Köpråd : Första bil BMW E36/E39

Mattyyy DMNDphoto
26 september 2012 · 727 Inlägg

potog skrev:
Raka 6or är ju bara så bränsle snåla wink

Köp nån s60 eller liknande aldrig fel med T5 wink

Skulle aldrig köpa en Volvo och definitivt inte en ful framhjulsdriven Volvo heller.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
Rquired Allmänt envis
26 september 2012 · 12 512 Inlägg

potog skrev:
Raka 6or är ju bara så bränsle snåla wink

Köp nån s60 eller liknande aldrig fel med T5 wink

Nog för att sexcylindriga motorer inte hör till de med lägst förbrukning på marknaden, men när du sedan rekommenderar Volvo´s erkänt törstiga femmor tappar du lite i trovärdighet. Hade du sagt "köp en dieselfyra" så ok, de motorerna är åtminstone snålare än bensinsexorna...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 september 2012 · 5 753 Inlägg

Rquired skrev:

potog skrev:
Raka 6or är ju bara så bränsle snåla wink

Köp nån s60 eller liknande aldrig fel med T5 wink

Nog för att sexcylindriga motorer inte hör till de med lägst förbrukning på marknaden, men när du sedan rekommenderar Volvo´s erkänt törstiga femmor tappar du lite i trovärdighet. Hade du sagt "köp en dieselfyra" så ok, de motorerna är åtminstone snålare än bensinsexorna...

Och inte nog med att femmorna är törstiga, dom är dessutom slöa och tråkiga att köra för deras effekt..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Rquired Allmänt envis
26 september 2012 · 12 512 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Rquired skrev:

potog skrev:
Raka 6or är ju bara så bränsle snåla wink

Köp nån s60 eller liknande aldrig fel med T5 wink

Nog för att sexcylindriga motorer inte hör till de med lägst förbrukning på marknaden, men när du sedan rekommenderar Volvo´s erkänt törstiga femmor tappar du lite i trovärdighet. Hade du sagt "köp en dieselfyra" så ok, de motorerna är åtminstone snålare än bensinsexorna...

Och inte nog med att femmorna är törstiga, dom är dessutom slöa och tråkiga att köra för deras effekt..

Där håller jag inte riktigt med dig tyvärr, jag tycker visserligen bättre om sexorna men Volvo´s femma är en väldigt fin motor. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mattyyy DMNDphoto
26 september 2012 · 727 Inlägg

Rquired skrev:

_Glenne_ skrev:

Rquired skrev:

Nog för att sexcylindriga motorer inte hör till de med lägst förbrukning på marknaden, men när du sedan rekommenderar Volvo´s erkänt törstiga femmor tappar du lite i trovärdighet. Hade du sagt "köp en dieselfyra" så ok, de motorerna är åtminstone snålare än bensinsexorna...

Och inte nog med att femmorna är törstiga, dom är dessutom slöa och tråkiga att köra för deras effekt..

Där håller jag inte riktigt med dig tyvärr, jag tycker visserligen bättre om sexorna men Volvo´s femma är en väldigt fin motor. smile

Min kusin som har haft flera turbobilar bl.a 2st med T5 säger att motorerna är trevliga och går bra men är väldigt törstiga.

Han rekommenderar faktist BMW till mig för att dom är rätt roliga (328 t.ex) och är inte allt för törstiga.

Men egentligen så länge bilen drar mindre soppa än min hoj (1,5L milen + 2T olja = Dyr milkostnad) så är jag rätt nöjd wink

Men hur är det att köra vinter med BMW 525 eller 328? Går det bra att göra eller blir dom väldigt hala då med bakhjulsdriften?

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 september 2012 · 5 753 Inlägg

Rquired skrev:

_Glenne_ skrev:

Rquired skrev:

Nog för att sexcylindriga motorer inte hör till de med lägst förbrukning på marknaden, men när du sedan rekommenderar Volvo´s erkänt törstiga femmor tappar du lite i trovärdighet. Hade du sagt "köp en dieselfyra" så ok, de motorerna är åtminstone snålare än bensinsexorna...

Och inte nog med att femmorna är törstiga, dom är dessutom slöa och tråkiga att köra för deras effekt..

Där håller jag inte riktigt med dig tyvärr, jag tycker visserligen bättre om sexorna men Volvo´s femma är en väldigt fin motor. smile

Kanske kul att köra i R utförande, dom har väll nån ponny till, men både 250hk och 225hk versionerna är ju slöa för sin effekt smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Rquired Allmänt envis
26 september 2012 · 12 512 Inlägg

Mattyyy skrev:

Rquired skrev:

_Glenne_ skrev:
Och inte nog med att femmorna är törstiga, dom är dessutom slöa och tråkiga att köra för deras effekt..

Där håller jag inte riktigt med dig tyvärr, jag tycker visserligen bättre om sexorna men Volvo´s femma är en väldigt fin motor. smile

Min kusin som har haft flera turbobilar bl.a 2st med T5 säger att motorerna är trevliga och går bra men är väldigt törstiga.

Han rekommenderar faktist BMW till mig för att dom är rätt roliga (328 t.ex) och är inte allt för törstiga.

Men egentligen så länge bilen drar mindre soppa än min hoj (1,5L milen + 2T olja = Dyr milkostnad) så är jag rätt nöjd wink

Men hur är det att köra vinter med BMW 525 eller 328? Går det bra att göra eller blir dom väldigt hala då med bakhjulsdriften?

Bakhjulsdrift på vintern har nog mycket med inställning att göra, är man vad vid det känns fram eller fyrhjulsdrift fel och tvärt om är man van vid t.ex framhjulsdrift känns bakhjulsdrift lite lömskt i början. Men det kommer snabbt och det finns flera goda fördelar med drivningen bak på vintern och då syftar jag inte på att leka med bilen.

Utan då framhjulen behåller greppet och halkar inte runt på underlaget som FWD/4WD så du har oftast styrförmågan tillgänglig, du kan balansera bilen med hjälp av gasen och eftersom en bil sätter sig på bakhasorna vid acceleration har du bättre grepp och framkomlighet än med framhjulsdrift (Som tvärt om lyfter drivhjulen från marken vid acceleration). Sedan finns det förstås fördelar med fram och fyrhjulsdrift med.

Oavsett drivning är dock antisladd (Passivt eller aktivt) att föredra, vid en omkörning i halka gör det till exempel stor skillnad på just en bakhjulsdriven bil. Till E36 finns ett passivt ("Antispinn") i form av utmärka ASC och till E39 finns både ASC på tidigare årsmodeller och aktiva DSC på senare.

Sikta på en bil med sådant, det blir en säkrare och mer tillbakalutad färd för dig oavsett vilken bil du köper. smile

Glenne: Kanske det, jag struntar dock personligen i prestanda. En motor skall vara rolig och ha tillräckliga prestanda, kör sedan en 200hk SAAB ifrån mig i en 225hk Volvo (OBS, bara ett exempel!) kan jag inte bry mig mindre!

Senast redigerat av Rquired (26 september 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mattyyy DMNDphoto
26 september 2012 · 727 Inlägg

Rquired skrev:

Mattyyy skrev:

Rquired skrev:

Där håller jag inte riktigt med dig tyvärr, jag tycker visserligen bättre om sexorna men Volvo´s femma är en väldigt fin motor. smile

Min kusin som har haft flera turbobilar bl.a 2st med T5 säger att motorerna är trevliga och går bra men är väldigt törstiga.

Han rekommenderar faktist BMW till mig för att dom är rätt roliga (328 t.ex) och är inte allt för törstiga.

Men egentligen så länge bilen drar mindre soppa än min hoj (1,5L milen + 2T olja = Dyr milkostnad) så är jag rätt nöjd wink

Men hur är det att köra vinter med BMW 525 eller 328? Går det bra att göra eller blir dom väldigt hala då med bakhjulsdriften?

Bakhjulsdrift på vintern har nog mycket med inställning att göra, är man vad vid det känns fram eller fyrhjulsdrift fel och tvärt om är man van vid t.ex framhjulsdrift känns bakhjulsdrift lite lömskt i början. Men det kommer snabbt och det finns flera goda fördelar med drivningen bak på vintern och då syftar jag inte på att leka med bilen.

Utan då framhjulen behåller greppet och halkar inte runt på underlaget som FWD/4WD så du har oftast styrförmågan tillgänglig, du kan balansera bilen med hjälp av gasen och eftersom en bil sätter sig på bakhasorna vid acceleration har du bättre grepp och framkomlighet än med framhjulsdrift (Som tvärt om lyfter drivhjulen från marken vid acceleration). Sedan finns det förstås fördelar med fram och fyrhjulsdrift med.

Oavsett drivning är dock antisladd (Passivt eller aktivt) att föredra, vid en omkörning i halka gör det till exempel stor skillnad på just en bakhjulsdriven bil. Till E36 finns ett passivt ("Antispinn") i form av utmärka ASC och till E39 finns både ASC på tidigare årsmodeller och aktiva DSC på senare.

Sikta på en bil med sådant, det blir en säkrare och mer tillbakalutad färd för dig oavsett vilken bil du köper. smile

Glenne: Kanske det, jag struntar dock personligen i prestanda. En motor skall vara rolig och ha tillräckliga prestanda, kör sedan en 200hk SAAB ifrån mig i en 225hk Volvo (OBS, bara ett exempel!) kan jag inte bry mig mindre!

Tack för ett riktigt bra svar! Låter som att det är värt att betala några kronor extra för DSC/ASC då om man ska köra bilen på vintern men jag är fortfarande lite kluven på om man ska ha nån annan lite taskigare vinterbil då så har man Bimmern som finbil på sommaren istället och så lär ju bilen hålla sig i bättre skick då smile. Dessutom så kommer den kanske vara för låg för att ens köra på vintern iaf där jag bor ute på landet.

Vad jag är van vid blir väl kanske rwd då för jag kommer övningsköra mest i min egna bil för jag har ingen lust att åka i morsan/farsans bilar utan känns ju skönare att ha en egen bil att åka i som man inte behöver vara lika rädd om och dessutom så är den som man själv vill.

Sen finns det givetvis andra fördelar med att ha egen bil då men jag kommer ju också att låna föräldrarnas bilar för att få veta hur det känns med fwd och fwd/awd som hoppar in vid motstånd (Honda CRV) och så vill man ju även testa lite olika växellådor både Automat och Manuell sen hur dom kan upplevas osv smile






Ingen som har tips på annan bil då eller vad man ska kolla noggrant efter på vissa modeller? Som sagt att skruva gör inget men är delarna dyra så svider det för arbetet fixar jag själv (Utbildar mig till bilmek)

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
jottosson
26 september 2012 · 606 Inlägg

är själv ute efter en e39 528 smile


men för att rekomendera en annan fin bil så är ju mercas e280/e320 och c280 fina bilar liknande prestanda som bmwn med en annan kaross och ett snyggare emblem :p

men se upp för rost runt dörrlisterna på mercorna blir fula fort när det väl börjat

Senast redigerat av jottosson (26 september 2012)

Kan det lagas ska det lagas! :)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 september 2012 · 5 753 Inlägg

Rquired skrev:
Glenne: Kanske det, jag struntar dock personligen i prestanda. En motor skall vara rolig och ha tillräckliga prestanda, kör sedan en 200hk SAAB ifrån mig i en 225hk Volvo (OBS, bara ett exempel!) kan jag inte bry mig mindre!

Rätt inställning, huvudsaken man är nöjd med prestandan själv, jag själv skulle inte heller grina blod om jag vart ifrånkörd av en effektklenare bil..  men som det lät på personen som drog upp T5or i tråden så lät det ju som att T5orna gick hur bra som hellst, kan dock vara ett missförstånd från min sida smile


Dock står jag fast vid att jag tycker T5or är slöa för sin effekt.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
26 september 2012 · 7 234 Inlägg

potog skrev:
Raka 6or är ju bara så bränsle snåla wink

Köp nån s60 eller liknande aldrig fel med T5 wink

ja va smart att välja en törstig t5 istället för en hyffsat snål sexa

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kalaspajas
27 september 2012 · 29 Inlägg

Jag hade en bmw 525ia, och det du ska veta är: Svårt att komma under litern, speciellt i stan. Rost! Jag har aldrig sett en e39 som är helt förskonad. Köp ingen importerad! Försäkringskostnader och andrahandsvärde är sämre än för svensksålda. Pixelfel är vanligt. Jag tycker att kvalitén innvändigt är ganska dålig. Plastiga knappar och reglage för AC och fläkten mm.
Jag rekomenderar inte BMW e39. Titta på någon annan  bil. Framvagnen säckar ihop, ABS styrenhen pajjar. Som sagt...Hitta en annan modell  du är intresserad av.

MR-P
27 september 2012 · 135 Inlägg

Kalaspajas skrev:
Jag hade en bmw 525ia, och det du ska veta är: Svårt att komma under litern, speciellt i stan. Rost! Jag har aldrig sett en e39 som är helt förskonad. Köp ingen importerad! Försäkringskostnader och andrahandsvärde är sämre än för svensksålda. Pixelfel är vanligt. Jag tycker att kvalitén innvändigt är ganska dålig. Plastiga knappar och reglage för AC och fläkten mm.
Jag rekomenderar inte BMW e39. Titta på någon annan  bil. Framvagnen säckar ihop, ABS styrenhen pajjar. Som sagt...Hitta en annan modell  du är intresserad av.

Du kan inte grunda dina svar på en e39:a. Jag har haft flera e39or. Har inte haft någon mer fantastisk bil än dem. Båda e39orna jag har uppe på garaget hade inte en enda rost fläck när jag ägde dem.
Så alla e39or medför inte sådana problem som du antyder.

Till trådskaparen: Gå in på begagnatguiden på autopower och titta.

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Kalaspajas
27 september 2012 · 29 Inlägg

gasolinbloood skrev:

Kalaspajas skrev:
Jag hade en bmw 525ia, och det du ska veta är: Svårt att komma under litern, speciellt i stan. Rost! Jag har aldrig sett en e39 som är helt förskonad. Köp ingen importerad! Försäkringskostnader och andrahandsvärde är sämre än för svensksålda. Pixelfel är vanligt. Jag tycker att kvalitén innvändigt är ganska dålig. Plastiga knappar och reglage för AC och fläkten mm.
Jag rekomenderar inte BMW e39. Titta på någon annan  bil. Framvagnen säckar ihop, ABS styrenhen pajjar. Som sagt...Hitta en annan modell  du är intresserad av.

Du kan inte grunda dina svar på en e39:a. Jag har haft flera e39or. Har inte haft någon mer fantastisk bil än dem. Båda e39orna jag har uppe på garaget hade inte en enda rost fläck när jag ägde dem.
Så alla e39or medför inte sådana problem som du antyder.

Till trådskaparen: Gå in på begagnatguiden på autopower och titta.

Då är det bara grattulera. Jag kanske har haft otur med den jag hade, och dom jag sett. Men faktum kvarstår att det är en bil som har ganska många modelltypsika problem, som rost, pixelfel och abs mm. Sen är det ju en bil som är långt ifrån ny, och alla bilar som är 10-15 år kommer förr eller senare få problem.
Jag kan ju nämna det jag tyckte var positivt oxå. Det är ett riktigt landsvägslok, som går tyst och fint på vägen. Väldigt bekväm på motorväg.

panda666
27 september 2012 · 4 250 Inlägg

Desutom så kan man få en e39 från 525 och uppåt för mindre än 30.000 just nu. Riktigt prisvärda bilar.

speciellt om du vill ha kraft som tex 540 finns dom för runt 40.000 kan pruta ner till 35.000 och då har du en riktig monster , ingen kan snacka **** om en 540 e39;))

D_Nilsson
27 september 2012 · 754 Inlägg

Klart du ska ha en 328 E36! smile Min förstabil var en av landets fräschaste 328:or, saknar den bilen som faen! Var otroligt nöjd med den. Rörde på sig bra, ljudet var riktigt trevligt, komforten var kanon, etc etc smile

Kolla min gamla och få lite inspiration! wink - http://www.garaget.org/?car=117313

/David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
27 september 2012 · 12 512 Inlägg

Kalaspajas skrev:
Jag hade en bmw 525ia, och det du ska veta är: Svårt att komma under litern, speciellt i stan. Rost! Jag har aldrig sett en e39 som är helt förskonad. Köp ingen importerad! Försäkringskostnader och andrahandsvärde är sämre än för svensksålda. Pixelfel är vanligt. Jag tycker att kvalitén innvändigt är ganska dålig. Plastiga knappar och reglage för AC och fläkten mm.
Jag rekomenderar inte BMW e39. Titta på någon annan  bil. Framvagnen säckar ihop, ABS styrenhen pajjar. Som sagt...Hitta en annan modell  du är intresserad av.

Det är inga problem med importbilar och hos rätt bolag skiljer sig inte premien heller, väljer man bort import försvinner en stor del av de begagnade BMW man kan välja mellan. Samtidigt som fiffel med mätarställning och liknande är lika utbrett bland svensksålda bilar.

Det gäller i princip alla märken och inte endast BMW, väljer man bort importer för att man vill göra ett tryggare köp riskerar man att skjuta sig själv i foten.

I övrigt är dock E39 en modell jag kan rekommendera för enligt min erfarenhet är de riktigt bra, glapp i framvagnen (Standardfel idag? En av de vanligare anmärkningarna hos SBP oavsett märke. Beror det på att våra vägar är så dåliga?) och något elfel är inget att hänga upp sig på jämfört med vad många andra märken har för svagheter.
Hur tråkigt pixelfel och rost än är så kommer bilen likväl att starta och ta sig mellan A-B oavsett hur många pixlar som dör eller skarvar som rostar. Det jag upplever är viktigt, bilens drivlina, är stryktålig hos BMW jämfört med många andra alternativ där Turbo, kamrem/kedja, växellåda eller liknande brukar kunna ställa till med problem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 september 2012 · 1 778 Inlägg

Framvagnen är ingenting att oroa sig för.
För att ha en vibrations och glappfri framvagn så brukar man behöva byta rubbet var 10.000de mil.
De är igentligen inte värre än på någon annan bil.
Och gräver du efter delar i Tyskland så är en e39 lika billig i underhåll dom en gammal Volvo 740.
Ett komplett framvagnskitt kan du tex hitta för 2-4000kr beroende lite på kvalitet.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
SportPilot Ubåtsingenjör
27 september 2012 · 7 234 Inlägg

bmw e39 är en sjukt go bil att köra, sen är den dessutom väldigt snygg !

det enda tråkiga är ju att de rostar ganska friskt, spec bakluckan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
rikardbystrom
27 september 2012 · 70 Inlägg

Jag tycker e39an känns bra mycket mer gedigen än en e36.

E36an har hemskt plastig inredning, är ofta hårt körda, sönderstylade och ofta rost. Visst e39 är inte helt befriad, men många e36 verkar rosta friskt runt dörrar, mitt på dörrar, runt skuff, framskärmar. Mm

Min 523 manuell gav jag 13 tusen för, rostfri, full servicebok, få brukare och i mina ögon välutrustad med m ratt regnsensor, antispinn, acc,  farthållare m.m.  finns skrapmärken på ena dörren, men det kan jag leva med tills jag hittar en ny dörr.

Var och kollade på en 320 ia coupé för samma peng, rost, bättringsfärg och ingen utrustning.

Är mycket nöjd med e39 an, bra förbrukning, billig försäkring och komfort som slår det mesta, för att inte säga allt i den prisklassen!

Ber om ursäkt, skriver från telefon, slarvigt skrivet.

Senast redigerat av rikardbystrom (27 september 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang