När Volvo-projektet var klart så var vi ganska nöjda. Det är ofta roligt med projekt men det är ju också mycket mer jobb än man trodde innan. När den tidigare mycket vackra prinsessan af Bayern dök upp av en slump vårvintern 2012 så blev det kärlek vid först ögonkastet. Hon stod under en presenning omgiven av flera meter snö på en gård en bit upp i Norrland och att göra en okulär besiktning var inte möjlig utan en rejäl snöskyffel och mycket tålamod. Några veckor gick och våren kom och med den sol och värme. Genom hård bearbetning av snön från dessa element, så tinade "prinsessan" saktliga fram ur sin vinterkokong. Under tiden så hade vi fått ytterligare medlemmar i vår bmw- familj och vi hade inte plats för ytterligare en bil. Prinsessan glömdes bort, men så en höstdag 2012 så dyker en annons upp, jag bestämmer jag mig direkt, prinsessan af Bayern ska bli lika vacker som hon var innan hon ofrivilligt besökte diket 2008, hon lastades på en biltrailer och resan söderut var bara börj
Då var det dax att presentera foton från premiärturen som gjordes i absolut svenskt högsommarväder ...premiärturen gick bra och bilen känns knappt använd, med andra ord en riktigt nöjd ägare till denna smått unika bil. Lite arbete återstår ännu som ni ser och det blir inget mer gjort nu på några veckor då det har blivit dags att bli storstadsbo på riktigt och förmodligen för gott lämna landsbygden.
Lite uppdatering,har pysslat med annat under denna vackra sommarmånad men idag så hämtade jag lite grejor hos Bavaria i Vällingby som ska appliceras i helgen. Hade tänkt ta en andra provtur men huset där vår verkstad finns håller på att få ny dränering
Nya lister till fronten och en monteringsats för denna, fick tag i ventilator som ska sitta bakom kofångaren i bagaget. Tanken är att både framände och bakände ska hinna monteras ihop som det ska med innerskärmar och allt.
Ska ta tag i fönstermekanismen på vänster dörr,den kärvar tror jag och enligt ett flertalet forum är detta inte ovanligt
Är i garaget och jobbar hårt, tidsödande att lägga pussel men så småningom så hamnar alla bitarna på plats och förhoppningsvis fästade med rätt skruvar. ingen brådska som tur är det ska ju vara lite att pyssla med när vinternmörkret så småningom infinner sig också.
En liten uppdatering som handlar om att det inte har hänt något i garaget med projektet på ett tag. Prinssessan af bayern har fått gott sällskap i garaget och lite mer utrymme har också tillskapats i garaget ...ordning och reda är ju alltid rätt.
Julen är bara en armlängd bort :)alla julklappar är snart införskaffade,detta till trots så blev det några timmar i garaget förra helgen.Lite småfix kvar och jag hittade ytterligare några delar från kartongerna som ska sitta på bilen.Efter helgerna så kommer det bli en kraftsamling igen som innebär att det blir flera dagar på rad som kommer att ägnas åt prinsessan.Nya midjelister i M-utförande ska på plats,innerskärmar,ventilator och lite annat smått och gott.
Vill önska alla er som följt projektet eller bara tittat in en riktigt skön jul
Då är det dags för lite uppdatering,det händer inte så mycket med projektet eftersom det är finliret kvar och det är några månader innan sommaren är här. Just nu är jag inne i en intensiv fas av att införskaffa delar och detta har gett bra utdelning den senaste veckan tycker jag. Fyndade lite begagnat i helgen av ytterligare en familj som alla kör Bmw(tack igen Crille).
Fördelen med att köpa orginal m-midjelister är ju att alla clips redan är monterade,det är varken lätt att hitta antalet på Real Oem eller vilka typer av clips det ska vara. Nu börjar inspiration närma sig topplevel och tre dagar på raken kommer att ägnas åt projektet 17-19 jan
Dags för lite uppdatering då efter helgens pyssel,jag lyckades få till det mesta som jag hade planerat fixa, hade glömt att jag inte hade gummitätning till Mtech kjolen och att den ena innerskärmen var i två delar. Det ena motorsportplaketten på midjelisten var också i sämre skick än vad jag trodde. Detta har inneburit att nya beställningar har fått göras hos Bavaria i Vällingby och till en firma i USA. Dessutom hade jag beställt plastpluttar till dörrsidan men dessa hade jag inte fått med i mina fyndlådor. så det arbetet är kvar har jag kvar till nästa mekhelg
Tomt i lådan
Lite bättre med orginalverktygen på plats
Första listen på plats Mtech orginal
Mycket ovanlig utrustning
Nya lampor gjorde susen för funktionen på dimljusen
Lite pryluppdatering, det kom en ny sändning denna vecka så nu börjar det närma sig slutet, kanske är hon klar för att resa till bimmer of sweden i maj
Hade begagnade innerskärmar fram som vid en närmare granskning var både hel och halvtrasiga, det blir superfräscht med nya
Nytt och fint direkt från Bayern,sällsynta utrustningsdetaljer är inte bara en ögonfröjd de kostar också
Hittade också en ny dörrnäsa,brytaren som styr sidorutans funktion var lite sliten(typiskt fel) så det fick bli en ny till prinsessan
Ännu en klenod,fanns en i hela sverige nu är den min,tillverkas inte längre.
Mm...tänkte bli klar innan sommaren:) Ja det är ett av orginalmonterade guldkorn på denna bil , tack för det ,som sagt det vore roligt att kunna åka till BOS, ska jobba lite till på den bara
..he he...tack för det Phiim....jag har som sagt hög ambition med projektet(liksom allt annat jag tar mig an) så den blir ganska nära nyskick när den är klar och ännu en klassisk BMW på svenska sommarvägar
phiiim skrev: Bilen ser ut som ny, är det första bilderna sen den lämnade produktionsbandet
Dotzie skrev: Lite fixat idag, var tvungen att ta några utomhusfoton i den snö som föll igår.
Då sitter jag och laddar för ytterligare en mekhelg jäkligt inspirerande med 10 + och total avsaknad av snö i huvudstaden. Jag hoppas att jag hinner en hel del, ska försöka montera handtag, helt nya innerskärrmar fram,ny vxl-spaksknopp med med det sällsynta och orginalmonterade skylten och lite annat. hoppas jag får möjlighet till vårens första tur
Då är det inte långt kvar till besiktning:) fick dit allt jag hade planerat till denna helg, en lite detalj i sammanhanget att byta dörrhandtag är ingen lek, vill man smaka på en 90-tals konstruktion till fullo så ska man ge sig i kast med detta, här tjänade märkesverkstäderna många sköna kronor:). Helgen bjöd på kallt men torrt väder och det blev provtur med bägge 3:orna.