3 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:
Jag tycker det är väldigt knepigt att just 740 med dragkrok rostar så ini helvete runt draginfästningarna medan de jag haft utan drag har alltid varit rostfria.
Rätt drygt ställe att rostlaga också då det är så många plåtar som möts just där. Iallafall för en annan som är pedantiskt med rostlagningen

Henkix skrev:
va jag har hört från volvo så är 87or o bakåt inte galvaniserade alls. 88a va den förste 740 som blev galvad upp till dörrlister sen 88b o framåt ska vara helgalvaniserade

Det är bara en myt, 1986 blev iaf 740 helgalvaniserad (240 vet jag inte) men 88B kom det bättre rostskydd.
Jag har en brutaldålig 87a som ska gå som isbil där man tydligt ser att den är galvad men inuti balkar, trösklar, mm så finns det ingen underredsbehandling alls från fabrik.
85 var sista årgången som inte var galvad och det brukar märkas för de rostar precis överallt...
OT: För att komma med dagens dos av onödigt vetande så var amazonen den första volvon som galvaniserades delvis. 1965 fick den galvade trösklar och frontplåt

aha där ser man
men balkar o trösklar mm ska vara skyddade med hålrumswax. de står det iaf en in sån där grön "volvo service karrosseriarbeten" bok

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.