3858
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 462 396 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
326 Inlägg
3 januari 2013
Då hade dom glömt min då för trösklarna (de som finns kvar av de) finns det då ingenting i tongue

613 Inlägg
3 januari 2013
många nyare 945 jag har tittat på har rostat som faan rent ut sagt vid dragkroken/balken
men när jag bytte min dåliga krok mot en splitt ny på 745-an från 1992 va det en 5krona ungefär.

det är konstigt med rost vissa volvos man kikat på är lik typ en 1988 740 kan vara totalt röten
medans en skattebefriad 240 som stått ute obesiktad kan vara kanonfin i skärmar och under

rost är konstigt och helt ofurtsägbart
lagade upp min 244 innan vintern tattarlagning på ena sidan och bra på den andra för att se skillnader

tattarsidan slipades med maskin och kallgalv grå inget mer ingen lack eller dylikt
ungefär 30% har kommit tillbaka

andra sidan blästrades kallgalv,primer och vanlig mattsvart då bilen är mattsvart
en 5 krona har visat sig på exakt samma ställe som jag blästrade bort

bilen stog i varmgarage ungefär 20-24 grader

jag har länge undrat över kallgalv på burk och jag kommer inte använda mig av det i framtiden det räcker tydligen inte till.

hur fungerar rostätare och rostbort något ni grabbar använt?

bra jobb fortsätt så smile

4 280 Inlägg
3 januari 2013
Anderholm skrev:
många nyare 945 jag har tittat på har rostat som faan rent ut sagt vid dragkroken/balken
men när jag bytte min dåliga krok mot en splitt ny på 745-an från 1992 va det en 5krona ungefär.

det är konstigt med rost vissa volvos man kikat på är lik typ en 1988 740 kan vara totalt röten
medans en skattebefriad 240 som stått ute obesiktad kan vara kanonfin i skärmar och under

lagade upp min 244 innan vintern tattarlagning på ena sidan och bra på den andra för att se skillnader

tattarsidan slipades med maskin och kallgalv grå inget mer ingen lack eller dylikt

andra sidan blästrades kallgalv,primer och vanlig mattsvart då bilen är mattsvart

jag har länge undrat över kallgalv på burk och jag kommer inte använda mig av det i framtiden det räcker tydligen inte till.

Jag har beställt en dunk smedjans, och det fungerar fantastiskt bra som rostborttagare, verkar inte hindra att rosten kommer tillbaka speciellt bra dock.

Betade runt garaget och hittade en gammal bult som lega ute i många år, väldigt rostig. Efter 2 timmar i badet så var den som ny. Så jag rekommenderar varmt smedjans rostlösning. Ifall man vill slänga rostiga saker i ett bad.

Resultatet blir precis som dom visar på hemsidan, en svart beläggning och ingen rost:)

http://www.smedjans.com/

718 Inlägg
3 januari 2013
Riktigt härligt att se att du är så pigg på att rostlaga, det är ju inte det roligaste om man säger så smile.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:
Då hade dom glömt min då för trösklarna (de som finns kvar av de) finns det då ingenting i tongue

de kan ju ha vart att nån tidigare ägare tvättat bilen med nått starkt medel som gjort att rostskyddet löst upp sej och försvunnit tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Anderholm skrev:

både rostätare o zinkfärg tycker ja e värdelöst.bläster o 2K epoxy primer tycker jag funkar fin fint det big_smile
de flesta gamla bilar med drag brukar vara rostiga där bak, tänk bara all skit och frmförallt all snö som samlas där och lägger sej ovanpå dragkroken och blir liggandes, och det är nog inte många som tänker på att skölja av draget när de tvättar smile det är iaf vad jag hört ska vara den största anledningen tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
epafolle skrev:
Riktigt härligt att se att du är så pigg på att rostlaga, det är ju inte det roligaste om man säger så smile.

nä fyfan det är inte kul tongue men det blir bra när det är klart big_smile

Du är liv

Avstängd
76 Inlägg
3 januari 2013
Har du några planer på att montera elhissar?

6 740 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Ford1954 skrev:

nej jag tycker inte om nått sånt elektriskt. Tycker hellre om veven som alltid fungerar så länge man inte brutit armen big_smile

Du är liv

130 Inlägg
3 januari 2013
Henkix skrev:
Ford1954 skrev:

nej jag tycker inte om nått sånt elektriskt. Tycker hellre om veven som alltid fungerar så länge man inte brutit armen big_smile

Dock skönt att kunna sköta alla fönster från förarstolen smile.

6 740 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Lordh skrev:
Henkix skrev:
Ford1954 skrev:

javvist är de det smile men inte kul när det börjar o krångla tongue

Du är liv

4 280 Inlägg
4 januari 2013
Henkix skrev:
Lordh skrev:
Henkix skrev:

javvist är de det smile men inte kul när det börjar o krångla tongue

Tror det är vanligare att vevfönster går sönder/krånglar faktiskt. Han aldrig varit med om att elhissar inte fungerar på 740 men 2 ggr har veven gått sönder på bilar inom familjen.

6 740 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
var o inhandla lite te bilen innan, hålrumsvätska o en ny dragkroks-kontak o kopplat den
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-cfc1cfa785b55a6c2a3be1e603863bf0.jpg

Du är liv

6 740 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
precis vart o hämtat lite plastdetaljer som är hela o fina, råkade ju ha sönder några när ja plocka bort taket tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-10870a7e719ba11fb1959239709101eb.jpg

inte för att göra reklam nu med alla inredningssaker ska torkas av riktigt noga med detta när det är redo för montering smile ja rekomenderar detta till er som vill ha en riktigt ren o fin inredning som doftar gott sen smile o för bästa resultat kan man troka av med vinyl-wippers efteråt
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a57115644a7258ede8bcb54106bb06c5.jpg

Du är liv

326 Inlägg
5 januari 2013
Jag kastade i alla min plastlister i badkaret med lite diskmedel och skrubbade rent med diskborsten. De i kombination med att alla golvmattor fick en resa i tvättmaskin gjorde att bilen blev betydligt fräschare invändigt smile
Då hade jag beigea lister så all skit syntes verkligen...

Undrar förresten hur mycket blåa plastdelar jag har gett och slängt bort. Mycket har varit de vinylklädda som sitter i GLE/GLT tongue

6 740 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:
Jag kastade i alla min plastlister i badkaret med lite diskmedel och skrubbade rent med diskborsten. De i kombination med att alla golvmattor fick en resa i tvättmaskin gjorde att bilen blev betydligt fräschare invändigt smile

Undrar förresten hur mycket blåa plastdelar jag har gett och slängt bort. Mycket har varit de vinylklädda som sitter i GLE/GLT tongue

dom plasterna jag var o hämta igår var från en tidig 945 och var vinylklädda märkte jag när ja kom hem. medans de andra bara e dålig plast och lite lite mörkare i den blå färgen. får la se sen när det e dags o sätta in det om man ser tydligt att det är en annan list där. jag hoppas man inte ser så mycket skillnad men det är nog inget man tänker på direkt heller. hopas ja tongue

Du är liv

517 Inlägg
5 januari 2013
jag håller tummarna att det blir ingen nyansskillnad wink

6 740 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
volvoraggaren80 skrev:
jag håller tummarna att det blir ingen nyansskillnad wink

liten liten kommer det bli, men jag tror inte man ser/tänker på det sen när all den andra inredningen e tillbaka tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
hittade ju en liten skvätt sand innan så då fortsatte ja o svetsa lite big_smile
svetsade lite där bak där ja hitta hål igår elr när de nu va tongue

svetsade med rostfri plåt på ena sidan, en del säger ju att det inte är bra för de börjar rosta när det är olika material och en del säger att det inte spelar någon roll för det rostar inte bara för att de e olika material. så ja testar  la helt enkelt för o få ett säkert svar smile får la se hur det ser ut om ett år elr så tongue
var rätt svårt att svetsa där, plåten var så tunn men de gick bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c495ea936a6c84d334a874cc86cd8109.jpg

andra sidan, där fick de bli vanlig plåt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b0311f38ea5a07e527e3617b6abe6071.jpg

all gammel rostig skit ja kapat bort ligger i en fin hög utanför garaget big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-74b9bf332df4849d123f87905c025a51.jpg

o så en bild på de listerna som inte va helt lika dana, men jag tror inte att det är något man tänker på sen tongue även plasten på insidan av vänster a stolpe har samma nyans skillnad. men kommer nog inte synas så tydligt att den blå färgen inte är helt 100 samma sen när all inredning e på plats hoppas jag smile
Ny 945 VS gamla 740
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9484427ab3a3f94bcf763aaed35839fa.jpg

nu till veckan som kommer så får jag hem massa ny sand!!!!!!! big_smile big_smile big_smile big_smile så då ska det fortsättas att jobba hårt med bilen, helst varje dag om ja orkar smile

ha de gott!!
Senast redigerat av Henkix (5 januari 2013)

Du är liv

6 740 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
einar- skrev:

om jag hade haft ett stort o fint badkar hade jag också gjort så wink mina mattor tvättade jag med kallavfettning o högtryckstvätt tongue

Du är liv

Sök