6800
Sök

Luftmotstånd clean vs diry

Bike
8 september 2012
Trådstartare
För er som sett programmet  Mythbusters  avsnitt  Clean vs dirty car
så enligt dom fick dom bättre bränsleförbrukning med en smutsig bil som var formad som en golfboll

Nu kan vi diskutera om man vill tro på detta eller inte
Men för oss vanliga

Tror ni det gör någon skillnad på små smutsig bil
mot en tvättad nyvaxad bil som är super hal.

även om vi bara räknar 1dl på en full tank

Tror ni det där lilla kan göra något

Better than God \o/
1 886 Inlägg
8 september 2012
Bättre bränsleförbrukning? Tror det är totalt skit samma, fullgasväxlingarna och omkörningarna spelar nog större roll. Tvättar dessutom bilen varannan dag.  ;-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Muttley
8 september 2012
Trådstartare
Tror de är en väldigt marginell skillnad på en vanlig bil. Men F1 bilar är väl rätt hala på plastdetaljerna ? Tror de gör mer skillnad för de.

Men hur skulle bilen dra mindre om den är smutsig ? Om de är mer luftmotstånd så blir de ju automatiskt att den måste jobba mer.
Jämför typ en låda (740) med en "sportbil" celica typ.

466 Inlägg
8 september 2012
Lite allmänt skitig tror jag det gör noll skillnad eller kanske en 0.001 skillnad.
Men en bil som är grovt skitig, smått igensatt kylare, skitigt i motorutrymmet och en dåligt skött motor (dvs skitigt i motorn) Så tror jag det är en jäklans skillnad smile 

Som min bil en volvo 855 årsmodell 95 med lite över 42 tusen mil på mätaren, så gör det en jäklans skillnad bara när man gör olja/filter byte ^^

5 168 Inlägg
8 september 2012
tok skitig bil borde ha mindre luftmotstånd tror jag. groparna mellan smutsen kommer att funka som groparna på en golfboll men om det ens är mät/märkbart vettefan. men en golfboll har mindre luftmotstånd än en likvärdig slät boll. har något att göra med att det blir turbulens i groparna vilket gör att luftströmmen hamnar längre från ytan den paserar. tror luften har svårare att lossna från ytan ju slätare den är. en slät golfboll flyger tydligen hälften så långt som en gropig:-) men på en bil vettefan om det gör skillnad om gropparna sitter mellan tex dammkorn och flugor. fast å andra sidan är ju ytan ganska stor...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök