6670
Sök

Körstilar

Bike
14 september 2012
Trådstartare
lite som titel säger tänkte ta upp hur kör ni

många kör stadsstilen fullgas vid rödljuset och hårdbroms sista 10meterna
lagom mysigt men det är ju en stil,

själv bor jag lite mer på landsbyggden och gillar att gena lite genom kurvorna
lite som race linjer dyka in i kurvan och sedan max till ytterkant delvis för behålla bra fart och sedan är det skönare för alla som åker i bilen blir minimala G kraft i sidled.
Många bakom tror säkert att jag är full som låter bilen glida från sida till sida så där
men jag håller mig ju alltid till min högersida
så ingen tro jag kör rally här över båda filerna

Är jag ensam om sådant här race beteende på vägen eller fler som vill dela med sig ?

1 830 Inlägg
14 september 2012
Haha, i stan är det inge rally för min del utan där kör man lugnt wink Vad som gäller vid stoppljus är olika, beror på vilken bil jag kör. Kör jag min så nje gasar ytterst sällan vill bara köra i lugn o ro och dunka musik, men kör jag min kompis bil så blir det väl lite mer gas vid stoppljusen, sjukt mycket krut i den bilen big_smile Tjänar ju inget på att gasa till med en volvo 740 direkt wink
På landsbygden så kör jag som du gör, blir mer på fel sida än rätt i kurvorna, enbart där jag har sikt för vill inte krocka wink

Bike
14 september 2012
Trådstartare
hoppas inte vi möts på landsbygden då wink
vi möts på fel sida vägen och ingen av oss gör respons på det för vi kör så var dag wink

1 830 Inlägg
14 september 2012
haha njae det skulle vi nog inte göra för jag "slickar" inner kanterna på kurvan, antar att du också gör det. wink Så i en sväng där båda gör det så blir det kollision wink men kör inte så där jag inte vet hur vägen är, kan en väg som min bakficka, den vägen är riktigt slingrig och mycket svängar, ligger upp mot 90-100km/h där, kör man for fort så åker man av vägen, finns så mycket ojämnheter på dess ställen.

Forummoderator
26 675 Inlägg
14 september 2012
Angående "race-betéendet" så är det faktiskt nåt man lär sig när man tar körkort, att om man har fri sikt så får man gena i kurvorna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 830 Inlägg
14 september 2012
Mack skrev:
Angående "race-betéendet" så är det faktiskt nåt man lär sig när man tar körkort, att om man har fri sikt så får man gena i kurvorna..

Det fick inte jag lära mig :o det var visserligen bara moral tanter som jag fick åka med hmm Så allt sånt har kommit i efterhand

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 september 2012
min körstil är störts går först fast de har i och med och göra att man kör lastbil och släp i stockholm under de mest bedrövliga tider där tar man inte försig kan man få stå ett bra tag de har man inte tid med

5 650 Inlägg
14 september 2012
Jiiimmie skrev:
Mack skrev:

Det fick inte jag lära mig :o det var visserligen bara moral tanter som jag fick åka med hmm Så allt sånt har kommit i efterhand

de fick jag lära mig i körskolan på landsvägar förutsatt de va fritt från andra bilar och fri sikt

och de va ju typ bara 6½ år sen

2 422 Inlägg
14 september 2012
Bike skrev:
lite som titel säger tänkte ta upp hur kör ni

många kör stadsstilen fullgas vid rödljuset och hårdbroms sista 10meterna
lagom mysigt men det är ju en stil,

själv bor jag lite mer på landsbyggden och gillar att gena lite genom kurvorna
lite som race linjer dyka in i kurvan och sedan max till ytterkant delvis för behålla bra fart och sedan är det skönare för alla som åker i bilen blir minimala G kraft i sidled.
Många bakom tror säkert att jag är full som låter bilen glida från sida till sida så där
men jag håller mig ju alltid till min högersida
så ingen tro jag kör rally här över båda filerna

Är jag ensam om sådant här race beteende på vägen eller fler som vill dela med sig ?

Jag brukar också "gena" lite grand wink Det blir mycket behagligare om man tar för sig av båda filerna smile

5 089 Inlägg
14 september 2012
Man får gena igenom kurvorna om det inte är några sträck i mitten..

men man kör väll beroende på humör och omgivning. i stan så är det roligt å sicksacka lite mellan bilarna(på ett säkert sätt förstås). och på landsväg genas det lite i kurvorna.  Jag försöker ha roligt när jag kör bil iaf!

\Lindgren

1 830 Inlägg
14 september 2012
MrEricsson skrev:
Jiiimmie skrev:
Mack skrev:

de fick jag lära mig i körskolan på landsvägar förutsatt de va fritt från andra bilar och fri sikt

Har hört att de som åker mc ska göra så rätt ofta för att få en "rak" väg. Men inget av det sa de ang. bil så har lärt mig det på egen hand och det är så mycket skönare i längden än att ta ut hela svängen. ^^

Forummoderator
26 675 Inlägg
14 september 2012
MrEricsson skrev:
Jiiimmie skrev:
Mack skrev:

Självklart genar man inte inne i stan eller liknande.
Var landsvägar med fri sikt jag pratade om också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 650 Inlägg
14 september 2012
Mack skrev:
MrEricsson skrev:
Jiiimmie skrev:

Självklart genar man inte inne i stan eller liknande.
Var landsvägar med fri sikt jag pratade om också.

jo förstog de

JFfoto
14 september 2012
Trådstartare
Min körstil styrs av musiken wink

Men jag ligger nog alltid 10-20 km/h för fort, genar i kurvorna som ni andra.
Hamnar jag bakom någon så ligger jag alltid 3sekunder bakom, eller mellanrummet mellan stolparna, har
en ganska aggresiv körstil, accar fort och får bromsa ganska hårt..

Om jag skulle vilja möta mig själv på vägen? japp smile

Vettemannen
14 september 2012
Trådstartare
Jag gasar på rätt bra på landsvägarna i kurvorna så vägen blir så rak som möjligt men bara vid fri sikt givetvis. I stan blir det ganska lugnt för det mesta men visst.....ibland kan gaspedalen gå en bit ner mot golvet om det kan ske riskfritt. Ingen risktagning i onödan.

/Benny

Muttley
14 september 2012
Trådstartare
Min körstil är oftast jäkligt mjukt. Aldrig kränga i kraftiga kurvor, ta vägen så rak som möjligt i mån de går.
Aldrig nånsin är de full gas och tvärnit inne i stan heller.

De ska knappt kännas att man varken accelererar eller bromsar in hos mig. smile

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 september 2012
Håller (som TS beskriver) själv en så rak linje som möjligt, om möjligt förstås, Försöker läsa av trafiksituationen så snabbt som möjligt för att få ett jämt flyt i det hela. Annars följer jag rytmen när jag kör i stadstrafik. Noga med att hålla farten på 30-50 vägar. På landsväg (80/90 väg) är jag nog en av dom som håller dom där 10-15 km/h över rekommenderad hastighet..
Sen så beror det till viss del på vilken bil jag åker i. Har för dagen 4 olika körstilar så att säga..

"My drinkingteam has a racingproblem"

JFfoto
14 september 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Min körstil är oftast jäkligt mjukt. Aldrig kränga i kraftiga kurvor, ta vägen så rak som möjligt i mån de går.

Måste ju accelerera lite när man ska ut på en 80väg ju, lite drygt är det när man hamnar bakom någon som ska krypköra upp till 80 wink

1 830 Inlägg
14 september 2012
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:

Måste ju accelerera lite när man ska ut på en 80väg ju, lite drygt är det när man hamnar bakom någon som ska krypköra upp till 80 wink

Finns inget roligare än att komma ikapp någon när man ligger i 100+ och så kör den i ca 60 o ökar segt som fan big_smile

Muttley
14 september 2012
Trådstartare
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:

Ja de gör man. 
Säg som exempel då som idag när jag kör ut ur malmö från Entre ut på E22 står först vid rödljuset. Har kunder i bilen.  Gasar upp från 1an såpass att jag lägger i 3an direkt och sen accelererar upp tills de är dags att växla igen och då lägger vi i 5an och går upp i rätt hastighet för att sen lägga i semesterväxeln nr 6.

Detta resulterar i snabb acceleration men otroligt bekvämt för åkande smile  Jag är aldrig i vägen för någon om de inte varvar ut motorn och tror vi är på knutstorp.

Var tex vid en 100 väg med på väg hem när jag slutat, då kommer jag vid en påfart och har en bil liggandes bakom, då denna kurva är väldigt skarpt och lång så brukar jag ligga runt 55-60. Men när vi kommer ut på rakan så lägger han sig på omkörning konstigt nog när jag accelererar som jag brukar och då åker jag från han =9

Så tro inte att jag är en slöröv wink  Planerad körning kan vi kalla det.

Sök