Den gamla oljan som vart i motorn under renoveringstiden 2014-2017 var ju inte alls vacker när jag bytte den i våras. tjock och äcklig. när jag bytte oljan i våras så kände jag att det låg kvar en tjock sörja i oljetråget som inte rann ut då det var såpass lite. Så då tänkte jag att jag byter olja en gång extra i sommar bara för att det känns bäst så.
Så idag var jag ner i ullared o köpte ny olja och bytte den.
Tänkte först åka till biltema o köpa en en dunk 4L halvsyntetisk bara för det ligger närmst. Jag har inget emot biltema, hade nog funkat lika bra som dyrare olja. men min far idiotförklarade mej lite o sa att man inte kan hälla biltema olja i en så fin motor. Kompisen ville ändå ner till ullared o köpa fiske-saker så då blev det en runda dit istället.
när oljan var bytt så passade jag på att kolla tändningen också. Det har jag fortfarande inte gjort efter att ha haft bort fördelaren i våras. Men den stämde bra Behövde inte justera något.
såg att lådan läcker lite olja, så det får nog bli ett vinterprojekt att försöka ordna.
Blitt fuktigt på golvet i garaget där bilden stått av oljan
verkar som den nästan nya packboxen läcker. får nog byta medbringare också. är förmodligen slit-märken i den efter packboxen som gör att det inte håller tätt.
Äntligen skaffat ett kul-skydd också. såg mycket finare ut med den på
en tvätt ska hon få i veckan. har nog aldrig varit så skitig under tiden som jag ägt den som den är nu
mvh
Senast redigerat av Henkix (20 augusti 2017)
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Och det verkar faktiskt som att det hjälpte att fila till glidytorna! Stannade ett flertal gånger och kände på skivorna fram och båda kändes ungefär lika. Innan var alltid HF mycket varmare.
Ska tvätta av fälgarna till nästa gång också så ser man änu tydligare om det ligger på eller inte.
Men vad ska man egentligen smörja glid-pinnen & glidbulten med? En del säger att man inte ska smörja alls och en del säger det måste vara silikonbaserat för att inte förstöra gummit. jag använder just nu detta, men det står inte vad det är baserat på. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter … 000034132/
mvh
Du ska smörja med ett silikonbaserat fett som har hög bärighetsgrad/tål mycket press och hög temperatur Här är en gammal modell av sånt som jag själv använt till alla glidpinnar och bromskolvar, även inom lastbilsmek används det mycket/har användst Sil-Glyde heter det.
Grymt jobb du lagt ner på bilen, ser riktigt bra ut!
Inga problem, bara roligt om man kan hjälpa till Enligt mig det bästa man kan ha till bromsdelar, dock brukar jag använda vanlig kopparpasta där bromsklossarna glider på hållaren bara för att det är lättare å få tag på
Som ja skrev är de fettet ja länkade anpassat för gummi alltså perfekt även till glidkolvar, däremot vanligt fett/ kopparpasta gör så att gummit sväller med tiden och det kommer kärva. Fint projekt annars , tyvärr har man inte tiden till de själv längre med 3 barn , hus . Men en gammel 740 står de hemma som ska få ny lack här framöver svetsat upp de mesta under , men allt hinner inte bli lika detaljrikt som din renovering. Även en 740 busbil pillas de på när de hinns med
Läst klart allt nu. Grymt imponerad av allt du har gjort! Från sunkig till toppskick och hur du lärt dig under hela tiden. Vad bra att det löste sig med problembromsen till slut.
Du ska smörja med ett silikonbaserat fett som har hög bärighetsgrad/tål mycket press och hög temperatur Här är en gammal modell av sånt som jag själv använt till alla glidpinnar och bromskolvar, även inom lastbilsmek används det mycket/har användst Sil-Glyde heter det.
Grymt jobb du lagt ner på bilen, ser riktigt bra ut!
Inga problem, bara roligt om man kan hjälpa till Enligt mig det bästa man kan ha till bromsdelar, dock brukar jag använda vanlig kopparpasta där bromsklossarna glider på hållaren bara för att det är lättare å få tag på
Härligt att höra! / Michael
Ja på klossarna brukar jag också använda nån pasta som står på hyllan. Kan vara lite allt möjligt finns ju inget gummi i närheten av beläggens glidytor som tar stryk
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
_740tic skrev: Som ja skrev är de fettet ja länkade anpassat för gummi alltså perfekt även till glidkolvar, däremot vanligt fett/ kopparpasta gör så att gummit sväller med tiden och det kommer kärva. Fint projekt annars , tyvärr har man inte tiden till de själv längre med 3 barn , hus . Men en gammel 740 står de hemma som ska få ny lack här framöver svetsat upp de mesta under , men allt hinner inte bli lika detaljrikt som din renovering. Även en 740 busbil pillas de på när de hinns med
Okej fick tag i någon fett idag som var till för att smörja utan att skada gummit
Hehe ja då finns ju lite annat att tänka på före bilen jag e ju ensam och det märks väll med detta projektet
Roligt det, tack för kommentaren och tipset
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Noffna skrev: Läst klart allt nu. Grymt imponerad av allt du har gjort! Från sunkig till toppskick och hur du lärt dig under hela tiden. Vad bra att det löste sig med problembromsen till slut.
Hehe du lyckades ta dej igenom hela tråden, roligt det Tack vad kul att höra hehe ja i början fattade jag inte mycket och haynesboken var min bästa vän Ja jag hoppas den inte börjar strula igen . Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Inga problem, bara roligt om man kan hjälpa till Enligt mig det bästa man kan ha till bromsdelar, dock brukar jag använda vanlig kopparpasta där bromsklossarna glider på hållaren bara för att det är lättare å få tag på
Härligt att höra! / Michael
Ja på klossarna brukar jag också använda nån pasta som står på hyllan. Kan vara lite allt möjligt finns ju inget gummi i närheten av beläggens glidytor som tar stryk
Mvh
Haha ja precis, det mesta funkar till det
Henkix skrev: Idag hittade jag äntligen det där fettet jag läst om till att smörja bromsarna. ATE Plastilube.
Köpte 2st tuber då dom var så små så har jag ett tag framöver tänkte jag.
Men när jag kom hem så såg jag att det var bäst före datum på dom?! Gick ut 0917 och det är ju inte alls länge till det.
Men är det nått att bry sej om? Har aldrig hört talas om bäst före datum på smörjfett.
Och vad är det som händer när det bli gammalt? Eller är det ett försäljnings-trix så att fler ska köpa en ny när den gamla gått ut?
Mvh
Aldrig heller hört talas om bäst före datum på fett, gissar på att det kan torka ut efter väldigt lång tid eller tappa smörjegenskaperna lite grann, men borde inte göra det så länge förpackningen är stängd Inget jag vet säkert dock
Inga problem, bara roligt om man kan hjälpa till Enligt mig det bästa man kan ha till bromsdelar, dock brukar jag använda vanlig kopparpasta där bromsklossarna glider på hållaren bara för att det är lättare å få tag på
Härligt att höra! / Michael
Ja på klossarna brukar jag också använda nån pasta som står på hyllan. Kan vara lite allt möjligt finns ju inget gummi i närheten av beläggens glidytor som tar stryk
Mvh
Haha ja precis, det mesta funkar till det
Henkix skrev: Idag hittade jag äntligen det där fettet jag läst om till att smörja bromsarna. ATE Plastilube.
Köpte 2st tuber då dom var så små så har jag ett tag framöver tänkte jag.
Men när jag kom hem så såg jag att det var bäst före datum på dom?! Gick ut 0917 och det är ju inte alls länge till det.
Men är det nått att bry sej om? Har aldrig hört talas om bäst före datum på smörjfett.
Och vad är det som händer när det bli gammalt? Eller är det ett försäljnings-trix så att fler ska köpa en ny när den gamla gått ut?
Mvh
Aldrig heller hört talas om bäst före datum på fett, gissar på att det kan torka ut efter väldigt lång tid eller tappa smörjegenskaperna lite grann, men borde inte göra det så länge förpackningen är stängd Inget jag vet säkert dock
Mvh Michael
okej Hehe på jobbet använder vi gammalt fett från typ 70-80 talet
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
skrev ju i en tidigare update ang min broms HF som ligger på lite grann att det verkade som det hjälpte när jag filade till beläggets anliggningsytor. Men det gjorde det nog inte. Skivan blev varm igen och fälgen blev skitig snabbt.
Så jag tänkte prova att byta oket, renoverade det gamla för ca 2 månader sen. När jag tog fram det renoverade oket märkte jag att nedre glidhylsan gick trögt, det visade sej att biltemas bromsoksfett jag använde att smörja den med har torkat. Det är precis samma fett jag använt till mitt nuvarande ok och även där torkar det.jag trodde det berodde på värmen att det torkar men det kan det ju inte göra när det torkar på ett ok som aldrig vart använt.
Tog isär och kollade på bilen och mycket riktigt så hade det torkat. Dock av nån anledning så är det alltid den övre glidpinnen det torkar på. så nu har jag smörjt upp det med riktigt fett istället för att se om det hjälper.
Tvättade rent alla "glid-sakerna" från det gamla fettet.
av ren nyfikenhet, vad fyller denna metall-ringen för funktion som sitter längst ut på övre glidpinnen?
Nu smörjde jag med detta fettet som ska vara till för detta ändamål
Vänster sida funkar ju som den ska men rev ändå ner o smörjde med det nya fettet
På vänster sida märkte jag att fettet inte torkat på någon av okets glidytor. Kanske kan vara för att fettet på HF torkar som den ligger på lite? Återstår att se framöver hur det funkar nu.
Var och besiktade bilen nu iveckan då den är i sin period. Och den gick igenom så nu går den till vintern 2019.
Dock påpekade dom på besiktningen att båda dimljusen stod lite för högt. Så direkt efter åkte jag till verkstad där dom ställde in dom åt mej
Idag var jag i Jönköping på Volvo part meet 2017 och tittade lite, aldrig vart där förr. riktigt roligt var det iaf
Självklart handlade jag lite också
Då flottören i tanken hänger sej ibland efter att man tankat så passade jag på att köpa en ny Fick 25% rabbat på den, gav 2000kr. Hade jag köpt den på volvo hade jag fått ge ca 2800.
Får se när jag byter den, tänkte den gamla skulle fastna ordentligt först. Oftast räcker det att köra på ett farthinder så släpper den. För ca 2 veckor sedan slog jag i lite 2T olja i tanken innan jag tankade och efter det så har den fungerat. Men nu har jag ju iaf en ny om den börjar krångla igen.
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Hoppas det bättre fettet åtgärdar bromsproblemet. Själv kan man bara drömma om en fungerande bensinmätare, tre stycken 740'is och ingen fungerande bensinmätare eller trippmätare på någon av dom.
Noffna skrev: Hoppas det bättre fettet åtgärdar bromsproblemet. Själv kan man bara drömma om en fungerande bensinmätare, tre stycken 740'is och ingen fungerande bensinmätare eller trippmätare på någon av dom.
Byt till det japanska mätarhuset (mycket pålitligare än det tyska som sitter i dem flesta) o kolla så flotören rör sej som den ska så kommer den säkerligen fungera igen
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
På alla 740is jag har haft har det alltid varit fel på mätarhuset så enkelt att fixa tankmätaren om man vill det. Så min funkar så fint nu Lämnade in mitt mätarhus på renovering för 1500kr och fixade även trippen också blev som ny. Sen har jag testat den i ungefär 5-7 Volvos efter det och då har det funkat där med