5128
Sök

Rak eller vinklat avgashus?

Non stop driving
402 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
hej
har en 850 t5 1997 det sitter turbo med rakt avgashus på den men tänkte att jag kanske skulle uppdatera till en 19t på den. frågan då är ska jag välja rakt eller vinklat avgashus?
tubron jag har hittat har rakt hus men ingen orginal dump. och turbon med vinklat hus har orginal dump.
någon som kanske kan ge mig ett råd? smile

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

2 763 Inlägg
11 september 2012
Link_696 skrev:
hej
har en 850 t5 1997 det sitter turbo med rakt avgashus på den men tänkte att jag kanske skulle uppdatera till en 19t på den. frågan då är ska jag välja rakt eller vinklat avgashus?
tubron jag har hittat har rakt hus men ingen orginal dump. och turbon med vinklat hus har orginal dump.

Jag måste bara fråga, visst menar du wastegate och inte dump? Tror det blev lite fel för dig! smile

Vad jag hört och läst (jag vet inte alltså), så brukar man köra 7:ans vinklade avgashus men jag kan ha helt fel tongue

Volvo - For Life

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 september 2012
BOLIN_ skrev:
Link_696 skrev:
hej

Jag måste bara fråga, visst menar du wastegate och inte dump? Tror det blev lite fel för dig! smile

Vad jag hört och läst (jag vet inte alltså), så brukar man köra 7:ans vinklade avgashus men jag kan ha helt fel tongue

dumpen sitter ju original i turbon på dom aggen smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 763 Inlägg
11 september 2012
turboforssen skrev:
BOLIN_ skrev:
Link_696 skrev:
hej

Okej, det visste jag inte, då har jag lärt mig något nytt idag! smile

Volvo - For Life

Non stop driving
402 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
turboforssen skrev:
BOLIN_ skrev:

Okej, det visste jag inte, då har jag lärt mig något nytt idag! smile

ja det gjorde du visst. ne jag tittar lite på aggrigaten som kommer från china. vissa har dump och andra inte men känns ändå bäst med dump? och sen verkar det som avgashusen på det vinklade är större oxå. fast turbon kanske behöver lite motarbetning? då är det ju bättre med rakt hus?
som sagt jag behöver lite hjälp. vill ha ett 19t iaf.

Non stop driving
402 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
satt och tittade på ebay. och hittade nån tillvekare i japan Kinugawa. ska tydligen vara bra vad jag har fått fram bättre än kopiorna från china iaf.
frågan är ju om man ska ta ett uppgraderingskit till orginal tubron så man bara byter ut kompressor huset eller om man ksa ta en helt ny turbo. man sparar väl iaf. 1000kr på om man bara tar uppgraderingen.
sen är det ju det där med vinkalt hus eller inte. vinklat hus är väl 3"? och rakt 2.5"?

8 277 Inlägg
11 september 2012
Link_696 skrev:
frågan är ju om man ska ta ett uppgraderingskit till orginal tubron så man bara byter ut kompressor huset eller om man ksa ta en helt ny turbo. man sparar väl iaf. 1000kr på om man bara tar uppgraderingen.
sen är det ju det där med vinkalt hus eller inte. vinklat hus är väl 3"? och rakt 2.5"?

Har man aldrig hålla på med en turbo och inte har möjlighet att balancera och så är uppgraderingskitet en ren chansning som kan sluta i ras direkt. Rakt eller vinklat spelar inte så stor roll. Visst, det är liiiite bättre flöde ut ur själva avgashuset, men i övrigt är det samma grejjer och begränsningar.

Non stop driving
402 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Link_696 skrev:

Har man aldrig hålla på med en turbo och inte har möjlighet att balancera och så är uppgraderingskitet en ren chansning som kan sluta i ras direkt. Rakt eller vinklat spelar inte så stor roll. Visst, det är liiiite bättre flöde ut ur själva avgashuset, men i övrigt är det samma grejjer och begränsningar.

tack för ett bra svar! tänkte lägga in en länk oxå från det jag har tittat på. http://www.ebay.com/itm/Turbocharger-VO … 1c25909acb står nåt om att det är en annan turbin. 9 bladig som ska vara lätte och och flöda mer? kan detta stämma? orginal har den tydligen 12 blad annars

Sök