EU vill skapa lagar som indirekt kommer höja dieselpriset. Är det dags att vi tar upp handen ur fickan och gör något?

PhR34k
9 september 2012 · 164 Inlägg

Man blir så jävla trött på politiker. De har ingen aning om hur det är att leva i verkligheten. De lever i en bubbla och ser inget.
Jag tycker man borde införa ett krav på politiker i landet att de max får vara i riksdan i en period alltså 4 år max 8 år sedan måste dom ut och skaffa sig ett riktigt jobb, typ lärare, taxi, lastbilsförare, hantverkare osv.
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan. De åker ju taxi eller så kör säpo runt dem hela dagarna och kostar ännu mera pengar, flyger dom så är det ju inte med Ryan Air heller.
Med detta vill jag säga att då kanske dom skulle inse att bränslepriserna är ju helt absurda. Dom höjer priserna på bränslet för att "folk inte ska köra så mycket bil" men ge oss ett annat alternativ då! De börjar sälja etanol men det är ju lika dyrt att köra som bensin för fan, el bilar har börjat komma men de är fortfarande för dyra och kan tänka mig att när de börjat bli billigare så kommer dom införa nån speciell skatt på elbilar för de måste ju få in pengar som de inte längre får in på bränsleskatten.
Jag tycker att de ska införa gratis kollektivtrafik speciellt i stor städerna som Sthlm, Göteborg och Skåne där det knappt finns anledning till att köra bil till jobbet (obs, jag menar inte folk som måste ha bil till yrket som taxi, lastbil, hantverkare (finns hantverkare som inte behöver bil heller bla. på stora bygge) osv.) Och sedan tycker jag man ska sätta tullar för in och utfart som man har i Sthlm och det ska kosta 100kr enkel resa. För faktis har man gratis kollektivtrafik i tex sthlm finns det ingen anledning till att använda bilen i stan.
Just nu misstänker man att plankandet i sthlm kostar ca 270milj kr om året men de lägger lika mycket på att försöka förhindra det, såg siffror på detta i senaste Metro. kommer inte ihåg exakta siffror men de var ca 100milj på spärrar, 70milj för underhåll och sedan 100milj till för löner osv.
Detta är några synpunkter jag har.

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
caromania Forummoderator
9 september 2012 · 9 296 Inlägg

Näringslivets löner i topparna pressar tyvärr upp politikernas löner. En rimlig åtgärd vore däremot att höja avdraget från 18.50. Det har mer eller mindre stått still i 15 år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Wicca
9 september 2012 · 886 Inlägg

PhR34k skrev:
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan.

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

Senast redigerat av Wicca (9 september 2012)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
PhR34k
9 september 2012 · 164 Inlägg

Wicca skrev:

PhR34k skrev:
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan.

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

Ja visst tjänar de 57000 men de kan ha flera poster i riksdan, det är inte ovanligt att dom tjänar över 100.000kr i mån. Sen tjänar inte Reinfelt 57000kr.

Jo men säg att elbilen blir billig och folk börjar köpa dessa och ladda hemma. För det första kommer el efterfrågan skjuta i höjden och Sverige kommer bli tvungna att importera el från tex Polen som fortfarande tror på Kolkraftverk men säg att de importerar miljövänlig el så måste dom ändå höja priset på elen.
Och om folk slutar använda bensin/diesel vart ska då staten få sina skatte pengar från som de för tillfället får från bränslet? Jo dom kommer höja skatten på elen istället.
Svenson kommer alltid bli royal fucked.

Jag gav dig siffror på vad allt skit kring kollektivtrafiken kostar, dessutom får man ha i åtanke att folk skulle använda bilen mindre och då skulle vägar inte behöva repareras så mycket, mindre trafik olyckor osv osv osv.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Wicca
9 september 2012 · 886 Inlägg

PhR34k skrev:
Ja visst tjänar de 57000 men de kan ha flera poster i riksdan, det är inte ovanligt att dom tjänar över 100.000kr i mån. Sen tjänar inte Reinfelt 57000kr.

Jo men säg att elbilen blir billig och folk börjar köpa dessa och ladda hemma. För det första kommer el efterfrågan skjuta i höjden och Sverige kommer bli tvungna att importera el från tex Polen som fortfarande tror på Kolkraftverk men säg att de importerar miljövänlig el så måste dom ändå höja priset på elen.
Och om folk slutar använda bensin/diesel vart ska då staten få sina skatte pengar från som de för tillfället får från bränslet? Jo dom kommer höja skatten på elen istället.
Svenson kommer alltid bli royal fucked.

Jag gav dig siffror på vad allt skit kring kollektivtrafiken kostar, dessutom får man ha i åtanke att folk skulle använda bilen mindre och då skulle vägar inte behöva repareras så mycket, mindre trafik olyckor osv osv osv.

Jovisst är det så att vissa har flera uppdrag osv, men tycker du inte att de människor som ytterst är ansvariga för att styra vårt land är värda mycket pengar? Ett heltidsjobb(24/7) som gör dem till offentliga personer och innebär ett ansvar för Sverige som nation. Dock gillar jag ditt förslag om att inte låta dem sitta hur länge som helst.

Nej, elefterfrågan kommer inte skjuta i höjden, nu hittar jag inte de rapporterna som gjorts om det men faktum är att det skulle vara ganska marginellt och framför allt skulle den ökade efterfrågan vara på natten då den annars är väldigt låg.

Ja, du har rätt, staten(alltså vi medborgare) behöver skatt för att finansiera vår välfärd(skola, polis, sjukvård m.m.), och skulle inkomsterna från bensin/diesel sjunka drastiskt skulle det självklart behövas något annat för att täcka upp. Däremot är inkomsten från drivmedel relativt liten jämfört med den största posten som är skatt på arbete.

Nej, vägkostnaden skulle självklart sjunka, men kollektivtrafikkostnaden skulle öka, man skulle behöva bygga ut osv. Kostnaden för svensson skulle inte bli lägre direkt på det stora hela.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Dirtymike
9 september 2012 · 1 532 Inlägg

El bil = skit bil...... jippie nä jag tog mig ju ialla fall 7-9 mil innan batteriet var dött o sen kostar skiten ca 290000kr. Eller nee jag ska nog köpa en Tesla= det största skämtet i bilväg 900000kr för nåt som man kan åka 5mil med hahaha jag dör.
Eller kanske Volvo C30 300000kr sen får man hyra batteriet för typ 200kr dygn.

Jeep J20 (1978)
PhR34k
9 september 2012 · 164 Inlägg

Wicca skrev:

PhR34k skrev:
Ja visst tjänar de 57000 men de kan ha flera poster i riksdan, det är inte ovanligt att dom tjänar över 100.000kr i mån. Sen tjänar inte Reinfelt 57000kr.

Jo men säg att elbilen blir billig och folk börjar köpa dessa och ladda hemma. För det första kommer el efterfrågan skjuta i höjden och Sverige kommer bli tvungna att importera el från tex Polen som fortfarande tror på Kolkraftverk men säg att de importerar miljövänlig el så måste dom ändå höja priset på elen.
Och om folk slutar använda bensin/diesel vart ska då staten få sina skatte pengar från som de för tillfället får från bränslet? Jo dom kommer höja skatten på elen istället.
Svenson kommer alltid bli royal fucked.

Jag gav dig siffror på vad allt skit kring kollektivtrafiken kostar, dessutom får man ha i åtanke att folk skulle använda bilen mindre och då skulle vägar inte behöva repareras så mycket, mindre trafik olyckor osv osv osv.

Jovisst är det så att vissa har flera uppdrag osv, men tycker du inte att de människor som ytterst är ansvariga för att styra vårt land är värda mycket pengar? Ett heltidsjobb(24/7) som gör dem till offentliga personer och innebär ett ansvar för Sverige som nation. Dock gillar jag ditt förslag om att inte låta dem sitta hur länge som helst.

Nej, elefterfrågan kommer inte skjuta i höjden, nu hittar jag inte de rapporterna som gjorts om det men faktum är att det skulle vara ganska marginellt och framför allt skulle den ökade efterfrågan vara på natten då den annars är väldigt låg.

Ja, du har rätt, staten(alltså vi medborgare) behöver skatt för att finansiera vår välfärd(skola, polis, sjukvård m.m.), och skulle inkomsterna från bensin/diesel sjunka drastiskt skulle det självklart behövas något annat för att täcka upp. Däremot är inkomsten från drivmedel relativt liten jämfört med den största posten som är skatt på arbete.

Nej, vägkostnaden skulle självklart sjunka, men kollektivtrafikkostnaden skulle öka, man skulle behöva bygga ut osv. Kostnaden för svensson skulle inte bli lägre direkt på det stora hela.

Jag tycker det förtjänar en bra lön men ansvar? Vad för ansvar? Skulle nåt hända skulle dom ha ryggarna fria ändå. Händer ju skit hela tiden och jag ser aldrig nån politiker åka fast? Sitta i fängelse? Jag tycker de förtjänar en bra lön pga de jobbar som du säger 24/7 men inte över 60.000kr/mån

Ang. efterfrågan så skulle jag gärna vilja se källan på det för jag har svårt att tro att om säg 30% av sveriges invånare skulle gå över till elbilar att elbilar skulle orsaka stor efter frågan på el? Folk skulle inte bara ladda bilen på kvällen, det är dygnet runt bilar skulle stå på laddning. Men om du visar mig en källa som kan få mig att förstå så..

Visst är skatten för arbete störst men jag tror bränsleskatten inte är att leka med heller på nåt sätt måste dom få dessa pengar.
Dessutom skulle ju folk börja åka mera bil om man kom med en elbil som klarade 50-60mil på ren el och detta skulle orsaka ännu mera trafik olyckor, vägreparationer, trafikkaos osv.
Jag säger igen att man kan inte höja priset på bränslet utan att ge folket ett annat alternativ. Därför är jag för gratis kollektivtrafik och visst bor man i ett mindre samhälle så har man kanske inte bra kollektivtrafik men då har ju efterfrågan för bränsle sjunkit och då kan dom betala för bensin eller diesel mycket billigare.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Wicca
9 september 2012 · 886 Inlägg

Dirtymike skrev:
El bil = skit bil...... jippie nä jag tog mig ju ialla fall 7-9 mil innan batteriet var dött o sen kostar skiten ca 290000kr. Eller nee jag ska nog köpa en Tesla= det största skämtet i bilväg 900000kr för nåt som man kan åka 5mil med hahaha jag dör.
Eller kanske Volvo C30 300000kr sen får man hyra batteriet för typ 200kr dygn.

Japp, elbilar är skitbilar idag, precis som platt-tv-apparaterna var i början. Det löser sig ska du se!

Provkörde en Nissan Leaf i veckan, plastig inredning, ful, liten, svindyr... Visst bor man så man inte behöver åka mer än 10 mil om dagen så funkar det väl men elbilen är inte redo för storskalighet, än.

PhR34k skrev:
Jag tycker det förtjänar en bra lön men ansvar? Vad för ansvar? Skulle nåt hända skulle dom ha ryggarna fria ändå. Händer ju skit hela tiden och jag ser aldrig nån politiker åka fast? Sitta i fängelse? Jag tycker de förtjänar en bra lön pga de jobbar som du säger 24/7 men inte över 60.000kr/mån

Ang. efterfrågan så skulle jag gärna vilja se källan på det för jag har svårt att tro att om säg 30% av sveriges invånare skulle gå över till elbilar att elbilar skulle orsaka stor efter frågan på el? Folk skulle inte bara ladda bilen på kvällen, det är dygnet runt bilar skulle stå på laddning. Men om du visar mig en källa som kan få mig att förstå så..

Visst är skatten för arbete störst men jag tror bränsleskatten inte är att leka med heller på nåt sätt måste dom få dessa pengar.
Dessutom skulle ju folk börja åka mera bil om man kom med en elbil som klarade 50-60mil på ren el och detta skulle orsaka ännu mera trafik olyckor, vägreparationer, trafikkaos osv.
Jag säger igen att man kan inte höja priset på bränslet utan att ge folket ett annat alternativ. Därför är jag för gratis kollektivtrafik och visst bor man i ett mindre samhälle så har man kanske inte bra kollektivtrafik men då har ju efterfrågan för bränsle sjunkit och då kan dom betala för bensin eller diesel mycket billigare.

Nej, de hamnar inte i fängelse men det är väl bra det. I så fall skulle ingen jävel våga göra någonting av rädsla för att det går åt skogen.

Varsegod, efter lite frukost kom hjärnan igång så jag hittade källan:
http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/va-10-01.pdf

Citat: "Om alla världens bilar skulle drivas av el motsvarar det ca 1 200 TWh att jämföra med den totala elbalansen 23 000 TWh år 2005. Det motsvarar 5 procent av världsförbrukningen."

Här har du lite siffror på vad energiskatten ger i inkomst:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska … ktskatter/

siffror i miljoner kronor:
Energiskatt, bensin    12 348
Koldioxidskatt, bensin    9 868
Skatt på vägtrafik    15 724

Statsbudgetens totala inkomster: nästan 800 000 miljoner kronor
Sen får man visserligen räkna på moms för bensinen också men det är fortfarande en piss i havet.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
SportPilot Ubåtsingenjör
9 september 2012 · 7 234 Inlägg

PhR34k skrev:

Wicca skrev:

PhR34k skrev:
Ja visst tjänar de 57000 men de kan ha flera poster i riksdan, det är inte ovanligt att dom tjänar över 100.000kr i mån. Sen tjänar inte Reinfelt 57000kr.

Jo men säg att elbilen blir billig och folk börjar köpa dessa och ladda hemma. För det första kommer el efterfrågan skjuta i höjden och Sverige kommer bli tvungna att importera el från tex Polen som fortfarande tror på Kolkraftverk men säg att de importerar miljövänlig el så måste dom ändå höja priset på elen.
Och om folk slutar använda bensin/diesel vart ska då staten få sina skatte pengar från som de för tillfället får från bränslet? Jo dom kommer höja skatten på elen istället.
Svenson kommer alltid bli royal fucked.

Jag gav dig siffror på vad allt skit kring kollektivtrafiken kostar, dessutom får man ha i åtanke att folk skulle använda bilen mindre och då skulle vägar inte behöva repareras så mycket, mindre trafik olyckor osv osv osv.

Jovisst är det så att vissa har flera uppdrag osv, men tycker du inte att de människor som ytterst är ansvariga för att styra vårt land är värda mycket pengar? Ett heltidsjobb(24/7) som gör dem till offentliga personer och innebär ett ansvar för Sverige som nation. Dock gillar jag ditt förslag om att inte låta dem sitta hur länge som helst.

Nej, elefterfrågan kommer inte skjuta i höjden, nu hittar jag inte de rapporterna som gjorts om det men faktum är att det skulle vara ganska marginellt och framför allt skulle den ökade efterfrågan vara på natten då den annars är väldigt låg.

Ja, du har rätt, staten(alltså vi medborgare) behöver skatt för att finansiera vår välfärd(skola, polis, sjukvård m.m.), och skulle inkomsterna från bensin/diesel sjunka drastiskt skulle det självklart behövas något annat för att täcka upp. Däremot är inkomsten från drivmedel relativt liten jämfört med den största posten som är skatt på arbete.

Nej, vägkostnaden skulle självklart sjunka, men kollektivtrafikkostnaden skulle öka, man skulle behöva bygga ut osv. Kostnaden för svensson skulle inte bli lägre direkt på det stora hela.

Jag tycker det förtjänar en bra lön men ansvar? Vad för ansvar? Skulle nåt hända skulle dom ha ryggarna fria ändå. Händer ju skit hela tiden och jag ser aldrig nån politiker åka fast? Sitta i fängelse? Jag tycker de förtjänar en bra lön pga de jobbar som du säger 24/7 men inte över 60.000kr/mån

Ang. efterfrågan så skulle jag gärna vilja se källan på det för jag har svårt att tro att om säg 30% av sveriges invånare skulle gå över till elbilar att elbilar skulle orsaka stor efter frågan på el? Folk skulle inte bara ladda bilen på kvällen, det är dygnet runt bilar skulle stå på laddning. Men om du visar mig en källa som kan få mig att förstå så..

Visst är skatten för arbete störst men jag tror bränsleskatten inte är att leka med heller på nåt sätt måste dom få dessa pengar.
Dessutom skulle ju folk börja åka mera bil om man kom med en elbil som klarade 50-60mil på ren el och detta skulle orsaka ännu mera trafik olyckor, vägreparationer, trafikkaos osv.
Jag säger igen att man kan inte höja priset på bränslet utan att ge folket ett annat alternativ. Därför är jag för gratis kollektivtrafik och visst bor man i ett mindre samhälle så har man kanske inte bra kollektivtrafik men då har ju efterfrågan för bränsle sjunkit och då kan dom betala för bensin eller diesel mycket billigare.

nu får man ju inte politik men det finns mycket man hade kunnat skära ner på för att spara in pengar. Att vi kör mindre för att priset höjs är ju skitsnack.. vi kör lika mycket ändå men har mindre pengar över.

Att politiker tjänar mycket ser jag inget fel i men visst borde de få lite verklighetsperspektiv!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
v70tdi
9 september 2012 · 106 Inlägg

caromania skrev:
Ett medlemskap i EU påverkar inte priset på diesel alls. Vad det handlar om är att priserna går upp globalt till en följd av att rederierna tvingas tanka "vanlig" diesel.

Avdraget resor till och från arbetet lönar sig aldrig. Man får dra av för de kostnader som överstiger 9-10k. Kör man totalt 10 mil om dan till och från jobbet så blir det ca 2200 mil per år. 2200x18,5-9000 slipper du betala skatt på, alltså får du tillbaka ungefär  30% av det, ca 9500 får du tillbaka. Men vad kostade det att åka 2200 mil? Räknar vi lågt med en skruttbil så pratar vi 40000. Så du har betalat drygt 30000kr för att åka till jobbet. Kul va?

Och vem är det som tvingar dom att tanka vanlig diesel då???

Rspeter Audi A5 quattro driver.
9 september 2012 · 2 203 Inlägg

v70tdi skrev:

caromania skrev:
Ett medlemskap i EU påverkar inte priset på diesel alls. Vad det handlar om är att priserna går upp globalt till en följd av att rederierna tvingas tanka "vanlig" diesel.

Avdraget resor till och från arbetet lönar sig aldrig. Man får dra av för de kostnader som överstiger 9-10k. Kör man totalt 10 mil om dan till och från jobbet så blir det ca 2200 mil per år. 2200x18,5-9000 slipper du betala skatt på, alltså får du tillbaka ungefär  30% av det, ca 9500 får du tillbaka. Men vad kostade det att åka 2200 mil? Räknar vi lågt med en skruttbil så pratar vi 40000. Så du har betalat drygt 30000kr för att åka till jobbet. Kul va?

Och vem är det som tvingar dom att tanka vanlig diesel då???

Bunkeroljan dom tankar idag är billig men skitigare mot miljön. Dom tvingas tanka diesel pga det är renare. Tyvärr finns ingen teknik i dagsläget som kan rena bunkeroljan till vettiga nivåer. Kommer nog i framtiden.

Unleash
9 september 2012 · 370 Inlägg

Wicca skrev:

PhR34k skrev:
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan.

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

57k för att sitta i riksdagen och inget krav på motprestation är inte det mycket?

E: förövrigt inser väl alla att det är denna framtid vi går emot..dyrare bensin/diesel....tillgångarna börjar sina och vi använder kolossala mängder

Senast redigerat av Unleash (9 september 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Wicca
9 september 2012 · 886 Inlägg

Unleash skrev:
57k för att sitta i riksdagen och inget krav på motprestation är inte det mycket?

Med risk för extrem OT:

Saken är den att det egentligen finns en motprestation. Grundtanken med demokrati är att om politikerna inte sköter sig så blir de avsatta genom att folk inte röstar på dem utan på andra istället. Problemet är att dagens människor i stort är så ointresserade att det inte händer. Vi har alltså de politiker vi förtjänar.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Muttley
9 september 2012 ·

gamlingen skrev:

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:
joo 9000 är gränsen sen så får man bara typ 30% av resterande

Nja du skattar 30% på resterande wink Om de inte ändrat. Drog av mycket när jag jobba som uthyrd.

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … ranarbetet

*Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9 000 kronor inkomståret 2011, 10 000 kronor *

Ja vad menar du nu?.  Har skrivit att du får tillbaka resterande över den summan efter skatt. 

ex.
11000
då blir de 1000 kr kvar och de ska du skatta 30% på. Du får alltså tillbaka 70% av den tusenlappen.   Inte tvärtom.
Likväl så borde de 18,50 bli högre och de 10000 bli lägre. Dock borde de bli stenhårda då väldigt många klarar sig med kollektivtrafiken.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 september 2012 · 14 077 Inlägg

Dirtymike skrev:
Jag vill inte låta bitter men så många trådar så många som säger så mkt men inte gör nåt.
Jippie skriva på en massa skit som hamnar på dirren i papperskorgen.
Dags att kanske ta efter fransmännen o blockera vägar.......

Eller tippa koskit utanför regeringsbyggnaden!! Hehe!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 september 2012 · 14 077 Inlägg

Unleash skrev:

Wicca skrev:

PhR34k skrev:
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan.

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

57k för att sitta i riksdagen och inget krav på motprestation är inte det mycket?

E: förövrigt inser väl alla att det är denna framtid vi går emot..dyrare bensin/diesel....tillgångarna börjar sina och vi använder kolossala mängder

Vi har inte nått Peak Oil än d.v.s. moder jord tillverkar mer olja än vi gör av med. Men det blir väl ändring på när alla kineser ska åka bil!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 september 2012 · 7 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

Unleash skrev:

Wicca skrev:

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

57k för att sitta i riksdagen och inget krav på motprestation är inte det mycket?

E: förövrigt inser väl alla att det är denna framtid vi går emot..dyrare bensin/diesel....tillgångarna börjar sina och vi använder kolossala mängder

Vi har inte nått Peak Oil än d.v.s. moder jord tillverkar mer olja än vi gör av med. Men det blir väl ändring på när alla kineser ska åka bil!

/Benny

när kineserna börjar köra bil finns de väl knappt bensin/diesel bilar kvar tongue nej små kärnkraftverk skulle vi haft i bilarna big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zleepy Trucker
9 september 2012 · 1 392 Inlägg

tkd_rille skrev:

gamlingen skrev:

tkd_rille skrev:

Nja du skattar 30% på resterande wink Om de inte ändrat. Drog av mycket när jag jobba som uthyrd.

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … ranarbetet

*Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9 000 kronor inkomståret 2011, 10 000 kronor *

Ja vad menar du nu?.  Har skrivit att du får tillbaka resterande över den summan efter skatt. 

ex.
11000
då blir de 1000 kr kvar och de ska du skatta 30% på. Du får alltså tillbaka 70% av den tusenlappen.   Inte tvärtom.
Likväl så borde de 18,50 bli högre och de 10000 bli lägre. Dock borde de bli stenhårda då väldigt många klarar sig med kollektivtrafiken.

Nej, man får tillbaka 30% av den tusenlappen...

Körda mil+Antal dagar = Summa - grundavdrag (9-10k) och får tillbaka ca 30% av beloppet som blir kvar efter grundavdraget...

ex

6.2mil/dag * 18.50kr per mil * 221 jobbade dagar = 25348,70kr - 9000 = 16348,70kr / 3 = totalt att ca få tillbaka 5449,56kr exkl ränta av staten om avdraget går igenom...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
caromania Forummoderator
9 september 2012 · 9 296 Inlägg

zleepy skrev:

tkd_rille skrev:

gamlingen skrev:

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … ranarbetet

*Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9 000 kronor inkomståret 2011, 10 000 kronor *

Ja vad menar du nu?.  Har skrivit att du får tillbaka resterande över den summan efter skatt. 

ex.
11000
då blir de 1000 kr kvar och de ska du skatta 30% på. Du får alltså tillbaka 70% av den tusenlappen.   Inte tvärtom.
Likväl så borde de 18,50 bli högre och de 10000 bli lägre. Dock borde de bli stenhårda då väldigt många klarar sig med kollektivtrafiken.

Nej, man får tillbaka 30% av den tusenlappen...

Körda mil+Antal dagar = Summa - grundavdrag (9-10k) och får tillbaka ca 30% av beloppet som blir kvar efter grundavdraget...

ex

6.2mil/dag * 18.50kr per mil * 221 jobbade dagar = 25348,70kr - 9000 = 16348,70kr / 3 = totalt att ca få tillbaka 5449,56kr exkl ränta av staten om avdraget går igenom...

Lite som min uträkning tidigare i tråden. Du slipper skatta på det du drar av, dvs du får behålla 100% av den summan istället för att betala kommunalskatt på den avdragsgilla summan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Wicca
9 september 2012 · 886 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vi har inte nått Peak Oil än d.v.s. moder jord tillverkar mer olja än vi gör av med. Men det blir väl ändring på när alla kineser ska åka bil!

/Benny

Rättning:
Peak oil handlar inte om vad moder jord tillverkar, utan i vilken fart vi får upp den olja som finns. Moder jords tillverkning är extremt långsam, däremot plockar vi upp den olja som finns fortare och fortare.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang