3100
Sök

Får inte i växlarna på SAAB 9-3 aero?!

10 Inlägg
15 september 2012
#21
för jag vet inte hur man skapar en

78 Inlägg
16 september 2012
#22
Wistroem skrev:
Får hoppas på de bästa, han ska kollla vad det är först och främst! Tack du, jo de vet jag ju:)! Såg att låda o de gett upp på din hmm

Nah lite för mkt malla i motorn för drivaxlarna som ja vred av som hoppa in o slog sönder huset bara lådan i sig klara sig men måste byta hus som sagt smile


78 Inlägg
16 september 2012
#23
Melin82 skrev:
Chaoticc skrev:
Ja slaven suger totalt o byta på 900/93 iaf...Men ptja behöver du hjälp så finns vi saabgalningar i tornby wink

900 har vajer och inte hydralkoppling.
Problemet ligger inte i själva lamellen eller tryckplattan utan mest troligt i primär eller slavcylinder.
Kan man inte koppla ur blir det jävligt att få i växlarna, det man kan göra är att lägga i ettan och starta motorn med växel i så kan man köra runt men inte koppla ur. Växla går med lite tålamod.
Vanligast är att slaven går nere i växellådan, så kolla i luftningshålet ovanpå lådan ner på slaven och se om den läckt. Prova och se vad som händer när man trycker ner kopplingspedalen, funkar det ska slaven trycka ihop tryckplattan. Och till skillnad mot tidigare inlägg så har man alltid drivning på en manuell låda när kopplingen är uppe, lite meningen med att kunna frikoppla.

Beror ju lite på årsmodell osv , sen så bygger de flesta om till hydralkoppling.


21 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#24
Vill bara informera att de var tryckplattan som var sönder! Men han bytte även slaven och kopplingen så allt är nytt och fräscht:)!

Dåliga damer är inte de sämsta!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 september 2012
#25
åfan, bra att du sa vad som var fel! big_smile


1 Inlägg
2 september 2021
#26
Melin82 skrev:
Chaoticc skrev:
Ja slaven suger totalt o byta på 900/93 iaf...Men ptja behöver du hjälp så finns vi saabgalningar i tornby wink

900 har vajer och inte hydralkoppling.
Problemet ligger inte i själva lamellen eller tryckplattan utan mest troligt i primär eller slavcylinder.
Kan man inte koppla ur blir det jävligt att få i växlarna, det man kan göra är att lägga i ettan och starta motorn med växel i så kan man köra runt men inte koppla ur. Växla går med lite tålamod.
Vanligast är att slaven går nere i växellådan, så kolla i luftningshålet ovanpå lådan ner på slaven och se om den läckt. Prova och se vad som händer när man trycker ner kopplingspedalen, funkar det ska slaven trycka ihop tryckplattan. Och till skillnad mot tidigare inlägg så har man alltid drivning på en manuell låda när kopplingen är uppe, lite meningen med att kunna frikoppla.

Kan vara så att vissa 900 har det ja men min gamla t16 (85a) hade då vackert hydralisk

4 565 Inlägg
2 september 2021
#27
Tråden är 9 år gammal,


Sök