Leasa, köpa på firman eller köpa privat?

andreascarlsson
10 september 2012 · 56 Inlägg

Jag har egen firma sedan många år men har aldrig blivit riktigt klok på det här med leasing. Leasade en bil en period men det var dyrt och efter tre år hade man inte ens betalat en fjärdedel av bilens pris. Kändes riktigt kass!

Så, hur funkar det egentligen? Är det värt att leasa en bil? Hur är det med att köpa bil på firman? Kanske en bättre begagnad som fortfarande är momsregistrerad? Det är mycket snack om miljöbilar, hur mycket tjänar man på att leasa en sån?

Jag har helt enkelt svårt att försvara ett ekonomiskt utlägg om 4-5k/månad på en bil som jag inte ens kommer att äga om några år. Men samtidigt är det ju avdragsgillt och grejer, men det där är skattemässiga varianter som jag har svårt att greppa (har en revisor av en anledning, vi är alla bra på olika saker roll).

Så, vilket är bäst, rent ekonomiskt:
- Leasa en ny bil?
- Leasa en begagnad bil?
- Köpa en begagnad bil som man faktiskt äger efter tre år?

Någon som ids förklara?

baltis
10 september 2012 · 1 948 Inlägg

Läste på en sida om detta för inte länge sen... googlade och försökte hitta den men icke!

Fann denna visserligen, inte orkat läsa men det gör säkert du wink http://www.alltombilen.com/tjanstebil.asp

Men vad jag minns av vad jag läste, att bilen är momsreg. elelr inte skulle tydligen inte spela någon större roll i slutändan(!).

Sen beror det så klart även på vad du har för firma, reser du mycket i tjänsten? Du får ju ta ut 18,50sek helt skattefritt för varje mil du kör din leasade eller egna privat bil i tjänsten.
Eller så kanske du har en firma så att du kan försvara ALLA mil på bilen som mil i tjänsten? Då köper FIRMAN typ en vw amarok, och du köper den billigaste bilen du kan hitta (enbart för att göra skattmasen mindre misstänksam).

Bästa ekonomiskt är så klart sista alternativet, men då kräver det ju att man kan försvara milen... samt att det faktiskt inte är lagligt. Visst du får ta FIRMANS bil på en omväg på några kilometer för att uträtta ett privat ärende bnär du är på tjänstresa, men det är egentligen det ända du får göra......

Hool
12 september 2012 · 1 067 Inlägg

andreascarlsson skrev:
Jag har egen firma sedan många år men har aldrig blivit riktigt klok på det här med leasing. Leasade en bil en period men det var dyrt och efter tre år hade man inte ens betalat en fjärdedel av bilens pris. Kändes riktigt kass!

Så, hur funkar det egentligen? Är det värt att leasa en bil? Hur är det med att köpa bil på firman? Kanske en bättre begagnad som fortfarande är momsregistrerad? Det är mycket snack om miljöbilar, hur mycket tjänar man på att leasa en sån?

Jag har helt enkelt svårt att försvara ett ekonomiskt utlägg om 4-5k/månad på en bil som jag inte ens kommer att äga om några år. Men samtidigt är det ju avdragsgillt och grejer, men det där är skattemässiga varianter som jag har svårt att greppa (har en revisor av en anledning, vi är alla bra på olika saker roll).

Så, vilket är bäst, rent ekonomiskt:
- Leasa en ny bil?
- Leasa en begagnad bil?
- Köpa en begagnad bil som man faktiskt äger efter tre år?

Någon som ids förklara?

- Leasa, du kan dra momsen.
- Beg bil, du kan bara dra av bilen om det är ett aktiebolag... i annat fall bara milersättning 'a 8kr eller nåt...  Endast pickisar går att dra momsen på.

Köp dig en billig bruksbil och ha en firmabil till det du gör i firman.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang