3657
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 462 425 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
4 280 Inlägg
2 januari 2013
einar- skrev:
zemet skrev:
Fyfan va mycket rost du får laga! Detta måste varit ett dåligt exemplar frön början med så mycket rost eller tror du alla 740 har såhär mycket rost om man börjar leta?

Snyggt jobbat, kommer bli riktigt bra när du är klar med bilen!

88 och nyare brukar vara betydligt friskare men hade den varit en 87a eller äldre så brukar dom se ut som den här. 88 fick nämligen mycket bättre underredsbehandling än tidigare.

Ja, jag har haft på tok för många 740 så jag kan dom utantill smile

Jo 88B har ju bättre rostskydd. Men då får man den jävla katten, behöver ju inte fungera men den måste sitta där.

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Donic skrev:
jädrar du ligger i suttit fastklistrad framför datorn nu o läst igenom alla sidorna smile. grymt jobbat,

tackar smile kul att du kolla igenom det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:
zemet skrev:
Fyfan va mycket rost du får laga! Detta måste varit ett dåligt exemplar frön början med så mycket rost eller tror du alla 740 har såhär mycket rost om man börjar leta?

88 och nyare brukar vara betydligt friskare men hade den varit en 87a eller äldre så brukar dom se ut som den här. 88 fick nämligen mycket bättre underredsbehandling än tidigare.

87or o bakåt, de brukar oftast vara mycket värre under än denna om man inte skött dom tongue jag vet wink de satt o diskuterade 740 på bilprovningen när jag hade praktik där. det är inte många 87or som kommer igenom besiktningen utan anmärkningar på rost om man inte skött dom. 88or o framåt brukat vara mycket friskare, oftast är det bara nått småhål här o var men inget stort tongue Eller ja mitt golv var la inte det bästa en gång i tiden lol

Du är liv

4 280 Inlägg
3 januari 2013
Henkix skrev:
einar- skrev:
zemet skrev:

87or o bakåt, de brukar oftast vara mycket värre under än denna om man inte skött dom tongue jag vet wink de satt o diskuterade 740 på bilprovningen när jag hade praktik där. det är inte många 87or som kommer igenom besiktningen utan anmärkningar på rost om man inte skött dom. 88or o framåt brukat vara mycket friskare, oftast är det bara nått småhål här o var men inget stort tongue Eller ja mitt golv var la inte det bästa en gång i tiden lol

Men är din 88a lr 88b? För 88a ska ju ha samma rostskydd som dom tidigare.

Min 87a är i princip rostfri!smile Men den har fått mycket kärlek av tidigare ägare och jag har underredsbehandlat den:)

85orna finns ju inte många kvar som inte har rostat bort tyvärr.

326 Inlägg
3 januari 2013
Han har den äldre typen av inredning så han har en 88A.

Jag har en 85a som inte rostat bort mer än dörrmässigt smile

4 280 Inlägg
3 januari 2013
einar- skrev:
Han har den äldre typen av inredning så han har en 88A.

Jag har en 85a som inte rostat bort mer än dörrmässigt smile

Vad menar du med äldre typ av inredning? Jag kan se skillnad på 90 och frammåt jämfört med 89 och bakåt men det är ingen skillnad på en 89a och en 87a? Har inte varit det på någon av mina bilar ifall det inte är någon väldigt liten detalj.

326 Inlägg
3 januari 2013
Högtalargallren är längre och går hela vägen fram på dörrsidan på en 88B medan på 88A så blir det en liten kant kvar om du förstår vad jag menar. Henkix har en bild på första sidan där du ser vilken kant jag menar
Lika så kom det nya klädslar på GL och GLE till årsmodell 88B. Gamla GL hade "polkagrismönster" på säten och dörrinlägg dvs diagonala streck medan 88B hade lod och vågräta.
GLE och GLT gick från kritstrecksklädseln till plysch men turbon har samma klädsel hela tiden (halvskinnet)

Små detaljer jag har lärt mig när jag hunnit med 12 stycken 740 smile

edit: för att nörda till det riktigt så hade 82-84 dörrsidor i två delar med synliga täckbrickor för fästskruvarna mm, 85-88A hade en enklare variant av dörrsidor som jag beskrev nyss, 88B-90 nya dörrsidor för större högtalare och ny klädsel och 91-92 fick 940s instrumentbräda.
Senast redigerat av einar- (3 januari 2013)

156 Inlägg
3 januari 2013
einar- skrev:
Högtalargallren är längre och går hela vägen fram på dörrsidan på en 88B medan på 88A så blir det en liten kant kvar om du förstår vad jag menar. Henkix har en bild på första sidan där du ser vilken kant jag menar
Lika så kom det nya klädslar på GL och GLE till årsmodell 88B. Gamla GL hade "polkagrismönster" på säten och dörrinlägg dvs diagonala streck medan 88B hade lod och vågräta.
GLE och GLT gick från kritstrecksklädseln till plysch men turbon har samma klädsel hela tiden (halvskinnet)

edit: för att nörda till det riktigt så hade 82-84 dörrsidor i två delar med synliga täckbrickor för fästskruvarna mm, 85-88A hade en enklare variant av dörrsidor som jag beskrev nyss, 88B-90 nya dörrsidor för större högtalare och ny klädsel och 91-92 fick 940s instrumentbräda.

Faktiskt riktigt bra att veta ibland big_smile

+1 till dig wink

4 280 Inlägg
3 januari 2013
einar- skrev:

Jag har ägt 6 st 740 men alla i familjen äger och kör 740 så börjar väll närma sig dina siffror med bilar man gått igenom.

Enligt min erfarenhet så är det 90 som har dom större högtalar gallren samt att klipsen sitter lite olika och att de röda glaset i dörren nu också agerar som ett klips. Turbomodellerna vet jag inte om det är extra utrustning eller inte men min har iaf helläder och vet många mer som har det.

Däremot din polkagris teori kan mycket väl stämma, det är ingenting jag har tänkt på. Det är ganska roligt med sånhär info, ska kolla hemma på gården vid tillfälle och se om det är samma även på våra bilar:)

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
jajjamään de stämmer det är en 88a. men de där med polkagris ränder i inredningen har jag sett 89 o 90 årsmodeller också ha tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
zemet skrev:
Henkix skrev:
einar- skrev:

Men är din 88a lr 88b? För 88a ska ju ha samma rostskydd som dom tidigare.

Min 87a är i princip rostfri!smile Men den har fått mycket kärlek av tidigare ägare och jag har underredsbehandlat den:)

85orna finns ju inte många kvar som inte har rostat bort tyvärr.

va jag har hört från volvo så är 87or o bakåt inte galvaniserade alls. 88a va den förste 740 som blev galvad upp till dörrlister sen 88b o framåt ska vara helgalvaniserade wink

Du är liv

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:

är det inte bara på 940 som högtalargallret går hela vägen?

Du är liv

4 280 Inlägg
3 januari 2013
Henkix skrev:
einar- skrev:

är det inte bara på 940 som högtalargallret går hela vägen?

Har sett det på 90or och framåt, passar med lite modifikation på dom äldre. Några clips som man får lösa själv.

45 Inlägg
3 januari 2013
från och med 88b och framåt är dörrsidorna likadana till 92 smile 88b kom större högtalare i framdörrarna smile min 89 har de stora högtalargallren men är nu utbytt till de gamla dörrsidorna då mina gamla var dåliga.

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
aha nu fattar ja hur ni menar med den gamla o nya inredningen tongue
kollade på ett par 89or på garaget.
haha rätt fränt har aldrig tänkt på de big_smile

Du är liv

517 Inlägg
3 januari 2013
riktigt bra fakta om mitt favoritmärke å modell ni har och möe rost på denna men blir nog riktigt fin sen när den är färdig bra jobbat wink

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
volvoraggaren80 skrev:
riktigt bra fakta om mitt favoritmärke å modell ni har och möe rost på denna men blir nog riktigt fin sen när den är färdig bra jobbat wink

ja de får ja hoppas att den blir, tack smile

Du är liv

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
rosthåls-update kan man säga tongue

hittade rost in till bagaget innan

uch uch tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bdb0241a3cd6e51848a422471aaae2e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a8f602a64b7d2a99cfda43cdc14b3252.jpg

kapat bort rosten smile bara vänta på blästersand nu innan man kör igång med svetsen igen
utsidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3c808d2b8fec2a48bf7c0a170060fca7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e403938edefe06729b5c4379248460b2.jpg

o på insidan, blir nog inte så värst svårt o laga dom hålen tror ja. räcker la o banka till en 90greders plåt o bränna dit wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-40a9a055374236f690e5180daf6674b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-240081d93f13d0dbed7ef0f7b8171c9c.jpg

de va allt för idag

Du är liv

326 Inlägg
3 januari 2013
Jag tycker det är väldigt knepigt att just 740 med dragkrok rostar så ini helvete runt draginfästningarna medan de jag haft utan drag har alltid varit rostfria.
Rätt drygt ställe att rostlaga också då det är så många plåtar som möts just där. Iallafall för en annan som är pedantiskt med rostlagningen smile

Henkix skrev:
va jag har hört från volvo så är 87or o bakåt inte galvaniserade alls. 88a va den förste 740 som blev galvad upp till dörrlister sen 88b o framåt ska vara helgalvaniserade wink

Det är bara en myt, 1986 blev iaf 740 helgalvaniserad (240 vet jag inte) men 88B kom det bättre rostskydd.
Jag har en brutaldålig 87a som ska gå som isbil där man tydligt ser att den är galvad men inuti balkar, trösklar, mm så finns det ingen underredsbehandling alls från fabrik.

85 var sista årgången som inte var galvad och det brukar märkas för de rostar precis överallt...

OT: För att komma med dagens dos av onödigt vetande så var amazonen den första volvon som galvaniserades delvis. 1965 fick den galvade trösklar och frontplåt smile

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:
Jag tycker det är väldigt knepigt att just 740 med dragkrok rostar så ini helvete runt draginfästningarna medan de jag haft utan drag har alltid varit rostfria.
Rätt drygt ställe att rostlaga också då det är så många plåtar som möts just där. Iallafall för en annan som är pedantiskt med rostlagningen smile

Henkix skrev:

Det är bara en myt, 1986 blev iaf 740 helgalvaniserad (240 vet jag inte) men 88B kom det bättre rostskydd.
Jag har en brutaldålig 87a som ska gå som isbil där man tydligt ser att den är galvad men inuti balkar, trösklar, mm så finns det ingen underredsbehandling alls från fabrik.

85 var sista årgången som inte var galvad och det brukar märkas för de rostar precis överallt...

OT: För att komma med dagens dos av onödigt vetande så var amazonen den första volvon som galvaniserades delvis. 1965 fick den galvade trösklar och frontplåt smile

aha där ser man tongue
men balkar o trösklar mm ska vara skyddade med hålrumswax. de står det iaf en in sån där grön "volvo service karrosseriarbeten" bok smile

Du är liv

Sök