senare idag när man deppat klart lite. hehe..

3 182 Inlägg
27 november 2012
trist hoppas det ordnar sig.

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
pukan2 skrev:
trist hoppas det ordnar sig.

Får verkligen hoppas det hmm

Detta svider dyrt i plånboken..

Forummoderator
26 480 Inlägg
27 november 2012
amoreex skrev:
dax för väldigt tråkig update

Idag är en tråkig dag.. körde in bilen idag till verkstad då det small till i rätt bra under huven tänkte då att de va pumpen som gav upp.. men det blev tyst och remmen snurrade vidare..

Visade sig sedan inte vara vattenpumpen..

Utan det var ett myyycket värre problem

Va remskivan som gått åt helvete och på något sätt slagit hål i locket till vevaxlen så all olja läckt ur ...

va metallflisor i spännaren och även lite på ventilkåpan då det slagit sönder blockets låsningar för det dära "locket"

Dock kan vi svetsa fast det med alu svets.... men då kan man ej lyfta ur vevaxlen om man ska byta något utan då är de motorbyte som gäller...

Slut för idag.. blir troligtvis lite bilder senare idag när man deppat klart lite. hehe..

Det där lät väldigt tråkigt..
Lider med dig såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Verkligen tragiskt är det.. så nu sitter man nästan på telefonen och väntar på samtal från han som fixar den ifall han fått tag på några delar och lite priser..

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Förresten passar på att lägga upp en bild för att se vad ni andra tycker om det..

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-45c62e9ce79dc1d3789e191b244e2d68.jpg

Vi hittade boven till varför det blev såhär.. va en sån liten skruv som ni ser att det fattas en... en sån lossnade och slog sönder allt annat.. man ser att skruvarna är lite böjda....

465 Inlägg
27 november 2012
fyfan va tråkigt !! lider fan med dej!

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Tiiimpa skrev:
fyfan va tråkigt !! lider fan med dej!

Hemskt är det sad

det är nästan lika hemskt som när den andra bilen skickade en till sjukan... hmm

465 Inlägg
27 november 2012
ja du har ingen tur alls hmm

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Tiiimpa skrev:

Fick reda på lite priser nu från han som fixar det.. 1500 med delar och allt .. så det va faktiskt väldigt bra pris smile

Forummoderator
26 480 Inlägg
27 november 2012
amoreex skrev:
Tiiimpa skrev:

Fick reda på lite priser nu från han som fixar det.. 1500 med delar och allt .. så det va faktiskt väldigt bra pris smile

Tror det hade kunnat vara väldigt mycket värre..

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Mack skrev:
amoreex skrev:
Tiiimpa skrev:

Jo verkligen.. tur han är en sån som har liten egen verkstad.. dock är den reggad så är ju ändå inte svart smile

Och sen hade vi turen att han kände en som hade 3 st rasade block stående från en 9-3a.. men det är ju samma motor så han köpte sakerna väldigt billigt smile

Forummoderator
26 480 Inlägg
27 november 2012
amoreex skrev:
Mack skrev:
amoreex skrev:

Jo verkligen.. tur han är en sån som har liten egen verkstad.. dock är den reggad så är ju ändå inte svart smile

Och sen hade vi turen att han kände en som hade 3 st rasade block stående från en 9-3a.. men det är ju samma motor så han köpte sakerna väldigt billigt smile

Haha..jadu.
Tur i oturen får man då säga.

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
För min del va de lite tur.. så vi svetsa på bröstkåpan.. och när jag sedan gör motorrenovering i skolan som det lär bli som projekt arbete istället för omlackering då jag bytt inriktning..

Så blir det att köpa ny bröstkåa och motorn skall målas om och se ut som ny smile

Forummoderator
26 480 Inlägg
27 november 2012
amoreex skrev:
För min del va de lite tur.. så vi svetsa på bröstkåpan.. och när jag sedan gör motorrenovering i skolan som det lär bli som projekt arbete istället för omlackering då jag bytt inriktning..

Så blir det att köpa ny bröstkåa och motorn skall målas om och se ut som ny smile

Kommer bli toppen det där!

2 712 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Mack skrev:
amoreex skrev:

Kommer bli toppen det där!

Hoppas med det!
för blir det lite motorrenovering så vet man ju att man har en motor som rullar många mil och även tål att mappas wink

589 Inlägg
1 december 2012
trist de där! men får väl försöka se de från den positiva sidan att du får nya saker i biln wink

saab turbo!

Sök