3783
Sök

Rättigheter vid hävande av bilköp?

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Köpte en bil av en märkeshandlare den 13 - Juli iår.
Redan samma helg så började bilen gå konstigt och tillslut ville den inte starta längre.
Den 17-Juli skickar jag ett mail till säljaren och berättar mina problem med bilen.
På hans inrådan kontaktar jag deras egen märkesverkstad för hjälp.
Blir ombedd att köra in den på en verkstad hemikring (Bilen köptes i skåne och jag själv bor i Södermanland. Ringer runt till några olika verkstäder men ingen som har kunskapen för att felsöka på en bil med eftermarknadssprut (Apec FC)

Då önskar verkstaden att den ska tas på transport ner till Skåne för att dom ska kolla på den.
Skickar adress och en karta för att dom ska beställa en transport.
31 - Aug så hämtas bilen för transport.
Vi lastning så upptäcker jag att både bakaxel och fördelningslåda läcker på bilen.

Allt drar ut på tiden och nu står den fortfarande på verkstaden.
Dom är inte intresserade i att betala ut någon form av ersättning till mig för alla problem.

Vad har jag för rättigheter?
Jag vill häva köpet för att slippa problem i framtiden.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
141 Inlägg
18 september 2012
Du drar in allmänna reklamations nämnden i detta ärende. MEN FÖRST...Kontakta säljaren i första hand och tala om för han vad ditt önskemål är med bilen samt hör vad säljarens förslag är. Kom ihåg att du inte har rätt till häva köp direkt, så enkelt är det inte. För säljaren har rätt till att försöka åtgärda bilens fel inom skälig tid och överenskommelse med dig som kund. Gör därför rätt från dig med detta att kontakta säljaren först. Tycker du att det har dragit ut på tiden så tala om det för dom. Får du ingen respons på det, DÅ talar du om för säljaren att du går vidare med detta ärende och då drar du in ARN.
Försök ha tålamod, det tjänar du på i längden.
Lycka till!

Sök