B230ft med 531 topp?

Love-My-Engine
10 september 2012 · 84 Inlägg

tjenare har införskaffat mig ett b230ft paket. skulle vilja sätta på en 531 16v topp vad är de som behövs gör.
tänkte införskaffa mig lite information innan jag börjar o vad som behöva bytas mm. harr allt orginal till b230 tyvärr är de inte den oljekylda sad men borde gå bra ändå ska inte trycka ut för-mycket utav den. big_smile

Marlboroman
10 september 2012 · 8 234 Inlägg

Ska du ha en 531 eller en 16V topp? Det är 2 helt olika toppar och kräver hela olika saker. En 531 bultar man rakt på medans 16V kräver hel del jobb.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Diss Adrenaline Junkie
10 september 2012 · 264 Inlägg

Love-My-Engine skrev:
tjenare har införskaffat mig ett b230ft paket. skulle vilja sätta på en 531 16v topp vad är de som behövs gör.
tänkte införskaffa mig lite information innan jag börjar o vad som behöva bytas mm. harr allt orginal till b230 tyvärr är de inte den oljekylda sad men borde gå bra ändå ska inte trycka ut för-mycket utav den. big_smile

finns ingen 16v topp som heter 531, ska du plocka mycket effekt är faktiskt 530 toppen bättre än 531

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Love-My-Engine
10 september 2012 · 84 Inlägg

så vilken topp ska man använda till en b230ft om man vill ha ut hyfsat mycket hästar med ett bra vrid.
vad behöver jag då göra för att få det funktionellt. smile

Diss Adrenaline Junkie
10 september 2012 · 264 Inlägg

vad är hyfsat mycket?

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Love-My-Engine
10 september 2012 · 84 Inlägg

jadu har inte tänkt så mycket på de ännu men kanske en 300 ?
men om jag har förstått de rätt så blir de mindre komp i en 531 topp vilket också innebär den drar mer bränsle...
eftersom du också har bättre komp i en 530.
som om jag väljer en 530 vad skule jag behöva göra för att installera den ?

Marlboroman
10 september 2012 · 8 234 Inlägg

För 300hk räcker en 530 och en sådan sitter standard på FT.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Diss Adrenaline Junkie
10 september 2012 · 264 Inlägg

Marlboroman skrev:
För 300hk räcker en 530 och en sådan sitter standard på FT.

en 530 räcker för 600hk med cool ( dock lite upp masserad )

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Love-My-Engine
10 september 2012 · 84 Inlägg

Men om jag väljer att sätta in en 531 topp behövs de då göra några modifieringar i så fall vad?
kan jag köra med samma kabelhärva utan att göra något extra mm? smile

Diss Adrenaline Junkie
10 september 2012 · 264 Inlägg

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag nog att du ska fundera lite om du verkligen ska byta och om de verkligen behövs? du verkar tyvärr inte ha kunskapen så jag skulle nog låtit bli om jag var du. inge illa menat men köp ett chip istället och se glad ut smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Love-My-Engine
10 september 2012 · 84 Inlägg

nej jag har inte kunnandet men söker de har aldrig grejat med turbo-motorer utan bara sugmotorer hmm
därför söker jag info om vad som bör göras.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
10 september 2012 · 2 390 Inlägg

Kör 530 topp med A/K/ eller eventuellt V kam. Duger gott och väl..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang