6839
Sök

Desperat!! Läge för turbobyte volvo s40 t4 -98?! 32,6000 mil!!!!

1 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Jag är en ung tjej (21 år) och ägare till en Volvo s40 t4 -98.
Min första bil kan jag tillägga, väldigt fäst vid den - men jag är helt okunnig!

Jag köpte bilen i somras av en kille som endast ägt den i 6 månader. Han sålde den eftersom den var ganska dyr i drift och antagligen hade han lekt med den en hel del eftersom framdäcken var väldigt nedslitna. Vid första besiktningen som han gjorde så hade bilen gått 321597 mil och kom ut med en del fel. Han åtgärdade strålkastare halvljus, hjullager, hjullager och sen bromsslangen, så det känns skönt att det är i sin ordning. Kamremmen är även den bytt!

Min stora fasa är nu turbon! Mätarställningen idag står på dryga 32,6 tusen mil - alltså jättemycket! Och jag har ingen koll på hur det är med att byta turbon. När ska det göras? Det finns 200hk under huven och jag har själv toppat på 140-150km/h flera gånger utan problem, men eftersom jag bara har körkortet på prov så har jag nu en längre tid sparat på krafterna.

Mina vänner säger att jag inte får pressa på trubon alls då den kan smälla av när som helst men hur vet man när det är dags att byta? Vad är det man byter och är det en väldigt stor kostnad? Görs det på verkstad etc. Jag har försökt läst mig till ett bra svar men finner inget. Tänkte att jag kanske kunde få svar här? Är det värt att byta ut turbon eller ska jag försöka sälja min älskade pärla och satsa på nånting annat.

Kontakta mig gärna.
Jag är desperat!
/ Jessica

OUTLAW1
24 september 2012
vem har lurat i dig att turbon kan smälla av när som helst??
beror ju på hur slut den är i lagringar mm..
viner turbon onormalt mycket vid pådrag?
ryker det svart när du trycker på ordentligt?
OM det inte viner märkvärdigt eller ryker så hade iaf inte jag bytt aggregatet..
skulle du behöva byta är det väl(rätta mig om jag har fel nu) 3eller 4 bultar som håller downpipe och sedan 4 bultar som håller turbon i grenröret..
sedan är det en oljeslang om jag inte missminner mig..
tar ca 2 timmar kanske..tog 2 timmar på min 850 jag bytte på för många år sedan..
ett bättre begagnat aggregat kostar inte många kronor..

Så behåll du din bil om du gillar den..skit i malitalet och serva den ordentligt så ska du se att den håller..
kom ihåg dock att hålla lite koll på priser mm ibland om reparationen är för dyr kan det löna sig att byta bil..

S40 T4 1998 med över 30 000mil kan jag inte tänka mig att ma får ge så värst mycket mer än 8-10000:- för..?

5 168 Inlägg
24 september 2012
går den bra och inte drar olja ock ryker så borde det inte vara någon fara. turbon behövs inte bytas efter ett x antal mit utsn byts när den blir dålig, om den någon gång blir det.
känns bilen inte pigg?
går den dåligt?
dricker ingen olja eller ryker?
vislar vid gaspådrag där den drar i väg och känns pigg?
kan du svara nej på dessa frågor är det bara och åka:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

OUTLAW1
24 september 2012
instämmer som sagt med ovanstående..
om du skulle behöva så kika på GIK turboteknik dom har utbytes turbo till din modell..
http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytes … t4-en.html
där står också vad en renovering av din befintliga kostar..

kollade blocket lite också och din årsmodell med ditt miltal ligger mellan 6-15 000..fast detta är ju blocketpriser med viss prutmån..big_smile

Sök