6673
Sök

BMW e36 320i

6 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Jag har ett problem med min 320i från -97. När jag kör på ojämna vägar så har bilen en tendens att stanna av bara "sådär". Jag har kollat alla säkringar. Det är i princip så mycket jag kan. Är det någon som kan hjälpa mig?

1 948 Inlägg
10 september 2012
Ponta7567 skrev:
Jag har ett problem med min 320i från -97. När jag kör på ojämna vägar så har bilen en tendens att stanna av bara "sådär". Jag har kollat alla säkringar. Det är i princip så mycket jag kan. Är det någon som kan hjälpa mig?

Med "stanna av" antar jag att du menar att den dör. Är det bara motorn som stannar, eller dör även all el?

Ojämn väg antar jag även att det inte innebär "språig väg" utan väg med hål osv så det hoppar och far.

Låter allafall som att du har en jordkabel som sitter taskigt, börja med att kolla batteripolerna.

6 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Det är bara motorn som dör allt annat funkar. Och med ojämn väg menar jag en gropig och "hålig" väg.

1 948 Inlägg
10 september 2012
Då är det till 99% säkerhet någon sladd som sitter löst, börja med att kolla polerna på batteriet och sen "stora jord-kabeln" smile

6 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Ehm nu är det så att jag inte är så jättebra på motorer. Vart dotter "stora kordkaben"? Sen känns det inte som att det är det som är fel, det känns som att det skulle vara bränslepumpen. Jag vet inte säkert det är bara en känsla jag får.

1 948 Inlägg
11 september 2012
Brukar kunna sitta en ordentlig mellan motor och kaross. Men som sagt börja kolla batteripolerna, varit med om flera gammla bilar som stannat när man kört i gupp, då har det bara varit en erjad pool som varit problemet.

Hade det varit bränslepumpen så hade ju bara motorn stannat, inte all el i bilen.

6 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Det är ju bara motor som stannar, all el är kvar. Det är det som är det irreiterande.

BMW entusiast
579 Inlägg
12 september 2012
Hade ett liknande problem i en av mina gamla vinterbilar som var en Volvo 740. Den dog varje gång jag svängde vänster och när jag körde på ojämn väg, men all el fungerade fortfarande.
Efter ett bra tag kom jag fram till att det var en kabel som gick till hallgivaren (vevaxelgivare eller kamaxelgivare på e36) som glappade varje gång motorn flyttade på sig vilket gjorde att tändningen m.m. helt enkelt la av tills givaren fick kontakt igen.

Nu är det ju helt olika bilar men jag tror att du kan ha ett liknande fel med någon kabel till tändningen eller bränsleinsprutningen som glappar någonstans. Har du kollat om du får några felkoder?

6 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Jag har fått tid för att kolla datorn imorgon så jag får se vad de säger...

6 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Datorn säger att det är kamaxellägesgivaren som är trasig.

BMW entusiast
579 Inlägg
13 september 2012
Då var jag inte helt fel ute då smile Skönt att du fick en felkod direkt och förhoppningsvis är det den så du slipper leta efter tråkiga elfel.

En ny givare kan du köpa hos Schmiedmann: http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … 7.htm#2952

Sök