6652
Sök

Skrikande bromsar på bmw e39

4 261 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Hej allesammans, har kollat lite i andras trådar men har inte riktigt fått ett svar.

Har en e39 528a  1999a som har gått runt 27.000 mil.

har ingen aning när förra ägaren bytt bromsar eller inte.

Men dom tjuter/skriker som fan när man bromsar vid lite större hastigheter.

kanske inte skriker så mycket vid 50kmh

men skriker som tusan vid mer, börjar jag bromsa från 70 tex då skriker dom. känns som att metall möter metall

många som säger att det kan vara dags att byta bromsklossar fram. för att ljudet upplever jag att det kommer framifrån eller så har jag även hört att det kan vara så att jag inte har bromsat så mycket kanske så att dom är rostiga? några säger även att man ska spruta på nån sorts koppar olja eller nått.

bromsarna tar i skit bra och jag har inte fått nån varningslampa på. förra bilen e36 1991a fick ja varnings lampa på.
men inte på denna.

tacksam för alla svar.

mvh

huh?
10 427 Inlägg
10 september 2012
Kan vara läge att kolla hur bromsbeläggen ser ut, dvs plocka loss och ta bort bromsdamm och annat elände som brukar kunna skapa lite oväsen. Det är vissa glidytor som man brukar smörja med kopparpasta eller bromsfett (som jag brukar använda) för bättre funktion och mindre oljud.

Tror även den där bladfjädern/motsvarande på BMWs bromsok kan skapa en del oljud när den glider mot okhållaren,
ser ju ut så här bak på min E46:a
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b267e9adcb263437255996bc18d2c20a_large.jpg
Dvs delen som sitter intryckt i bromsoket.

4 261 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
ska man börja med koppar pasta eller bromsfett? för att bromsarna tar i bra alltså. åker annars imorn till biltema efter jobbet och köper lite nya belägg. det behöver inte vara så att beläggen är slut eller hur?

glömde tillägga också att det började inte låta föränn 2-3 veckor sen.

så det måste ju vara beläggen som är slut då eller?
Senast redigerat av panda666 (10 september 2012)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 september 2012
Håller med Steifan om bromsbelägg, dom måste vara slut.
Eftersom du håller på, kolla dina bromsskivor om det inte är dags att passa på och bytta.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

huh?
10 427 Inlägg
10 september 2012
panda666 skrev:
ska man börja med koppar pasta eller bromsfett? för att bromsarna tar i bra alltså. åker annars imorn till biltema efter jobbet och köper lite nya belägg. det behöver inte vara så att beläggen är slut eller hur?

glömde tillägga också att det började inte låta föränn 2-3 veckor sen.

så det måste ju vara beläggen som är slut då eller?

Jag skulle rekommendera att du börjar med att palla upp bilen, plockar av respektive framhjul och tittar hur det ser ut innan du köper något wink

Mina bromsbelägg på E46:an skrek som bara den fram och bak i våras efter vintern. Bak var det nya
skivor och belägg inför säsongen och fram helt ok (2-3 år gamla belägg med släta skivor utan rost på anliggningsytorna). Rengjorde alla ytor där beläggen glider mot okhållare osv sen blev det tyst och fint igen.
Poängen? Bara för att det låter illa så måste det inte betyda att beläggen är "slut".

Sitter förmodligen slitagegivare för beläggen på din E39:a, men finns väl en viss risk att dom är borttagna också.
Utöver det kan man även slå en kik på bromsvätskenivån, är den låg så kan det också vara läge att byta beläggen (för att kolvarna i bromsoken får jobba längre ut och mer vätska krävs).

Om bilen varit servad på BMW-verkstad nyligen så borde de även ha mätt upp bromsbeläggens tjocklek vilket borde stå i något serviceprotokoll. "Kul" tongue

4 261 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
tack för alla goda råd. det blir att åka o köpa nya belägg för dom är inte så dyra endå. lika bra att byta för förebyggande syfte. samt ska dra till min verkstad.smile

Sök