6765
Sök

Hjälp!! Vilken bil ska jag välja!

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
ARGHH..har beslutsångest och skulle vara väldigt tacksam om någon kunde säga ngt som fick det att väga över åt ngt håll när det gäller ett bilköp jag ska göra om ca 2h.

Alternativ A) Ford mondeo st220 04 13000 mil 50 000kr

Nackdelar: Viss osäkerhet på kvalitén och rostskyddet på Fordbilar. Kostar mer i drift  och skatt och försäkring..kan inte installera dragkrok.
Fördelar: Har provkört den och älskade att köra i den har lagom stort bagageutrymme. Tycker att det är ett bra pris i jämförelse med andra bilar från det året och med de milen..och så 225 hästkrafter..härligt. + Jävligt snygg..

Alternativ B) Audi avant 2,0 04 12000 mil 55 000kr

Nackdelar: Bara 135 hästkrafter. Har ej provkört den. Kamremsbyte ej gjort än..!
Fördelar: Billigare, störrelasutrymme iom att det är en kombi. litar mer på kvalitén på en Audi.

Hjälp, kommer att köpa ngn av dem inom ett par h...Säg ngt som får det att väga över. Vad säger ni??

Stort tack på förhan för inkomna svar.
Senast redigerat av Mariusa (15 september 2012)

7 385 Inlägg
15 september 2012
jadu, lite olika bilar att jämnföra tycker jag ...

forden är ju som sagt roligare men audin billigare

ska du ha de som brukis hade jag satsat på audin, väldigt trevliga enligt mig

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Jo brukis...uppe i kalla umeå dessutom..så ok 1-0 till audin. Tack för det snabba svaret.. Någon mer?

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Cheeva - har du ngn koll på kvalitéen på bilarna? är det stor skillnad? Är det riskfyllt att köpa en Ford?

7 385 Inlägg
15 september 2012
tycker forden är lite plastigare, men kvalitén över lag är ganska bra

sköter man om bilen dvs tvättar putsar vaxar osv så håller den sig fri från rost också... detta gäller alla bilar !

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
15 september 2012
fordarna är ju inte kända för att gå mer än 20k mil innan dom är slut och upprostade. dyr bil att ha som brukis.

audin är tystare, bättre kvalitet, tråkigare, pålitligare.

sen har väl forden kamkedja? nja, lite knivigt men är det en brukis du är ute efter så är audin bättre.

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Jo, Forden har kedja (klistrade in det fel i efterhand, kamremsbytet var inte gjort på audin skulle det stå)  så det är ett stort Plus och om Kamremmen inte är bytt på Audi så är det väl inte långt dit även om man rekommenderar byte innan 18000 mil..Vad skulle det kosta då? Lägg den summan till de 5000 kronor extra som den redan kostar så kanske den inte blir så mycket billigare i längden iaf.. (Tänker jag fel för att jag är så sugen på Forden? smile)

Gäller rostproblemen för ford även för denna bil? Om den bara klarar till 20 000 mil då är det ju såklart ett fett minus..

men ok...2-0 till audin..

Tackar för att ni svarar..inte många timmar bort nu innan jag troligen köper ngn av dem..
Senast redigerat av Mariusa (15 september 2012)

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Någon mer som vill tycka till? (Och vill kanske tala för den fina sportiga forden?  smile

3 579 Inlägg
15 september 2012
Mariusa skrev:
Någon mer som vill tycka till? (Och vill kanske tala för den fina sportiga forden?  smile

ingen ford på våran gård, brukar stämma. Ta audin kvalite big_smile

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
3-0 då...ja, det verkar inte bli någon match..hinner det bli 5-0 så slår jag nog till och får det övverstökat smile

3 579 Inlägg
15 september 2012
Mariusa skrev:
3-0 då...ja, det verkar inte bli någon match..hinner det bli 5-0 så slår jag nog till och får det övverstökat smile

Jag har aldrig kört en ford, så igentligen ska jag inte få röst rätt smile

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Det är så jämnt kvalet om valet så varje röst räknas smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 september 2012
Att en Ford inte håller mer än 20.000mil är inte korrekt men visst kvalitén är inte i topp. Audi är generellt bättre men är inte marknadens pålitligaste modell den heller. När den har en svag motor under huven sjunker intresset ordentligt i mina ögon dessutom.

Skall du tvunget köpa en bil idag så köp tvärt om en Ford säger jag eftersom du tydligen gillar bilen skarpt, kör bilen ett tag och sälj den om kanske ett år istället i fall kvalitén oroar dig. Men att stressa fram ett bilköp är aldrig en bra idé, hade du haft mer tid på dig hade jag rekommenderat dig att leta upp en Audi med mer motor under huven även om du behöver gå ner något i årsmodell eller köpa en bil med något högre mätarställning (Vem vet, kamremsbytet kanske redan är gjort då?).

Men stress är aldrig en bra idé! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Självklart har du rätt...omständigheterna gör att jag inte kan vänta så mycket till..Jag har låtit en bilkunnig mekaniker följa med och titta på bilarna..hans ord kommer att få väga tungt...de är där nu och kollar på audin..får se vad de säger..

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Tack för svaren! Det är inte för sent att tycka till...de måste hinna åka och kolla på forden också inna jag bestämmer mig smile

6 733 Inlägg
15 september 2012
Hej du.

Vanligaste felen på Mondeo är att handbromsen tar dåligt pga wire som kärvar vilket i sin tur tar med sig oket (eller tvärt om)
Hjullagerna bak är inte det hållbaraste, lyssna efter vinande ljud runt 50 och uppåt.
Slangarna till vevhusventilationen brukar torka och spricka vilket gör att motorlampan tänds och bilen går dåligt..likså om sen "Sörplar" efter man varvat upp den är det tomgångsmotorn.

Mer FEL på bilen kommer jag inte riktigt på..Dörrarna har haft en svaghet att börja rosta på det TIDIGA bilarna.

Förövrigt grymt vridmoment från motorn och karossen är galvaniserad. Ej underredsbehandlade original så det är värt att kosta på.

Serviceboken är viktigt då motorerna är känsliga emot låg/dålig olja.

Är allt det ok så slå till..mycket bil för pengarna, går något sönder så är det en Ford.. underskattade modeller efter 2000 talet. Inte allt för dyra reservdelar.

De/Dem

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Hand bromsen var nyligen reparerad och hjullagrena likaså nyss bytta. Så du har rätt där..Väldokumenterad servicebok. Så hade jag hunnit läsa ditt inlägg tidigare kanske jag hade ångrat mig...Men nu blev Audin köpt..Det som avgjorde i slutändan är att jag känner mig tryggare med en Audis kvalité och att audin är billigare..Dessutom men praktisk för mig som familjefar..

Men jag erkänner att det svider att lämna forden...Den var riktigt skön att köra..

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Tack allihop för era synpunkter!

7 385 Inlägg
15 september 2012
grattis till en fin bil smile förväntar mig att du slänger upp bilder nu !

14 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Tack! Den är kvar ute på blocket Se här vilken pärla smile http://www.blocket.se/lund/Audi_A4_2_0_ … =2&w=3

Sök