Köpråd familjebuss 8-9 platser

karinaeriksson
11 september 2012 · 4 Inlägg

Behöver en stor bil. har just nu en Chrylser Voyager, men med två bakåtvända bilbarnstolar & två bälteskuddar + två vuxna blir den för trång.
Svårt att få fast de stora bakåtvända stolarna & svårt för de större barnen att ta sig till baksätet.

När mansöker familjebuss så hittar jag bara liknande bilar eller bilar med extrasäten i bagaget o det går ju inte.

Nån som har tips på en större buss.
Helst rätt snygg oxå :-)

Och diesel ska de va.

666_Beast
11 september 2012 · 1 863 Inlägg

Hyrde en Mercedes Viano i somras när vi åkte på semester med min familj och syrrans familj, sammanlagt fyra vuxna samt tre barn. Den hade V6 diesel och automat, njöt varje mil jag körde. Drog 0,89 blandad körning fullastad. Skulle jag behöva köpa en minibuss skulle den ligga bra till i funderingarna.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
karinaeriksson
11 september 2012 · 4 Inlägg

Jag läste omMercedes Viano & det stod att den kändes som en buss o en massa dåliga grejjer,
Men det är väl kanske när experter testar.
Säkert skulle jag vara helnöjd :-)
tyckte den var rätt snygg oxå för att vara en buss.

Renault traffic tycker jag bara är så ful. :-)
Men den kanske är bra?

sverkera
11 september 2012 · 564 Inlägg

Du har ju de amerikanska full-size vanarna som är ett par nummer större än (Grand) Voyager. Jag tittade på Mercedes Viano och VW Transporter men tycker de i praktiken är mer trånga än min Chevrolet Transsport, som är i samma storlek som Grand Voyager.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 september 2012 · 2 971 Inlägg

VW Multivan eller Caravelle, 7 säten (2+3+3) är kanske något som kan funka? Finns med diesel, med eller utan 4-hjulsdrift.

VW Caddy Maxi Life är annars också en schysst bil, om än lite enklare än ovan nämnda (men då också billigare)
7 säten (2+3+2) Finns med diesel, med eller utan 4-hjulsdrift.

Renå, Nissan, Opel har samma bil i Trafix, Primastar, Vivaro.
Voyager (Lancia numera)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
karinaeriksson
11 september 2012 · 4 Inlägg

Får man in två bakåtvända bilstolar & två bältesstolar + två vuxna utan problem i alla dessa då?
För det är omöjligt att få det bra i en voyager

horbybonnen
11 september 2012 · 1 160 Inlägg

toyota hiace eller liknande

matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 september 2012 · 2 971 Inlägg

karinaeriksson skrev:
Får man in två bakåtvända bilstolar & två bältesstolar + två vuxna utan problem i alla dessa då?
För det är omöjligt att få det bra i en voyager

Jag vet inte, har inga barn (än) men har själv behov av en 5-sitsig bil med gigantiskt bagage, och då är dessa bilar aktuella för min del.
Huruvida du kan ha barnstolar o sitsar får du själv kika på, tipsar bara om stora bilar. Men funkar det inte i en Voyager tror jag du får köpa en stadsbuss istället..?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
666_Beast
11 september 2012 · 1 863 Inlägg

Föreslår att du åker runt och provkör samt kollar att stolar går in, de flesta handlare har vagnar och stolar som du kan prova med.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
karinaeriksson
11 september 2012 · 4 Inlägg

666_Beast skrev:
Föreslår att du åker runt och provkör samt kollar att stolar går in, de flesta handlare har vagnar och stolar som du kan prova med.

Ja såklart måste man ju känna oxå. :-)
det är ju så synd att alla stora bilar är så fula.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang