Projekt Bmw 318 IS Coupe 1995 individual M3 optik

När Volvo-projektet var klart så var vi ganska nöjda. Det är ofta roligt med projekt men det är ju också mycket mer jobb än man trodde innan. När den tidigare mycket vackra prinsessan af Bayern dök upp av en slump vårvintern 2012 så blev det kärlek vid först ögonkastet. Hon stod under en presenning omgiven av flera meter snö på en gård en bit upp i Norrland och att göra en okulär besiktning var inte möjlig utan en rejäl snöskyffel och mycket tålamod. Några veckor gick och våren kom och med den sol och värme. Genom hård bearbetning av snön från dessa element, så tinade "prinsessan" saktliga fram ur sin vinterkokong. Under tiden så hade vi fått ytterligare medlemmar i vår bmw- familj och vi hade inte plats för ytterligare en bil. Prinsessan glömdes bort, men så en höstdag 2012 så dyker en annons upp, jag bestämmer jag mig direkt, prinsessan af Bayern ska bli lika vacker som hon var innan hon ofrivilligt besökte diket 2008, hon lastades på en biltrailer och resan söderut var bara börj
  • 29 Följare
  • 49 587 Visningar
  • Projektet avslutat 27 april 2015
Dotzie
14 mars 2014 · 485 Inlägg

Nix, ska man renovera en klassiker så måste man ju ha bmw-orginaldelar:) ska man snåla får man låta bli att renovera smile


Bmw_NK skrev:
Kul att det inte snålas, utan att du köper det som du inte är nöjd med!!! Exklusivt med motorsporthandtagen!

Mvh NK

Ps BMW Original är alltid bäst!!!

My car Brings Me Women
Dotzie
20 mars 2014 · 485 Inlägg

neutral Det senaste dygnet har varit mer spännande och ovisst än på länge, plötsligt drabbas man av det fasansfulla och förskräckliga. I tisdags så fattade den fastighet där vi har våra bilar och alla andra tillbehör eld, det fortsatte med att hela byggnaden blev helt övertänt och slutade med att den till slut blev helt utbrunnen. Som tur var fanns inga människor i den bostad som ligger ovanpå verkstadslokalerna. Mina medarbetare hann rädda Prinsessan af Bayern genom att köra ut det men storsyster 335 blev kvar i garaget då den är inparkerad för vinterförvaring och inte gick att rulla rakt ut och då jag har nycklarna och befann mig 30 mil därifrån.sad

Många tankar for genom huvudet och jag höll mig uppdaterad hela kvällen fram till dess att jag fick ett foto som visade att hela överbyggnaden brann, då sjönk hoppet till noll och det blev svårt att sova. Att denna fantastiska bil skulle slukas av elden gick inte att förstå sad Igår morse ringer fastighetsägaren och informerar om att de har räddat min bil(storasyster 335) och den har förmodligen inte ens fått några yttre skador smile ett mirakel.big_smile....... innertaket rasade aldrig ner som i utrymmet bredvid, där en annan bil håller på att renoveras men allt ovanför är utbrunnit. Stenen från mitt hjärta försvann och jag ville bara åka upp direkt och köra ut bilen igår, fick ett foto och där står hon som ingenting har hänt, blänkande, inramad av sotsvarta väggar och utbrunna fönster, mirakel.smile.. Jag fick dock inte åka upp igår och ta ut den eftersom det finns en rasrisk och Polisen ska göra en brottsplatsundersökning.

Ibland är livet ändå  så förjävla underbart smile



PS (kanske sparar jag traversbalken som håller upp underdelen av våning tvåtongue) DS

Här börjar det hetta till kan man säga
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-a3faaba98abf56123a254a76c945e941_tn.jpg

Hetare och hetare
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-9e7c5b484d311812924a3df8e1868fff_tn.jpg

Killen i garaget bredvid( 4 m bredvid min bil)Vi sörjer med Lasse och hans fina Fordprojekt
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-db566ff90b13f6ceae79ad0c02b3122c_tn.jpg

En Bmw klarar allt motstånd big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-2dfb743b1e8402cdc13ea0ea48a11088_tn.jpg

Grillfesten är över och hela övre delen helt utbrunnen sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-b80f3ea82520c69471a6b3573304c0f7_tn.jpg

Senast redigerat av Dotzie (23 mars 2014)

My car Brings Me Women
phiiim
20 mars 2014 · 116 Inlägg

När jag började läsa detta så trodde jag att 2st fina bilar var borta från denna värld sad
Men som tur nog så verkar dom vara oskadda. Bara inte storasystern blivit rökskadad kan
vara svårt att sanera bort röklukt och hoppas du har något annat bra ställe att förvara pärlorna tills vintern är över.

Lider med dig, Hoppas allt löser sig till det bästa av denna tråkiga händelse

BMW 135i (2008)
BMW 325 (2005)
BMW 116i (2015)
Dotzie
21 mars 2014 · 485 Inlägg

Tack Phiim, tro det eller ej med röklukten var obefintlig i stora syster, ska lämna in den på ozonbehandling för säkerhets skull. Inga övriga skador eller vad jag kunde se efter min första besikting i igår kväll. Jag lägger upp foton här under helgen som visar miraklet.

phiiim skrev:
När jag började läsa detta så trodde jag att 2st fina bilar var borta från denna värld sad
Men som tur nog så verkar dom vara oskadda. Bara inte storasystern blivit rökskadad kan
vara svårt att sanera bort röklukt och hoppas du har något annat bra ställe att förvara pärlorna tills vintern är över.

Lider med dig, Hoppas allt löser sig till det bästa av denna tråkiga händelse

My car Brings Me Women
Dotzie
3 april 2014 · 485 Inlägg

smile Då börjar livet återgå till en mer hanterlig nivå, jag måste säga att jag haft fantastiskt tur för att ha haft sådan jävla otur:D. Stort tack och guldstjärna till Patrik och Tord som blixtsnabbt efter förfrågan lät mig ställa in bilarna i deras lokaler (händer bara i Hälsingland). Nu har vi flyttat Princess af bayern till ett kallgarage där hon ska färdigställas. Storasyster har nu röksaneras och tyvärr så hade även lacken påverkas av värmen(konstigt annars) och ett klarlackssläpp i storlek av en femkrona blev resultatet på höger bakskärm efter lackbehandlingen. En repa hade också uppstått på främre kofångaren samt att den lilla plastluckan som täcker hålet för dragöglan hade försvunnit. Så stora syster går in på dellackering inom några dagar och sedan ska väl denna historia vara historia. smile nu är jag helt inspirerad av att slutföra projektet, besikta och ta en första laglig åktur på en vårvarm torr asfalt med prinsessan af Bayern. smile

My car Brings Me Women
Dotzie
7 maj 2014 · 485 Inlägg

smile dags för en liten uppdatering, som ni märker blir de allt färre sådana ju längre projektet fortskrider. Jag har i allafall gjort en insats i helgen också och nu är det bara framvagnsinställning och besiktning kvar. Princess af bayern kommer efter det att vara till till salu, så om någon är sugen att förvalta och förädla henne ytterligare så skicka gärna ett PM. Detta är ju en blivande klassiker på E 36 karossen så jag antar att värdet kommer att öka med tiden. I mitten av Maj så ska jag kika på ett kommande objekt, en betydligt äldre bil men även den en klassiker.

Senast redigerat av Dotzie (16 maj 2014)

My car Brings Me Women
Dotzie
12 maj 2014 · 485 Inlägg

Då är besiktningstid bokad och under förutsättning att en framvagsinställning kan görs så ska Prinsessan in på sin första besiktning sedan 2008, det blir spännande,jag vet att det inte kommer att bli blankt papper eftersom jag inte har hunnit fixat allt men det känns viktigt att börja köra med så fort som möjligt.smile

My car Brings Me Women
Dotzie
14 maj 2014 · 485 Inlägg

Besiktat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-dc355c0d982ad230364131f3ffea83be_tn.jpg

My car Brings Me Women
Dotzie
16 maj 2014 · 485 Inlägg

smile besiktad var det då och en rejäl provkörning på 30 mil till huvudstaden, resan gick hur bra som helst. Igår monterade vi nya huven och det blev riktigt bra, ikväll fortsätter vi att jobba lite till och sedan blir det nog sol,malt och kött i typ 48 timmar( inte konstant men sporadiskt efter behov) Kommar att lägga upp prinssessan som en egen bil helgen efter att ha tvätta och fotat lite nya schyssta bilder:cool: Möjligen så hinner vi klart och då får hon kanske komma till BOS om någon av mina medhjälpare ska dit, själv åker jag förmodligen till Ferrarins hemland och därmed pasta big_smile

My car Brings Me Women
Dotzie
16 maj 2014 · 485 Inlägg

Då mina vänner så är resan slut, åtminstone den dokumentation som gjorts här smile nu har jag lagt upp prinsessan som en egen bil men färska bilder. Rösta gärna och jag kommer att uppdatera med fler fina foton framöver, möjligen kommer hon ner till BOS nästa helg.´Tack till alla som varit in och kollat och det är inte omöjligt att det blir fler projekt i framtiden.

Trevlig bilsommar cool

My car Brings Me Women
Dotzie
8 juni 2014 · 485 Inlägg

smile Nu har jag haft uppe projektet som egen bil i någon vecka,kollar antal omdömen idag och ingen har lagt in ett enda smile...så mina projektföljare(och andra) passa på att lägg en femma innan bilen är såld smile

Senast redigerat av Dotzie (8 juni 2014)

My car Brings Me Women
Dotzie
30 juni 2014 · 485 Inlägg

Illaluktande AC är inget vidare.sad man blir också förkyld av dessa bakterier(inte kylan som jag trodde) har hittat lösningen nu tror jag, så nu ska det inte bara blåsa kalla vindar i prinsessan, utan också fräscha. På fredag blir det att byta vindruta och snart är hon till salu.big_smile ni måste rösta bättre och mer he he


https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-371c150616a24d83aeee86265f13acc8_tn.jpg

Senast redigerat av Dotzie (2 juli 2014)

My car Brings Me Women
Dotzie
2 juli 2014 · 485 Inlägg

Tack till Wynns, en behandling och 10 min senare luktar det gott när man startar AC, man kan verkligen säga att det var en kur värd pengarna. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-371c150616a24d83aeee86265f13acc8_tn.jpg

My car Brings Me Women
Dotzie
11 juli 2014 · 485 Inlägg

Då var vindrutan bytt mot en ny och fin smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-4e4ba923cb48d2155765fa9f70faec3e_tn.jpg

My car Brings Me Women
Dotzie
20 juli 2014 · 485 Inlägg

Princess af Bayern blev stulen i natt 20 Juli ,en stor personlig förlust för mig sad, som ni alla vet är bilen unik med sin speciella utrustning och sitt enormt fina skick, tacksam om ni alla som läser detta hör av er om ni ser bilen eller om dess unika delar säljs på något annonsforum. Bilen stod utanför vår bostad i Nockebyhov, Bromma ,Västerort.

Bmw 318 IS Avus Edition regnr AEH 773


HITTELÖN!!!!
Jag har investerat mer tid och pengar än vad ett försäkringsbolag betalar för denna utifrån sina listor.

Senast redigerat av Dotzie (20 juli 2014)

My car Brings Me Women
Dotzie
27 juli 2014 · 485 Inlägg

Mina vänner smile jag hittade Princess af bayern till synes oskadad förutom det brutna låset,hon stod snyggt parkerad på en gata 2 km från där hon stals. Jag såg henne av en slump när jag åkte till mitt garage, märklig känsla att bara hitta henne helt oskadad och i närheten där man bor. Jag är i allafall riktigt lycklig över detta faktum. lol

My car Brings Me Women
Rquired Allmänt envis
28 juli 2014 · 12 512 Inlägg

Gratulerar! Det är en lustig historia och man kan förmodligen fundera länge över vem som stal bilen och varför utan att komma någonstans men det viktiga är att ditt hårda arbete inte var förgäves.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Dotzie
28 juli 2014 · 485 Inlägg

Tack, Ja verkligen märkligt och enligt Polisen är detta ganska vanligt eller deras erfarenhet när det gäller bilstölder,precis,det känns riktigt bra smile

Rquired skrev:
Gratulerar! Det är en lustig historia och man kan förmodligen fundera länge över vem som stal bilen och varför utan att komma någonstans men det viktiga är att ditt hårda arbete inte var förgäves.

My car Brings Me Women
phiiim
10 augusti 2014 · 116 Inlägg

Oj här händer grejer...Vilken tur att du hittade bilen iallafall.
Men vem tar en bil och bara åker 2km...Fick dom soppatorsk? smile

BMW 116i (2015)
BMW 135i (2008)
BMW 325 (2005)
Dotzie
10 augusti 2014 · 485 Inlägg

smile...ja det var tur....precis...det är ju frågan, nedå han hade kunnat åkt mycket längre,det är verkligen i mysterium roll

phiiim skrev:
Oj här händer grejer...Vilken tur att du hittade bilen iallafall.
Men vem tar en bil och bara åker 2km...Fick dom soppatorsk? smile

My car Brings Me Women
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang