Vilka mätare är bäst att ha i a-stolpen ??

Ronnybooi
12 september 2012 · 63 Inlägg

Tjena hade tänkt att skaffa lite mätare till bilen, vilka mätare är bäst att ha?

Har redan Turbo ladd mätare behöver 3 till funderar på lambda och oljetryck eller oljetemp och vattentemp eller volt vad tycker ni är bäst?

https://www1.garaget.org/archive/177/176008/302454/302454-2864993.jpg


Mvh Ronnybooi cool big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2012 · 26 167 Inlägg

Behöver och behöver men oljetryck, lambda och volt är ju ganska bra att veta i alla fall, så kör på dem du.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
mb_pucken
12 september 2012 · 5 088 Inlägg

oljetemp, oljetryck och lambda kanske:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Thullen
12 september 2012 · 1 653 Inlägg

behöver 3 mätare till?

är det inte vad man ska mäta som styr behovet av mätare, och inte antalet?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Louksor
12 september 2012 · 1 915 Inlägg

Exakt! :p
Men om TS måste ha 3st mätare till, så hade iaf jag valt lambda, oljetryck och volt.

Dock hade jag personligen nog nöjt mig med endast 1 laddtrycksmätare.
Blir lite mkt att ha 4st mätare på A-stolpen anser jag.
Men huvudsaken är att TS tycker det ser bra ut o vill ha det så, då det är hans bil, sen är det ju skitsamma vad alla andra tycker så länge ägaren själv är nöjd smile


Thullen skrev:
behöver 3 mätare till?
är det inte vad man ska mäta som styr behovet av mätare, och inte antalet?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
rcy
12 september 2012 · 1 705 Inlägg

Beror ju helt på hur du brukar bilen.

Kör du lite race och hårdare körning är oljetemp bra att ha.
Oljetryck är väl intressant ibland, men mer i felsökningsyfte. Skjuter du något i motorn och oljetrycket försvinner är skadan redan skedd innan du ser det på mätaren.
Volt har jag aldrig riktigt förstått vitsen med. Har man dåligt batteri märker man det ändå.
Vattentemp, njae. Dom flesta bilar har redan en tempmätare som duger för det.
Lambda - absolut, speciellt om du trimmar själv. Om bilen går snålt kan det bli dyrt så in i helvete.
Är det en hårt trimmad turbobil är det inte fel att ha koll på avgastempen.
Och är det turbobil så givetvis laddtryck.

Om du nu inte brukar bilen för race utan bara ska ha det för syns skull så spelar det ju ingen roll alls. Biltema har billiga mätare, bara att kasta in allt man får plats med så blir fjortisarna impade av allt bling-bling. wink

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Audi_powah
12 september 2012 · 1 515 Inlägg

rcy skrev:
Beror ju helt på hur du brukar bilen.

Kör du lite race och hårdare körning är oljetemp bra att ha.
Oljetryck är väl intressant ibland, men mer i felsökningsyfte. Skjuter du något i motorn och oljetrycket försvinner är skadan redan skedd innan du ser det på mätaren.
Volt har jag aldrig riktigt förstått vitsen med. Har man dåligt batteri märker man det ändå.
Vattentemp, njae. Dom flesta bilar har redan en tempmätare som duger för det.
Lambda - absolut, speciellt om du trimmar själv. Om bilen går snålt kan det bli dyrt så in i helvete.
Är det en hårt trimmad turbobil är det inte fel att ha koll på avgastempen.
Och är det turbobil så givetvis laddtryck.

Om du nu inte brukar bilen för race utan bara ska ha det för syns skull så spelar det ju ingen roll alls. Biltema har billiga mätare, bara att kasta in allt man får plats med så blir fjortisarna impade av allt bling-bling. wink

WORD! hehe smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Ronnybooi
12 september 2012 · 63 Inlägg

Audi_powah skrev:

rcy skrev:
Beror ju helt på hur du brukar bilen.

Kör du lite race och hårdare körning är oljetemp bra att ha.
Oljetryck är väl intressant ibland, men mer i felsökningsyfte. Skjuter du något i motorn och oljetrycket försvinner är skadan redan skedd innan du ser det på mätaren.
Volt har jag aldrig riktigt förstått vitsen med. Har man dåligt batteri märker man det ändå.
Vattentemp, njae. Dom flesta bilar har redan en tempmätare som duger för det.
Lambda - absolut, speciellt om du trimmar själv. Om bilen går snålt kan det bli dyrt så in i helvete.
Är det en hårt trimmad turbobil är det inte fel att ha koll på avgastempen.
Och är det turbobil så givetvis laddtryck.

Om du nu inte brukar bilen för race utan bara ska ha det för syns skull så spelar det ju ingen roll alls. Biltema har billiga mätare, bara att kasta in allt man får plats med så blir fjortisarna impade av allt bling-bling. wink

WORD! hehe smile

Kör race och ställer ut bilen, funderar på lambda oljetemp och oljetryck, Bilen är chippad och avgassmäller vid motorbroms.  Låter det bra med dom mätarna ?


tack alla andra för svar ! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang