Volvo 740 GL -88, Hackar till och dör ibland.

AlBoner
3 september 2012 · 60 Inlägg

Min 740 beter sig en aning skumt. När man kör så kan den ibland hacka till riktigt rejält, ungefär så att man tror motorn stannat. Ibland gör den även det också, och då blir den svårstartad i 5 minuter och sedan går den igång igen utan problem. "Hackandet" är inte ofta, utan det kommer efter några mils körning varje gång.
Märkte dessutom att när den bara hackar till och inte dör, så får varvmätaren spel och går först ner på noll, sen upp till 5-6rpm och sen återgår den till det normala.

Kan det vara bränslereläet ev. bränslepumpen som håller på att ge med sig eller kan det vara något annat som spökar?

risodlarn
3 september 2012 · 577 Inlägg

Testa en annan vevaxelgivare. Sitter bakom motorn uppe på växellådan eller vad man ska säga.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
AlBoner
3 september 2012 · 60 Inlägg

Okej, ska pröva det. Men vad exakt är det vevaxelgivarn gör?

Ravi Tekniker
3 september 2012 · 624 Inlägg

Den säger till när motorn är i rätt tändläge

risodlarn
3 september 2012 · 577 Inlägg

Vevaxelgivaren ger styrboxen information om vevaxelns position. Signalen är
avgörande för att styrboxen skall kunna styra motorn.
Vevaxelgivaren skall läsa motorns position från ett pulshjul med ”tänder” och ”gap”. Med
hjälp av signalen kan styrboxen styra tidpunkterna för bränsleinsprutning,
tändning med mera mycket exakt.

, då bilen fungerar så är den nog bara skitig. om det nu orsakar problemet.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Ravi Tekniker
3 september 2012 · 624 Inlägg

risodlarn skrev:
Vevaxelgivaren ger styrboxen information om vevaxelns position. Signalen är
avgörande för att styrboxen skall kunna styra motorn.
Vevaxelgivaren skall läsa motorns position från ett pulshjul med ”tänder” och ”gap”. Med
hjälp av signalen kan styrboxen styra tidpunkterna för bränsleinsprutning,
tändning med mera mycket exakt.

, då bilen fungerar så är den nog bara skitig. om det nu orsakar problemet.

smilesmilesmilesmilesmilesmile

Henkix
3 september 2012 · 6 737 Inlägg

vad har du för motor? vad är det för årsmodell? För den där givarn kan sitta på 2 olika ställen beroende på årsmodell tongue Vet du vad du har för insprutsystem? lh 2,2 eller lh 2,4?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
risodlarn
3 september 2012 · 577 Inlägg

Henkix skrev:
vad har du för motor? vad är det för årsmodell? För den där givarn kan sitta på 2 olika ställen beroende på årsmodell tongue Vet du vad du har för insprutsystem? lh 2,2 eller lh 2,4?

rubriken...

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Henkix
3 september 2012 · 6 737 Inlägg

risodlarn skrev:

Henkix skrev:
vad har du för motor? vad är det för årsmodell? För den där givarn kan sitta på 2 olika ställen beroende på årsmodell tongue Vet du vad du har för insprutsystem? lh 2,2 eller lh 2,4?

rubriken...

hehe oj då tongue förlåt missade det wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
risodlarn
3 september 2012 · 577 Inlägg

Henkix skrev:

risodlarn skrev:

Henkix skrev:
vad har du för motor? vad är det för årsmodell? För den där givarn kan sitta på 2 olika ställen beroende på årsmodell tongue Vet du vad du har för insprutsystem? lh 2,2 eller lh 2,4?

rubriken...

hehe oj då tongue förlåt missade det wink

det må väll va hänt wink

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
AlBoner
3 september 2012 · 60 Inlägg

Ok. Ja men då prövar jag med en annan vevaxelgivare då och får se om det blir någon skillnad. Det är ju segt att det är så olika när den börjar hacka och rycka, man kan ju få köra ett bra tag för att det ska inträffa. Men det är väl bara att se om det är kvar eller om det försvinner. TY!

GR8
3 september 2012 · 9 Inlägg

Hade samma problem på min 740, då bytte jag relät som sitter
På expansionskärlet. Den styr insprutarna, kolla hur den ser ut, ifall det har oxiderat eller att lödningarna ser bra ut.

AlBoner
24 september 2012 · 60 Inlägg

Gör ett försök i att återuppliva tråden. Då ekonomin har tjärvat lite så har jag inte hunnit testa någon annan vevaxelgivare. Till saken hör dock att bilen inom loppet av 1 timme stannade till 4 gånger. De första 3 gångerna gick den igång efter ett tag men 4e gången gick den inte igång. Motorn går runt på startmotorn men den vägrar starta. Först tänkte jag kanske att det var bränslepumpen. Skruvade av bägge bränsleledningarna vid insprutarna och där kom det soppa. Då jag för tillfället inte har någonstans inomhus att hålla till och då det är rätt mörkt så ville jag inte börja på att skruva ur spridarna. Men stiften är torra. Det borde dom väl ändå inte vara om insprutarna skickar soppa? Tänkte jag ska byta reläet på expansionskärlet och se ifall det blir någon skillnad. Men tänkte om någon har några andra idéer utifall att detta inte skulle fungera?

Eric91
24 september 2012 · 337 Inlägg

Det kan vara kolen i bilen stämmer bra överens med "symtomen" du beskriver smile. Kan också vara generatorn eller bränslefiltret.

AlBoner
24 september 2012 · 60 Inlägg

Bytte reläet på expansionskärlet nyss och bilen startade direkt smile Har dock inte provkört den någon längre sträcka så återstår att se om rycken återkommer. Men tänkte på det, jag hade visserligen bara bilen i en dag innan jag skickade ner baslådan och stereo. Men kan det vara något jag missat där som kan få den att agera på samma vis?
Eric91: Ah, ska kolla över lite mer saker bara för säkerhetens skull smile

Eric91
28 september 2012 · 337 Inlägg

AlBoner skrev:
Bytte reläet på expansionskärlet nyss och bilen startade direkt smile Har dock inte provkört den någon längre sträcka så återstår att se om rycken återkommer. Men tänkte på det, jag hade visserligen bara bilen i en dag innan jag skickade ner baslådan och stereo. Men kan det vara något jag missat där som kan få den att agera på samma vis?
Eric91: Ah, ska kolla över lite mer saker bara för säkerhetens skull smile

Gört! hoppas att den funkar som den ska smile

AlBoner
30 oktober 2012 · 60 Inlägg

Nu försöker jag återuppliva mitt problem här. Bytte reläet på expansionskärlet och bilen startade, gick som vanligt några mil och började hoppa och rycka som en tok igen och tvärdog. Så bytte jag bränslepumpsrelät och det gjorde inte heller någon skillnad. Var till en volvo-verkstad idag och de sa att jag skulle byta hallgivaren. Så införskaffa en sådan har jag nu gjort. Frågan är då vart min hallgivare sitter? Vissa säger att den sitter mellan växellåda och motor, andra att den sitter i fördelaren, beroende på årsmod etc. Så, jag har ingen koll på om jag har L.H 2.2 eller 2.4, men jag vet att jag årsmodellen är -88 och att det är en b230F.

Vore väldigt gött och veta vart jag ska börja leta tongue

Henkix
30 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

AlBoner skrev:
Nu försöker jag återuppliva mitt problem här. Bytte reläet på expansionskärlet och bilen startade, gick som vanligt några mil och började hoppa och rycka som en tok igen och tvärdog. Så bytte jag bränslepumpsrelät och det gjorde inte heller någon skillnad. Var till en volvo-verkstad idag och de sa att jag skulle byta hallgivaren. Så införskaffa en sådan har jag nu gjort. Frågan är då vart min hallgivare sitter? Vissa säger att den sitter mellan växellåda och motor, andra att den sitter i fördelaren, beroende på årsmod etc. Så, jag har ingen koll på om jag har L.H 2.2 eller 2.4, men jag vet att jag årsmodellen är -88 och att det är en b230F.

Vore väldigt gött och veta vart jag ska börja leta tongue

Finns ett väldigt enkelt sätt o kolla om du har lh 2,2 eller 2,4. Kolla vad det är för färg på spridarna wink Är dom svarta har du lh 2,2 o då har du en hallgivare som sitter bakom fördelaren. Har du gula spridare så har du lh 2,4 och då har du en vevaxelgivare och då sitter dem mellan motor och växellåda tongue Återkom gärna med svar smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
AlBoner
30 oktober 2012 · 60 Inlägg

Henkix skrev:

AlBoner skrev:
Nu försöker jag återuppliva mitt problem här. Bytte reläet på expansionskärlet och bilen startade, gick som vanligt några mil och började hoppa och rycka som en tok igen och tvärdog. Så bytte jag bränslepumpsrelät och det gjorde inte heller någon skillnad. Var till en volvo-verkstad idag och de sa att jag skulle byta hallgivaren. Så införskaffa en sådan har jag nu gjort. Frågan är då vart min hallgivare sitter? Vissa säger att den sitter mellan växellåda och motor, andra att den sitter i fördelaren, beroende på årsmod etc. Så, jag har ingen koll på om jag har L.H 2.2 eller 2.4, men jag vet att jag årsmodellen är -88 och att det är en b230F.

Vore väldigt gött och veta vart jag ska börja leta tongue

Finns ett väldigt enkelt sätt o kolla om du har lh 2,2 eller 2,4. Kolla vad det är för färg på spridarna wink Är dom svarta har du lh 2,2 o då har du en hallgivare som sitter bakom fördelaren. Har du gula spridare så har du lh 2,4 och då har du en vevaxelgivare och då sitter dem mellan motor och växellåda tongue Återkom gärna med svar smile

Jäklar vad lättsamt det blev helt plötsligt! big_smile Ska återkomma då jag kollat upp & bytt smile

Henkix
30 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

AlBoner skrev:

Henkix skrev:

AlBoner skrev:
Nu försöker jag återuppliva mitt problem här. Bytte reläet på expansionskärlet och bilen startade, gick som vanligt några mil och började hoppa och rycka som en tok igen och tvärdog. Så bytte jag bränslepumpsrelät och det gjorde inte heller någon skillnad. Var till en volvo-verkstad idag och de sa att jag skulle byta hallgivaren. Så införskaffa en sådan har jag nu gjort. Frågan är då vart min hallgivare sitter? Vissa säger att den sitter mellan växellåda och motor, andra att den sitter i fördelaren, beroende på årsmod etc. Så, jag har ingen koll på om jag har L.H 2.2 eller 2.4, men jag vet att jag årsmodellen är -88 och att det är en b230F.

Vore väldigt gött och veta vart jag ska börja leta tongue

Finns ett väldigt enkelt sätt o kolla om du har lh 2,2 eller 2,4. Kolla vad det är för färg på spridarna wink Är dom svarta har du lh 2,2 o då har du en hallgivare som sitter bakom fördelaren. Har du gula spridare så har du lh 2,4 och då har du en vevaxelgivare och då sitter dem mellan motor och växellåda tongue Återkom gärna med svar smile

Jäklar vad lättsamt det blev helt plötsligt! big_smile Ska återkomma då jag kollat upp & bytt smile

jajjamään låter fin fint de tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang