Vad har du haft för problem med din SAAB?

andreas1
2 januari 2014 · 1 020 Inlägg

9-5 2,0t 00a 30,000 mil
Vevhusvent uppdatering
Tändlås pga slitage
Turbo slut
Bultarna till toppen då dom lossnade
Tändlåskontakt ljuset försvann
Stötdämpare bak lakage
Bromsljus i luckan glapp
Bromsservo läkage
Fjäderbenslagringar klonka
Krängningsstag glapp
Bärarmar fram rost
Ganska nöjd med det

Saab 90 t16 klyddande sprut
Oljeläkage motor

9000 89a 45,000 mil
Tändlås
Generator
O bilen rosta upp innifrån pga dåliga lister.

900 t16 84 aero 22,000 mil
Bara gick aldrig några problem.

Min slutsats kvaliten är sämre desto nyare saab...

Polarens 99a 84 gick i 6 år med alla delarna från returbilen, köptes inget nytt.
Gick kalas under alla dom åren, aldrig några stora problem

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
sabsthlm
2 januari 2014 · 113 Inlägg

alla bilar krånglar

Andromeda Rumpmas
2 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Eddy skrev:

Andromeda skrev:

Eddy skrev:
9000 -97 med 29000 mil på mätaren.

ägt sedan april 2013:
-Torra och spruckna drivknutsdamasker höger
-Toppackning
-nya bromsbelägg/skivor runt om
-sprucken slang spolarvätska.
-Rostiga framskärmar
-trasig magnetventil för laddtryckstryningen
-dåliga bromsslangar bak
-dåligt batteri
-framkjolen började lossna från sina fästen (som antagligen rostat bort)

tidigare ägare (vad man märker):
-bytt till aerokoppling
-elfel med belysningen fram
-skruvat ihop framkjolen (knappt)


Då har den inte levt ett enkelt liv heller. Köptes i somras och har körts hårt på 260hk och e85, och har enligt tidigare ägare puttrat omkring med 330hk. Så känns inte helt illa att de senaste 8 åren har varit buskörd med bra mycket mer effekt än original, och det som har varit bytt är till stor del slitagedelar.

Men va f*n?

Och vad av det där är inte helt vanliga slitdelar som går sönder på en så gammal bil oavsett märke?
Är det en 200 hk original har den väl dessutom Aero-koppling från början? Och inte konstigt om den börjar slira om man kör med 460 nm och är oförsiktig.

var en ltt. Framskärmar räknas väl inte som slitdelar smile

Vad för bilar känner du till där det är jätteovanligt att framskärmarna är rostiga efter 16 år och 29k mil?
På BMW E46 försvann ju skärmarna i princip innan garantin var slut, och Merca ska vi inte tala om...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Eddy Galen, inte dum.
2 januari 2014 · 1 324 Inlägg

Andromeda skrev:

Eddy skrev:

Andromeda skrev:
Men va f*n?

Och vad av det där är inte helt vanliga slitdelar som går sönder på en så gammal bil oavsett märke?
Är det en 200 hk original har den väl dessutom Aero-koppling från början? Och inte konstigt om den börjar slira om man kör med 460 nm och är oförsiktig.

var en ltt. Framskärmar räknas väl inte som slitdelar smile

Vad för bilar känner du till där det är jätteovanligt att framskärmarna är rostiga efter 16 år och 29k mil?
På BMW E46 försvann ju skärmarna i princip innan garantin var slut, och Merca ska vi inte tala om...

Hitta en 9000 på vägarna som inte har rost på framskärmarna eller har bytt dem. Och nu menar jag altså att hjulhusen mer eller mindre gått upp några storlekar pga skärmarna har flagnat bort.

Senast redigerat av Eddy (2 januari 2014)

AeroMackan
2 januari 2014 · 607 Inlägg

Eddy skrev:

Andromeda skrev:

Eddy skrev:

var en ltt. Framskärmar räknas väl inte som slitdelar smile

Vad för bilar känner du till där det är jätteovanligt att framskärmarna är rostiga efter 16 år och 29k mil?
På BMW E46 försvann ju skärmarna i princip innan garantin var slut, och Merca ska vi inte tala om...

Hitta en 9000 på vägarna som inte har rost på framskärmarna eller har bytt dem. Och nu menar jag altså att hjulhusen mer eller mindre gått upp några storlekar pga skärmarna har flagnat bort.

Jag har inte rost på mina framskärmar och dom är aldrig bytta smile

Eddy Galen, inte dum.
2 januari 2014 · 1 324 Inlägg

AeroMackan skrev:

Eddy skrev:

Andromeda skrev:

Vad för bilar känner du till där det är jätteovanligt att framskärmarna är rostiga efter 16 år och 29k mil?
På BMW E46 försvann ju skärmarna i princip innan garantin var slut, och Merca ska vi inte tala om...

Hitta en 9000 på vägarna som inte har rost på framskärmarna eller har bytt dem. Och nu menar jag altså att hjulhusen mer eller mindre gått upp några storlekar pga skärmarna har flagnat bort.

Jag har inte rost på mina framskärmar och dom är aldrig bytta smile

undantaget till regeln med andra ord lol

svempus
2 januari 2014 · 409 Inlägg

AeroMackan skrev:

Eddy skrev:

Andromeda skrev:

Vad för bilar känner du till där det är jätteovanligt att framskärmarna är rostiga efter 16 år och 29k mil?
På BMW E46 försvann ju skärmarna i princip innan garantin var slut, och Merca ska vi inte tala om...

Hitta en 9000 på vägarna som inte har rost på framskärmarna eller har bytt dem. Och nu menar jag altså att hjulhusen mer eller mindre gått upp några storlekar pga skärmarna har flagnat bort.

Jag har inte rost på mina framskärmar och dom är aldrig bytta smile

då är vi två som har klarat att slippa rosten på framskärmarna på bilen. för mina är också rostfria och aldrig bytta.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Andromeda Rumpmas
2 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Eddy skrev:

Andromeda skrev:

Eddy skrev:

var en ltt. Framskärmar räknas väl inte som slitdelar smile

Vad för bilar känner du till där det är jätteovanligt att framskärmarna är rostiga efter 16 år och 29k mil?
På BMW E46 försvann ju skärmarna i princip innan garantin var slut, och Merca ska vi inte tala om...

Hitta en 9000 på vägarna som inte har rost på framskärmarna eller har bytt dem. Och nu menar jag altså att hjulhusen mer eller mindre gått upp några storlekar pga skärmarna har flagnat bort.

Hitta en bilmodell där inte majoriteten av alla 16 år gamla bilar som närmar sig 30k mil är rostiga. Rena entusiastmärken som Porsche, RR, Bentley m .fl. och alu/ kompositkarosser räknas inte.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
2 januari 2014 · 1 132 Inlägg

Ventilras...

Senast redigerat av FjonkeeN93 (2 januari 2014)

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Rinkaby
4 januari 2014 · 1 Inlägg

99L -74 Slitdelar, allmänt slutkörd vid 10000mil, 3500 mil i min ägo :-/
9000T -85  Hel/Halvljusreglage, växellåda, turbo - i övrigt slitdelar
900T  -83 Turbo, rost, slitdelar
9-5 3.0 TiD -02 motor fabriksbytt 10000mil(ej i min ägo)rost baklucka, slitdelar och slutligen sjunkande foder i motorn 32000mil,
9-3 TiD -07 vattenpump 11000mil, annars inga problem-

Volkswagen Passat Variant 4M "Sweden edition" (2014)
AeroMackan
4 januari 2014 · 607 Inlägg

Rinkaby skrev:
99L -74 Slitdelar, allmänt slutkörd vid 10000mil, 3500 mil i min ägo :-/
9000T -85  Hel/Halvljusreglage, växellåda, turbo - i övrigt slitdelar
900T  -83 Turbo, rost, slitdelar
9-5 3.0 TiD -02 motor fabriksbytt 10000mil(ej i min ägo)rost baklucka, slitdelar och slutligen sjunkande foder i motorn 32000mil,
9-3 TiD -07 vattenpump 11000mil, annars inga problem-

Vattenpumpen ska bytas samtidigt som kamremmen på diesel bilarna smile 12000mil på 06 och 15000mil på 07-. smile

S98
4 januari 2014 · 133 Inlägg

AeroMackan skrev:
Vattenpumpen ska bytas samtidigt som kamremmen på diesel bilarna smile 12000mil på 06 och 15000mil på 07-. smile

Så det är det som gör att just 15000 mils servicen inte är så rolig att
boka rent ekonomiskt smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
panda666
4 januari 2014 · 4 250 Inlägg

säger inte att saab är skit men tycker att dom är väldigt känsliga, riktigt tråkiga inredningar också.
tycker att man måste vara en riktig entusiast eller en förare som kan lite bilar om man ska köra saab eftersom dom är känsliga, som jag har förstått när det gäller saab, dom kan inte direkt jämföras med en tysk eller japanare där det enda egentligen man behöver tänka på är att bilen har bensin inne sen bara vrida och köra. har man haft lite stress och inte haft tid att serva bilen kanske den inte rasar nästa månad när det gäller japansk eller tysk men saab skulle kanske rasa då?

jh-hindersson OVERBOOSTED
4 januari 2014 · 852 Inlägg

Saab 9000 CSE 2,0t 1996- motorn rasade.. roll

annars va den i riktigt bra skick tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
kwansa Hmm, vet inte?
4 januari 2014 · 1 775 Inlägg

S98 skrev:

AeroMackan skrev:
Vattenpumpen ska bytas samtidigt som kamremmen på diesel bilarna smile 12000mil på 06 och 15000mil på 07-. smile

Så det är det som gör att just 15000 mils servicen inte är så rolig att
boka rent ekonomiskt smile

finns väldigt många vattenpumpar som inte håller 15k mil, tyvärr!

Så 12 000mil på 07- också, vore rätt klokt!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
AeroMackan
4 januari 2014 · 607 Inlägg

kwansa skrev:

S98 skrev:

AeroMackan skrev:
Vattenpumpen ska bytas samtidigt som kamremmen på diesel bilarna smile 12000mil på 06 och 15000mil på 07-. smile

Så det är det som gör att just 15000 mils servicen inte är så rolig att
boka rent ekonomiskt smile

finns väldigt många vattenpumpar som inte håller 15k mil, tyvärr!

Så 12 000mil på 07- också, vore rätt klokt!

På 2007- så fick Saabarna en bättre vattenpump som håller 15000mil men sen så kan det finnas måndags exemplar utav all saker.

Andromeda Rumpmas
4 januari 2014 · 3 860 Inlägg

panda666 skrev:
säger inte att saab är skit men tycker att dom är väldigt känsliga, riktigt tråkiga inredningar också.
tycker att man måste vara en riktig entusiast eller en förare som kan lite bilar om man ska köra saab eftersom dom är känsliga, som jag har förstått när det gäller saab, dom kan inte direkt jämföras med en tysk eller japanare där det enda egentligen man behöver tänka på är att bilen har bensin inne sen bara vrida och köra. har man haft lite stress och inte haft tid att serva bilen kanske den inte rasar nästa månad när det gäller japansk eller tysk men saab skulle kanske rasa då?

Har du Saab själv eller har haft?

Problemet med många moderna bensinbilar, speciellt VAG-bilar, är att man lär kolla oljan då och då, och att serviceintervallet boken föreslår är för långt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
4 januari 2014 · 839 Inlägg

Andromeda skrev:

panda666 skrev:
säger inte att saab är skit men tycker att dom är väldigt känsliga, riktigt tråkiga inredningar också.
tycker att man måste vara en riktig entusiast eller en förare som kan lite bilar om man ska köra saab eftersom dom är känsliga, som jag har förstått när det gäller saab, dom kan inte direkt jämföras med en tysk eller japanare där det enda egentligen man behöver tänka på är att bilen har bensin inne sen bara vrida och köra. har man haft lite stress och inte haft tid att serva bilen kanske den inte rasar nästa månad när det gäller japansk eller tysk men saab skulle kanske rasa då?

Har du Saab själv eller har haft?

Problemet med många moderna bensinbilar, speciellt VAG-bilar, är att man lär kolla oljan då och då, och att serviceintervallet boken föreslår är för långt.

Jag tycker andra märken verkar mycket noggranare med serviceintervaller än Saab.
Och sen ska det tilläggas att genom åren när skrattretande saker gått sönder på nya bilar så har Saab stått på sig och beskyllt kunderna medans andra bilmärken tog det på goodwill, många gånger innan ens kunden märkte något.
Volvo 850 och Saab 9000 (ett exempel) har båda varit problembilar när dom var nya med problem som sprickor i vindrutor, motorupphängningar som brakade ihop, justeringar på dörrar mm mm. Volvo svalde stoltheten och lagade felen utan att ibland säga till kunden, dom passade på när bilen var inne på service.
Saab, ja dom skickade notan i vanlig ordning till kunden...
Undra på att det bara är entuiaster och trimgalningar som kör Saab.


Ta det med en nypa salt då det inte varit så här över hela landet. Men det har pågått.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Andromeda Rumpmas
4 januari 2014 · 3 860 Inlägg

UhrJr skrev:

Andromeda skrev:

panda666 skrev:
säger inte att saab är skit men tycker att dom är väldigt känsliga, riktigt tråkiga inredningar också.
tycker att man måste vara en riktig entusiast eller en förare som kan lite bilar om man ska köra saab eftersom dom är känsliga, som jag har förstått när det gäller saab, dom kan inte direkt jämföras med en tysk eller japanare där det enda egentligen man behöver tänka på är att bilen har bensin inne sen bara vrida och köra. har man haft lite stress och inte haft tid att serva bilen kanske den inte rasar nästa månad när det gäller japansk eller tysk men saab skulle kanske rasa då?

Har du Saab själv eller har haft?

Problemet med många moderna bensinbilar, speciellt VAG-bilar, är att man lär kolla oljan då och då, och att serviceintervallet boken föreslår är för långt.

Jag tycker andra märken verkar mycket noggranare med serviceintervaller än Saab.
Och sen ska det tilläggas att genom åren när skrattretande saker gått sönder på nya bilar så har Saab stått på sig och beskyllt kunderna medans andra bilmärken tog det på goodwill, många gånger innan ens kunden märkte något.
Volvo 850 och Saab 9000 (ett exempel) har båda varit problembilar när dom var nya med problem som sprickor i vindrutor, motorupphängningar som brakade ihop, justeringar på dörrar mm mm. Volvo svalde stoltheten och lagade felen utan att ibland säga till kunden, dom passade på när bilen var inne på service.
Saab, ja dom skickade notan i vanlig ordning till kunden...
Undra på att det bara är entuiaster och trimgalningar som kör Saab.


Ta det med en nypa salt då det inte varit så här över hela landet. Men det har pågått.

Men du, då ska jag ta och kontra med ett annat exempel.
Med tanke på ditt användarnamn kan du kanske en del om Saab-motorer, annars får du väl fråga bror eller far din.

När de tidiga 9-5:orna rasade motorer på löpande band tog Saab på sig att byta alla motorer som drig mer än 1 liter olja / 400 mil. Enda kravet var att kunden inte dragit över någon service mer än 3 månader eller 250 mil.
Audi har sedan början av 90-talet haft precis samma problem med oljetörst pga koksade kolvringar, men istället alt att skriva i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är 15 liter olja mellan servicarna på 1500 mil!

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2014 · 13 734 Inlägg

Andromeda skrev:

UhrJr skrev:

Andromeda skrev:

Har du Saab själv eller har haft?

Problemet med många moderna bensinbilar, speciellt VAG-bilar, är att man lär kolla oljan då och då, och att serviceintervallet boken föreslår är för långt.

Jag tycker andra märken verkar mycket noggranare med serviceintervaller än Saab.
Och sen ska det tilläggas att genom åren när skrattretande saker gått sönder på nya bilar så har Saab stått på sig och beskyllt kunderna medans andra bilmärken tog det på goodwill, många gånger innan ens kunden märkte något.
Volvo 850 och Saab 9000 (ett exempel) har båda varit problembilar när dom var nya med problem som sprickor i vindrutor, motorupphängningar som brakade ihop, justeringar på dörrar mm mm. Volvo svalde stoltheten och lagade felen utan att ibland säga till kunden, dom passade på när bilen var inne på service.
Saab, ja dom skickade notan i vanlig ordning till kunden...
Undra på att det bara är entuiaster och trimgalningar som kör Saab.


Ta det med en nypa salt då det inte varit så här över hela landet. Men det har pågått.

Men du, då ska jag ta och kontra med ett annat exempel.
Med tanke på ditt användarnamn kan du kanske en del om Saab-motorer, annars får du väl fråga bror eller far din.

När de tidiga 9-5:orna rasade motorer på löpande band tog Saab på sig att byta alla motorer som drig mer än 1 liter olja / 400 mil. Enda kravet var att kunden inte dragit över någon service mer än 3 månader eller 250 mil.
Audi har sedan början av 90-talet haft precis samma problem med oljetörst pga koksade kolvringar, men istället alt att skriva i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är 15 liter olja mellan servicarna på 1500 mil!

så jäkla välviljiga var inte saab som du får det till att låta.

vet många som fick kosta på motorbytena själv på sina saabar.

fast felet är inte direkt enbart saab utan det är dom förbannade miljömupparna som kräver att skiten ska rulla så länge mellan servicarna ..  varken saab eller audi har haft några 1500mils intervaller utan snarare 3000mil.
derför dom pajkade ihop  en saab med 1500mils intervaller rasar inte.. inte en audi heller

men visst dom är inte dumma och försöker fri skriva sig genom att skriva höga oljeförbrukningar för det är resultatet för att 3000mils intervaller ska fungera smile
dom räknar med att motorn drar olja för att den hela tiden ska ha fin olja i sig..




till ämnet så har jag tyvärr ägt en saab
saab 9000t16
mitt sämsta köp någonsin.  körde den 15mil nu pajade den inte så länge jag hade den..men mest troligen för att allt redan var trasigt..

broms höger fram endast där skivan var skevare än vad som är möjligt smile
trasig avgastystem
rostig som helvete.

motorn gick dock helt okej  den var markant piggare än min fiat uno jag hade som brux bil..vad det nu säger vet jag inte..57hk mot saabens 100?! eller hur mycket en t16 ska ha smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang